Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2022-06-23 | Expertråd

Funderar du på att ställa ut på mässa i Tyskland? Här är din checklista!

Att ställa ut på rätt mässa i mässlandet Tyskland kan innebära ett rejält lyft för affärerna. Men med mässhallar tjugo gånger större än här hemma gäller det att göra en ordentlig research innan. Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammaren delar med sig av sina bästa råd.

Michèle Faber från Tysk-Svenska Handelskammaren.Michèle Faber från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Det är en solig eftermiddag i mitten av juni när Eventeffect träffar Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammarens kontor på Valhallavägen i Stockholm. Hon har jobbat som mässansvarig i 28 år och är just nu ansvarig för 60 mässor med allt från de stora mässorna i München, Düsseldorf och Berlin till mindre regionala.

Nischade branschmässor för allt

Tyskland är mässlandet framför andra och det finns nischade branschmässor för i stort sett alla produkter, säger Michèle Faber. Just nu pågår till exempel de internationella fackmässorna Wire och Tube, som är mässorna för tråd, kabel och rör, men andra mässor kan vara till exempel IFAT, världens största mässa för vatten, avloppsvatten, avfallshantering och recycling eller båt- och vattensportmässan Boot.

10 miljoner besökare

I snitt äger runt 180 mässor rum årligen i Tyskland med 180 000 utställare, varav 60 procent kommer från andra länder än Tyskland.

”Mässan som fenomen kommer alltid att finnas tror jag, säger Michèle Faber. Det som däremot händer är att fackmässorna framåt blir alltmer nischade och de väldigt breda försvinner.”

Före pandemin hade de tyska mässorna runt 10 miljoner besökare varav 30 procent av dem kom från utlandet. Alla mässor i Tyskland är nu igång igen och även om 2022 börjat lite försiktigt så tyder allt på att både utställare och besökare är på väg tillbaka.

Så hittar du din branschmässa

De största tyska mässorna har en representant i Sverige och på de tyska mässbolagens organisation Aumas hemsida kan du gå in och söka på bransch, mässa, stad och tidsperiod. Här finns också mycket information och statistik du kan ha nytta av. En mindre regional mässa kan vara väl så bra som en stor mässa men Michèle Faber rekommenderar ändå en större världsledande mässa i till exempel Düsseldorf om du måste välja för där kommer hela den globala branschen att vara med.

Här hittar du mässorna:

Tysk-Svenska Handelskammaren – mässor i bland annat Berlin, Düsseldorf och München

Trade Fair Agency – mässor i Hannover och Nürnberg

Auma – tyska mässbolagens organisation. Här hittar du alla tyska mässorna. Informationen är på engelska.

Inte dyrare än i Sverige

Har ni inte ställt ut utanför Sverige förut kan det vara värt att några av företagets nyckelpersoner börjar med att besöka mässan utan att ställa ut för att få en känsla. Sen är själva mässkostnaderna inte dyrare på en mässa i Tyskland jämfört med Sverige, men det som tillkommer är förstås resan och boendet, som ofta kan vara dyrt i mässtäderna under pågående mässor.

Här är din checklista för att ställa ut i Tyskland:

