Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
  • Om oss
Skip to content
2021-10-07 | SuperOffice | Annons | Native

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

Konkurrensen därute är hård idag. Därför behöver du kunna leverera en bättre upplevelse än konkurrenterna i varje del av köpresan för att kunden ska välja dig. Men vad är egentligen en köpupplevelse? Hur jobbar du med det rent konkret? Och vad är det viktigaste att tänka på för att så många som möjligt ska köpa av dig? I den här artikeln får du veta hur du skapar en riktigt bra köpupplevelse.

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

Du som jobbar med att skapa bra köpupplevelser för B2B vet att det inte är någon enkel match att lyckas.

Idag tar en B2B-kunds köpresa i genomsnitt mellan 6 och 12 månader. Innan köpet har de hunnit ha mellan 20 och 500 mediainteraktioner med ditt företag. Att lyckas få dem att köpa från dig handlar framför allt om hur väl du kan hjälpa dina prospekts hela vägen fram tills köpet är klart. 

Du behöver kort och gott skapa en positiv köpupplevelse.

Vad är en köpupplevelse?

Vad är egentligen en köpupplevelse? Är det samma sak som kundupplevelse eller vad är skillnaden?

Köpupplevelse är ett begrepp som beskriver köparens uppfattning av hela köpprocessen – från det initiala behovet, vidare till att utforska alternativen till att slutligen genomföra köpet.

Under köpet sker många interaktioner, så kallade kontaktpunkter, mellan ditt prospekt och ditt företag. Det kan vara alltifrån annonskampanjer och innehåll i sociala medier till word of mouth. För att kunna skapa en riktigt bra köpupplevelse behöver du ha full koll på alla de här kontaktpunkterna.

Varför är köpupplevelsen viktig?

De flesta av dina kunder har ont om tid. Därför behöver du göra köpprocessen så enkel som möjligt. All information de behöver ska vara tydlig och lättillgänglig.

Undersökningar har visat att pris och kvalitet fortfarande är viktigast vid ett köp, men många svarar att minst hälften av deras köpbeslut påverkas på hur smidig köpprocessen är. Med tanke på den hektiska värld vi lever i är det bara en tidsfråga innan köpupplevelsen blir nummer 1.

Men om din köpprocess inte lever upp till kundens förväntningar spelar det ingen roll hur fantastisk din produkt eller tjänst är. Du kommer ändå att förlora mot de konkurrenter som är bättre på att skapa en bra upplevelse för sina kunder. Och det vill du inte, eller hur?

Genom att erbjuda en riktigt bra köpupplevelse kan du bland annat skapa förtroende hos din målgrupp, förkorta försäljningscykeln, konvertera fler kunder och öka antalet som återkommer.

Köpupplevelse vs kundupplevelse

Många tror att köpupplevelse och kundupplevelse är samma sak. Det är det inte.

Kundupplevelsen är dina befintliga kunders uppfattning av interaktionerna med din produkt eller tjänst – från att de beslutar sig för att köpa från dig fram tills att de lämnar dig.

Köpupplevelsen strävar efter att öka företagets konverteringsgrad och generera fler betalande kunder medan kundupplevelsen ska skapa lojala och återkommande kunder. Dessa två har dock en stark koppling – där köpupplevelsen slutar börjar kundupplevelsen. Så om inte köpupplevelsen håller måttet kommer det aldrig ens att uppstå någon kundupplevelse. Svårare än så är det inte.

En komplex köpresa

Köpresan för en B2B-kund är betydligt mer komplex än för en B2C-kund. I många fall involverar den betydligt fler människor, ofta från olika delar av en organisation. Och till var och en av dessa personer behöver du leverera en positiv köpupplevelse. Det är inte alltid det lättaste. Varje person bidrar med nya infallsvinklar, vilket gör köpprocessen både längre och svårare. 

Men trots dessa utmaningar kan du ta kontroll över köpupplevelsen. Här är åtta sätt som både gör dina prospekts gladare och driver mer försäljning.

