Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2020-04-29 | Annons | Middlepoint | Native

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka på

Inte sällan hamnar frågan om tillfällig bemanning som rör kontorsverksamheten på ledningsassistentens bord. Men vad ska du egentligen tänka på när till exempel receptionen tillfälligt måste bemannas? Executiveeffect har frågat Pontus Esbo, vd på servicekonsultföretaget Middlepoint.

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka på
Vd: Pontus Esbo

Sjukskrivning, en rekrytering som drar ut på tiden, tjänst- eller föräldraledighet. Orsakerna till ett behov av tillfällig bemanning kan vara flera. Men ofta har de olika situationerna en sak gemensamt – bemanningsfrågan måste lösas, och det på bästa möjliga sätt för att inte tappa fart i verksamheten.

En uppgift som ofta faller på ledningsassistenter att lösa är bemanning av tillfällig personal kring tjänster som kopplar till kontoret, exempelvis reception, värd/värdinna och office managers.

Executiveeffect har träffat Pontus Esbo, vd på Middlepoint som jobbar både med permanent outsourcing och tillfällig bemanning av olika tjänster inom service. Han menar att det kan skilja sig mycket åt mellan olika leverantörers erbjudande. Därför tycker han att man alltid ska göra en inventering över vilka leverantörer som finns på marknaden, och helst träffa flera olika för att bilda er en uppfattning över skillnader i arbetssätt, upplägg och priser.

– Tänk på att även om den tillfälliga personalen är just tillfällig så är det fortfarande en person som ska förstärka ert varumärke. En receptionist är till exempel många gånger det första, och sista, intrycket en gäst får från en besök på ett företag, förklarar Pontus.

Det här bör du vidare tänka på vid och inför tillsättning av tillfällig personal enligt Pontus;
  • Gör ett ordentligt förberedande arbete med en tydlig kravspecifikation – vilka färdigheter/förmågor, kunskaps- och/eller utbildningskrav, erfarenheter, beteenden är förenligt med rollen?
  • Har leverantören schyssta villkor, till exempel kollektivavtal? För att vara på den säkra sidan bör ni kanske enbart välja leverantörer med kollektivavtal? Eller varför inte ta det ett steg längre och be leverantören visa upp sin NMI (Nöjd Medarbetar Index)? Nöjda medarbetare levererar!
  • Försäkra er om att leverantören har bra processer och rutiner som hanterar sjukdom, bortfall och vikarielösningar – kunden ska aldrig bli lidande för att ordinarie person A är sjuk. Hur säkerställer leverantören att vikarierande person B gör ett lika väl utfört arbete? Ett SLA (Service Level Agreement) är att föredra.
  • Välj en leverantör som ”arbetar nära”, alltså som aktivt coachar konsulten i sin vardag och har kontinuerliga avstämningsmöten med uppdragsgivaren för att säkerställa leverans och kvalité.
  • Ta minst två till tre referenser från leverantörens nuvarande uppdragsgivare kring liknande uppdrag.

middlepoint

Middlepoint är ett personligt och flexibelt serviceföretag som hjälper företag att skapa de främsta arbetsplatserna för både medarbetare och kunder. Idag bemannar våra cirka 150 konsulter 45 företag och köpcentrum i Stockholms-, Göteborgs- och Öresundsregionen. Vi har haft en stabil tillväxt sedan starten 2009 och har tilldelats DI Gasell utmärkelsen hela sex år i rad.

Middlepoint har kunder så som Nacka Forum, Täby C, Gallerian, Mobilia i Malmö, SolnaPort samt flertalet fastigheter i Kista och Sundbyberg och mängder av företagsreceptioner i Stockholm och Göteborg.

 

Kontakta oss

Mail: [email protected]
Telefon: 08-591 13 500

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com