Ett digitalt säljrum innebär att du och dina kunder möts i realtid på ett delat digitalt utrymme. Säljprocessen blir en enkel och personlig dialog som hjälper dig skapa förtroende och engagemang hos dina kunder med förhoppningsvis fler affärer som resultat.
I säljrummet kan du dela presentationsmaterial och offerter och slutligen e-signera avtal med dina kunder. Och istället för långa mailtrådar kopplar ni enkelt upp er i säljrummet för att chatta med eller utan bild när du behöver visa någon detalj i din produkt! Redan inom tre år spås det att 80 procent av all B2B-försäljning kommer ske digitalt och de digitala säljverktygen kommer bli avgörande för vem som tar hem affärerna!
Detta är några av möjligheterna med digitala säljrum:
1. Personligt säljmaterial
I det digitala säljrummet samlar, skapar, redigerar och administrerar du allt säljmaterial på ett ställe. Du kan enkelt skapa proffsigt och personligt anpassade presentationer som du och ditt team sen delar med kunderna.
2. Filmklipp
Korta filmklipp är som magiska trollspön när det gäller att bygga förtroende i säljprocessen! I det digitala säljrummet är det enkelt att skapa och följa upp din offert med ett kort filmklipp eller lägga upp ett klipp för att förklara prislistan eller detaljerna i ett avtal. Kom ihåg att vara dig själv och känner du dig bekväm så använd humor för att sticka ut ännu mer!
3. Att chatta skapar engagemang
I det digitala säljrummet kan du använd dig av automatiska chattmeddelanden för att få igång en dialog eller chatta i realtid och svara på frågor som din kund har. Hur du än väljer att göra det så skapar en chatt engagemang och tar dig närmare att stänga din affär.
4. Länka till externt innehåll och ha koll på kundens klick
I säljrummet samlar ni andra kunders positiva feedback, kanske en blogg som bara måste läsas och era alla era produktpresentationer och filmer. Det gör det enkelt för dina kunder att på egen hand ta till sig information och snabbare komma till avslut. Du får statistik på dina kunders aktiviteter och kan sätta in åtgärder där det behövs eller erbjuda bra pris på något kunden visat intresse för.
5. Låt varumärket synas överallt
Det digitala säljrummet gör det möjligt att applicera ert varumärke i alla digitala mötesrum, chattar och presentationer. En självklarhet för att stärka er visuella identitet och för att det ska se proffsig ut!
6. Få koll på pipeline och avslut
Via säljplattformen är allt spårbart och du får du en tydlig översikt hur dina olika affärer ligger till. Vilka är nära avslut och vilka behöver pushas på? Har kunden öppnat avtalet du skickade över för signering eller behöver du påminna?
7. Lätt att hålla koll med AI
Med AI kan du schemalägga automatiska påminnelser eller skicka en videopåminnelse till kunden via sms eller e-mail och på så sätt snabbare komma till avslut. Du kan också enkelt lägga in påminnelser om att det är dags att kontakta kunderna för att förlänga befintliga avtal.
8. Aviseringar i mobilen
Du kan få aviseringar till din mobil när kunden öppnar ditt mail eller dokument eller ställer frågor i chatten. Det gör att du kan vara tillgänglig och redo att hjälpa kunden komma till avslut oavsett var du är.
9. Signera avtalet digitalt
Gör det enkelt att signera avtal genom att dina kunder kan göra det med e-signering i plattformen. En e-signatur är lika lagligt bindande som en handskriven signatur. Är det flera som ska skriva under går det att lägga till dem i flödet och att det är rätt personer som skriver på säkerställs med en verifieringskod via SMS eller till exempel BankID.
*Källa Lokalguiden