En härlig kille med glimten i ögat och som brinner för att hjälpa andra inom försäljning. Han har arbetat som säljcoach och säljchef, och hjärtat klappar för att stärka andra och få dem att nå sin fulla potential.
Tobias bor med sin familj på Ingarö, Värmdö, på fritiden är han sångare i Electric Banana Band (hans karaktär är “Djungel-Jim”) och därutöver gillar han att träna kampsport och på gym.
Idag arbetar han med säljledning på Informa, och har även en KAM-roll för att vara nära verksamheten och inte tappa känslan för försäljning. Informa har en stark fot i mediabranschen med sina över 45 år som säljbolag, och var lite av pionjärer inom mediaförsäljning. Idag utökar de sin portfölj med att erbjuda SalesTech-lösningar för företag inom B2B, som kan outsourca delar av sin säljprocess – som till exempel prospektering, behovsanalyser, mötesbokning osv. Informa jobbar med smarta automationer som ger kunderna direkta affärsmöjligheter. ”Vi är inne på en spännande resa som vi ser kommer att innebära stor potential för företag som behöver spara tid och men samtidigt utöka sina resurser”, berättar Tobias.
Har du några tips till yngre eller nya säljare som vill utvecklas i sin roll?
”Jag tycker att det är viktigt att ha ett mindset där du som säljare känner att du vill hjälpa kunden i stället för bara ha fokus på att stänga en affär. Det är avgörande att skapa en bra relation och att sätta sig in i kundens situation, mål, behov och förstå deras utmaningar för att få ett relevant kundsamtal. Det är först då kunden kan få förtroende för dig. Jag har alltid haft inställningen att jag vill att kunden blir glad när jag hör av mig till dem och inte att de känner tvärtom”, fortsätter Tobias.
Några bra tips på vägen till dig som är yngre eller ny i din säljroll:
- Var nyfiken
- Sätt mål – och glöm inte att följa upp dem
- Våga misslyckas! Be om feedback och se ditt misslyckande som en chans att utvecklas. Be om feedback från kunder och kollegor för att bli bättre i din roll som säljare.
- Öva mycket. En gammal beprövad och framgångsrik metod är att köra rollspelet säljare/ kund tillsammans med en kollega för att utvecklas och slipa på din presentation och pitch.
- Lär av andra. Lyssna på poddar, TED-talks, böcker, kollegor.
- Lär dig något nytt varje dag. Du kommer aldrig att bli fullärd. Framtiden är ljus för de som ständigt är öppna för förändring och villiga att ta till sig nya insikter, kunskaper och verktyg.
Tre tips att nå framgång hos kunderna:
- Läs på om kunden – var förberedd. Detta är A och O för att förstå deras marknad och deras behov. Gå igenom deras sajt, hur presenterar de sig själva? Vad väljer de att betona och lyfta fram? Googla efter artiklar och nyheter om företaget.
- Våga vara dig själv – Våga vara personlig. Det finns ingen annan som kan vara lika bra på att vara du som du, och då kommer du att sticka ut ur mängden. Och gillar dig de så finns det ingen annan som kan bräcka dig!
- Uppföljning – våga höra av dig! Många missar tyvärr att höra av sig till kunden efter avslut. Nöj dig inte med att bara ha gjort en affär. Återkom med statistik, visa intresse, kolla nästa steg.
Och – glöm inte att ha roligt på vägen!