Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2023-10-07 | Krönika

I huvudet på din kund

Vad finns i huvudet på din kund? Läs vår gästskribent Christer B Janssons krönika baserad på George W Dudley och Shannon R Goodsons forskning om säljstilar och säljproduktivitet.

I huvudet på din kund!I huvudet på din kund! Foto: Viktor Talashuk Unsplash

”Ingen kund är den andra lik”. För småföretagare innebär detta att de behöver stor uppmärksamhet på vad som motiverar kunder att köpa. Kunder närmar sig sina inköp med en egen agenda.

Som exempel så söker vissa kunder produktegenskaper, andra vill bygga en långsiktig relation med säljaren, eller letar efter säljare som ger en garanterat bra service. Detta innebär att du som säljare behöver skräddarsy din säljteknik efter kundens primära anledning att köpa. Säljare har genom åren ofta byggt upp en säljstil de föredrar och känner sig bekväma med och har utvecklat den över tiden.  Jag har mött många entreprenörer i många olika sammanhang och det är inte alltid de försöker se behovet från kundens perspektiv.

Sex olika beteendestilar

Via George W Dudley och Shannon Goodson på BSRP Inc i Dallas Texas USA, ett företag som forskar på säljares rädslor och olika beteenden, så har 300 000 säljare i 11 olika länder studerats för att se hur de säljer. Man fann sex olika beteendestilar.

1. Om kunden är detaljorienterad visa då egenskaperna på din produkt och förklara fördelar och innebörd om så behövs. Är kunden kunnig i området så avstå förklaringarna då kunden förstår det själv. Ibland vill en kund bara ha fakta och kan tappa intresset om du ställer en massa frågor om hens behov istället för att ge den information hen behöver. Dessa kunder är som oftast välinformerade om dina erbjudande såväl som om dina konkurrenters så var uppmärksam på ledtrådar. Om kundens kontorsväggar är täckta av datadiagram eller hen frågar efter mätbara resultat är chansen stor att hen framför allt är intresserad av detaljinformation om din produkt eller tjänst istället för relationen med dig.

2. Om kunden är mer fokuserad på relationen så skapa en personlig kontakt så tidigt som möjligt. För vissa kunder är detta viktigare än produkten/tjänsten de är intresserade av att köpa. Vad som betyder mest är den långsiktiga relation som du etablerar. Det lovar bra för framtida affärer och det kräver att du har utmärkta sociala färdigheter samt tid till förfogande för att lära känna varandra innan du kan stänga en affär.

”De kommer leta efter sätt på hur du bryr dig. Från hur ni ses (ansikte mot ansikte, digitalt eller mejl), hur mycket tid du avsätter till vad de är intresserade av och hur deras balans mellan arbete och det privata ser ut? Här bör du som säljare vara nyfiken och uppmärksam!” Christer B Jansson

3. Om kunden inte vet vad den vill ha behöver hen vägledas och du måste först agera mer som rådgivare än säljare. Många kunder vet inte riktigt vad de letar efter eller behöver. Det lärde jag mig när jag gick från att sälja annonsplatser i Dagens Nyheter till att sälja utomhusreklam på dåvarande ARE-bolagen till konsultbranschen. När jag sålde annonsplats handlade rådgivandet mer om att slåss för mediet i sig och dess räckvidd och hur du kunde nyttja det. I konsultbranschen ställs jag idag ofta inför olika situationer och diskuterar dessa noga för att sedan skräddarsy en lösning som tillfredsställer kundens önskningar. Utan det förhållningssättet hade det aldrig gått att sälja. Att förstå kundens behov är grundläggande i denna situation annars går det inte alls. Dessa potentiella köpare kräver mer vägledning speciellt när det gäller produkter och tjänster de inte är välbevandrade i.

4. Om din kund söker efter prestige så visa upp din lista med dina A-kunder. Ditt renommé med andra kunder kan skapa eller vara genombrottet för att få affären. Dessa kunder frågar ibland om vilka andra ni arbetar med. Många kunder av denna karaktär vill veta om du arbetat med liknande företag som deras eget.  Då de är måna om sin egen image vill de inte köpa ett okänt bolag utan ett som ger bra renommé på marknaden och speciellt inom samma bransch. Om det inte blev så bra som förväntat har de ändå köpt ett av de starkaste korten på marknaden och deras karriär är fortfarande skyddad. För dessa kunder är referenser och en bra kundlista med goda vitsord väsentligt.

