Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-02-24 | Annons | Oneflow

Så boostar du din försäljning med hjälp av AI

AI som ett säljverktyg. För några år sen kanske du hade fnyst åt det men idag kryper det in på fler och fler ställen av säljprocessen. Och det finns oändliga fördelar med det. Här berättar vi hur AI kan boosta din försäljning, öka dina intäkter, och i slutändan förbättra resultatet på nedersta raden.

Så boostar du din försäljning med hjälp av AI

Innan vi dyker ner i hur AI kan boosta din försäljning tänkte vi bena ut vad AI egentligen är.

AI står för artificiell intelligens. Kortfattat kan man säga att AI-programvara är programmerad med logiska algoritmer som ger dem förmågan att “tänka” och agera på lämplig sätt.

AI är inget nytt men det slog inte igenom på riktigt förrän lanseringen av ChatGPT i slutet av 2022. Om du inte har testat ChatGPT själv så har du säkert hört någon prata om det.

Oavsett om du tycker det är fascinerande, lite skrämmande eller är likgiltig inför det, kan vi alla vara överens om att vi bara skrapar på ytan av vad AI kan göra. Särskilt inom B2B-försäljning.

Så boostar du din försäljning med hjälp av AI

Få inspiration till dina offerter

AI kan hjälpa dig att skriva bättre offerter. I Oneflow kan du göra precis detta. I avtalsverktyget kan du ta hjälp av AI för att till exempel skapa en pitch för att sluta ett avtal, skapa en sekretessklausul till ett avtal eller skapa en offertmall som enkelt kan anpassas för olika kunder. 

Det funkar helt enkelt som en inspirationskälla till hur du kan skapa välformulerade offerter och avtal som får kunden på fall.

Personalisera din strategi för att nå ut till nya kunder

Personalisering är nyckeln till att effektivt nå ut till nya kunder. Genom att anpassa ditt erbjudande kan du få in fler leads än om du skulle skicka ut konventionella massmeddelanden. Och AI kan hjälpa dig att göra detta. AI kan producera personliga mejl och budskap i stor skala för att attrahera alla dina leads.

På detta sätt kan du spara timmar och hålla bättre kolla på dina leads. Genom att se all denna information på ett och samma ställe kan du också få insikter i realtid om vad som funkar och inte när det kommer till att hitta nya kunder.

Generera bättre leads

AI kan sortera och analysera stora mängder data på bara ett par ögonblick. Det hjälper dig att hitta potentiella kunder och generera leads baserat på de data som AI ger dig. På så sätt kan dina SDR:s spara massor av tid eftersom de har en ICP baserad på realtidsdata att utgå ifrån.

Det betyder att ditt säljteam kan fokusera på de mest lovande möjlighterna och kanske till och med undersöka branscher och marknader som de inte har gjort tidigare.

Så boostar du din försäljning med hjälp av AI

Lämna det återkommande manuella arbetet till chattbottarna

Alla som någonsin har arbetat med försäljning eller customer success kan intyga att du får många frågor av leads, potentiella och nya kunder. Och oftast är det samma återkommande frågor. Det är där AI kommer in i bilden. 

Rätt AI-programvara kan svara på dessa frågor åt dig. Om den har inbyggd inlärningsteknik kan den också ändra och skräddarsy dina svar med tiden, så att de blir så tydliga och relevanta som möjligt för den fråga som ställs.

Dina leads och potentiella kunder får svar på sina frågor, du sparar massor av tid och de får fortfarande en personaliserad upplevelse.

Det tar tid att sätta upp chattbottar. Men avkastningen kan bli ovärderlig. Chattbottar är ett exempel på hur AI snabbt kan boosta din försäljning.

Automatisera dina försäljningsprognoser

AI kan också hjälpa företag att boosta sin försäljning med prediktiv analys. Det innebär att data analyseras för att identifiera mönster och förutsäga framtida resultat. 

Genom att använda den här typen av verktyg kan företag få insikt i kundernas beteende och fatta välgrundade beslut om sina marknadsförings- och försäljningsstrategier.

