Det är en solig eftermiddag i mitten av juni när Eventeffect träffar Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammarens kontor på Valhallavägen i Stockholm. Hon har jobbat som mässansvarig i 28 år och är just nu ansvarig för 60 mässor med allt från de stora mässorna i München, Düsseldorf och Berlin till mindre regionala.
Nischade branschmässor för allt
Tyskland är mässlandet framför andra och det finns nischade branschmässor för i stort sett alla produkter, säger Michèle Faber. Just nu pågår till exempel de internationella fackmässorna Wire och Tube, som är mässorna för tråd, kabel och rör, men andra mässor kan vara till exempel IFAT, världens största mässa för vatten, avloppsvatten, avfallshantering och recycling eller båt- och vattensportmässan Boot.
10 miljoner besökare
I snitt äger runt 180 mässor rum årligen i Tyskland med 180 000 utställare, varav 60 procent kommer från andra länder än Tyskland.
”Mässan som fenomen kommer alltid att finnas tror jag, säger Michèle Faber. Det som däremot händer är att fackmässorna framåt blir alltmer nischade och de väldigt breda försvinner.”
Före pandemin hade de tyska mässorna runt 10 miljoner besökare varav 30 procent av dem kom från utlandet. Alla mässor i Tyskland är nu igång igen och även om 2022 börjat lite försiktigt så tyder allt på att både utställare och besökare är på väg tillbaka.
Så hittar du din branschmässa
De största tyska mässorna har en representant i Sverige och på de tyska mässbolagens organisation Aumas hemsida kan du gå in och söka på bransch, mässa, stad och tidsperiod. Här finns också mycket information och statistik du kan ha nytta av. En mindre regional mässa kan vara väl så bra som en stor mässa men Michèle Faber rekommenderar ändå en större världsledande mässa i till exempel Düsseldorf om du måste välja för där kommer hela den globala branschen att vara med.
Här hittar du mässorna:
Tysk-Svenska Handelskammaren – mässor i bland annat Berlin, Düsseldorf och München
Trade Fair Agency – mässor i Hannover och Nürnberg
Auma – tyska mässbolagens organisation. Här hittar du alla tyska mässorna. Informationen är på engelska.
Inte dyrare än i Sverige
Har ni inte ställt ut utanför Sverige förut kan det vara värt att några av företagets nyckelpersoner börjar med att besöka mässan utan att ställa ut för att få en känsla. Sen är själva mässkostnaderna inte dyrare på en mässa i Tyskland jämfört med Sverige, men det som tillkommer är förstås resan och boendet, som ofta kan vara dyrt i mässtäderna under pågående mässor.
Här är din checklista för att ställa ut i Tyskland:
- Ta fram realistiska och konkreta mål med vad ni vill få ut av att vara med på mässan.
- Ta fram en budget med alla utgifter så som pris på monteryta, avgifter, el/vattenförsörjning, monterutförande/-byggnation, marknadsföring, personal, rese/hotellkostnader, catering.
- Var ute i 1,5 – 2 år i förväg och boka er monter. De tyska mässorna brukar snabbt bli fullbokade och vissa mässor äger bara rum vart annat eller vart tredje år.
- Se till att informera om att ni ska vara med på mässan både internt och externt och bjud in kunder till er monter.
- Ta fram ett tydligt koncept för er monter. Är det inte en jaktmässa så skippa den svenska älgen! Även om tyskarna är fascinerade av våra älgar är det lite passé. Mässorna brukar erbjuda olika monterpaket med mattor, väggar, lampor och ståbord. Är ni vana utställare så tar ni förstås med er egen monterbyggare från Sverige.
- Boka boende. Finns det inget boende nära mässan brukar det finnas hotell en bit utanför eller pensionat eller rum att hyra. Se bara till att de ligger nära kollektivtrafiken för tar du bilen hamnar du bara i köer.
- Skapa en intern grupp som ansvarar för mässan.
- Boka möten med nyckelpersoner på mässan. Här kan till exempel Tysk-svenska handelskammaren hjälpa till att boka dem i god tid före mässan.
- Utnyttja mässans alla kanaler! Kanske har ni någon duktig talare som kan vara med och prata på något av mässans forum? Lägg ut ert pressmaterial i presscentret och nyttja annonseringsmöjligheterna som mässan erbjuder.
- Ta fram olika aktiviteter som att ni till exempel bjuder in era kunder på mat och dryck i er monter.
- Kolla upp vilken dress-code som gäller på mässan. Alltifrån att er monterpersonal bör vara likadant klädda till att du som chef som deltar är klädd i kostym. Tysken vill göra affärer med den som bestämmer och får fatta beslut och det gör man bäst i kostym! I Tyskland görs många affärer upp redan på mässan om rätt person är på plats.
- Se till att ha marginaler. Allt är mer och större i Tyskland vilket också betyder att allt tar längre tid än du är van vid från Sverige.
- På plats – lämna aldrig montern tom och börja aldrig packa ihop montern innan mässan stängt. Det är inte okej i Tyskland.
- Vill du charma tyskarna lite extra så damma av skoltyskan och kör några inledande fraser på tyska. Alltid uppskattat!
- Det var kanske ännu viktigare före pandemin, men om du har kvar några visitkort, så packa med dem.
- Och när du kommer hem är det bara att följa upp alla leads, stämma av utfallet mot budgeten och börja ladda inför nästa mässa!
Här kan du läsa mer om Tysk-svenska handelskammarens mässtjänster och komma i kontakt med Michèle Faber.