Med företag som Clas Ohlson, Max hamburgare och Vattenfall som kunder har gänget på NoFuzz Media stenkoll på Influencer Marketing och det som kallas Paid Social. Hur binder man samman den köpta kommunikationen med den förtjänade och vad krävs för att en Influencer Marketing-strategi verkligen ska boosta försäljningen? Med en kopp nybryggt kaffe i handen tar vi en digital fika med Izabella Nilsson, Client Manager på NoFuzz Media.
NoFuzz Media – underbart namn! Berätta vad ni gör!
Izabella: Vi har funnits sedan 2020 och är en digital kommunikationsbyrå med fokus på Influencer Marketing, Paid Social och PR. Vi hjälper våra kunder att nå ut till rätt målgrupp på meningsfulla sätt genom att hitta de mest effektiva och inspirerande kommunikationslösningarna.
Och hur ser din egen bakgrund ut?
Izabella: Jag har varit på NoFuzz Media sedan januari 2023 vilket är lite mer än ett år. Det har gått väldigt fort men de säger ju att tiden går fort när man har roligt!
Innan jag började på NoFuzz Media jobbade jag på Schibsted Marketing Services i Brand Studio som då fokuserade på alla skräddarsydda annonslösningar. Och när jag var 15 år gammal började jag min första säljroll. Då sålde jag bland annat tidningsprenumerationer, vilket skiljer sig väldigt mycket från det jag säljer i dag. Det var dock en grym säljskola!
Hjälp oss reda ut begreppen! Vad är Influencer Marketing och vad är Paid Social?
Izabella: Influencer Marketing är en strategi där företag samarbetar med influencers, det vill säga personer med en stor följarskara och stort inflytande på sociala medier. Vi jobbar mest med TikTok, Instagram, YouTube och Snapchat för att marknadsföra produkter eller tjänster. Detta kan ske genom olika typer av innehåll så som videos/inlägg i flödet, stories och livesändningar. Influencerna skapar ett community och en gemenskap med sina följare. Följarna ser upp till influencern vilket gör att de har starkare påverkan när det kommer till att rekommendera produkter eller tjänster än vad vissa andra marknadsföringsmetoder har. Precis som att du själv litar mer på vad en kompis rekommenderar än vad du litar på en reklamplansch i tunnelbanan.
Paid Social, eller betald annonsering på sociala medieplattformar innebär att företag betalar för att placera sina annonser på olika sociala medieplattformar. Dessa annonser kan visas exempelvis i användarnas flöden eller mellan innehåll på plattformen. Genom paid social-annonsering kan företagen nå en bredare publik men de har även möjlighet att styra annonserna mot till exempel intressen och demografiska grupper. Oftast väljer många företag att köra en kombination av influencer marketing och paid social genom att köpa rättigheterna från influencers material som de sedan kan använda som paid social-annonser för att skapa högre affinitet hos sin målgrupp.
Våra läsare jobbar med försäljning. Hur ser du att Influencer Marketing och Paid Social kan ge ökad försäljning? Ge något bra exempel!
Izabella: Det finns massor av exempel på hur man kan öka försäljningen genom att kombinera influencer marketing med betald annonsering i sociala medier. Genom att matcha kända ansikten med rätt varumärken kan man skapa en perfekt mix. Att kommunicera direkt med följarna och sedan använda samma material i paid social-annonsering för att öka räckvidden bland liknande målgrupper, som med stor sannolikhet känner igen influencern, resulterar i förbättrade siffror för engagemang, klick och time spent och ökar därmed betydligt möjligheterna till ökad försäljning.
Ett annat intressant exempel är att endast köpa material från en influencer för användning i betald social marknadsföring, utan att synas organiskt i influencers flöde. Det skapar också en nyfikenhet hos konsumenterna, särskilt hos dem som inte tidigare har exponerats för materialet organiskt genom influencern.
Om man inte använder Influencer Marketing idag, hur tycker du man kan börja använda sig av det då?
Izabella: Först och främst tycker jag att det är viktigt att definiera målen man har, är det att skapa brand awareness eller är det att öka försäljningen? När du vet det är det dags att skapa en strategi och plan för att få ett så bra utfall som möjligt. Men det är ingen quick fix och det är därför vi finns, för att kunna hjälpa och avlasta.
Det vi hjälper företag med är dels att definiera målen och skapa en strategi, men också att påbörja uppsökandet av relevanta influencers. Vi säkerställer att deras statistik är relevant utifrån den målgrupp företaget vill nå. Därefter tar vi kontakt med influencern och förhandlar priser och förväntningar på samarbetet. Vi utformar samarbetsavtal som definierar villkor, betalningsstruktur, innehållskrav, tidsramar och ser till så att influencern följer de marknadsföringslagar som finns. Vi skapar rapporter och går igenom utfallet av samarbetet som vi kan jämföra med de uppsatta målen och eventuella förbättringar till nästa samarbete.
Hur jobbar ni själva med er egen försäljning?
Izabella: Vi fokuserar huvudsakligen på proaktiv försäljning och att vidareutveckla våra befintliga kunder inom bolaget genom att erbjuda ett bredare utbud av digitala lösningar inom vårt produktsortiment.
Mer om:
NoFuzz Media grundades 2020 av Anders Vesterlund och är en digital kommunikationsbyrå med fokus på Influencer Marketing, Paid Social och PR. De är 4 anställda med kontor i Stockholm. Här kan du läsa mer och se exempel på coola kampanjer!
Old school vs New School? Läs tre experters råd om hur du lyckas med telefonförsäljning här.