5. Om kunden fokuserar på garantier förstärk då er förmåga att leverera stjärnservice d.v.s. service “top of the line” För vissa kunder handlar allt om snabbhet, kvalitet och service. Om potentiella kunder frågar om service och garantier är chansen stor att de är väldigt intresserade av vad som händer efter att de genomfört en affär med säljaren. Det är då företagspolicys och processer som garanterar snabba handläggningstider blir speciellt viktiga. Vissa bolag har infört att de ska svara kunder inom en viss tid som handlar om timmar eller t.o.m. minuter efter att de gjort en förfrågan. För vissa kunder är det viktigare att du som säljare alltid är tillgänglig än priset på dina varor och tjänster.  I vårt bolag svarar vi alltid så fort vi kan och det dygnet runt för att ge våra kunder största möjliga service.  Vi säger aldrig det går inte utan det går säkert att lösa om det är viktigt och det kommer nog kosta en slant. Låt oss återkomma med priset så ni vet om det är värt det.

6. Om kunden är otålig och snabbt får myror i byxorna, gå direkt på avslut och stäng affären. Studera din kunds signaler noga för att se om de vill ha snabb action. Om du upptäcker otålighet när du ställer frågor kan det vara tid att komma till saken. Att stänga en affär snabbt är tilltalande för kunder som köper vissa produkter eller tjänster. När du säljer vissa finansiella tjänster eller försäkringar kan vissa kunder vara intresserade av att affären går snabbt att genomföra. Om det tar för lång tid att stänga affären kan det ge en indikation på att du inte är kompetent nog och spiller deras tid.

 

Dessa sex stilar går att mäta via ett beteendetest som mäter hur just du är tränad. Det är sannolikt så att du också etablerat ditt sätt att sälja som brukar falla in under en till två av dessa sex olika sätt kunder köper in på.

Blir du en bättre säljare om du behärskar alla sex stilar? Sannolikt, eftersom du kan möta alla kunders olika köpstilar. Det kräver uppmärksamhet från dig och jag tror bara insikten hos dig kan bidra till en förbättring att tillfredsställa olika kunders behov i mötet.

 

Av: Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach ett företag specialiserat på säljproduktivitet.

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Vilka är dina valda sanningar?

Rätt fokus ger resultat – bara att välja din sanning!

Det kallas affirmation när du förstärker en önskad övertygelse genom att bekräfta den för dig själv för att fokusera och nå dit du vill. I sin krönika berättar Sophia Loader, Saleseffects chefredaktör om sina valda sanningar och ställer frågan – vilka är dina?

Gunnar Söderberg: Varför hatar folk rollspel?

Gunnar Söderberg: Hur ser du ut när du ringer på?

Ett besök för många år sedan fick mig att reflektera över vad jag gjorde. Jag och en kollega var ute tillsamman mitt i vintern, innan vi ringer på tar jag av mig kepsen och knäpper upp rocken. Kollegan med mössan nedklämd över huvudet undrar vad jag håller på med. Svaret, jag tänker på vad det första kunder kommer se är. Kollegan tycker att jag är fånig, men jag undrar om det inte finns något smart i det jag gjorde.

Glöm B2B och B2C det är P2P som gäller

Glöm B2B och B2C det är P2P som gäller

I vår digitala värld kan man med lätthet kopiera modeller och strategier för hur man bygger funktionella och framgångsrika team eller organisationer. Allt går att kopiera. MEN, du har något som är helt unikt och det är DU och de människor du har omkring dig i din organisation. Människor går inte att kopiera. Du kan kopiera vad de GÖR men inte deras personlighet och genuina VARFÖR. I ett företag är det medarbetarna som är den värdefullaste tillgången, det är dina medarbetare som har företagets största potential och unika konkurrensfördel. People2People.

Låt inte er vagnparksadministration äta upp säljtiden!

