Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-02-06 | Annons | Native | Oneflow

Säljarens överlevnadsguide till lågkonjunkturen

Världens ekonomi har gått in i en lågkonjunktur. Vart det kommer ta oss vet vi inte än, men som B2B-säljare är det viktigt att rusta sig. Med hjälp av Jonathan Bjurestam, senior enterprise-säljare på Oneflow, en plattform som automatiserar hela avtalsprocessen, har vi tagit fram en guide till hur du håller huvudet ovanför ytan och håller pipen igång. Tills den dagen ekonomin börjar återhämta sig.

Kanske känner du redan av det. Möten som går i stöpet, budgetar som stramas åt och “vi måste tyvärr pausa processen för tillfället”. Men tappa inte modet för det, det gäller bara att tänka lite mer kreativt, menar Jonathan Bjurestam som delar med sig av sina sju bästa insikter i att sälja under lågkonjunktur.

Säljarens överlevnadsguide till lågkonjunkturen

Gör mer med mindre
Hur man tacklar sina kostnader skiljer sig mycket från företag till företag. Många tvingas avskeda en del av sina anställda eller införa anställningsstopp.

Andra drar ner på sina kostnader genom att göra sig av med verktyg där det är möjligt och kombinera roller. Vissa tar det ett steg längre och gör sig av med leverantörer och slår ihop sina verktyg till så få som möjligt. Just nu ser vi mycket av det i SaaS-världen.

– Det låter ganska dystert när man målar upp det så här. Det innebär verkligen nya utmaningar för oss säljare, men det gör inte saker och ting omöjliga. Ditt främsta jobb i tider som dessa är att sälja något som kan hjälpa företag att bli mer effektiva och som i slutändan påverkar resultatet. För att du ska lyckas övervinna, inte bara överleva, lågkonjunkturen handlar det om att addera lönsamhet, säger Jonathan.

Säljarens överlevnadsguide till lågkonjunkturen

Effektivisera användningen
En av de bästa sakerna med Oneflow, enligt Jonathan, är att du kan använda avtalsplattformen tillsammans med de säljverktyg du redan använder. Tänk så här: ett företag kanske använder en signeringslösning för sina avtal och sen ett separat arkiveringssystem. Det innebär två olika prenumerationer. Med Oneflow behöver du bara en eftersom det tar hand om hela avtalsprocessen, även efter signering.

– Du måste tänka kreativt om din lösning. Vad kan den göra bortom sitt huvudsyfte? Det kommer hjälpa dig att bestämma vinkeln på din pitch. Prata om din lösnings andra användningsområden och hur användarlicenserna kan effektiviseras, säger Jonathan.

Företag i alla branscher vill sänka sina omkostnader och det måste återspeglas i en vinnande säljpitch under lågkonjunktur.

Säljarens överlevnadsguide till lågkonjunkturen

Förändringar i säljlandskapet
Jonathan menar att den största förändringen i det nya landskapet är drivkraften att minska kostnader. Ibland märks det redan från första kontakt.

– Under det senaste året har det också funnits tillfällen när en potentiell kund plötsligt har fått ett blankt nej från ledningen eller styrelsen. De kan inte gå vidare eftersom de har blivit tillsagda att inte investera i nya tjänster. Jag vet även kunder som har valt en billigare prenumerationsplan för sina lösningar. Det gör forfarande jobbet, kanske inte lika effektivt som innnan, men det kostar dem mindre.
Sälj problemet, inte lösningen
Vanligtvis säljer du ett värde och din lösnings förmåga att lösa problem. Det är mycket svårare under ekonomiska nedgångar. Om du vill vinna över lågkonjunkturen måste du hitta sätt att formulera problemet som din potentiella kund står inför.

– Skapa en känslomässig koppling och betona sen problemet. Oftast innebär det att trycka på vad det kostar dem att inte använda din lösning i form av ekonomiska resurser och arbetstimmar, säger Jonathan.

Låter det svårt? Det är det. Allt handlar om att sätta in det i kundens sammanhang. Vad riskerar dem genom att inte använda din lösning? Vilket konkret värde ger det dem att använda den? Se det som att du ritar upp riskerna och vinsterna för din potentiella kund.

Oavsett hur du gör för att sälja problemet så är det viktigt att relatera det till din potentiella kund. Det är så du vinner över lågkonjunkturen.

Säljarens överlevnadsguide till lågkonjunkturen

Gräv där du står
I tider som dessa är det smart att gräva där du står, istället för att enbart jaga in nya kunder.

– Den senaste tiden har jag fokuserat mer på mina existerande kunder än på kalla kontakter. Det finns två fördelar med detta: din kund har redan upplevt värdet av din lösning och du har möjligheten att hitta nya kontakter inom existerande kunder, säger Jonathan.

