Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2021-10-07 | SuperOffice | Annons | Native

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

Konkurrensen därute är hård idag. Därför behöver du kunna leverera en bättre upplevelse än konkurrenterna i varje del av köpresan för att kunden ska välja dig. Men vad är egentligen en köpupplevelse? Hur jobbar du med det rent konkret? Och vad är det viktigaste att tänka på för att så många som möjligt ska köpa av dig? I den här artikeln får du veta hur du skapar en riktigt bra köpupplevelse.

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

Du som jobbar med att skapa bra köpupplevelser för B2B vet att det inte är någon enkel match att lyckas.

Idag tar en B2B-kunds köpresa i genomsnitt mellan 6 och 12 månader. Innan köpet har de hunnit ha mellan 20 och 500 mediainteraktioner med ditt företag. Att lyckas få dem att köpa från dig handlar framför allt om hur väl du kan hjälpa dina prospekts hela vägen fram tills köpet är klart. 

Du behöver kort och gott skapa en positiv köpupplevelse.

Vad är en köpupplevelse?

Vad är egentligen en köpupplevelse? Är det samma sak som kundupplevelse eller vad är skillnaden?

Köpupplevelse är ett begrepp som beskriver köparens uppfattning av hela köpprocessen – från det initiala behovet, vidare till att utforska alternativen till att slutligen genomföra köpet.

Under köpet sker många interaktioner, så kallade kontaktpunkter, mellan ditt prospekt och ditt företag. Det kan vara alltifrån annonskampanjer och innehåll i sociala medier till word of mouth. För att kunna skapa en riktigt bra köpupplevelse behöver du ha full koll på alla de här kontaktpunkterna.

Varför är köpupplevelsen viktig?

De flesta av dina kunder har ont om tid. Därför behöver du göra köpprocessen så enkel som möjligt. All information de behöver ska vara tydlig och lättillgänglig.

Undersökningar har visat att pris och kvalitet fortfarande är viktigast vid ett köp, men många svarar att minst hälften av deras köpbeslut påverkas på hur smidig köpprocessen är. Med tanke på den hektiska värld vi lever i är det bara en tidsfråga innan köpupplevelsen blir nummer 1.

Men om din köpprocess inte lever upp till kundens förväntningar spelar det ingen roll hur fantastisk din produkt eller tjänst är. Du kommer ändå att förlora mot de konkurrenter som är bättre på att skapa en bra upplevelse för sina kunder. Och det vill du inte, eller hur?

Genom att erbjuda en riktigt bra köpupplevelse kan du bland annat skapa förtroende hos din målgrupp, förkorta försäljningscykeln, konvertera fler kunder och öka antalet som återkommer.

Köpupplevelse vs kundupplevelse

Många tror att köpupplevelse och kundupplevelse är samma sak. Det är det inte.

Kundupplevelsen är dina befintliga kunders uppfattning av interaktionerna med din produkt eller tjänst – från att de beslutar sig för att köpa från dig fram tills att de lämnar dig.

Köpupplevelsen strävar efter att öka företagets konverteringsgrad och generera fler betalande kunder medan kundupplevelsen ska skapa lojala och återkommande kunder. Dessa två har dock en stark koppling – där köpupplevelsen slutar börjar kundupplevelsen. Så om inte köpupplevelsen håller måttet kommer det aldrig ens att uppstå någon kundupplevelse. Svårare än så är det inte.

En komplex köpresa

Köpresan för en B2B-kund är betydligt mer komplex än för en B2C-kund. I många fall involverar den betydligt fler människor, ofta från olika delar av en organisation. Och till var och en av dessa personer behöver du leverera en positiv köpupplevelse. Det är inte alltid det lättaste. Varje person bidrar med nya infallsvinklar, vilket gör köpprocessen både längre och svårare. 

Men trots dessa utmaningar kan du ta kontroll över köpupplevelsen. Här är åtta sätt som både gör dina prospekts gladare och driver mer försäljning.

1. Sätt alltid köparen i första rummet

Vad letar dina potentiella kunder efter i varje del av köpresan? Det är viktigt att det är enkelt för dem att hitta all information de behöver. Gör också en sammanställning av alla interaktioner köparen har med ditt företag under de viktiga delarna av köpresan. Hur blir de medvetna om sina behov? Var letar de efter information? Hur många personer är inblandade? Genom svaren på dessa frågor får du full koll på när och var du bäst når dina kunder. Det gör att du kan hjälpa dem på bästa sätt hela vägen.

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

2. Gör det enkelt att fråga och få svar

Bra innehåll räcker inte för att omvandla dina prospekts till kvalificerade leads eller kunder. De vill också se att det finns människor bakom varumärket. Människor som kan hjälpa dem. Två bra sätt att göra det enkelt för målgruppen att ställa frågor och få snabba svar är att använda livechatt och kontaktformulär på din webbplats. När personer får snabbt svar ökar chanserna att de återkommer markant. Och så småningom kan de bli betalande kunder.

