Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2023-05-12 | Lead Generering

15 smarta tips: Så lyckas du med din native

Native är i dag ett av de effektivaste formaten på annonsmarknaden. Saleseffect ger dig här konkreta tips för att du ska lyckas med din innehållsmarknadsföring.

15 smarta tips: Så lyckas du med din nativeMitt i prick med din Native

Så lyckas du med din native-marknadsföring

För att lyckas med din native-marknadsföring och få full effekt är det viktigt att ta fram ett material som håller över tiden och är inbjudande. Dessutom är det viktigt att texten har en tydlig ”Call to action”.

Saleseffect har sammanställt några framgångsfaktorer för innehållsmarknadsföring utifrån faktiska erfarenheter:

Bestäm dig för vilket ditt huvudbudskap är och vad du vill uppnå

Är det kännedom, leads eller bokningar som du vill uppnå med din marknadsaktivitet? Anpassa ditt budskapet till målgruppen och rikta in det på det du vill uppnå.

Tänk långsiktigt

Nischade medier ger dig möjligheten att för en rimlig investering närvara hos målgruppen under lång tid, att vara repetitiv är grunden i marknadsföring. Några väl valda ord/fraser i budskapen kan ranka i topp hos Google efter några månader.

Jobba fram ett material som är utbildande eller nyttigt för dina läsare

Bjuder du på din kunskap, så börjar er affärsrelation på ett otroligt bra sätt. Det är en av de viktigaste faktorerna för att lyckas med innehållsmarknadsföring. Och glöm inte bort att vara underhållande om du väljer att jobba med längre texter.

Lägg tid på att ta fram väl genomarbetade texter och ett välformulerat huvudbudskap som berör läsarna

Ta hjälp av kollegor/duktiga skribenter för att finslipa dina texterna. Bilder är viktigt, välj bilder med kvalitet och gärna med en inbjudande känsla.

Jobba med uppföljning direkt, och finjustera så att du uppnår maximal effekt

Framgången sitter ofta i detaljerna, så var noga med att mäta dina resultat och justera och testa dig fram till vad som ger bäst effekt.

Att skriva en bra native-annons är ett hantverk

En bra native-text kan öppna dörrar och tränga igenom mediebruset och få uppmärksamhet. Men då gäller det att veta hur man ska formulera det.
Här har vi tagit fram tio råd för att skapa en lockande text:

1. Rubriken ska locka till läsning
Vad är nyheten och varför vill jag veta mer om detta? En bra rubrik ska fånga läsarens intresse och inte vara för lång.

2. Ingress
Ingressen ska vara en sammanfattning av innehållet eller en lockande inledning. Får gärna sammanfatta innehållet för den som inte hinner läsa hela texten.

3. Bild eller illustration
Ett foto på den aktuella personen, gärna i den aktuella miljön, skapar intresse och inlevelse. Om texten beskriver en produkt bör den visas i sin naturliga miljö.

4. Nyhetsvärde
Avsändaren vill berätta något som inte har nyhetsvärde. Tänk då på vad hen ska vet efter att ha läst texten som denne inte visste innan? Vilken lösning på ett problem presenteras i texten?

5. Adjektivinflation
”Vi presenterar en fantastisk revolutionerande produkt som på ett unikt vis kommer att förändra situationen för alla människor på jorden”. Att själv lägga till starka värdeord och överdriven optimism stärker inte innehållet.

6. För mycket och för långt
Ofta vill man berätta för mycket och för detaljerat. Lyft fram en specifik sak eller effekt och vad det innebär. Annars riskerar det att drunkna i informationen. Det är bättre att skicka ut mer information vid ett annat tillfälle. Native-texten bör vara mellan 3 000- 4 000 tecken med blanksteg. Kortare än det minskar ratingen hos Google.

7. Citat
Citat ger liv åt texten och en personlig prägel. Gärna ett citat, men om det är adekvat kan texten innehålla två, tre citat från olika personer.

8. Buzzwordinflation
Ofta innehåller texter branschord och förkortningar som läsaren inte förstår. Texten ska vara enkelt skriven och med ord och uttryck som är begripliga, även om du inte är fackman.

9. Tydlig ”call to action”
Ha en tydlig väg vidare på landningsplatsen, en så kallad call-to-action. Vad vill du att läsaren ska göra efter att ha läst ditt textmaterial? Beställa en e-bok? Prenumerera på ditt nyhetsbrev? Fördjupa sig i ämnet? Ta kontakt för rådgivning? Var tydlig och gör det enkelt för läsaren.

10. Kontaktuppgifter
Lämna kontaktuppgifter till person som kan ge information eller delta i intervju. Skriv ut både mail och telefonnummer.

