Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-04-21 | Almedalen

Är Almedalsveckan något för dig som gör affärer?

Kanske har du inte ens tänkt på Almedalsveckan som något för dig och ditt säljteam? Saleseffect berättar varför det kan vara läge att tänka om!

Är Almedalsveckan något för dig som gör affärer?Är Almedalsveckan något för dig som gör affärer? Foto: Pixabay

Om du läser det här så har vi lyckats så ett första frö till att Almedalsveckan kanske är något för er! Kanske tänker du att det bara är en arena för organisationer och politiker och inget för dig som gör affärer? Men Almedalsveckan, som äger rum mellan 27 juni och 1 juli, är verkligen en mötesplats utöver det vanliga! I dagsläget finns 559 olika event och seminarier planerade enligt Almedalsveckans officiella program så börja med att kolla in det (se länk nedan) och läs den här artikeln. Det finns många sätt att vara med på!

Du ser en kändis äta glass och sover i samma rum som kollegan

Hur ska vi förklara Almedalsveckan för dig som inte varit där? Det är något med själva känslan när du är på plats som inte går att förklara. Många kan vittna om att det är under Almedalsveckan, i solsken, på kullerstensgatorna i Visby som de haft de där mötena och samtalen som de aldrig hade fått till annars och med personer de aldrig hade haft möjlighet att få kontakt med.

Känslan där i Visby kan bero på mixen av att du liksom klarat av första halvåret och snart ska gå på semester, alla som är där är fyllda av energin av att ha ett smörgåsbord av otaliga spännande seminarier och föreläsningar runt hörnet, du blir glad av att du sprang på den där före detta kollegan du inte sett på flera år och du ser en kändis äta glass på Donners plats. Sen är det som att förflyttas tillbaka till ungdomens tid, innan du hade råd med eget hotellrum, när du, på grund av bristen på boende, tvingas tränga ihop dig i en liten lägenhet innanför ringmuren och sova, vare sig du vill det eller inte, i samma rum som kollegorna …

Sammantaget skapar de här ingredienserna en väldigt speciell atmosfär och Almedalsveckan är en fantastisk plattform för samtal, för möten och för nätverkande i demokratins anda vilket varit dess signum sedan 1968!

Olika sätt att delta

Blev du sugen på att åka? Här har vi listat några sätt för er att vara med och ta del av Almedalsveckan på och några goda råd längs vägen.

1. Kolla läget som besökare
I Almedalsveckans officiella program ser ni att flera av era kunder kommer vara på plats och att det kommer vara en hel del seminarium som handlar om ämnen som berör er bransch. Åk då två till tre kollegor i ett par dagar och gå på olika seminarier och event. Visby är litet så chansen att du springer på personer du gärna tar ett spontant möte med är stor.

De flesta seminarierna är öppna utan föranmälan. Bjuds det på mat och dryck brukar du behöva anmäla dig innan. All info står i det officiella Almedalsprogrammet.

Fullbokat på flyget, båten och på hotellen? Ofta är det lättare att få tag på biljetter och hyfsat boende i dagarna precis före då en del som bokat på med marginal då bokar av.

2. Fånga upp nyckelpersoner
Titta vilka talarna är på de olika seminarierna. Kanske är vd:n som du försökt få tag på under en längre tid med som talare och du får en chans att fånga upp henne eller honom i anslutning till seminariet? Värt ett försök då det är många höjdare på plats.

3. Var med som talare och expert i någons panel
Kanske är någon av era kunder redan vana ”Almedalare”? Eller någon av era leverantörer eller affärspartners? Om deras seminarium är något ni är experter på varför inte fråga om de skulle vilja ha med er som talare i paneldebatten!