1. Sätt alltid köparen i första rummet

Vad letar dina potentiella kunder efter i varje del av köpresan? Det är viktigt att det är enkelt för dem att hitta all information de behöver. Gör också en sammanställning av alla interaktioner köparen har med ditt företag under de viktiga delarna av köpresan. Hur blir de medvetna om sina behov? Var letar de efter information? Hur många personer är inblandade? Genom svaren på dessa frågor får du full koll på när och var du bäst når dina kunder. Det gör att du kan hjälpa dem på bästa sätt hela vägen.

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

2. Gör det enkelt att fråga och få svar

Bra innehåll räcker inte för att omvandla dina prospekts till kvalificerade leads eller kunder. De vill också se att det finns människor bakom varumärket. Människor som kan hjälpa dem. Två bra sätt att göra det enkelt för målgruppen att ställa frågor och få snabba svar är att använda livechatt och kontaktformulär på din webbplats. När personer får snabbt svar ökar chanserna att de återkommer markant. Och så småningom kan de bli betalande kunder.

3. Låt andra berömma dig

För att människor ska köpa från dig måste de lita på dig. Och det bästa sättet att uppnå det är att visa andra företag som haft en positiv upplevelse av ditt varumärke. Lägg upp dina kunders logotyper och omdömen från dem på din webbplats och lägg krut på att få bra onlinerecensioner på tredjepartssajter. Det kan få stor påverkan på konverteringsgraden.

4. Visa att ni är mänskliga

Människor vill som sagt se att det finns människor bakom varumärket – att ni inte är en opersonlig robot. Visa dem att ni bryr er om annat än att maximera vinsten. Bemöt dem med empati. Hjälp dem om de råkat göra misstag. Var äkta och genuin. Det kommer att löna sig i längden.

5. Ge svaren innan köparen ställt frågorna

Att ge reaktiv support är bra. Men det är ännu bättre att ha svarat på köparnas frågor innan de ens har ställt dem. Människor gillar ärlighet och transparens. Så dela med dig av jämförelser med konkurrenternas produkter (även om du inte är billigast), se till att era villkor finns lättillgängliga och var öppen mot dina prospekts om något skulle gå fel med din produkt. Ärlighet varar alltid längst.

6. Ha ett community

Potentiella kunder utvärderar många faktorer under resans gång. En viktig del är hur lättillgängligt och lyhört ditt företag är. Ett av de bästa sätten att visa det är att ha ett eget communityforum. Där kan användare ställa frågor om produkter eller dela med sig av eventuella problem. De kan sedan få svar av dina anställda eller andra forummedlemmar. Att skapa ett community kring varumärket har förbättrat försäljningen för många företag.

7. Gör det enkelt att köpa av dig

Innan kunden genomfört köpet ska de över flera hinder. Och det största hindret av dem alla är själva köpprocessen. Att falla på målsnöret i en potentiell affär är inte roligt, så se till att köpprocessen fungerar felfritt. Din betalningsprocess ska vara snabb och registreringsprocessen enkel. Några tips för att undvika att kunderna lämnar dig är att vara tydlig, att aldrig fråga efter mer information än du behöver och att erbjuda möjlighet till livechatt. 

8. Leverera en bra onboarding-upplevelse

När du skaffat kunden är bara hälften av jobbet gjort. Sedan gäller det att behålla dem eftersom återkommande kunder är vägen till ökad vinst. Och ju längre tid de varit kund desto mer spenderar de. Så för att få dem att stanna gäller det att du håller dem nöjda och glada i inledningen av er relation. Det uppnår du genom en bra onboarding-upplevelse. Ge dem ett trevligt välkomnande och bjud dem på utbildande innehåll som förklarar hur de kan få ut så mycket som möjligt av din produkt eller tjänst. Återkommande kunder spenderar i genomsnitt 67% mer under månad 31–36 (2,5–3 år) av sin relation med ett varumärke jämfört med de första sex månaderna.

