Tidigt på våren 2015 fick jag ett samtal från en gammal bekant, Robin Hildeland. Vi hade stött på varandra ett antal gånger under vår uppväxt, främst via olika idrottsevenemang och vi hade även en hel del gemensamma kompisar. Just den här dagen var jag på det 12e hålet, ett kort par 3-hål på Gripsholms GK. Gripsholm har alltid varit känt i golfkretsar för att öppna tidigt, de hade dem gjort även det året vilket kändes och avnjöts i den milda vinden.
Robin berättade att han startat ett Affärsnätverk, Business Event Network, och att det nog skulle finnas goda möjligheter till ett samarbete eftersom BEN skulle arrangera ett stort antal nätverksträffar. Jag minns att jag ryggade till när han sa att dem räknade med att göra 50 evenemang om året.
Den pessimistiska delen av mig kände nog att det var orimligt höga ambitioner, medan min optimistiska sida (min absoluta favoritsida) kände att det här kan nog vara något. Jag räknade lite snabbt i huvudet medan jag fortsatte lyssna på Robin och försökte rädda mitt par från bunkern. När vi lade på berättade jag om samtalet för pappa, ”det var en gammal bekant som ringde, han sa att dem kommer vilja arrangera en väldans massa event, 50 om året”, sa jag.
Min pappa är revisor och han är inte helt lättflörtad när det kommer till affärer, han är sådär revisoriskt (är det ens ord?) pessimistiskt och han tenderar att hitta de potentiellt negativa sidorna, vilket dock såklart kan vara superviktigt. Medan vi vandrade längs den 13e fairwayen hade min optimism kring samtalet övergått till samtal om kreditrisker…. – något som kan vara lite stökigt men också jätteviktigt i ett samarbete med en startup.
Jag och Robin bokade in ett möte och jag hade svårt att släppa potentialen i det hela. När mötet väl ägde rum på vårt gamla kontor vid Vasaparken var känslan fortsatt positiv men någonstans insåg jag att de här 50 evenemangen kanske inte riktigt låg runt hörnet. Men vi kom överens om att vi skulle arrangera det första BEN-evenemanget, för det som nu är BEN Sthlm Grupp 1. Det gjorde vi den 9 juni 2015 på M/S Molly. Det var strålande sol, det lagades grillbuffé och mitt ute på fjärden stannade vi för en RIB-tur. Det är en idag en legendarisk träff. Mycket på grund av att det just var den första, för att solen sken och att grillkocken levererade – men för mig personligen markerar det också början på ett fantastiskt samarbete.
Jag bestämde mig för att BEN var för oss, jag gillade potentialen, jag gillade formatet och jag gillade grabbarna bakom konceptet! BEN var inte ett vanligt halvtråkigt affärsnätverk, det var ett forum där människor umgicks, socialiserade med varandra och lärde känna varandra. Jag älskar att träffa nya spännande människor och faktum är att om man gillar någon annan, så har man uppnått en grundläggande förutsättning för att skapa affärer, samarbeten och utbyten.
Vi gick även med i nätverket som medlemmar och det ledde tidigt till värdefulla kontakter både affärsmässigt och privat. För att återge några exempel så har vi hittat många fina kunder inom BEN som exempelvis Erik Olsson, Mabi, Grenke Leasing, Svea Bank, Fouredge. Vi har hittat partners i webbyrån Generation, finansiellt med Svea Bank, leadsgenereraren Qualifier och eventlokalerna Atleter23, Marriott Hotels, High Definition, Hotell Kung Carl med flera. Utöver det har jag hittat massvis av vänner och affärskontakter som jag kan utbyta erfarenheter med.
Hur skulle vi då bära oss åt för att kunna gå från det här första enskilda evenemanget med drygt 40 deltagare på M/S Molly till att göra 50 evenemang om året? Redan på ett tidigt stadie förstod vi att vi måste backa BEN med allt vi kunde, alltid. Desto bättre det gick för BEN, desto mer evenemang skulle vi få arrangera. Vi jobbade fram ett upplägg med Svea Bank som backade upp affären, vi satte tydliga budgetar för evenemangen och vi jobbade stenhårt för att leverera roliga, unika evenemang med upplevelser i fokus. Medlemmarna skulle hela tiden vilja komma tillbaka nästa träff.
Idag, snart fyra år senare har ”grabbarna bakom konceptet” växt till ett bolag bestående av närmare tio personer. BEN arrangerar i år någonstans mellan 40-50 evenemang (vi håller såklart tummarna för 50), dem har totalt elva nätverksgrupper med olika inriktningar och totalt ca 600 medlemmar. Vilken fantastisk utveckling för både oss som kund men också som leverantör av ett supernätverk som vi alltid kommer vilja vara en del av.
Business Event Network i korthet:
- 11 nätverksgrupper
- Ca 600 medlemmar
- Arrangerar ca 45 event 2019
- Arrangerar ca 160 Business Tables 2019
- Finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås
- Skapar förutsättningar för att ca 100 000 samtal/möten mellan olika människor äger rum varje år
Business Event Network säljer medlemsskap i nätverksgrupper om ca 50-60 personer per grupp. I varje grupp är man branschexklusiv. Målsättningen med träffarna är att i attraktiva miljöer skapa träffar där deltagarna får uppleva, skratta, dricka och äta gott i attraktiva miljöer. Vi vill bygga energi, positivism och en känsla av att vi bygger ett helt öppet forum där både problem och roliga historier är välkomna. Det ska helt enkelt vara en miljö som är förbannat enkel och trevlig att umgås i.
/Niklas Åström
VD & Grundare på Koncept & Event och nöjd medlem i affärsnätverket Business Event Network
[email protected]
070 818 27 88