  1. Ta fram realistiska och konkreta mål med vad ni vill få ut av att vara med på mässan.
  2. Ta fram en budget med alla utgifter så som pris på monteryta, avgifter, el/vattenförsörjning, monterutförande/-byggnation, marknadsföring, personal, rese/hotellkostnader, catering.
  3. Var ute i 1,5 – 2 år i förväg och boka er monter. De tyska mässorna brukar snabbt bli fullbokade och vissa mässor äger bara rum vart annat eller vart tredje år.
  4. Se till att informera om att ni ska vara med på mässan både internt och externt och bjud in kunder till er monter.
  5. Ta fram ett tydligt koncept för er monter. Är det inte en jaktmässa så skippa den svenska älgen! Även om tyskarna är fascinerade av våra älgar är det lite passé. Mässorna brukar erbjuda olika monterpaket med mattor, väggar, lampor och ståbord. Är ni vana utställare så tar ni förstås med er egen monterbyggare från Sverige.
  6. Boka boende. Finns det inget boende nära mässan brukar det finnas hotell en bit utanför eller pensionat eller rum att hyra. Se bara till att de ligger nära kollektivtrafiken för tar du bilen hamnar du bara i köer.
  7. Skapa en intern grupp som ansvarar för mässan.
  8. Boka möten med nyckelpersoner på mässan. Här kan till exempel Tysk-svenska handelskammaren hjälpa till att boka dem i god tid före mässan.
  9. Utnyttja mässans alla kanaler! Kanske har ni någon duktig talare som kan vara med och prata på något av mässans forum? Lägg ut ert pressmaterial i presscentret och nyttja annonseringsmöjligheterna som mässan erbjuder.
  10. Ta fram olika aktiviteter som att ni till exempel bjuder in era kunder på mat och dryck i er monter.
  11. Kolla upp vilken dress-code som gäller på mässan. Alltifrån att er monterpersonal bör vara likadant klädda till att du som chef som deltar är klädd i kostym. Tysken vill göra affärer med den som bestämmer och får fatta beslut och det gör man bäst i kostym! I Tyskland görs många affärer upp redan på mässan om rätt person är på plats.
  12. Se till att ha marginaler. Allt är mer och större i Tyskland vilket också betyder att allt tar längre tid än du är van vid från Sverige.
  13. På plats – lämna aldrig montern tom och börja aldrig packa ihop montern innan mässan stängt. Det är inte okej i Tyskland.
  14. Vill du charma tyskarna lite extra så damma av skoltyskan och kör några inledande fraser på tyska. Alltid uppskattat!
  15. Det var kanske ännu viktigare före pandemin, men om du har kvar några visitkort, så packa med dem.
  16. Och när du kommer hem är det bara att följa upp alla leads, stämma av utfallet mot budgeten och börja ladda inför nästa mässa!

Här kan du läsa mer om Tysk-svenska handelskammarens mässtjänster och komma i kontakt med Michèle Faber.

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

VIVA-modellen - om du vill maxa ditt resultat!

VIVA!-modellen – om du vill maxa ditt resultat

Ulla-Lisa Thordén har gjort drygt 15 000 egna säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Om det är någon som vet hur du ska genomföra en säljprocess så är det hon. Här berättar hon om VIVA!-modellen och hur ett målinriktat säljarbete kan ge dig just den kund du själv vill ha!

Onboarding-guide - så får du dina säljare att snabbt bli produktiva

Onboarding-guide – så får du dina säljare att snabbt bli produktiva

Rekryteringsprocessen är långt ifrån färdig när anställningsavtalet är påskrivet. En strukturerad onboardingplan skapar högre lojalitet hos dina nyanställda säljare och stärker ert varumärke. Den är också avgörande för hur snabbt de nyanställda blir produktiva. I detta whitepaper från Salesonomics får du guidelines med checklista och tidsplan.

Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

Säljarens vinster och fallgropar med AI

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers, skriver hur du som säljare kan använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Gör fler affärer och skapa starkare kundrelationer med ett enkelt och effektivt CRM

Gör fler affärer och skapa starkare kundrelationer med ett enkelt och effektivt CRM

Annons

En marknadsavdelning som genererar mängder av leads  som sedan bearbetas effektivt med riktade budskap. Säljare som stänger affärer på löpande band och slår sina försäljningsmål med råge. Ett kundserviceteam som tar hand om kunderna så bra att de aldrig vill lämna ditt företag. Det är en vanlig dag på jobbet med SuperOffice CRM – den molnbaserade vägen till att bygga och stärka relationer genom varje steg i kundresan. 

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Emistell modul 300x250

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

VIVA-modellen - om du vill maxa ditt resultat!

