Att utvecklas, ta feedback, hantera insikter är inte alltid så lätt. Det finns så många insikter om hur vi borde agera och ändå gör vi det inte. Varför är det så?
Det finns säkert många orsaker men genom livet har jag lärt mig uppskatta förklaringsmodeller; även om jag vet att det mesta är komplext och fullt av nyanser.
Mina fyra steg som hjälper dig till beteenden som ger framgång:
Steg 1. Uppmärksamhet
Du får uppmärksamhet på något du inte känner till t ex Säljhinder som företeelse du aldrig riktigt funderat på. Eller du fick feedback på ditt beteende och du var duktig och tog feedbacken utan att gå i försvar. Du funderar dock fortfarande vad det innebär för dig.
Steg 2. Insikt
Den feedback du fick eller föreläsningen om säljhinder gav dig ett antal insikter och du drog samtidigt en del lärdomar om dig själv och ditt agerande. Här stannar processen för många. Efter denna insikt händer ingenting.
Steg 3. Agera
Insikt kan leda till att du ändrar ditt sätt att agera vilket omedelbart leder till steg 4. En del människor behöver inte steg 2 utan de arbetar endast med steg 3 och 4. Genom att du förändrar ditt sätt att agera då det t ex föreslagits av en coach du litar på eller om det kom via dina insikter så leder det till en effekt.
Steg 4. Effekt
Om effekten av ditt agerande är positiv lär du ju fortsätta med det då hjärnan lär sig av framgång (inte av misslyckande som många tror) och det går plötsligt bättre för dig. Om effekten är negativ ändrar du sannolikt på ditt agerande igen.
Om vi behöver utvecklas i en raskare takt behöver vi kunna ta feedback och fundera och värna om den. Finner vi den korrekt är det dags att agera annorlunda. Ibland kan tillit fungera då en person som är trovärdig för dig föreslår ett annat agerande/förhållningssätt och fungerade det så fortsätter du sannolikt med detta nya agerande.
Som konsult där jag arbetar med utveckling av team eller med att arbeta bort säljhinder står agerandet i fokus. Du behöver inte alltid insikt i varför vi agerar så här i teamet eller varför jag t ex har telefonfobi. Det viktiga är vill du och/eller teamet förändra detta beteende så blir fokus på hur ni vill agera istället. Ett nytt mer framgångsrikt beteende ersätter det gamla.
Så mitt råd. Du behöver inte alltid veta varför, för att förändra ett negativt beteende som team, som ledare eller säljare för att byta ut detta beteende mot ett mer framgångsrikt agerande.
Lycka till med din utveckling.
Av: Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach