Men det är så simpelt och har massa nackdelar. Som föreläsare inom gamification, eller lekifikation som jag börjat översätta det, ser jag ett problem i hur förenklat det är. Klockan kan starta igång något, men det är hög tid att vi lyfter blicken och gör det bättre.
Spel och lekmässigt är poängupplevelser av detta slag bara ett sätt att uppmuntra engagemang. Men det är långt ifrån det enda. Andra knep som vi kan inspireras av från spel, är att en del vill göra saker tillsammans, andra gör det för att uttrycka sig och en grupp människor gör det för att de är nyfikna. Bara en organisation har jag sett som haft den bredden. De hade bonusar på månadssälj. De hade en bonus på gruppen också för de som gick igång på samarbete. De hade nya tävlingar regelbundet för de som tände på variation, det var de som vann dessa som blev experter på nya grupper och erbjudanden. Organisationen lyfte de som gillade att sälja med kollegor som såg på, genom att låta andra medlyssna med just de säljarna. Tror inte ens företaget sett forskningen bakom olika spelarpersonligheter, utan bara utgått från att säljavdelningen mådde bra av flera typer av säljare och dessa behövde olika typer av uppmuntran.
Ett annat problem med säljklockan än att det bara uppmuntrar en typ av personlighet, är att hitta rätt moment att belöna för stunden verkar lätt, men det är avancerad speldesign. Du kanske tänker att affär in, är allt som behöver mätas? Nackdelen är att det sällan är så enkelt. Affär in kan bero på vilka kunder du sitter på.Ofta belönar bonusen också en specifik typ av affär och säljarna kommer bara springa på den typen av affär. Klassikern är fokus på nykundsbearbetning på enklaste målgruppen och stamkunderna blir ofta då bortglömda. De trogna kunderna som står för den verkliga vinsten blir på så sätt ignorerade. Men allra värst är att säljarna hittar kryphålen. Jag sett det från att de sålde en produkt så bra, till bekostnad på andra affärer att organisationen inte hade råd med det – det var inte den med bäst marginal som sålt och bonusen täckte inte det hela. Eller än värre med kvinnan som hittat ett kryphål. Där det var accept som räknades, men inte justeras om kunden ändrade sig. Så hon skrev in affär på affär, noterade “poäng” och sedan avskrev hon affärerna, men med full egen bonus. Hon inkasserade belöningar tills den dag hon behövde avskedas, det var först då chefen upptäckte att hon inte gjort hälften av affärerna och dessutom var det en del kunder som var brända av hennes beteende.
Till sist kan också säljtävlingen leda till att du bryter mot arbetsmiljölagen. Att mäta och hylla de som gör vissa arbetsmoment kan leda till att andra känner sig utanför. Som värst träffade jag en chef som av arbetsmiljöskäl behövt avskaffa ett system som mätte kundsamtal. Det hade låtit bra. När det började användas, blev de som av naturliga skäl inte presterat i topp uthängda. Det vill säga att om du varit hemma för att du var sjuk, vabbat eller jobbade 80% och var föräldraledig, då framställdes du som en sämre kollega inför för hela gruppen. Det insåg chefen inte skulle hålla som argument om Arbetsmiljöverket kom på besök, utan kunde ses som kränkande särbehandling.
Ska nu erkänna att jag gillar att plinga i säljklockor. Jag sätter upp mina egna system för att visualisera mina arbetsuppgifter. Jag har tavlor eller system för att mäta mitt och kollegors sälj. Men jag har en design som är mycket mer än en variant av en skeppsklocka på väggen att ringa i. Så riv ned den gamla klockan och gör ett system som belönar med mycket mer än bara enkla poäng och topplistor.
Av: Gunnar Söderberg
Gunnar Söderberg föreläser och utbildar inom ledarskap och organisationer ur ett arbetsrättsligt perspektiv. Med fokus på att hitta arbetsglädje och bygga trygghet i en grupp använder Gunnar Söderberg gamification, pedagogiska övningar och – inte minst – humor för att fånga sin publik och bidra till deras fortsatta utveckling.