Om du läser det här så har vi lyckats så ett första frö till att Almedalsveckan kanske är något för er! Kanske tänker du att det bara är en arena för organisationer och politiker och inget för dig som gör affärer? Men Almedalsveckan, som äger rum mellan 27 juni och 1 juli, är verkligen en mötesplats utöver det vanliga! I dagsläget finns 559 olika event och seminarier planerade enligt Almedalsveckans officiella program så börja med att kolla in det (se länk nedan) och läs den här artikeln. Det finns många sätt att vara med på!
Du ser en kändis äta glass och sover i samma rum som kollegan
Hur ska vi förklara Almedalsveckan för dig som inte varit där? Det är något med själva känslan när du är på plats som inte går att förklara. Många kan vittna om att det är under Almedalsveckan, i solsken, på kullerstensgatorna i Visby som de haft de där mötena och samtalen som de aldrig hade fått till annars och med personer de aldrig hade haft möjlighet att få kontakt med.
Känslan där i Visby kan bero på mixen av att du liksom klarat av första halvåret och snart ska gå på semester, alla som är där är fyllda av energin av att ha ett smörgåsbord av otaliga spännande seminarier och föreläsningar runt hörnet, du blir glad av att du sprang på den där före detta kollegan du inte sett på flera år och du ser en kändis äta glass på Donners plats. Sen är det som att förflyttas tillbaka till ungdomens tid, innan du hade råd med eget hotellrum, när du, på grund av bristen på boende, tvingas tränga ihop dig i en liten lägenhet innanför ringmuren och sova, vare sig du vill det eller inte, i samma rum som kollegorna …
Sammantaget skapar de här ingredienserna en väldigt speciell atmosfär och Almedalsveckan är en fantastisk plattform för samtal, för möten och för nätverkande i demokratins anda vilket varit dess signum sedan 1968!
Olika sätt att delta
Blev du sugen på att åka? Här har vi listat några sätt för er att vara med och ta del av Almedalsveckan på och några goda råd längs vägen.
1. Kolla läget som besökare
I Almedalsveckans officiella program ser ni att flera av era kunder kommer vara på plats och att det kommer vara en hel del seminarium som handlar om ämnen som berör er bransch. Åk då två till tre kollegor i ett par dagar och gå på olika seminarier och event. Visby är litet så chansen att du springer på personer du gärna tar ett spontant möte med är stor.
De flesta seminarierna är öppna utan föranmälan. Bjuds det på mat och dryck brukar du behöva anmäla dig innan. All info står i det officiella Almedalsprogrammet.
Fullbokat på flyget, båten och på hotellen? Ofta är det lättare att få tag på biljetter och hyfsat boende i dagarna precis före då en del som bokat på med marginal då bokar av.
2. Fånga upp nyckelpersoner
Titta vilka talarna är på de olika seminarierna. Kanske är vd:n som du försökt få tag på under en längre tid med som talare och du får en chans att fånga upp henne eller honom i anslutning till seminariet? Värt ett försök då det är många höjdare på plats.
3. Var med som talare och expert i någons panel
Kanske är någon av era kunder redan vana ”Almedalare”? Eller någon av era leverantörer eller affärspartners? Om deras seminarium är något ni är experter på varför inte fråga om de skulle vilja ha med er som talare i paneldebatten!
4. Köp in er på någons scen och yta
Du pratar Almedalen med din kund, leverantör eller affärspartner och det visar sig att deras scen inte kommer användas hela tiden. Då kan det vara läge att fråga om ni får köpa in er hos dem och köra ett eget seminarium! Att hyra markplats och eget tält kostar mycket pengar så om ni vill vara med hos er partner kan det vara ett välkommet ekonomiskt bidrag som de uppskattar
5. Vad ska vi prata om då?
Under Almedalsveckan kan du i stort sett lyfta vilka ämnen och samhällsfrågor du vill. Fundera på vad ni vill att ert företag förknippas med och vad ni vill få ut av att prata om det under Almedalsveckan. Hitta ett ämne som är intressant för allmänheten och där ni som arrangör är experten. Tänk till på hur ni kan vara unika och se till att inte vara ”säljiga”. Och kör hellre ett nischat lite udda tema än ett ämne som ”alla” kör.