4. Köp in er på någons scen och yta
Du pratar Almedalen med din kund, leverantör eller affärspartner och det visar sig att deras scen inte kommer användas hela tiden. Då kan det vara läge att fråga om ni får köpa in er hos dem och köra ett eget seminarium! Att hyra markplats och eget tält kostar mycket pengar så om ni vill vara med hos er partner kan det vara ett välkommet ekonomiskt bidrag som de uppskattar

5. Vad ska vi prata om då?
Under Almedalsveckan kan du i stort sett lyfta vilka ämnen och samhällsfrågor du vill. Fundera på vad ni vill att ert företag förknippas med och vad ni vill få ut av att prata om det under Almedalsveckan. Hitta ett ämne som är intressant för allmänheten och där ni som arrangör är experten. Tänk till på hur ni kan vara unika och se till att inte vara ”säljiga”. Och kör hellre ett nischat lite udda tema än ett ämne som ”alla” kör.

6. Antal talare och språk
Ni kan förstås ställa upp med en enda experttalare från er men det blir en bra dynamik med en moderator och två till tre talare. Då får alla chansen att prata. Tänk till på vad ni har för kontakter? Vilka talare kan vara med på scenen för att skapa en intressant debatt? Se till att det är både män och kvinnor på scenen och att de representerar olika hållpunkter så det blir dynamik i samtalet. Under Almedalsveckan sker det mesta på svenska men kanske har ni någon intressant utländsk talare i ert nätverk som ni vill ska medverka? Kör ni på engelska är det värt att dubbelkolla språknivån på de ni vill ska vara med på scenen så ingen behöver sitta i 45 minuter och lyssna på dålig engelska

7. Hellre enkelt med känsla och engagemang än helt perfekt
Under Almedalsveckan är det avslappnad klädsel och spontanitet som gäller så om ni känner att ni är redo att vara med som arrangör så gör det enkelt men med skön känsla och engagemang och lägg de allt för höga kraven på perfektion åt sidan. Alla typer av arrangemang är ok under Almedalsveckan där vissa företag arrangerar seminarier på stora proffsbyggda scener till att någon har en talare som står på en lastpall på innergården av ett kafé!

8. Satsa på ”tema, tempo och trevligt”
Det går alldeles utmärkt att vara på plats och bara köra ett seminarium. Det viktiga är att se till att ämnet är intressant, att seminariet inte är för långt och gärna att talarna har både scenvana och vågar stå för sin åsikt och bjuda på sig själva. Oavsett ämne så är lite humor alltid en bra ingrediens!

Ett bra upplägg kan se ut så här:
10.00 Kaffe/vatten, fruktsallad i glas eller en wrap. Här finns det tid att mingla och knyta bra kontakter!
10.15 Seminariet/debatten börjar på scenen.
10.45 Moderatorn avrundar med att publiken får ställa frågor.
11.00 Seminariet avrundas som senast. OBS! Håll tiderna. Ingen gillar kvarsittning!

9. Viktigt att moderatorn kan styra
Kanske har ni någon på företaget med scenvana som kan vara moderator? Annars är det värt att betala ett proffs att hålla i trådarna. Moderatorn ska se till att samtalet på scenen blir dynamiskt, fördela ordet så det inte bara är en som pratar och kunna hantera frågor från publiken. Välj en moderator som känner sig hemma i ämnet ni ska prata om och se till att moderatorn i god tid före seminariet har kontaktat talarna och har koll på innehållets alla delar.

10. Bjuda på mat och dryck eller inte?
Om ni vill hålla nere kostnaderna så kör ert seminarium på tider som ligger mellan måltiderna. Kör ni på morgonen, vid lunchtid eller vid 17-tiden är det trevlig att bjuda på någonting. Om ni vill hålla det enkelt så skippa roséminglet. Bjuder ni på alkohol så måste ni se till att cateringfirman har utskänkningstillstånd, att ni har serveringstillstånd och/eller att ni är ett slutet sällskap vilket innebär att alla som ska delta är föranmälda och att ni har personal som säkerställer att inga andra kommer in på ert event. Kontroller görs regelbundet så chansa inte!

