Företag som säljer varor eller tjänster är beroende av data som rör kundernas beteende och köpvanor. Kunddata är nyckeln för att kunna ge en bra kundupplevelse som i sin tur ska leda till konvertering.
Även om Google i flera år har varnat om cookie-döden, är många naiva inför de stora (inte bara ekonomiska) riskerna det finns med att inte hänga med nu. I slutet av 2024 kommer tredjepartsdata att vara ett minne blott, dags att vakna på riktigt!
Äger du inte datan, ja då kan du halka efter rejält i den tuffa konkurrensen om kunder.
Riskera inte kundernas förtroende
Att vi snart säger hejdå till tredjepartsdata kommer tydligt påverka hur man samlar in och använder data, samtidigt som konsumenterna blir allt mer medvetna om sin data och hur den används. Man riskerar alltså att tappa kundernas förtroende om man inte använder deras känsliga och värdefulla datauppgifter rätt och lagligt (GDPR-frågan).
Vårt tips idag är att se över er datainsamling och sedan investera i förstapartsdata, denna data är unik för ditt företag och ni äger den. Prio just nu, ska vara att samla in data direkt från kunderna genom webbplatsen/appen och andra ägda direktkanaler, som till exempel sociala medier.
Hur gör man för att samla in förstapartsdata?
Det finns flera sätt för att effektivt samla in förstapartsdata. Via sign up-formulär kan du fånga upp emailadresser vilket är zero party data. Det innebär data som kunden självmant har valt att dela med sig av.
När du väl har mailadressen kan du börja kommunicera med mottagarna för att få mer data om dem.
Ett annat tips, som många glömmer, är att passa på att samla upp annan data från den sidan som besökaren signar upp ifrån. Exempelvis, är du en e-handlare och din besökare är på en sida med “klänningar”, kan du passa på att spara även den informationen om besökaren. På så sätt har du även samlat in förstapartsdata, utan att be om den. En annan typ av förstapartsdata är transaktionsdata som du får in när en kund gör ett köp hos dig.
Ta hjälp av effektiva tjänster
För att få tillgång till förstapartsdata och sedan hantera den insamlade datan finns det olika tjänster man kan använda. Bland annat CRM-system, webbanalysverktyg och e-postmarknadsföringsplattformar som t ex Rule. Rule har en funktionalitet i sin plattform så att du enkelt ska kunna koppla på dina externa system och skjuta in all din kunddata till Rule för att personalisera dina kundupplevelser. Det viktigaste är att man jobbar i ett system som man är bekväm i, där man känner att man har full kontroll över sin data och verktygen för att sedan också aktivera den.
Annonsering och content marketing kommer att påverkas
Framöver kommer användningen av förstapartsdata när det gäller content marketing och annonsering att innebära ett större fokus på personlig anpassning och direkt engagemang med kunderna, jämfört med den bredare och mindre specifika tillämpningen av tredjepartsdata. Med förstapartsdata kan företag skapa mer relevanta och målinriktade innehållsstrategier som bygger på djupgående insikter om sina egna kunders beteenden, preferenser och interaktioner. Vilket är positivt! Detta leder inte bara till högre konverteringsfrekvenser och starkare kundrelationer, utan bidrar även till att upprätthålla dataskydd och integritet, vilket blir allt viktigare i en värld med ökande regleringar kring dataskydd.
Så, dags att vakna och agera – annars riskerar du att halka efter rejält!
Av: Sam Jahanfar, Vd och medgrundare Rule
Mer om:
Rule är en av de ledande plattformarna i Sverige för digital kommunikation och erbjuder elevant och engagerande kommunikation genom att samla in data, segmentera målgrupper och automatisera flöden. Här kan du läsa mer!