VIVA!-modellen – om du vill maxa ditt resultat

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén har gjort drygt 15 000 egna säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Om det är någon som vet hur du ska genomföra en säljprocess så är det hon. Här berättar hon om VIVA!-modellen och hur ett målinriktat säljarbete kan ge dig just den kund du själv vill ha!

Onboarding-guide - så får du dina säljare att snabbt bli produktiva

Onboarding-guide – så får du dina säljare att snabbt bli produktiva

Expertråd

Rekryteringsprocessen är långt ifrån färdig när anställningsavtalet är påskrivet. En strukturerad onboardingplan skapar högre lojalitet hos dina nyanställda säljare och stärker ert varumärke. Den är också avgörande för hur snabbt de nyanställda blir produktiva. I detta whitepaper från Salesonomics får du guidelines med checklista och tidsplan.

Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

Säljarens vinster och fallgropar med AI

Expertråd

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers, skriver hur du som säljare kan använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Expertråd

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Framtidssäkra din säljorganisation!

Framtidssäkra din säljorganisation!

Expertråd

Säljorganisationen är avgörande för ett företags överlevnad. I detta whitepaper från Salesonomics får vi ta del av hur framtiden kommer se ut för industrin i Sverige, vilka trender som påverkar och hur du skall göra för att framtidssäkra din säljorganisation.

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Expertråd

Svårt och kostsamt att rekrytera säljare? Men behöver det egentligen vara det? I sin krönika skriver Christer B Jansson om två ”No Brainers”.

Revenue Operations – Ett måste för en framgångsrik säljstrategi

Har du koll på Revenue Operations?

Expertråd

Revenue Operations är just nu den snabbast växande försäljningsstrategin inom B2B-försäljning i USA, och den börjar väcka intresse även hos svenska arbetsgivare inom framför allt IT och tech. Läs hur strategin kan maximera intäkterna i krönikan av vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers.

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

Expertråd

Ovanstående kinesiska ordspråk kommer för mig varje gång jag kommer i kontakt med personer som inte har förstått kundprocessen eller sin roll i den, oavsett vilket företag de driver eller jobbar i. Läs denna veckas gästskribent Ulla-Lisa Thordéns krönika om det alltid lika viktiga kundbemötandet.

Verktyg

Gamma AI - så gör du säljpresentationen rekordsnabbt

Så gör du säljpresentationen rekordsnabbt med Gamma AI

Verktyg

Behöver du fixa en snygg och proffsig presentation men har ont om tid? Om du inte redan upptäckt Gamma AI så kolla in verktyget som hjälper dig att fixa snygga presentationer på nolltid!

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Verktyg

Jobbar ni med excelark eller sitter ni med ett gammalt CRM-system? Tappar ni kanske till och med affärer för att de hamnar mellan stolarna? Då är det läge att uppgradera ert CRM-system!

En säljares smartaste gratisverktyg

En säljares smartaste gratisverktyg

Verktyg

I slutet på förra året började alla prata om chattboten ChatGPT. Stämde det verkligen att den klarade av att uttrycka sig i skrift nästan som en människa? Idag är vi många som använder oss av olika smarta AI-verktyg för att effektivisera vårt arbete. Här listar vi på Saleseffect våra personliga favoriter som hjälper dig att få till texten och översättningen, impa på kundragningen och komma i tid till kundmötet.

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Verktyg

Att skapa ett professionellt intryck är avgörande för framgången hos ett säljande företag. Kundens första intryck kan vara skillnaden mellan att göra en försäljning eller förlora en potentiell affär. Men hur kan man göra ett bestående intryck och upplevas som professionell?

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 27 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Kristoffer citat 1 MODUL 300x250

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patric Björnhammer är ny Head of Land Sales and Products hos DB Schenker

Patric Björnhammer är ny Head of Land Sales and Products hos DB Schenker

Karriär

Patric Björnhammer kommer senast som vd från MAFA, ett bolag inom tillverkningsindustrin. Han har verkat inom många branscher och alltid med fokus på försäljning och marknadsföring.

