1. Inget sälj utan leads!
Behöver du hjälp att hitta leads? Linkedin är ett utmärkt verktyg för att bygga sitt varumärke och hitta potentiella kunder att kontakta. Börja med att bygga ditt varumärke genom att engagera dig i andras innehåll och skapa eget innehåll som intresserar din målgrupp. Linkedin fungerar dessutom bra för att söka ut personer med en viss titel eller medarbetare på ett visst företag. Läs Linda Björcks tips om hur du hittar prospects på Linkedin. https://www.saleseffect.se/sa-hittar-du-prospects-pa-linkedin/
2. Hitta motivationen
Allt börjar med motivation och var den kommer ifrån är högst individuellt. Genom att veta vad som driver dig så blir det enklare att skapa förutsättningar för att skapa ännu mer motivation. Att vara motiverad föder både framgång och mer motivation, vilket är ett gott skäl till att hitta det som driver dig. Läs PG Wettsjös tips för att hitta motivation :https://www.saleseffect.se/motiverade-saljare-gor-ett-battre-jobb-vad-driver-dig/
3. Förbered dig
En dåligt förberedd säljare blir sällan framgångsrik. Respektera kundens tid genom att förbereda dig väl, så att mötet blir både effektivt och relevant. Se till att ta reda på så mycket som möjligt om kunden och dess behov innan mötet, så att du kan göra en så bra presentation som möjligt – som uppfyller kundens behov.
4. Vässa produktkunskapen
Som säljare behöver du känna till produkten eller tjänsten du säljer riktigt bra. Genom att prata med befintliga kunder och undersöka både för- och nackdelar, så kan du göra ett bättre jobb på säljmötet. Läs Vanessa Leporatis tips om hur du vässar produktkunskapen. https://www.saleseffect.se/salj-battre-med-omtanke-och-sjalvinsikt/
5. Sätt kunden i fokus och lyssna
Ett tips som ständigt återkommer från säljcoacher, är förmågan att lyssna och verkligen förstå vad kunden behöver. Att lyssna och genuint vilja förstå kunden, är en bra start för en lyckad affär. Tumregeln är att lyssna mer än du pratar.
6. Var tydlig och kommunikativ
Kunden behöver känna sig omhändertagen hela vägen. Se till att ständigt hålla dem uppdaterade om vad som händer så att de vet när de kommer höra från dig nästa gång. Tydlig kommunikation är viktigt, så oavsett om du ska boka in möte eller få ett avslut så är det viktigt att föra en nära dialog med kunden.
7. Klä dig rätt!
Det talade ordet utgör bara en liten del av vad vi kommunicerar. Kroppsspråk, tonläge och utseende spelar lika stor roll. Därför är kläderna en viktig del av vem du är och vad du representerar. Se till att klä dig på ett sätt som går i linje med det du ska sälja, utan att ta fokus från produkten eller tjänsten. Betsabé Vivanco Goldberg ger sina bästa stiltips här: https://www.saleseffect.se/saljutveckling-din-kladsel-viktigare-an-du-tror/
8. Förhandla – rabattera inte
Är det dags att förhandla pris och villkor? Gå in i förhandlingen med trygghet och ta kontroll över situationen genom att vara väl förberedd. Även här är förarbetet viktigt, genom att tidigt bygga upp ett förtroende kan du fokusera på hur just du kommer att hjälpa kunden och vilket värde du levererar, istället för att fastna i diskussioner om pris.
9. Close the deal!
Det gyllene ögonblicket är här – det är dags att stänga affären och få en underskrift på avtalet. Ett bra avslut börjar mycket tidigare än vid avtalsskrivande, det kräver ett bra förarbete, genomtänkt relationsbyggande och en snygg presentation. Läs Christian Bångdals tips på hur du avslutar en affär snyggt. https://www.saleseffect.se/close-the-deal-5-avslutstekniker-som-hjalper-dig-att-salja-battre/
10. Misslyckas och fortsätt
Alla säljmöten leder inte till avslut. Be kollegor om feedback för att bli bättre och våga testa igen trots att det inte blev någon affär sist. Mårten Erixzon tipsar juniora säljare om att börja med ett jobb som kan leda till många avslut, för att få in vanan att stänga en affär. Läs mer om hans tips här: https://www.saleseffect.se/fran-kaninforsaljning-till-juridiska-produkter/
Av: Lovisa Wallin