Erfarenheterna ovan kommer från sajterna: eventeffect.se , executiveeffect.se och saleseffect.se

Glöm inte det viktiga SEO-arbetet

SEO står för Search Engine Optimization och handlar om att optimera en webbsida eller artikel för att öka dess synlighet och rankning i sökmotorernas organiska resultat. För att optimera texter på en sajt för SEO bör man använda relevanta nyckelord och fraser i titlar, rubriker och textinnehåll.

Övergripande om native-marknadsföring

Native-marknadsföring är en marknadsföringsstrategi som syftar till att integrera reklaminnehåll på ett sömlöst sätt i en plattform eller en kanal där målgruppen redan är aktiv. Detta skiljer sig från mer traditionella former av reklam som kan upplevas som störande eller irriterande, som till exempel reklamfilmer eller pop-up-annonser.

I native-marknadsföring anpassas reklaminnehållet efter plattformen eller kanalen där det publiceras, vilket gör det mer relevant och användbart för målgruppen. Till exempel kan en artikel eller video skapas som matchar tonen och stilen hos en specifik tidning eller sociala medieplattform. På så sätt blir reklaminnehållet mer engagerande och ökar sannolikheten för att det ska delas eller interageras med av användarna.

En annan viktig aspekt av native-marknadsföring är att det inte ska se ut som reklam, utan som en naturlig del av plattformen eller kanalen. Detta kräver en balans mellan att skapa relevant innehåll som målgruppen uppskattar och samtidigt kommunicera ett marknadsföringsbudskap på ett subtilt sätt.

Native-marknadsföring har blivit allt vanligare i digitala kanaler, som sociala medier, sökmotorer och content marketing-plattformar. Fördelarna med denna marknadsföringsstrategi inkluderar högre engagemang från användarna, bättre ROI och ökad trovärdighet för varumärket. Det är dock viktigt att upprätthålla integriteten och transparensen i native-marknadsföring, för att undvika vilseledande eller falsk reklam.

Läs mer: Försäljningschefen som blev ledarskapsutvecklare
Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Prospektera snabbt via Google med rätt sökteknik

Prospektera snabbt via Google med rätt sökteknik

Att söka via Google gör vi alla, men gör du det effektivt? Här har vi på Saleseffect sammanställt några tecken och ordfraser som hjälper dig att snabbt komma längre när du ska prospektera för att hitta nya kunder.

Michelle Dandenell: 12 tips för att börja lyfta ditt personliga varumärke

Få hetare leads genom inbound marketing

Inbound Marketing handlar om att kunden kvalificerar leverantören i stället för att säljaren kvalificerar kunden. Har du inte din Inbound strategi klar så är det hög tid att ta nästa steg i din försäljning. Det skapar varumärken som människor tycker om och framför allt, som bygger försäljning på ett nytt sätt!

Så jobbar du med innehåll för att bearbeta leads i olika faser

Så jobbar du med innehåll för att bearbeta leads i olika faser

En stor del av marknadsavdelningens arbete idag består av att skapa innehåll som underlättar för säljavdelningen. Oavsett om det handlar om att skapa intresse eller bygga kunskap hos era leads eller kunder behöver innehållet vara tillgängligt och genomtänkt. Men vilken typ av innehåll behövs för att driva leads och kunder fram i köpprocessen? Här kommer en översikt!

Chefen ville ta bort Elins provision helt. 

Chefen ville ta bort Elins provision helt. 

Annons

Avtalskollen är en tjänst där Säljarnas jurister granskar ditt avtal kostnadsfritt, oavsett om du är medlem eller inte. Hanna Magnusson, jurist på Säljarnas berättar om fördelar med avtalskollen och annat som kan vara bra att känna till för att inte hamna i Elins situation.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Expertråd

Kallprat. Det enkla och uppenbara, som att diskutera vädret, är inte bara en övning i artighet, det är den första nyckeln till att skapa kontakt och bygga en grund för djupare och meningsfulla samtal. I den konstanta jakten på meningsfulla samtal och verklig connection, tenderar vi att underskatta kraften hos det som verkar ytligt.

Våga vägra det digitala kundmötet!

Våga vägra det digitala kundmötet!

Expertråd

Många gillar det digitala och med all rätt. Dock kan det aldrig ersätta tillfällen eller situationer som är så specifika att de kanske inte kan eller bör digitaliseras. Saleseffects gästskribent Ulla-Lisa Thordén, jur.kand., säljcoach, föreläsare och författare ger sina insiktsfulla råd om när du som jobbar med försäljning ska våga vägra det digitala kundmötet och istället träffas öga mot öga.

Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Expertråd

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

Forskaren och föreläsaren Anders Hedin: ”Ge mig inte ett enda tips till om att våga säga nej!”

Forskaren och föreläsaren Anders Hedin: ”Ge mig inte ett enda tips till om att våga säga nej!”