Låt inte er vagnparksadministration äta upp säljtiden!

Annons

Hur hanterar ni er vagnparksadministration idag? Har ni räknat på hur mycket tid som varje säljare faktiskt lägger på administrationen kring sin bil? Eller ligger uppgiften på någon på ekonomi- eller löneavdelningen som väldigt gärna skulle vilja slippa den?

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Emistell modul 300x250

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

Säljarens vinster och fallgropar med AI

Expertråd

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers, skriver hur du som säljare kan använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Expertråd

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Framtidssäkra din säljorganisation!

Framtidssäkra din säljorganisation!

Expertråd

Säljorganisationen är avgörande för ett företags överlevnad. I detta whitepaper från Salesonomics får vi ta del av hur framtiden kommer se ut för industrin i Sverige, vilka trender som påverkar och hur du skall göra för att framtidssäkra din säljorganisation.

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Expertråd

Svårt och kostsamt att rekrytera säljare? Men behöver det egentligen vara det? I sin krönika skriver Christer B Jansson om två ”No Brainers”.

Revenue Operations – Ett måste för en framgångsrik säljstrategi

Har du koll på Revenue Operations?

Expertråd

Revenue Operations är just nu den snabbast växande försäljningsstrategin inom B2B-försäljning i USA, och den börjar väcka intresse även hos svenska arbetsgivare inom framför allt IT och tech. Läs hur strategin kan maximera intäkterna i krönikan av vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers.

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

Expertråd

Ovanstående kinesiska ordspråk kommer för mig varje gång jag kommer i kontakt med personer som inte har förstått kundprocessen eller sin roll i den, oavsett vilket företag de driver eller jobbar i. Läs denna veckas gästskribent Ulla-Lisa Thordéns krönika om det alltid lika viktiga kundbemötandet.

Har du koll på dina säljares säljstilar?

Har du koll på dina säljares säljstilar?

Expertråd

Olika säljstilar triggas av olika typer av coachande åtgärder. Säljtävlingar ökar prestationsförmågan för de med tävlingsorienterad säljstil men sänker motivationen för relationsorienterade säljare. I sin krönika kartlägger Christer B Jansson de olika säljstilarna och hur de funkar.

Så kan breathwork hjälpa dig att hantera stress och skapa balans i din arbetsroll

Så kan breathwork hjälpa dig att hantera stress och skapa balans i din arbetsroll

Expertråd

Andas rätt och hantera stress effektivt – nu är ”breathwork” det heta ämnet som alla talar om. Fler och fler yogastudior erbjuder breathwork på schemat och de flesta kallbadare har Wim Hofs andningsmetod på läpparna. Men vad är egentligen breathwork, och hur kan det hjälpa dig att hantera stress i arbetslivet?

Verktyg

Gamma AI - så gör du säljpresentationen rekordsnabbt

Så gör du säljpresentationen rekordsnabbt med Gamma AI

Verktyg

Behöver du fixa en snygg och proffsig presentation men har ont om tid? Om du inte redan upptäckt Gamma AI så kolla in verktyget som hjälper dig att fixa snygga presentationer på nolltid!

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Verktyg

Jobbar ni med excelark eller sitter ni med ett gammalt CRM-system? Tappar ni kanske till och med affärer för att de hamnar mellan stolarna? Då är det läge att uppgradera ert CRM-system!

En säljares smartaste gratisverktyg

En säljares smartaste gratisverktyg

Verktyg

I slutet på förra året började alla prata om chattboten ChatGPT. Stämde det verkligen att den klarade av att uttrycka sig i skrift nästan som en människa? Idag är vi många som använder oss av olika smarta AI-verktyg för att effektivisera vårt arbete. Här listar vi på Saleseffect våra personliga favoriter som hjälper dig att få till texten och översättningen, impa på kundragningen och komma i tid till kundmötet.

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Verktyg

Att skapa ett professionellt intryck är avgörande för framgången hos ett säljande företag. Kundens första intryck kan vara skillnaden mellan att göra en försäljning eller förlora en potentiell affär. Men hur kan man göra ett bestående intryck och upplevas som professionell?