Ett företag kan till exempel använda prediktiv analys för att analysera tidigare försälningsdata och identifiera vilka produkter eller tjänster som sannolikt kommer att sälja bra i framtiden. 

Genom att identifiera dessa trender kan företag optimera sina lager- och prissättningsstrategier för att säkerställa att de har rätt produkter tillgängliga vid rätt tidpunkt och till rätt pris.

Så boostar du din försäljning med hjälp av AI

Få banbrytande analyser

Försäljningsprognoser innebär att man analyserar tidigare försäljningsdata och marknadstrender för att förutse framtida försäljning – och nu kan även AI göra detta. 

Genom att titta på tidigare och aktuella trender har AI förmågan att räkna ut vad som sannolikt kommer att sälja och vad som sannolikt kommer att falla tillbaka. Det kan till och med hjälpa dig att ta reda på vilka dina viktigaste försäljningsargument är med din lösning vid en viss tidpunkt. 

När du vet vilka trender som troligen väntar runt hörnet kan du anpassa ditt erbjudande därefter. Om du säljer en SaaS-lösning kan AI-prognoser hjälpa dig att ta reda på vilken aspekt av din lösning du ska fokusera på.

Så boostar du din försäljning med hjälp av AI

Anpassa dig eller halka efter

AI är mer än bara en hajp. Det kommer revolutionera vårt sätt att göra affärer på. Därför är det hög tid att börja titta på hur du kan använda det till din fördel i ditt företag, innan konkurrensen hinner före. Och ett bra ställe att börja på är dina avtal. 

I Oneflow kan du, förutom att använda AI till att få inspiration till dina offerter, se sannolikheten för att dina offerter signeras. Så att du kan agera därefter. Testa själv på oneflow.se.

260123 logo saleseffect.se

Om Oneflow:

Hitta flow i din säljprocess
Oneflow automatiserar hela avtalsprocessen från början till slut, med allt på ett ställe. Vi förvandlar klumpiga, statiska avtal till hjälpsamma digitala avtal.

Skapa och förhandla
Skapa offerter från smarta mallar och förhandla med dina kunder direkt i plattformen.

Signera med juridiskt bindande e-signaturer
Signera med säkra och juridiskt bindande signaturer på vilken enhet som helst, var som helst.

Förvalta och analysera
Följ GDPR utan bekymmer med automatisk radering av utgångna och avfärdade avtal och få notiser om avtalets ledtider. Få insikter i hur teamet och avtalen presterar i realtid.

Koppla till ditt CRM
Synka dina avtal med ditt CRM och hantera hela avtalsprocessen från ditt säljverktyg. Alla händelser uppdateras automatiskt.

Boka en demo för att se hur Oneflow kan hjälpa ditt företag. Du kan också skicka ett mejl till [email protected] eller ringa +46 8 517 297 70 ifall du har några frågor.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Medley har anställt Nils Rådström som Kommersiell chef (CCO). Nils har i sin tidigare roll som COO för PDL Group genomfört en av friskvårdssektorns största tillväxt- och förändringsresor någonsin. Nils Rådström tillträder tjänsten 28.e augusti.
Christer B Jansson

När säljaren blir osäker – det nya motståndet i modern försäljning

När moderna försäljningsmiljöer förändras i rasande takt hinner inte alltid människan med. Säljare som förr kände trygghet i sina färdigheter upplever idag en ny sorts motstånd – både inuti sig själva och i sin organisation. I denna månadskrönika synar Christer B Jansson de psykologiska och strukturella bromsar som håller tillbaka även de mest kompetenta säljteamen, och ger sitt perspektiv på ...
Ny försäljningschef på Abkati

Ny försäljningschef på Abkati

Abkati rekryterar Peter Tillberg som ny försäljningschef. Tillberg har en lång erfarenhet av ledarskap på olika nivåer och kommer närmast från rollen som regionchef på Lantmännen Maskin.
Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Försäljning utan ledarskap är som en världsomsegling utan kompass. Du kommer att komma någonstans, men det är inte säkert att det är du som bestämmer vart.
Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com