Saleseffect
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2020-04-29 | Annons | Middlepoint | Native

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka på

Inte sällan hamnar frågan om tillfällig bemanning som rör kontorsverksamheten på ledningsassistentens bord. Men vad ska du egentligen tänka på när till exempel receptionen tillfälligt måste bemannas? Executiveeffect har frågat Pontus Esbo, vd på servicekonsultföretaget Middlepoint.

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka på
Vd: Pontus Esbo

Sjukskrivning, en rekrytering som drar ut på tiden, tjänst- eller föräldraledighet. Orsakerna till ett behov av tillfällig bemanning kan vara flera. Men ofta har de olika situationerna en sak gemensamt – bemanningsfrågan måste lösas, och det på bästa möjliga sätt för att inte tappa fart i verksamheten.

En uppgift som ofta faller på ledningsassistenter att lösa är bemanning av tillfällig personal kring tjänster som kopplar till kontoret, exempelvis reception, värd/värdinna och office managers.

Executiveeffect har träffat Pontus Esbo, vd på Middlepoint som jobbar både med permanent outsourcing och tillfällig bemanning av olika tjänster inom service. Han menar att det kan skilja sig mycket åt mellan olika leverantörers erbjudande. Därför tycker han att man alltid ska göra en inventering över vilka leverantörer som finns på marknaden, och helst träffa flera olika för att bilda er en uppfattning över skillnader i arbetssätt, upplägg och priser.

– Tänk på att även om den tillfälliga personalen är just tillfällig så är det fortfarande en person som ska förstärka ert varumärke. En receptionist är till exempel många gånger det första, och sista, intrycket en gäst får från en besök på ett företag, förklarar Pontus.

Det här bör du vidare tänka på vid och inför tillsättning av tillfällig personal enligt Pontus;
  • Gör ett ordentligt förberedande arbete med en tydlig kravspecifikation – vilka färdigheter/förmågor, kunskaps- och/eller utbildningskrav, erfarenheter, beteenden är förenligt med rollen?
  • Har leverantören schyssta villkor, till exempel kollektivavtal? För att vara på den säkra sidan bör ni kanske enbart välja leverantörer med kollektivavtal? Eller varför inte ta det ett steg längre och be leverantören visa upp sin NMI (Nöjd Medarbetar Index)? Nöjda medarbetare levererar!
  • Försäkra er om att leverantören har bra processer och rutiner som hanterar sjukdom, bortfall och vikarielösningar – kunden ska aldrig bli lidande för att ordinarie person A är sjuk. Hur säkerställer leverantören att vikarierande person B gör ett lika väl utfört arbete? Ett SLA (Service Level Agreement) är att föredra.
  • Välj en leverantör som ”arbetar nära”, alltså som aktivt coachar konsulten i sin vardag och har kontinuerliga avstämningsmöten med uppdragsgivaren för att säkerställa leverans och kvalité.
  • Ta minst två till tre referenser från leverantörens nuvarande uppdragsgivare kring liknande uppdrag.

middlepoint

Middlepoint är ett personligt och flexibelt serviceföretag som hjälper företag att skapa de främsta arbetsplatserna för både medarbetare och kunder. Idag bemannar våra cirka 150 konsulter 45 företag och köpcentrum i Stockholms-, Göteborgs- och Öresundsregionen. Vi har haft en stabil tillväxt sedan starten 2009 och har tilldelats DI Gasell utmärkelsen hela sex år i rad.

Middlepoint har kunder så som Nacka Forum, Täby C, Gallerian, Mobilia i Malmö, SolnaPort samt flertalet fastigheter i Kista och Sundbyberg och mängder av företagsreceptioner i Stockholm och Göteborg.

 

Kontakta oss

Mail: info@middlepoint.se
Telefon: 08-591 13 500

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Banner Nice To Be Alive

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Claes Hidegård blir ny Senior Sales Manager på United Stage

Claes Hidegård blir ny Senior Sales Manager på United Stage

Karriär

Claes Hidegård kommer närmast från Nyköpings arenor där han varit projektledare för större evenemang. Innan dess var han under en lång rad år försäljningschef för Live Nations svenska agentur.

Cecilia Fällman blir ny försäljningschef på Plantvision

Cecilia Fällman blir ny försäljningschef på Plantvision

Karriär

Efter mer än 8 år hos konsultbolaget Plantvision kliver Cecilia Fällman in i rollen som ny försäljningschef.

