Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2020-04-07

Experten: ”Linkedin är mer aktuellt än någonsin”

Social Selling är på mångas läppar. Maria Karlsson på kommunikationsbyrån Hildegun utbildar företag i hur de ska nätverka digitalt på Linkedin. Här delar hon med sig av sina bästa tips. 

maria-karlsson-linkedin

Troligtvis har du hört begreppet Social Selling tidigare. Att använda sig av sociala kanaler för att hitta och kommunicera med relevanta målgrupper är en smidig och effektiv metod för de allra flesta som ska marknadsföra och sälja sin produkt eller tjänst. 

För den som vill nätverka digitalt och professionellt är Linkedin ett bra alternativ. Digitalt nätverkande har blivit än mer aktuellt, och just Linkedin som kanal växer dag för dag. 

– Om man ser till svenska internetanvändare så är det ungefär 30 procent av alla som använder internet i Sverige som faktiskt har ett konto, berättar Maria Karlsson, föreläsare och coach inom framförallt Linkedin på kommunikationsbyrån Hildegun. 

Maria hjälper bland annat säljteam i små och medelstora företag att ta fram en strategi för närvaro och innehåll. Uppdragsgivarna är allt från team och nätverk som behöver starta upp sitt arbete med Linkedin till företag som är aktiva men behöver en tydligare riktning och strategi.

Satsa på långsiktigt relationsskapande

Det kan vara lätt att hamna i tankesättet att Linkedin ska vara en ren säljkanal. Då missar man dock fördelarna med Linkedin som kanal.  

– Det är viktigt att tänka relationer, berättar Maria. Här bygger du relationer på lång sikt. Det handlar om att bygga upp ett förtroende och att skapa trovärdighet. 

På Linkedin utgår nätverkandet från de personliga profilerna. Det vill säga, ni kan ha en företagssida, men det är utifrån de personliga sidorna som relationer skapas. 

– Ett ord som många nämner i det här sammanhanget är värde. Du måste leverera värde till den som vill läsa det du skriver eller se på filmen du publicerar, menar Maria.

Hon fortsätter:

– Samtidigt som du levererar värde skapar du en gemenskap och bygger upp ditt nätverk. Fler och fler känner igen dig som person, de kan relatera till vem du är men också sätta dig i relation till ett företag. Du blir ambassadör för ett företag på ett helt annat sätt. 

Tänk ut rätt ämnen och våga testa

Även om relationer skapas mellan personer är det fortfarande relevant att skapa en företagssida. Maria ger tipset att fundera på vilken målgrupp man vänder sig till och utgå från vad de är intresserade av. Hon lyfter även 80/20-regeln som en viktig hållpunkt. 

80 procent av innehållet ni publicerar ska vara till nytta och bidra med värde till era (potentiella) kunder. I 20 procent av inläggen kan ni fokusera mer på ert erbjudande. Utmaningen för många enligt Maria är fortfarande att hitta ämnen som är relevanta för målgruppen. 

– Då brukar jag ge lite konkreta ämnen och konkreta tips som jag direkt kan se att företaget eller personen skulle kunna använda sig av för att få igång tankarna, berättar hon. Sedan gäller det verkligen att man vågar se sitt företag eller sig själv med helikopterperspektiv. Många rullar på i gamla hjulspår och tänker att alla vet vad man gör.

Det är lätt att bli rädd för att göra fel och känna sig exponerad när man försöker positionera sig som expert inom ett område. Där menar Maria att det bästa sättet är att våga publicera ändå. 

– Mitt råd brukar vara: man måste testa. Om du inte testar kan du inte märka vad det ger för effekt. Om det skulle vara ett inlägg som inte är särskilt bra försvinner det bort på några timmar ändå. 

Många företag satsar ju på Linkedin och Social Selling idag. Är det för sent att hoppa på? 

– Det är mera aktuellt än någonsin men absolut inte försent, säger Maria. Linkedin ökar varje dag med nya användare och du kommer väldigt snabbt in i en gemenskap om du bara bjussar på dig själv. Vill du ha ett nätverk och är intresserad av vad andra skriver och framförallt engagerar dig märker du väldigt snabbt att det genererar fler personer i ditt nätverk, avslutar hon.

Läs mer: Säljutbildning – få teamet att vässa tekniken

Emelie Andir emelie@saleseffect.se

Läs mer:

Webinar 2

Webinar: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Den 24 februari bjuder Säljexperten Christer B Jansson på ett kostnadsfritt webinar: What is affecting the behaviour of sales people?