6. Antal talare och språk
Ni kan förstås ställa upp med en enda experttalare från er men det blir en bra dynamik med en moderator och två till tre talare. Då får alla chansen att prata. Tänk till på vad ni har för kontakter? Vilka talare kan vara med på scenen för att skapa en intressant debatt? Se till att det är både män och kvinnor på scenen och att de representerar olika hållpunkter så det blir dynamik i samtalet. Under Almedalsveckan sker det mesta på svenska men kanske har ni någon intressant utländsk talare i ert nätverk som ni vill ska medverka? Kör ni på engelska är det värt att dubbelkolla språknivån på de ni vill ska vara med på scenen så ingen behöver sitta i 45 minuter och lyssna på dålig engelska
7. Hellre enkelt med känsla och engagemang än helt perfekt
Under Almedalsveckan är det avslappnad klädsel och spontanitet som gäller så om ni känner att ni är redo att vara med som arrangör så gör det enkelt men med skön känsla och engagemang och lägg de allt för höga kraven på perfektion åt sidan. Alla typer av arrangemang är ok under Almedalsveckan där vissa företag arrangerar seminarier på stora proffsbyggda scener till att någon har en talare som står på en lastpall på innergården av ett kafé!
8. Satsa på ”tema, tempo och trevligt”
Det går alldeles utmärkt att vara på plats och bara köra ett seminarium. Det viktiga är att se till att ämnet är intressant, att seminariet inte är för långt och gärna att talarna har både scenvana och vågar stå för sin åsikt och bjuda på sig själva. Oavsett ämne så är lite humor alltid en bra ingrediens!
Ett bra upplägg kan se ut så här:
10.00 Kaffe/vatten, fruktsallad i glas eller en wrap. Här finns det tid att mingla och knyta bra kontakter!
10.15 Seminariet/debatten börjar på scenen.
10.45 Moderatorn avrundar med att publiken får ställa frågor.
11.00 Seminariet avrundas som senast. OBS! Håll tiderna. Ingen gillar kvarsittning!
9. Viktigt att moderatorn kan styra
Kanske har ni någon på företaget med scenvana som kan vara moderator? Annars är det värt att betala ett proffs att hålla i trådarna. Moderatorn ska se till att samtalet på scenen blir dynamiskt, fördela ordet så det inte bara är en som pratar och kunna hantera frågor från publiken. Välj en moderator som känner sig hemma i ämnet ni ska prata om och se till att moderatorn i god tid före seminariet har kontaktat talarna och har koll på innehållets alla delar.
10. Bjuda på mat och dryck eller inte?
Om ni vill hålla nere kostnaderna så kör ert seminarium på tider som ligger mellan måltiderna. Kör ni på morgonen, vid lunchtid eller vid 17-tiden är det trevlig att bjuda på någonting. Om ni vill hålla det enkelt så skippa roséminglet. Bjuder ni på alkohol så måste ni se till att cateringfirman har utskänkningstillstånd, att ni har serveringstillstånd och/eller att ni är ett slutet sällskap vilket innebär att alla som ska delta är föranmälda och att ni har personal som säkerställer att inga andra kommer in på ert event. Kontroller görs regelbundet så chansa inte!
11. Bjud in ert nätverk cirka en månad innan
Prata Almedalen med era kunder så fort ni bestämt er för att åka dit. Ska ni köra ett eget seminarium se till att mejla ut inbjudan cirka en månad innan och påminn gärna veckan före och om möjligt, även ett mejl samma dag om att ”Välkommen! Idag klockan 13 äger seminariet som du är anmäld till rum.”
12. Skippa hybriden men sprid gärna i sociala medier
Om ni är nybörjare är tipset att börja i liten skala och bara köra seminariet på plats och inte som hybrid. Att arrangera ett hybrid-event (på plats och digitalt samtidigt) kräver väldigt mycket mer av er som arrangör, av moderatorn och av talarna. Om ni vill sprida det socialt så kosta på er att filma seminariet och sänd det efteråt på till exempel Youtube. Ni kan också ganska enkelt spela in när ni ställer några nyckelfrågor till era talare och kanske till några från publiken. Det kan ni sedan kan lägga upp i era sociala medier.
13. Uppföljning först, semester sen
Det är så frestande att bara stänga ner datorn, lägga alla kvitton i en mapp och gå på fyra veckors semester när ni kommer hem lyckliga men trötta efter er första Almedalsvecka, men … Ingen semester förrän ni haft ert uppföljningsmöte!
Vilka kontakter har ni knutit, vilka leads fick ni in och vilka lärdomar kan ni dra av Almedalsveckan? Ska ni vara med nästa år igen är det bara att börja planera utifrån det ni lärt er i år!
Lycka till!
Matnyttig information hittar du här:
Almedalsveckans officiella program
Delta som arrangör
Checklista för dig som arrangör
Och vill du bli expert på att fånga upp rätt personer när du minglar läs här.