Nyligen befann jag mig bredvid en man på ett flygplan som berättade att han var försäljningschef på ett medelstort företag. Under vår konversation delade han med sig av mycket om sitt arbete och de utmaningar han brottades med. Medan jag lyssnade insåg jag att vi hade väldigt olika uppfattningar om vad försäljning faktiskt innebär.
”Vi hade väldigt olika uppfattningar om vad försäljning faktiskt innebär.”
Kelly Odell
Han fokuserade på svårigheten att hitta ”säljtyper” eller medarbetare med rätt personlighet för att driva försäljning. Jag ifrågasatte om försäljning inte snarare är en kompetens eller färdighet som alla personlighetstyper kan utveckla. Han berättade då att han hade gjort flera förändringar i säljarnas provisionsstruktur för att öka försäljningen. Jag delade med mig av mina erfarenheter, som visar att de bästa säljarna vanligtvis presterar väl oavsett om de har fast eller rörlig lön. Lågpresterande säljare, å andra sidan, har en tendens att inte öka sin försäljning. Denna diskussion fick mig att besluta mig för att sammanställa en lista över alla myter och missuppfattningar jag kunde komma på. Jag kom på totalt 23 stycken, som jag kommer dela med mig av här med dig under de kommande veckorna!
- ”Född säljare”
Att vara en framgångsrik säljare är inte något man föds till; det är en färdighet som kan utvecklas. - ”Säljare är en yrkesroll”
Säljare är inte enbart en yrkesroll; försäljningskompetens är något som kan gynna en mängd olika arbetsområden. - ”Försäljning handlar om att förföra eller manipulera kunden.”
Företag kan sällan överleva genom att enbart sälja en produkt eller tjänst en gång till en kund. Långsiktiga relationer, där alla inblandade upplever att de får mer än de ger, är avgörande. De mest framgångsrika affärsrelationerna liknar starka äktenskap där båda sidor drar fördelar. - ”Det finns en specifik säljar-personlighet”
Det finns ingen enkelt definierad ”säljar-personlighet”. Alla typer av personligheter kan utveckla försäljningsfärdigheter om de är villiga. - ”Säljaren säljer och kunden köper produkter eller tjänster”
Kunden är inte nödvändigtvis intresserad av att köpa själva produkten eller tjänsten; de är intresserade av den nytta produkten eller tjänsten kan skapa för dem. Säljare bör i stället fokusera på hur de kan hjälpa kunden att uppfylla sina behov.
Nästa vecka kommer jag presentera fem nya myter och missuppfattningar inom försäljning!
Av: Kelly Odell, föreläsare och coach och en av Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Han är verksam på Astrakan Strategisk Utbildning.