Jessica Jincén

Kostnadsfri snabbkurs som hjälper dig att sälja på den digitala arenan

Business Region Göteborg fick i början av veckan en förfrågan från Partille kommun om att skapa en snabbutbildning för att öka den digitala kompetensen hos de lokala företagarna. Detta resulterade i två workshopserier som genomförs nästa vecka. Men med julhandeln med fysiska restriktioner runt hörnet visade sig behovet vara stort i hela regionen.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

7 tips: Så leder du framgångsrikt på distans

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin artikel om framgångsrikt digitalt ledarskap.

executiveeffect annons

Så når du ledningsassistenterna på Sveriges största bolag

Annons

Chefsassistenten har en central roll i företagets verksamheten och är inblandad i de flesta projekten som ledningen jobbar med. Rollen har utvecklats under de senaste åren, den har fortfarande kvar grunden med supporten men många får större ansvar. Redan idag är det många i rollen Executive Assistent som har en plats i ledningsgruppen och har eget budgetansvar. Många är strategiska bollplank till sina chefer.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

MiRidell 8 3

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Digitala möten

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo om vikten att våga fråga.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

Retorikexperten: Så gör du smarta presentationer

Expertråd

DEN EVIGA SPOILERN – SAMSPELET MELLAN TAL OCH BILD. Att stötta sitt budskap med bilder är sedan länge det förhärskande sättet att göra presentationer. Tyvärr innebär det att vi ofta utan att reflektera utgår ifrån att ett anförande är samma sak som en PP.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Expertråd

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Jessica Jincén

Kostnadsfri snabbkurs som hjälper dig att sälja på den digitala arenan

Aktuellt

Business Region Göteborg fick i början av veckan en förfrågan från Partille kommun om att skapa en snabbutbildning för att öka den digitala kompetensen hos de lokala företagarna. Detta resulterade i två workshopserier som genomförs nästa vecka. Men med julhandeln med fysiska restriktioner runt hörnet visade sig behovet vara stort i hela regionen.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

7 tips: Så leder du framgångsrikt på distans

Expertråd

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin artikel om framgångsrikt digitalt ledarskap.

emma engebretzen

Emma Engebretzen: Algoritm för framgångsrika säljbeteenden

Expertråd

Möt Emma Engebretzen, Country Manager på Assessio. För Saleseffect berättar hon vilka säljbeteenden som är framgångsrika för en säljare 2021.

Verktyg

Salesbox

Salesbox CRM lanseras på Fortnox app market

Verktyg

Salesbox tar nästa steg i arbetet med att göra CRM system mer tillgängliga för småföretag genom att lansera Salesbox på Fortnox app market.

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Verktyg

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Online Fleet Sales Manager – Global Online Business
  • Partner Sales Manager Simulation EuroNorth
  • Regional Sales Manager North / West Europe
  • Country Sales Manager CT&I Nordics
  • Regional Sales Manager – Nordic Region

PÅ NYTT JOBB

bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Karriär

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.

Fredrik Uhrbom

Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige

Karriär

Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB. Fredrik har en bakgrund från flera kommersiella roller inom detaljhandeln, senast hos hemelektronikbolaget Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson.

Håkan Svärd – ny försäljningschef på växande Enequi

Ny försäljningschef på växande Enequi

Karriär

Enequi tillsätter Håkan Svärd som ny försäljningschef. Med lång branscherfarenhet och stark tilltro till företagets tillväxt ser han fram emot kommande Europalansering.

Claes Eriksson och Magnus Linder

Ny försäljningschef till Gärsnäs

Karriär

Tillsammans har de mer än 50 års erfarenhet av att bygga relationer och varumärken. Det är främst det som det handlar om: att träffa människor och få deras förtroende för produkterna.

Anna-Karin Halvardsson, ny försäljningschef Project/Retail på Pelly Group

Ny försäljningschef på Pelly Group

Karriär

Sara Berglund, VD på Pelly Group, har utsett Anna-Karin Halvardsson till ny försäljningschef för Segmenten Retail och Project på Pelly Group.

Christina Bäck

Christina Bäck utses till försäljnings- och marknadschef för Climeon

Karriär

Christina Bäck, tidigare Head of Corporate Development and Globalization på Climeon, har utsetts till ny försäljnings- och marknadschef. Christina Bäck har lång erfarenhet av försäljning, affärsutveckling och marknadsföring från bolag med komplexa ekosystem.

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

claes meldgaard 1

Claes Meldgaard blir KappAhls nya försäljningsdirektör

Karriär

Claes Meldgaard har utsetts till ny försäljningsdirektör på KappAhl. Claes Meldgaard, som har en gedigen ledarskaps- och branscherfarenhet, kommer från en tjänst som tf vd på Stayhard och han tillträder sin nya tjänst på KappAhl i början av mars 2021.

ola mellstrom

Dansk robotjätte Sverigesatsar med ny försäljningschef

Karriär

Ola Mellström blir försäljningschef för Universal Robots i Sverige. Det är ett led i den danska robottillverkarens satsning på den svenska marknaden.

Mest läst

Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
experter-telefonforsaljning

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

I tider av distansjobb blir telefon ett viktigt arbetsredskap. Tre experter svarar på hur du ska göra för att lyckas med telefonförsäljningen.
Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.
hisspitch

Så tar du fram en riktigt bra hisspitch

Hisspitch betyder att du ska kunna sälja in din idé under en hissfärd. Det vill säga under en minut. Här ger Saleseffect dig verktygen för att skapa din hisspitch.
ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.
skärmavbild 2020 06 10 kl. 10.45.37

Nu kan du genomföra escape room digitalt med dina anställda

Amerikanska Tryreason har lanserat ett digitalt Escape room för 10 - 100 personer.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.