11. Bjud in ert nätverk cirka en månad innan
Prata Almedalen med era kunder så fort ni bestämt er för att åka dit. Ska ni köra ett eget seminarium se till att mejla ut inbjudan cirka en månad innan och påminn gärna veckan före och om möjligt, även ett mejl samma dag om att ”Välkommen! Idag klockan 13 äger seminariet som du är anmäld till rum.”

12. Skippa hybriden men sprid gärna i sociala medier
Om ni är nybörjare är tipset att börja i liten skala och bara köra seminariet på plats och inte som hybrid. Att arrangera ett hybrid-event (på plats och digitalt samtidigt) kräver väldigt mycket mer av er som arrangör, av moderatorn och av talarna. Om ni vill sprida det socialt så kosta på er att filma seminariet och sänd det efteråt på till exempel Youtube. Ni kan också ganska enkelt spela in när ni ställer några nyckelfrågor till era talare och kanske till några från publiken. Det kan ni sedan kan lägga upp i era sociala medier.

13. Uppföljning först, semester sen
Det är så frestande att bara stänga ner datorn, lägga alla kvitton i en mapp och gå på fyra veckors semester när ni kommer hem lyckliga men trötta efter er första Almedalsvecka, men … Ingen semester förrän ni haft ert uppföljningsmöte!
Vilka kontakter har ni knutit, vilka leads fick ni in och vilka lärdomar kan ni dra av Almedalsveckan? Ska ni vara med nästa år igen är det bara att börja planera utifrån det ni lärt er i år!

Lycka till!

Matnyttig information hittar du här:
Almedalsveckans officiella program
Delta som arrangör
Checklista för dig som arrangör

Och vill du bli expert på att fånga upp rätt personer när du minglar läs här.

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

33 tips för dig som ska till Almedalen

33 tips för dig som ska till Almedalen

Almedalsveckan i Visby är en unik och intensiv vecka fylld med politiska diskussioner, seminarier och mingel. Här har vi sammanställt praktiska tips för att hjälpa dig att få ut det mesta av ditt besök.

Årets Almedalsvecka – viktigare än någonsin!

Årets Almedalsvecka – viktigare än någonsin!

Almedalsveckan i Visby är tillbaka men hur ser programmet ut? Är det några förändringar jämfört med före pandemin och hur hanteras säkerheten?

Almedalsveckan 2022 – så fördelar sig partiernas dagar

Almedalsveckan 2022 – så fördelar sig partiernas dagar

Under mer än 50 år av Almedalsveckans historia har partierna haft en egen dag. Men sedan år 2021 är veckan förkortad. Partierna delar nu dagar, med två partiledartal per dag från Almedalens scen.

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka på

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka på

Annons

Inte sällan hamnar frågan om tillfällig bemanning som rör kontorsverksamheten på ledningsassistentens bord. Men vad ska du egentligen tänka på när till exempel receptionen tillfälligt måste bemannas? Executiveeffect har frågat Pontus Esbo, vd på servicekonsultföretaget Middlepoint.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.
20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Se hur du ligger till - så här stora är säljares budgetar och rörlig löneandel

Se hur du ligger till – så här stora är säljares budgetar och rörliga löneandel

Baserat på svaren från drygt 4 100 personer inom försäljningsyrket i Sverige presenterar vi här resultatet från Lönebarometern som visar hur stora budgetar Sveriges säljare har och hur stor del av lönen som är rörlig. Lönebarometern genomförs varje år på uppdrag av Säljarnas Riksförbund.
Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

I denna krönika skriver retorikexperten Per Furumo om vikten av att våga fråga.
Från skeptiker till relationsbyggare: Så bemöter du varje kundtyp med precision

Från skeptiker till relationsbyggare: Så bemöter du varje kundtyp med precision

Varje kund är unik, men de flesta följer mönster som går att identifiera. Säljare som lär sig känna igen olika kundtyper och anpassa sin kommunikation därefter har ett tydligt övertag. Här är de vanligaste kundprofilerna – och strategierna som får dem att säga ja.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com