Troligtvis har du hört begreppet Social Selling tidigare. Att använda sig av sociala kanaler för att hitta och kommunicera med relevanta målgrupper är en smidig och effektiv metod för de allra flesta som ska marknadsföra och sälja sin produkt eller tjänst.
För den som vill nätverka digitalt och professionellt är Linkedin ett bra alternativ. Digitalt nätverkande har blivit än mer aktuellt, och just Linkedin som kanal växer dag för dag.
– Om man ser till svenska internetanvändare så är det ungefär 30 procent av alla som använder internet i Sverige som faktiskt har ett konto, berättar Maria Karlsson, föreläsare och coach inom framförallt Linkedin på kommunikationsbyrån Hildegun.
Maria hjälper bland annat säljteam i små och medelstora företag att ta fram en strategi för närvaro och innehåll. Uppdragsgivarna är allt från team och nätverk som behöver starta upp sitt arbete med Linkedin till företag som är aktiva men behöver en tydligare riktning och strategi.
Satsa på långsiktigt relationsskapande
Det kan vara lätt att hamna i tankesättet att Linkedin ska vara en ren säljkanal. Då missar man dock fördelarna med Linkedin som kanal.
– Det är viktigt att tänka relationer, berättar Maria. Här bygger du relationer på lång sikt. Det handlar om att bygga upp ett förtroende och att skapa trovärdighet.
På Linkedin utgår nätverkandet från de personliga profilerna. Det vill säga, ni kan ha en företagssida, men det är utifrån de personliga sidorna som relationer skapas.
– Ett ord som många nämner i det här sammanhanget är värde. Du måste leverera värde till den som vill läsa det du skriver eller se på filmen du publicerar, menar Maria.
Hon fortsätter:
– Samtidigt som du levererar värde skapar du en gemenskap och bygger upp ditt nätverk. Fler och fler känner igen dig som person, de kan relatera till vem du är men också sätta dig i relation till ett företag. Du blir ambassadör för ett företag på ett helt annat sätt.
Tänk ut rätt ämnen och våga testa
Även om relationer skapas mellan personer är det fortfarande relevant att skapa en företagssida. Maria ger tipset att fundera på vilken målgrupp man vänder sig till och utgå från vad de är intresserade av. Hon lyfter även 80/20-regeln som en viktig hållpunkt.
80 procent av innehållet ni publicerar ska vara till nytta och bidra med värde till era (potentiella) kunder. I 20 procent av inläggen kan ni fokusera mer på ert erbjudande. Utmaningen för många enligt Maria är fortfarande att hitta ämnen som är relevanta för målgruppen.
– Då brukar jag ge lite konkreta ämnen och konkreta tips som jag direkt kan se att företaget eller personen skulle kunna använda sig av för att få igång tankarna, berättar hon. Sedan gäller det verkligen att man vågar se sitt företag eller sig själv med helikopterperspektiv. Många rullar på i gamla hjulspår och tänker att alla vet vad man gör.
Det är lätt att bli rädd för att göra fel och känna sig exponerad när man försöker positionera sig som expert inom ett område. Där menar Maria att det bästa sättet är att våga publicera ändå.
– Mitt råd brukar vara: man måste testa. Om du inte testar kan du inte märka vad det ger för effekt. Om det skulle vara ett inlägg som inte är särskilt bra försvinner det bort på några timmar ändå.
Många företag satsar ju på Linkedin och Social Selling idag. Är det för sent att hoppa på?
– Det är mera aktuellt än någonsin men absolut inte försent, säger Maria. Linkedin ökar varje dag med nya användare och du kommer väldigt snabbt in i en gemenskap om du bara bjussar på dig själv. Vill du ha ett nätverk och är intresserad av vad andra skriver och framförallt engagerar dig märker du väldigt snabbt att det genererar fler personer i ditt nätverk, avslutar hon.