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

Slutsats

En köpprocess består av många kundkontaktpunkter. Var och en av dem bidrar till köpupplevelsen. Om du gång på gång visar att ditt företag är enkelt att göra affärer med, att ni är empatiska och lyhörda har du kommit långt på vägen mot en positiv köpupplevelse som konverterar fler kunder. Om du dessutom kontinuerligt utvärderar interaktionerna med din målgrupp och optimerar kontaktpunkterna för att kunna möta deras behov i varje del av köpresan är chansen till succé ännu större. 

Vill du veta mer om hur du kan skapa en riktigt bra köpupplevelse? Boka en demo med en av våra CRM-experter så visar vi hur SuperOffice kan hjälpa dig och ditt företag.

SuperOffice

Förbättra hela kundupplevelsen med hjälp av SuperOffice CRM.

Att öka omsättningen och få nöjdare kunder är både ett mål och en utmaning för alla företag. Vi hjälper företag att skapa tillväxt och bättre relationer till sina kunder genom att samla alla kunddata i ett och samma system.

SuperOffice är en molnbaserad CRM-plattform designad för att hjälpa dig att bygga och stärka relationer genom varje steg i kundresan. Med SuperOffice får du ett verktyg som stödjer hela kundresan från marknad och sälj till kundservice.

Genom att samla alla kunddata på ett ställe, får du oanade möjilgheter att analysera data för att fatta välgrundande beslut och det blir mycket enkelt att hantera pipline och få fram säkra prognoser.

Vårt CRM-system stödjer GDPR-kraven och du har full flexibilitet att välja den lösning som passar just era behov – vi erbjuder inte ett CRM-system som är "one size fits everyone".

Vill du veta mer om hur SuperOffice kan hjälpa dig och ditt företag? Boka gärna en demo med en av våra CRM-experter. Du går också jättebra att skicka ett mejl till oss, så kontakter vi dig så snabbt det bara går, melja till: info@superoffice.se

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern
  • Försäljningschef Sveriges Elevkårer

PÅ NYTT JOBB

Colive rekryterar digital expert från Redgert Comms som ny marknads- och försäljningschef

Colive rekryterar digital expert från Redgert Comms som ny marknads- och försäljningschef

Karriär

Svenska Colive är en snabbväxande bostadsaktör som erbjuder delningsboende, så kallad coliving, för unga vuxna runt om i Sverige. Nu rekryterar bolaget Ashkan Nasri till rollen som ny marknads- och försäljningschef.

John Hedblad

John Hedblad ny Affärsutvecklingschef i BoKlok Sverige

Karriär

John Hedblad blir ny Affärsutvecklingschef i BoKlok Sverige och medlem i ledningsgruppen för BoKlok Sverige. Han är idag senior Affärsutvecklare i Marknadsområde Syd och har tidigare haft flera roller inom både BoKlok och Skanska.

Automatiskt utkast

Marie Rudolfsson ny Chief Sales Officer på Åhléns

Karriär

Marie Rudolfsson har rekryterats till tjänsten som Chief Sales Officer på Åhléns. Marie har gedigen erfarenhet från olika ledarskapsroller inom försäljning i detaljhandeln, senast från Apoteket AB och ICA. Hon kommer att ha en viktig nyckelroll i Åhléns tillväxt- och utvecklingsresa i fysisk butik och e-handel.

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Karriär

Bjurfors har rekryterat Kristina Forsgren som ny affärsutvecklare. Kristina kommer närmast från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling där hon varit chef för avdelningen Nyproduktion. Kristina tillträdde sin nya tjänst den 11 maj.

Finnfoam rekryterar säljansvarig för Västsverige

Finnfoam rekryterar säljansvarig för Västsverige

Karriär

Finnfoam presentera sin nya Regionssäljare för Västsverige, Kristoffer Wallhal

Nya chefer inom Distribution & Försäljning hos Movestic

Nya chefer inom Distribution & Försäljning hos Movestic

Karriär

Johan Andersson, i dag Teamledare för Förmedlad försäljning och Försäljningschef Region syd har utsetts till ny Chef för Distribution & Försäljning hos Movestic.