Så här funkar det:

Ju längre kunden har varit hos dig, desto längre tid har de haft för att själva uppleva värdet av din lösning. De har kommit på hur de ska anpassa den utifrån sina behov och arbetsflöden. Om de gillar det och har nytta av din lösning, så kan du försöka att sälja mer.

Jonathan menar att möjligheten att hitta nya opportunities inom din befintliga kundbas i hög grad beror på varje kunds enskilda profil. Om din kund har expanderat eller har kontor i andra länder, så kan det finnas ett hav av outforskad potential i ert partnerskap.

– Överlag skulle jag säga att det inte handlar om att anpassa eller helt och hållet ändra sin strategi. Det handlar mer om att tänka kreativt.
Jobba smartare eller hårdare
Vad gör man när man har testat allt, utan att det ger resultat? Jonathans tips är enkelt och ganska krasst.

– Mitt främsta råd till någon som kämpar med säljet just nu är: du behöver jobba smartare, eller hårdare, säger Jonathan

Och för att jobba smartare? Då behöver du våga misslyckas. Testa nya sätt för prospektering och att nå ut till nya kunder, hitta nya vägar och vinklar för att pitcha din lösning. Du kanske hittar något som funkar, till och med något oväntat.

Jobba hådare då? Då behöver du göra precis det. Du måste nå ut till fler nya kunder, göra mer prospektering och jobba fler timmar. Men om det funkar så funkar det.

Och varför inte kombinera dessa två sätt tills du hittar en säljformel som passar just dig?

Så hanterar du ett skarpt nej
Svaret på denna fråga beror på sammanhanget. Framförallt beror det på var i dialogen du är med kunden. Om du redan har bevisat att din lösning passar dem bra så kan du be om full transparens, menar Jonathan.

– Om en potentiell kund använder en liknande lösning så kan du ställa frågor som vad de betalar och förnyelseperioden. Så fort du vet det kan du hitta gemensam mark och brygga kommunikationsglappet mellan er, säger Jonathan.

Han lyfter också fram vikten av att vara kreativ. När det handlar om att vinna över en tuff potentiell kund så kan du vara kreativ med kontoregistrering, testperioder och senarelagda startdatum för avtalet.

– Om de inte redan har en liknande lösning kan du gå tillbaka och verkligen visa hur din kan hjälpa dem lösa sina problem. Tryck på hur värdet av din lösning överväger kostnaderna, även om det ibland kan vara svårt.

Om Oneflow:

Hitta flow i din säljprocess
Oneflow automatiserar hela avtalsprocessen från början till slut, med allt på ett ställe. Vi förvandlar klumpiga, statiska avtal till hjälpsamma digitala avtal.

Skapa och förhandla
Skapa offerter från smarta mallar och förhandla med dina kunder direkt i plattformen.

Signera med juridiskt bindande e-signaturer
Signera med säkra och juridiskt bindande signaturer på vilken enhet som helst, var som helst.

Förvalta och analysera
Följ GDPR utan bekymmer med automatisk radering av utgångna och avfärdade avtal och få notiser om avtalets ledtider. Få insikter i hur teamet och avtalen presterar i realtid.

Koppla till ditt CRM
Synka dina avtal med ditt CRM och hantera hela avtalsprocessen från ditt säljverktyg. Alla händeler uppdateras automatiskt.

Boka en demo för att se hur Oneflow kan hjälpa ditt företag eller skicka ett mejl till s[email protected] ifall du har några frågor.

260123 logo saleseffect.se

Om Oneflow:

Hitta flow i din säljprocess
Oneflow automatiserar hela avtalsprocessen från början till slut, med allt på ett ställe. Vi förvandlar klumpiga, statiska avtal till hjälpsamma digitala avtal.

Skapa och förhandla
Skapa offerter från smarta mallar och förhandla med dina kunder direkt i plattformen.

Signera med juridiskt bindande e-signaturer
Signera med säkra och juridiskt bindande signaturer på vilken enhet som helst, var som helst.

Förvalta och analysera
Följ GDPR utan bekymmer med automatisk radering av utgångna och avfärdade avtal och få notiser om avtalets ledtider. Få insikter i hur teamet och avtalen presterar i realtid.

Koppla till ditt CRM
Synka dina avtal med ditt CRM och hantera hela avtalsprocessen från ditt säljverktyg. Alla händelser uppdateras automatiskt.

Boka en demo för att se hur Oneflow kan hjälpa ditt företag. Du kan också skicka ett mejl till [email protected] eller ringa +46 8 517 297 70 ifall du har några frågor.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från "banken" eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MGS5 EV – en rymlig, bakhjulsdriven SUV med avancerad teknik, hög komfort och upp till 1441 liters bagageutrymme.
Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som ...
Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz modellprogram har nästan alltid innehållit en fyrsitsig cabriolet med klassiskt tygtak. Nu är det dags för en helt ny modell av typen – helt nya CLE cabriolet. Bilen kombinerarar teknik och koncept från C-Klass och E-Klass och ersätter cabrioletmodellerna av dessa.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com