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Karriär

Bilal Said kommer senast från Scandic där han hade rollen som Inhouse Sales Agent. Bilal tillträdde sin roll som Projektledande Sales Manager den 6 november.

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Karriär

Johan Mägi får nu ansvaret för utveckling och försäljning av partneraffärer och premiumutbudet på Stockholm Live’s samtliga arenor. Johan kommer närmast från rollen som Commercial Development Director på Apollo.

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Karriär

Rickard Mäkitalo kliver i dagarna på uppdraget som ny försäljningschef för UNT och Enköpings-Posten.

Försäljningschefen - snabbaste vägen til vd-posten

Försäljningschefen – snabbaste vägen til vd-posten

Karriär

Lockar jobbet som vd? Funderar du på ditt nästa steg i karriären? Då ska du läsa vår artikel om försäljningschefens väg till vd-posten!

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Juridik

Mitt under pandemin letar Robert jobb. Han söker och får nästan samtidigt två olika erbjudanden där han bestämmer sig för att tacka ja till det ena, ett beslut som leder till en mardröm som avslutas med ett domslut först två år senare.

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Karriär

Den 1 november tillträdde Peder Häggström som affärschef för Konstruktion och installation i nord, där Tyréns har kompetenser inom konstruktion, VVS, el, tele och akustik.

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Karriär

Måns Johnsson tillträdde sin nya tjänst som försäljnings- och marknadsföringschef den 2 oktober 2023. Måns kommer senast från Salesforce där han tillbringade 12 år och ansvarade för affärsområdet Alliances & Channels i norra Europa. Innan sin tid på Salesforce var han Business Unit Director på Dun & Bradstreet.

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Karriär

Peter Lidslot tar nu över rollen som Head of Customer Relations.

Från säljare till försäljningschef - går det?

Från säljare till försäljningschef – går det?

Karriär

Jobbat som KAM ett tag och funderar du kanske på nästa steg i karriären? Men vad krävs egentligen för att bli försäljningschef och hur är det att bli chef över sina tidigare kollegor?

Mest läst

7 tips till dig som skall på julbord med jobbet

7 tips till dig som skall på julbord med jobbet

Är du en av dem som våndas inför decembers alla julbord och julluncher? Saleseffect ringde upp föreläsaren och eventexperten Kristoffer Schjött-Quist för att få några tips på hur du får till rätt mindset och kanske till och med får med dig en sista affär för året hem i bagaget!
Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Saleseffect.se genomför nu omfattande undersökningen bland Sveriges säljare och säljchefer som resulterar i listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023. Listan kommer presenteras på saleseffect.se i slutet av februari, missa inte att nominera din eller dina favoriter bland säljcoacher, säljtränare, säljutbildare och säljutvecklare i landet.
Detta är talarna på Sales & Marketing Expo 21 22 februari!

Här är talarna på Sales & Marketing Expo 21 – 22 februari!

Sales & Marketing Expo är Sveriges största mässa, konferens och mötesplats för dig inom sälj och marknadsföring. När den drar igång 21 - 22 februari på Kistamässan i Stockholm är det med ett gediget konferensprogram. Här är listan med talarna!
VIVA-modellen - om du vill maxa ditt resultat!

VIVA!-modellen – om du vill maxa ditt resultat

Ulla-Lisa Thordén har gjort drygt 15 000 egna säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Om det är någon som vet hur du ska genomföra en säljprocess så är det hon. Här berättar hon om VIVA!-modellen och hur ett målinriktat säljarbete kan ge dig just den kund du själv vill ha!
Patric Björnhammer är ny Head of Land Sales and Products hos DB Schenker

Patric Björnhammer är ny Head of Land Sales and Products hos DB Schenker

Patric Björnhammer kommer senast som vd från MAFA, ett bolag inom tillverkningsindustrin. Han har verkat inom många branscher och alltid med fokus på försäljning och marknadsföring.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.