Eller så tänker jag i det mesta jag köper in, att ta in flera bud och jämföra. Att jag inte är seriös som köpare om jag inte gör lite koll. Inte för att jag behöver ha billigast, kommer ofta på mig att inte ta det billigaste budet, utan för att veta vad jag köper. Det är också för att stämma av att vi är överens, i mitt inre hör jag en jurist som tittar strängt på mig så att avtalet är tydligt. Det blir också en del av processen som hindrar mig från att gå på impuls och köpa något bara för att jag gillar den som säljer det.
Därför blev jag taget på sängen i våras när jag var på en kollegas kurs och denna menar på fullaste allvar att den som behövde skicka en offert hade slarvat i sin säljprocessen. I vad jag tolkade som ett amerikanskt manér predikade personen att vi skulle vara så tjatiga att kunden inte behövde något offert. Allt skulle i tidigare kommunikation vara klart, så det som gick iväg skulle vara en orderbekräftelse, eller något att bara skriva under.
Vad är det för ovett tänkte jag. Är du så osäker så att du ska mailbomba kunden direkt efter mötet. Gärna då med en video där du ler och går på innan kunden hinner tänka efter.
Fast jag måste erkänna att jag vet att den tekniken kan fungera. Du kan få rätt många avslut på att vara krängande, kanske mer i första affären än vad jag får. Men en del av de kunderna kommer vara skeptiska när de tänker efter. Jag är helt säker på att du inte jobbar med lika många stamkunder, vad gör det när du alltid är på jakt efter nästa offer.
Vad det gör är för mig matematiskt enkelt, att första affären i varje bransch jag varit i har varit dyrast, men mer sålt till samma kund har haft en mycket större vinstmarginal. Dessutom är de nöjda kunderna billig reklam. De är de som rekommenderar en.
Visst är det mer jobb för mig att landa en långsiktig kund. Visst är ibland det tröttsamt att skriva offerter, speciellt som många inte leder till affärer. Visserligen får jag avslut på mer än var tredje offert, vilket jag statistiskt sett inte borde få om alla tänkte som jag och tog tre anbud. I helhet är det varje dag värt jobbet för mig. Lite så att jag kan pausa ett avslut och fråga kunden om vi inte ska skriva ned det också, föreslå en offert helt enkelt. För jag vet att vi kommer minska risken för missförstånd. Du kan visserligen kalla det för orderbekräftelse, men det tycker jag låter som lite sent att upptäcka om vi tolkat saker olika.
Av: Gunnar Söderberg
Gunnar Söderberg föreläser och utbildar inom ledarskap och organisationer ur ett arbetsrättsligt perspektiv. Med fokus på att hitta arbetsglädje och bygga trygghet i en grupp använder Gunnar Söderberg gamification, pedagogiska övningar och – inte minst – humor för att fånga sin publik och bidra till deras fortsatta utveckling.