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 27 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Kristoffer modul 300x250

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Karriär

Johan Mägi får nu ansvaret för utveckling och försäljning av partneraffärer och premiumutbudet på Stockholm Live’s samtliga arenor. Johan kommer närmast från rollen som Commercial Development Director på Apollo.

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Karriär

Rickard Mäkitalo kliver i dagarna på uppdraget som ny försäljningschef för UNT och Enköpings-Posten.

Försäljningschefen - snabbaste vägen til vd-posten

Försäljningschefen – snabbaste vägen til vd-posten

Karriär

Lockar jobbet som vd? Funderar du på ditt nästa steg i karriären? Då ska du läsa vår artikel om försäljningschefens väg till vd-posten!

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Juridik

Mitt under pandemin letar Robert jobb. Han söker och får nästan samtidigt två olika erbjudanden där han bestämmer sig för att tacka ja till det ena, ett beslut som leder till en mardröm som avslutas med ett domslut först två år senare.

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Karriär

Den 1 november tillträdde Peder Häggström som affärschef för Konstruktion och installation i nord, där Tyréns har kompetenser inom konstruktion, VVS, el, tele och akustik.

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Karriär

Måns Johnsson tillträdde sin nya tjänst som försäljnings- och marknadsföringschef den 2 oktober 2023. Måns kommer senast från Salesforce där han tillbringade 12 år och ansvarade för affärsområdet Alliances & Channels i norra Europa. Innan sin tid på Salesforce var han Business Unit Director på Dun & Bradstreet.

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Karriär

Peter Lidslot tar nu över rollen som Head of Customer Relations.

Från säljare till försäljningschef - går det?

Från säljare till försäljningschef – går det?

Karriär

Jobbat som KAM ett tag och funderar du kanske på nästa steg i karriären? Men vad krävs egentligen för att bli försäljningschef och hur är det att bli chef över sina tidigare kollegor?

Jenny Moore blir ny försäljningschef för Jula Hotell

Jenny Moore blir ny försäljningschef för Jula Hotell

Karriär

Jula Hotell fortsätter satsa på konferenser och events. Jenny Moore har rekryterats som ny försäljningschef med särskilt ansvar för satsningen.

Ny Global Head of Sales för Bjelinprodukter

Ny Global Head of Sales för Bjelinprodukter

Karriär

Företagsgruppen som består av Välinge Innovation och Bjelin har utsett Fredrik Alfredsson till Global Head of Sales, med ansvar för försäljningen av alla golvprodukter under varumärket Bjelin.

Mest läst

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Saleseffect.se genomför nu omfattande undersökningen bland Sveriges säljare och säljchefer som resulterar i listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023. Listan kommer presenteras på saleseffect.se i slutet av februari, missa inte att nominera din eller dina favoriter bland säljcoacher, säljtränare, säljutbildare och säljutvecklare i landet.
Teambuilding med hästen ger tajta och produktiva säljare

Teambuilding med hästen ger tajta och produktiva säljare

Hästar är ett effektivt verktyg i teambuilding. Med hästen som coach kan man öva på att öka tilliten i en grupp. Vilket höjer såväl välmåendet som prestationsförmågan, menar Kaja Michelson på Häståkeriet.
Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 27 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.
Peppe Ekmark: ”Man måste ha tålamod – speciellt i digitala tider”

10 steg som dina säljare behöver träna på för att nå säljmålen

Peppe Ekmark har mer än 30 års erfarenhet som säljare, säljchef och försäljningsdirektör b.la. inom MTG-koncernen. Han har fått utmärkelser, blivit nominerad till årets entreprenör och även prisats för att ha skapat Sveriges bästa säljkår i mediebranschen. Här presenterar han sin nya onlineutbildning och bjuder på tio steg-listan för att nå säljmålen, som den nya säljutbildning med transformativt lärande tar ...
Försäljningschef till AIK Fotboll

Försäljningschef till AIK Fotboll

AIK Fotboll har rekryterat Paul Persson som försäljningschef. Paul kommer närmast från en motsvarande roll hos O’Learys och han har tillträtt sin nya tjänst i klubben.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.