Då ska du som försäljningschef byta jobb

Då ska du som försäljningschef byta jobb

Karriär

Känner du att något måste förändras? Tar det emot att gå till jobbet? Då är det dags att be om nya utmaningar för att fortsätta att växa och utvecklas som yrkesperson. Eller byta jobb!

Peter Claesson är ny försäljningschef för Swecons region mellan

Peter Claesson är ny försäljningschef för Swecons region mellan

Karriär

Peter Claesson är ny försäljningschef för region mellan på Swecon Anläggningsmaskiner AB – rikstäckande återförsäljare av Volvo Construction Equipment.

Ludvig Bergman ansluter till All Things Live som Partner- och Sponsorförsäljningsansvarig för festivaler

Ludvig Bergman ansluter till All Things Live som Partner- och Sponsorförsäljningsansvarig för festivaler

Karriär

All Things Live arrangerar flertalet festivaler såsom Big Slap, A Day In The Park, Summer On, Amaze och WinterEnd.

Andris Lukins ny partner och affärsutvecklingschef hos Rankona Mazon

Andris Lukins ny partner och affärsutvecklingschef hos Rankona Mazon

Karriär

Andris Lukins har erfarenhet och expertis inom strategisk försäljning och affärsutveckling, kommer framöver att spela en viktig roll för att driva företagets framtida tillväxt och expansion.

Fredrik Wingren blir ny Sales Director hos Frends

Fredrik Wingren blir ny Sales Director hos Frends

Karriär

Fredrik kommer närmast från Oracle där han som Nordic Sales Manager framgångsrikt har lett ett team med fokus på nyförsäljning av Netsuite ERP, en ERP-lösning som då var en ny spelare på den nordiska marknaden.

Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Karriär

Medley har anställt Nils Rådström som Kommersiell chef (CCO). Nils har i sin tidigare roll som COO för PDL Group genomfört en av friskvårdssektorns största tillväxt- och förändringsresor någonsin. Nils Rådström tillträder tjänsten 28.e augusti.

Lars Sandlund utsedd till ny CSO på XMReality

Lars Sandlund utsedd till ny CSO på XMReality

Karriär

Med start i oktober kommer Lars Sandlund att ansluta sig till teamet på XMReality i rollen som Chief Sales Officer. Lars senaste uppdrag är som VD på Dataton AB, ett företag som tillhandahåller mjukvara och mediaservrar till den professionella audiovisuella industrin över hela världen.

Marcus Sandell axlar rollen som försäljningsansvarig för Diplomat Dörrar

Marcus Sandell axlar rollen som försäljningsansvarig för Diplomat Dörrar

Karriär

Marcus Sandell tillträder som ny KAM – Försäljningsansvarig, han kommer närmast från Leif Arvidsson AB där han arbetat som försäljningschef.

Mest läst

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 27 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.
Inbjudan: Över 100 är redan anmälda till affärsforumet Mötesbaren

Anmäl dig här – redan 150 anmälda till affärsforumet Mötesbaren

Den den 20 september bjuder Saleseffect och systersajter in till föreläsning och mingel på Brygghuset i Stockholm kl.16.15. Läs mer och anmäl dig här!
39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

Tips för dig som ska ställa ut på mässa. Nu kommer snart de första mässorna i gång igen, med nästan två års uppehåll kan det vara bara att uppdatera sig på vad som skapar framgång för ditt mässdeltagande. Här har vi sammanställt ett stort antal konkreta tips och checklistor från ledande mässexperter.
Andris Lukins ny partner och affärsutvecklingschef hos Rankona Mazon

Andris Lukins ny partner och affärsutvecklingschef hos Rankona Mazon

Andris Lukins har erfarenhet och expertis inom strategisk försäljning och affärsutveckling, kommer framöver att spela en viktig roll för att driva företagets framtida tillväxt och expansion.
Den lönsamma säljtävlingen – så här gör du

Den lönsamma säljtävlingen – så här gör du

Den perfekta säljtävlingen kostar aldrig pengar. Med rätt upplägg innebär merförsäljningen en vinst för företaget i slutet av året. Det säger säljcoachen Magnus Bengtsson. För Saleseffect berättar han vad som funkar.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.