Expertråd

Han har forskat och arbetat som chef inom läkemedelsindustrin. Han visste precis hur kroppen reagerar, ändå hamnade han på sjukhus på grund av stress. Baserat på hjärnforskning har Anders Hedin tagit fram fyra sprutor mot stress.

Dags att gå på föräldraledighet? Vad händer med din rörliga del av lönen, kunder och karriär då?

Dags att gå på föräldraledighet? Vad händer med din rörliga del av lönen, kunder och karriär då?

Expertråd

Säljarnas förbundsjurist Sofia Rudhede reder ut vad du bör tänka på och vad du har rätt till när du planerar att gå på föräldraledighet.

Det viktiga lönesamtalet – detta är fallgroparna i löneförhandlingen!

Det viktiga lönesamtalet – detta är fallgroparna i löneförhandlingen!

Expertråd

Känner du oro inför det kommande lönesamtalet? Kanske blev du inte nöjd sist? Saleseffect får ett härligt peppsamtal med Elisabeth Wennström chef för Manpower Matching som har järnkoll på löneförhandlingen!

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Expertråd

Ställa ut på mässor fungerar, men det gäller att planera och utföra sitt deltagande på rätt sätt. Då kan mässmediet ge effekter som få andra medier kan erbjuda. Erik Säfvenberg, marknadschef på Nolia som är Norrlands största mäss- och eventföretag, ger en omfattande guide i mässmediets olika användningsområden, funktioner och en hint om framtiden.

Maxa din lön! Detta är branscherna som betalar bäst. Och lägst …

Maxa din lön! Detta är branscherna som betalar bäst. Och sämst …

Expertråd

Kanske läge att se över om du kan maxa din lön? Kanske är gräset grönare på andra sidan ändå? Färsk statistik från årets Lönebarometer listar branscherna som betalar bäst inom sälj.

Verktyg

Inrikes- och utrikes tågresor – så bokar du dem!

Inrikes- och utrikes tågresor – så bokar du dem!

Verktyg

Tågresor är ibland både enklare och trevligare än flyget. Dessutom klimatsmart! Men det kan vara svårt att boka när det är flera länder och olika tågbolag inblandade. Saleseffect kollar in Trainplanets plattform!

Åtta AI-verktyg som ger dig koll på dina digitala anteckningar!

Åtta AI-verktyg som ger dig koll på dina digitala anteckningar

Verktyg

Att ta effektiva och lättförståeliga digitala anteckningar och sen hitta dem igen kan vara en utmaning. Här listar vi åtta AI-verktyg som hjälper dig effektivisera processen av dina anteckningstaggningar och som förhoppningsvis ger dig mindre huvudvärk och ökad produktivitet!

Hotell ökar servicenivån med smarta klockor

Hotell ökar servicenivån med smarta klockor

Verktyg

Clarion Hotel Sign tar nu hotellupplevelsen till en helt ny nivå genom att vara först i världen med att implementera Turnpikes system med smarta klockor för personalen. Målet är att erbjuda gästerna en bättre service genom att hotellet optimerar sin dagliga drift.

12 AI-verktyg för att öka försäljningsengagemanget

12 AI-verktyg för att öka försäljningsengagemanget

Verktyg

Artificiell Intelligens (AI) har nu blivit en nödvändighet för försäljningsteam för att förbättra effektiviteten och engagemanget. Det finns många AI-baserade verktyg som kan hjälpa till att automatisera och optimera försäljningsprocessen. Här är 12 av de mest användbara AI-verktygen som kan hjälpa dig att öka försäljningsengagemanget och förbättra din kundupplevelse.

Echobot och Leadfeeder blir Dealfront

Echobot och Leadfeeder blir Dealfront

Verktyg

Echobot som är leverantör av europeisk sales intelligence, och Leadfeeder, ett verktyg för IP-tracking, kommer att arbeta under ett nytt gemensamt varumärke och ny plattform – Dealfront. Efter sammanslagningen 2022 har företagen integrerat sina team samt produkter och nu lanserar det nya företaget sin EU-baserade och AI-drivna go-to-market-plattform (GTM). Dealfront gör det möjligt för sälj- och marknadsföringsteam att vinna leads och göra affärer i hela Europa. 

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Banner Nice To Be Alive

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Nola rekryterar Anders Fredborg som försäljningschef

Nola rekryterar Anders Fredborg som försäljningschef

Karriär

Nola växlar upp och anställer Anders Fredborg som försäljningschef. Han utgår från Malmökontoret och har fokus på tillväxt i den nordiska marknaden.

Han blir ny försäljningschef på Beckhoff Automation

Han blir ny försäljningschef på Beckhoff Automation

Karriär

Den 3 april tillträdde Jonas Ewerlöf, 52 år, tjänsten som Sales Manager Sweden på Beckhoff Automation AB. Företaget fortsätter därmed sin tillväxtresa på marknaden ytterligare.