Han är Hjältevadshus nye försäljningschef – med oväntade idrottsliga framgångar i bagaget

Han är Hjältevadshus nye försäljningschef – med oväntade idrottsliga framgångar i bagaget

Karriär

Med bakgrund från bl.a. mäklarbranschen och försäljningsledning i flera organisationer axlar Kim Westerlundh nu rollen som försäljningschef för Hjältevadshus.

Head of Sales från Storytel går in som ny VD på Golfhäftet

Head of Sales från Storytel går in som ny VD på Golfhäftet

Karriär

Golfhäftet har starka tillväxtår med sig in i detta på och fortsätter att bygga organisationen för ytterligare expansion. Nu tillsätter man Anders Carlén som ny VD. Medgrundaren och tidigare VD’n Fredrik van Speijk går i samband med detta in som styrelseordförande i Golfhäftets styrelse.

Ny affärsområdeschef för Sweco Norge

Ny affärsområdeschef för Sweco Norge

Karriär

Rasmus Nord tillträder den 15 augusti, 2022, rollen som affärsområdeschef för Sweco Norge och tar samtidigt plats i Swecos ledningsgrupp.

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Karriär

Dachser Swedens kontor för Air & Sea Logistics stärker nu det Göteborgsbaserade teamet med en Sales Manager. Peter Björkman ska bidra till att driva Dachsers verksamhet inom sjö- och flygfrakt framåt på den svenska marknaden.

Mest läst

10 steg för framgång i höstens säljarbete

10 steg för framgång i höstens säljarbete

Det är höst, ny säsong och det är dags att vässa säljarbetet! För att kontinuerligt lyckas inom försäljning krävs både förberedelse, relationsbyggande och mod att testa igen. Här kommer tio tips för dig som vill skapa en framgångsrik höst, full av försäljning.
Anrik pärla bjuder på mer än sjöutsikt och Hollywoodglans

Anrik pärla bjuder på mer än sjöutsikt och Hollywoodglans

Det är samma varje gång. Du letar efter det där stället som inte är som alla andra, som har rätt känsla, god mat och som deltagarna kommer att minnas och prata om.
Mårten Erixzon

Från kaninförsäljning till juridiska produkter

Mårten Erixzon har varit säljare under hela sitt liv. Under sin säljkarriär har han sålt allt från kaniner hemma på gården i Östersund till giveaways och idag programvara till advokatbyråer. För Mårten är det möten som är drivkraften och social kompetens som är vägen dit.
Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Funderar du på vad du ska göra annorlunda för att lyckas nå dina säljmål? En klok framgångsstrategi är att utgå från att du ska lösa kundens problem. Här följer några säljtips som består av 12 användbara frågor.
Så hittar du prospects på Linkedin

Så hittar du prospects på Linkedin

Linkedin kan vara en otroligt bra plattform att hitta potentiella kunder på. Men det kan också ta tid, kännas obekvämt och inte generera något. Det viktiga är att känna sin målgrupp, ta kontakt på ett snyggt sätt och vara konsekvent. Det menar Linda Björck, expert på Linkedin.
Säljutveckling: Din klädsel viktigare än du tror

Säljutveckling: Din klädsel viktigare än du tror

I bästa fall har du fem sekunder på dig att göra ett första intryck på din kund. Frågan är - har du råd att inte tänka igenom vilka signaler du sänder med dina kläder? Saleseffect har pratat med stilexperten Betsabé Vivanco Goldberg, som hjälper företag och privatpersoner hitta rätt stil för bättre affärer.

Motiverade säljare gör ett bättre jobb – vad driver dig?

Motiverade säljare gör ett bättre jobb – vad driver dig?

Vad motiverar säljare? Svaret är inte så enkelt som ”pengar” eller ”fritid”. Människor motiveras av olika saker och det är inte alltid fler belöningar som skapar den bästa motivationen. Föreläsaren PG Wettsjö ger sina bästa tips för att skapa motivation som består.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.