Så lyckas du med din native-marknadsföring
För att lyckas med din native-marknadsföring och få full effekt är det viktigt att ta fram ett material som håller över tiden och är inbjudande. Dessutom är det viktigt att texten har en tydlig ”Call to action”.
Saleseffect har sammanställt några framgångsfaktorer för innehållsmarknadsföring utifrån faktiska erfarenheter:
Bestäm dig för vilket ditt huvudbudskap är och vad du vill uppnå
Är det kännedom, leads eller bokningar som du vill uppnå med din marknadsaktivitet? Anpassa ditt budskapet till målgruppen och rikta in det på det du vill uppnå.
Tänk långsiktigt
Nischade medier ger dig möjligheten att för en rimlig investering närvara hos målgruppen under lång tid, att vara repetitiv är grunden i marknadsföring. Några väl valda ord/fraser i budskapen kan ranka i topp hos Google efter några månader.
Jobba fram ett material som är utbildande eller nyttigt för dina läsare
Bjuder du på din kunskap, så börjar er affärsrelation på ett otroligt bra sätt. Det är en av de viktigaste faktorerna för att lyckas med innehållsmarknadsföring. Och glöm inte bort att vara underhållande om du väljer att jobba med längre texter.
Lägg tid på att ta fram väl genomarbetade texter och ett välformulerat huvudbudskap som berör läsarna
Ta hjälp av kollegor/duktiga skribenter för att finslipa dina texterna. Bilder är viktigt, välj bilder med kvalitet och gärna med en inbjudande känsla.
Jobba med uppföljning direkt, och finjustera så att du uppnår maximal effekt
Framgången sitter ofta i detaljerna, så var noga med att mäta dina resultat och justera och testa dig fram till vad som ger bäst effekt.
Att skriva en bra native-annons är ett hantverk
En bra native-text kan öppna dörrar och tränga igenom mediebruset och få uppmärksamhet. Men då gäller det att veta hur man ska formulera det.
Här har vi tagit fram tio råd för att skapa en lockande text:
1. Rubriken ska locka till läsning
Vad är nyheten och varför vill jag veta mer om detta? En bra rubrik ska fånga läsarens intresse och inte vara för lång.
2. Ingress
Ingressen ska vara en sammanfattning av innehållet eller en lockande inledning. Får gärna sammanfatta innehållet för den som inte hinner läsa hela texten.
3. Bild eller illustration
Ett foto på den aktuella personen, gärna i den aktuella miljön, skapar intresse och inlevelse. Om texten beskriver en produkt bör den visas i sin naturliga miljö.
4. Nyhetsvärde
Avsändaren vill berätta något som inte har nyhetsvärde. Tänk då på vad hen ska vet efter att ha läst texten som denne inte visste innan? Vilken lösning på ett problem presenteras i texten?
5. Adjektivinflation
”Vi presenterar en fantastisk revolutionerande produkt som på ett unikt vis kommer att förändra situationen för alla människor på jorden”. Att själv lägga till starka värdeord och överdriven optimism stärker inte innehållet.
6. För mycket och för långt
Ofta vill man berätta för mycket och för detaljerat. Lyft fram en specifik sak eller effekt och vad det innebär. Annars riskerar det att drunkna i informationen. Det är bättre att skicka ut mer information vid ett annat tillfälle. Native-texten bör vara mellan 3 000- 4 000 tecken med blanksteg. Kortare än det minskar ratingen hos Google.
7. Citat
Citat ger liv åt texten och en personlig prägel. Gärna ett citat, men om det är adekvat kan texten innehålla två, tre citat från olika personer.
8. Buzzwordinflation
Ofta innehåller texter branschord och förkortningar som läsaren inte förstår. Texten ska vara enkelt skriven och med ord och uttryck som är begripliga, även om du inte är fackman.
9. Tydlig ”call to action”
Ha en tydlig väg vidare på landningsplatsen, en så kallad call-to-action. Vad vill du att läsaren ska göra efter att ha läst ditt textmaterial? Beställa en e-bok? Prenumerera på ditt nyhetsbrev? Fördjupa sig i ämnet? Ta kontakt för rådgivning? Var tydlig och gör det enkelt för läsaren.
10. Kontaktuppgifter
Lämna kontaktuppgifter till person som kan ge information eller delta i intervju. Skriv ut både mail och telefonnummer.
Erfarenheterna ovan kommer från sajterna: eventeffect.se , executiveeffect.se och saleseffect.se
Glöm inte det viktiga SEO-arbetet
SEO står för Search Engine Optimization och handlar om att optimera en webbsida eller artikel för att öka dess synlighet och rankning i sökmotorernas organiska resultat. För att optimera texter på en sajt för SEO bör man använda relevanta nyckelord och fraser i titlar, rubriker och textinnehåll.
Övergripande om native-marknadsföring
Native-marknadsföring är en marknadsföringsstrategi som syftar till att integrera reklaminnehåll på ett sömlöst sätt i en plattform eller en kanal där målgruppen redan är aktiv. Detta skiljer sig från mer traditionella former av reklam som kan upplevas som störande eller irriterande, som till exempel reklamfilmer eller pop-up-annonser.
I native-marknadsföring anpassas reklaminnehållet efter plattformen eller kanalen där det publiceras, vilket gör det mer relevant och användbart för målgruppen. Till exempel kan en artikel eller video skapas som matchar tonen och stilen hos en specifik tidning eller sociala medieplattform. På så sätt blir reklaminnehållet mer engagerande och ökar sannolikheten för att det ska delas eller interageras med av användarna.
En annan viktig aspekt av native-marknadsföring är att det inte ska se ut som reklam, utan som en naturlig del av plattformen eller kanalen. Detta kräver en balans mellan att skapa relevant innehåll som målgruppen uppskattar och samtidigt kommunicera ett marknadsföringsbudskap på ett subtilt sätt.
Native-marknadsföring har blivit allt vanligare i digitala kanaler, som sociala medier, sökmotorer och content marketing-plattformar. Fördelarna med denna marknadsföringsstrategi inkluderar högre engagemang från användarna, bättre ROI och ökad trovärdighet för varumärket. Det är dock viktigt att upprätthålla integriteten och transparensen i native-marknadsföring, för att undvika vilseledande eller falsk reklam.