Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-07-07 | Expertråd

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

I tider där de traditionella kundbesöken minskar för många företag, blir telefonen och digitala möten viktiga arbetsredskap. Tre experter svarar på hur du ska göra för att lyckas med telefonförsäljning.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Telefonförsäljning innebär många utmaningar, vi frågade några experter om värdefulla insikter och råd

De betonar vikten av att skapa kontakt direkt vid samtalens början genom att vara lyhörd och taktfull. Att hantera avslag och negativa svar är en del av arbetet, och att ha rätt inställning till detta är avgörande för framgång. Förberedelse inför samtal är viktigt, särskilt att ha en tydlig uppfattning om företagets unika fördelar och att vara genuint intresserad av kunden. Trots de utmaningar som telefonförsäljning kan innebära, betonar experterna att det är möjligt att lyckas genom att vara ihärdig, förtroendeingivande och engagerad i att hjälpa kunden.

Genom att följa dessa råd kan du förbättra dina chanser att lyckas med telefonförsäljning. Experternas råd summerade till 16 tips:

  • Var lyhörd, taktfull och visa omtanke i inledningen av samtalet.
  • Förstå och respektera kundens tid och situation.
  • Förvänta dig och acceptera många nej.
  • Använd avslagen som lärdomar och förbättringsmöjligheter.
  • Fokusera på företagets unika fördelar.
  • Ha en tydlig och intressant pitch.
  • Se varje samtal som en möjlighet att bygga relationer, inte bara sälja.
  • Var genuint intresserad av kundens behov och problem.
  • Träna genom att ringa många samtal, även om det känns obehagligt.
  • Dela upp arbetsdagen i flera kortare ringpass för att hålla motivationen uppe.
  • Var personlig och våga vara dig själv.
  • Sträva efter att varje samtal ska vara en positiv upplevelse för kunden.
  • Sälj genom att visa hur du kan hjälpa kunden, inte bara genom att kränga produkter.
  • Sträva efter att varje affär ska vara fördelaktig för båda parter.
  • Bädda för återkommande affärer genom att alltid lämna ett gott intryck.
  • Använd fredagseftermiddagar för avslappnade och produktiva samtal.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Maiwi Wernersson, föreläsare och säljcoach, Exceltia

Vad är viktigast att förbereda: inledning, huvudargumenten eller avslutet?

Om man jobbar med telefonförsäljning är det viktigaste att tänka på hur man skapar kontakt direkt i början. De flesta tycker det är den största utmaningen: att överhuvudtaget få chansen att presentera sitt ärende. 

Då behöver man vara lyhörd, visa omtanke, förståelse för att man ringer olämpligt och vara taktfull. Kunder är upptagna och vi måste bygga relation så snabbt som möjligt. 

Vad gör man när man fått många nej på en dag?

Man får alltid många nej. Det måste man ha med sig redan från början. Oavsett hur många bra produkter man har, kan fel tidpunkt, dålig ekonomi eller annat göra att en kund tvekar.  

Där kommer vårt mindset in: Vi förlorar aldrig en affär – vi lär oss något. Sista timmen av dagen lägger vi ner själva säljet, tar en kopp kaffe och lägger allt bakom oss – förbereder istället nästa dags jobb. 

Lägg fram de bästa leadsen högst upp så vi får den bästa starten på nästa dag och kan på så sätt köra med en nystart med bra känsla direkt nästa morgon.  

Vad ska man alltid komma ihåg? Saker som kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet? 
  • Vårt mindset. Kunder är människor. Försök nå människan bakom titeln. 
  • Tänk inte på vad vi ska sälja. Tänk på vad kunden behöver. Vad kan vi bidra med? 
  • Oavsett om kunden köper eller inte ska det ändå vara en av de trevligaste stunderna på dagen när de pratar med oss. Bädda alltid för återkomst. 
Har du någon händelse du kommer ihåg, bra eller dålig, när det gäller telefonförsäljning? 

Även om jag inte kan nämna något specifikt så har jag ofta haft framgång med sätt som många säljare inte tycker att man kan använda. När jag ringer upp och presenterar mig kan jag sänka rösten och fråga – Stör jag dig mitt i något nu? Det blir ofta positivt resultat för man får en annan slags personlig kontakt. 

Dessutom tycker jag att fredag eftermiddag har fungerat otroligt bra att få bästa samtalen för till exempel att boka möten nästa vecka. Många är avslappnade och det blir ofta trevliga samtal. Två fel som många skulle tycka – men jag anser att det har fungerat mycket bra.

Dina bästa tips när det gäller telefonförsäljning? 

Våga vara dig själv. Våga vara personlig. Tänk mer på dina kunder och ta bort fokus från att du måste sälja. 

 

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

 

Josef Bolin, föreläsare och säljutbildare,  Bolin Education AB

Har du någon särskilt minnesvärd händelse att dela med dig av, just när det gäller telefonförsäljning?

Att ringa på telefon är lite som att skrapa fram en Trisslott. Du vet inte vad du får, om du vinner eller förlorar. 

Jag har ett roligt exempel när jag ringde en marknadschef åt en kund, en reklambyrå. Det första som hände var att jag ringde och presenterade mig. 

Han bad mig att sätta mig ner på min stol, och sa: ”Nu ska du få en tidig julklapp. Jag har en kravspecifikation på runt 750 sidor för ny, nordisk digital upphandling av byrå. Ni får gärna vara med i den. Vad har du för mejladress?”