Scott Chancellor ny säljchef för NTEX UK

Scott Chancellor ny säljchef för NTEX UK

Karriär

Scott Chancellor började arbeta på transport- och logistikföretaget NTEX i Bristol redan 2010 inom Operations. Efter att ha befordrats till roller som Operations manager, Filialchef och Regional manager tar Scott nu nästa steg inom företaget i sin nya roll som säljchef för hela NTEX UK från den 1 april.

Louise Bjurenvall ny försäljnings- och marknadschef på 7A

Louise Bjurenvall ny försäljnings- och marknadschef på 7A

Karriär

Louise Bjurenvall har en omfattande erfarenhet från hotell-, mötes och coworkingbranschen, närmast kommer hon från rollen som Commercial Manager på Unity.

Charlotte Nobel blir ny Sälj och Marknadschef på Avantime

Charlotte Nobel blir ny sälj- och marknadschef på Avantime

Karriär

Charlotte Nobel är det senaste tillskott till bolaget och kommer leda sälj- och marknadsavdelningen.

Patriam stärker upp organisationen med ny Customer success manager

Patriam stärker upp organisationen med ny Customer success manager

Karriär

Bostadsutvecklingsbolaget Patriam rekryterar Jessica Sone som ny Customer success manager. Jessica kommer senast från Franka Bostad och ansluter till Patriam i ett bra läge där bolaget har flera projekt på väg in.

Marcus Eklund ny Sales Manager hos Dachser Sweden

Marcus Eklund ny Sales Manager hos Dachser Sweden

Karriär

Marcus Eklund tillträdde i början av året som ny Sales Manager vid Dachser Swedens platskontor i Göteborg. Med starkt driv och ett bra team är den nya säljchefen ytterligare en pusselbit i Dachsers tillväxtresa på den svenska marknaden.

Frends välkomnar Robert Jakobsson som Senior Sales Manager

Frends välkomnar Robert Jakobsson som Senior Sales Manager

Karriär

Robert Jakobsson utses till Senior Sales Manager på Frends, ledande inom molnbaserade integrationslösningar. Robert kommer senast från TEIS (Tietoevry Integration Server) där han arbetade som försäljningsansvarig i över 15 år med inriktning på offentlig sektor.

Plexian rekryterar Sarah-Louise Fristedt till att arbeta med bolagets sälj- och affärsutveckling

Plexian rekryterar Sarah-Louise Fristedt till att arbeta med bolagets sälj- och affärsutveckling

Karriär

Sarah-Louise kommer senast från Twilio där hon arbetade med försäljning på den internationella marknaden samt ansvarade för företagets A2P-partnerrelationer.

Erik Blau IT Total

Han tog klivet vidare till komplex lösningsförsäljning

Karriär

IT-Total förstärker sitt team med Erik Blau som blir ny Key Account Manager.

Mest läst

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
Ny säljchef till Selfpoint

Ny säljchef till Selfpoint

Han kommer närmast från Sokigo där han arbetade med deras e-tjänsteplattform Abou. Nu ska han axla rollen som försäljningschef på Selfpoint.
Fredrik Bojå ny försäljningschef på Stordåhd Kommunikation

Fredrik Bojå ny försäljningschef på Stordåhd Kommunikation

Stordåhd Kommunikation (print) med kontor i Stockholm och Hudiksvall förstärker säljorganisationen med en försäljningschef. Fredrik Bojå kommer närmast från tidningen Vi i Villa där han haft storkundsansvar mot rikskunder både i print och digitalt. Han har tidigare bland annat jobbat för TV4, IDG och Tradedoubler.
7 saker att tänka på när du coachar säljare

7 saker att tänka på när du coachar säljare

Här har vi på redaktionen sammanställt sju punkter utifrån egen erfarenhet och expertråd. Vi varnar också för det vanligaste misstaget många säljledare gör när man börjar coachar säljare.
Efter regn kommer solenergi

Efter regn kommer solenergi

Cellsolar Nordic AB rekryterar Joackim Dyhre med över 30 års erfarenhet i säljbranschen till rollen som distriktsansvarig säljare i västra Sverige.
Exalt förstärker personalstyrkan med ny försäljningschef

Exalt förstärker personalstyrkan med ny försäljningschef

Exalt förstärker personalstyrkan med Jerry Månsson som ny försäljningschef, Jerry tillträder 17 augusti. Jerry kommer från flera ledande befattningar så som CEO och försäljningschef inom IT, infrastruktur och säkerhetslösningar.
7 tips: Så når du ut till dina kunder på mässan

7 tips: Så når du ut till dina kunder på mässan

Att ställa ut på mässa är en stor investering. Det är därför viktigt att du maximerar din tid i montern. Saleseffect ger dig sju konkreta tips för hur du når ut till dina kunder på mässan.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.OK