Min kund gjorde förarbetet på kravspecifikationen och vann affären som löpte och blev sex miljoner i inkomst per år för dem. Från ett iskallt samtal, första försöket, som jag aldrig har kontaktat tidigare, som löpte till sex miljoner per år på trettio sekunder. Det är vad som kan hända om man ringer. 

Jag har också fått en massa nej på vägen dit, men så är det med Triss. Om du köper 100 lotter kommer du säkert förlora på 60-70 procent av dem, men potentialen är också att du vinner. Det händer faktiskt mer ofta än sällan på mötesbokning ska jag ärligt säga. 

Hur gör man för att hämta sig från ett nej? 

Omfamna ”nej”. Gå in med inställningen att du kommer att få nej, och gör en checklista: varje dag ska jag ringa 25 samtal och då räknar jag med att få 25 nej. 

Gå in med inställningen att ”Jag ska få 25 nej så fort som möjligt”. Gör allt du kan såklart för att boka ett möte. Gå in med inställningen att det kommer vara tufft, folk kommer säga nej, folk kanske kommer vara lite otrevliga. 

Rätt vad det är så kommer du säkert kommer fram till fem personer som tycker om dig och som du faktiskt kan boka möten med. 

Det är den allra största rädslan: att bli avspisad. Jag som säljare, får ofta höra: ”Ringer du? Det måste vara tufft att få nej?” Men 90 procent av mina samtal är positiva samtal, trevliga samtal med mycket skratt. 

Hur blir man bekväm? 

Samma som i övriga livet. Att gå genom aktivitet, att göra någonting tillräckligt mycket, trots att du är rädd, det ger dig en känsla självsäkerhet. Det är så man undviker rädsla – att göra det man är rädd för. Genom att göra är det bästa alternativet. 

Hur förbereder man sig bäst? Vilken del ska man fokusera på? 

Ens egna unique selling point. Vad är verkligen unikt med er? Det skulle jag vilja ta reda på. Folk blir intresserade när det är någonting de inte har hört förut. 

Du kan inte veta vad alla vill ha, men du kan veta vad som är bra med dig: ”Det här är bra med oss, det här har vi gjort och du kan inte hitta någon som har gjort det på det här sättet.” Tänk storytelling, du behöver någon typ av pitch när du ringer upp någon. 

Ta reda på vad som gör er unika. Den enda anledningen någon tar ett möte är att det var tillräckligt intressant att avsätta den timmen. Försök lägga fram det så att de tycker det är otroligt intressant. 

Vilka är dina bästa tips för telefonförsäljning? 

Våga misslyckas och se dum ut. Man måste se lite dum ut ”in the name of progress”. Du kan inte vara en expert från början om du inte har gjort det förr. 

Våga testa, våga prova. Och när du gör det kommer du säkert positivt överraskad.

 

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Jesper Ohlsson, säljkonsult, Win-Win Säljkonsult AB

Vad är viktigt att fokusera på när man förbereder sig: inledning, huvudargumenten eller avslutet?

Alla tre, inte bara ett av områdena. En bra tennisspelare är duktig på både servar, baslinjespel och volley. Investera tid i att ta fram ett väl genomtänkt samtalsupplägg som du tycker känns bra, både för dig själv och för kunden. 

Den tiden har man igen. Sen kommer du säkerligen finjustera upplägget efterhand.

Vad gör man när man har fått många nej på en dag? Hur laddar man om efter många nej?

Ta en paus, gå en runda eller gör något annat för att ladda om. Sen är det så att för varje ”nej” så kommer du närmare ett ”ja”, men även den rutinerade telefonförsäljaren kan tappa sugen ibland när det blir för många ”nej”. 

Vettigt är också att dela upp arbetsdagen i flera ”ring-pass”, för att hålla uppe koncentration och motivation, så att man inte sitter och ringer 8 timmar i sträck.

Vad ska man alltid komma ihåg? Saker som kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet?

Tro på det du säljer! Var förberedd! Lyssna på kunden! Acceptera att kunder ibland inte har tid att prata!

Har du någon särskild händelse som du kommer ihåg, bra eller dålig, när det gäller telefonförsäljning?

Jag kommer ihåg ett företag som har/hade ett meddelande på deras telefonsvarare där de ber telefonsäljare ”dra åt helvete”. Kanske inget bra meddelande att ha på sin telefonsvarare, oavsett vad man tycker om telefonsäljare.

Ditt bästa tips när det gäller telefonförsäljning?

Var intressant och intresserad! Skapa intresse och förtroende för dig, ditt företag och det du säljer. Var genuint intresserad av kunden och dennes situation, behov och eventuella problem. 

Du ringer för att hjälpa och inte för att kränga. En affär ska vara bra för båda parter, både för dig och för kunden. En sann säljare vill kunden väl!

Läs mer: Angela Ahola: Så skapar du ett gott intryck digitalt

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Låt inte er vagnparksadministration äta upp säljtiden!

Låt inte er vagnparksadministration äta upp säljtiden!

Annons

Hur hanterar ni er vagnparksadministration idag? Har ni räknat på hur mycket tid som varje säljare faktiskt lägger på administrationen kring sin bil? Eller ligger uppgiften på någon på ekonomi- eller löneavdelningen som väldigt gärna skulle vilja slippa den?

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com