3. Låt andra berömma dig

För att människor ska köpa från dig måste de lita på dig. Och det bästa sättet att uppnå det är att visa andra företag som haft en positiv upplevelse av ditt varumärke. Lägg upp dina kunders logotyper och omdömen från dem på din webbplats och lägg krut på att få bra onlinerecensioner på tredjepartssajter. Det kan få stor påverkan på konverteringsgraden.

4. Visa att ni är mänskliga

Människor vill som sagt se att det finns människor bakom varumärket – att ni inte är en opersonlig robot. Visa dem att ni bryr er om annat än att maximera vinsten. Bemöt dem med empati. Hjälp dem om de råkat göra misstag. Var äkta och genuin. Det kommer att löna sig i längden.

5. Ge svaren innan köparen ställt frågorna

Att ge reaktiv support är bra. Men det är ännu bättre att ha svarat på köparnas frågor innan de ens har ställt dem. Människor gillar ärlighet och transparens. Så dela med dig av jämförelser med konkurrenternas produkter (även om du inte är billigast), se till att era villkor finns lättillgängliga och var öppen mot dina prospekts om något skulle gå fel med din produkt. Ärlighet varar alltid längst.

6. Ha ett community

Potentiella kunder utvärderar många faktorer under resans gång. En viktig del är hur lättillgängligt och lyhört ditt företag är. Ett av de bästa sätten att visa det är att ha ett eget communityforum. Där kan användare ställa frågor om produkter eller dela med sig av eventuella problem. De kan sedan få svar av dina anställda eller andra forummedlemmar. Att skapa ett community kring varumärket har förbättrat försäljningen för många företag.

7. Gör det enkelt att köpa av dig

Innan kunden genomfört köpet ska de över flera hinder. Och det största hindret av dem alla är själva köpprocessen. Att falla på målsnöret i en potentiell affär är inte roligt, så se till att köpprocessen fungerar felfritt. Din betalningsprocess ska vara snabb och registreringsprocessen enkel. Några tips för att undvika att kunderna lämnar dig är att vara tydlig, att aldrig fråga efter mer information än du behöver och att erbjuda möjlighet till livechatt. 

8. Leverera en bra onboarding-upplevelse

När du skaffat kunden är bara hälften av jobbet gjort. Sedan gäller det att behålla dem eftersom återkommande kunder är vägen till ökad vinst. Och ju längre tid de varit kund desto mer spenderar de. Så för att få dem att stanna gäller det att du håller dem nöjda och glada i inledningen av er relation. Det uppnår du genom en bra onboarding-upplevelse. Ge dem ett trevligt välkomnande och bjud dem på utbildande innehåll som förklarar hur de kan få ut så mycket som möjligt av din produkt eller tjänst. Återkommande kunder spenderar i genomsnitt 67% mer under månad 31–36 (2,5–3 år) av sin relation med ett varumärke jämfört med de första sex månaderna.

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

Slutsats

En köpprocess består av många kundkontaktpunkter. Var och en av dem bidrar till köpupplevelsen. Om du gång på gång visar att ditt företag är enkelt att göra affärer med, att ni är empatiska och lyhörda har du kommit långt på vägen mot en positiv köpupplevelse som konverterar fler kunder. Om du dessutom kontinuerligt utvärderar interaktionerna med din målgrupp och optimerar kontaktpunkterna för att kunna möta deras behov i varje del av köpresan är chansen till succé ännu större. 

Vill du veta mer om hur du kan skapa en riktigt bra köpupplevelse? Boka en demo med en av våra CRM-experter så visar vi hur SuperOffice kan hjälpa dig och ditt företag.

SuperOffice

Förbättra hela kundupplevelsen med hjälp av SuperOffice CRM.

Att öka omsättningen och få nöjdare kunder är både ett mål och en utmaning för alla företag. Vi hjälper företag att skapa tillväxt och bättre relationer till sina kunder genom att samla alla kunddata i ett och samma system.

SuperOffice är en molnbaserad CRM-plattform designad för att hjälpa dig att bygga och stärka relationer genom varje steg i kundresan. Med SuperOffice får du ett verktyg som stödjer hela kundresan från marknad och sälj till kundservice.

Genom att samla alla kunddata på ett ställe, får du oanade möjilgheter att analysera data för att fatta välgrundande beslut och det blir mycket enkelt att hantera pipline och få fram säkra prognoser.

Vårt CRM-system stödjer GDPR-kraven och du har full flexibilitet att välja den lösning som passar just era behov – vi erbjuder inte ett CRM-system som är "one size fits everyone".

Vill du veta mer om hur SuperOffice kan hjälpa dig och ditt företag? Boka gärna en demo med en av våra CRM-experter. Du går också jättebra att skicka ett mejl till oss, så kontakter vi dig så snabbt det bara går, melja till: [email protected]

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från "banken" eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MGS5 EV – en rymlig, bakhjulsdriven SUV med avancerad teknik, hög komfort och upp till 1441 liters bagageutrymme.
Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som ...
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden

AIDA-metoden är en marknadsföringsmodell som du som säljare kan använda dig av för att öka dina försäljningsframgångar. Modellen hjälper dig att strukturera dina säljargument och påverka potentiella kunder på ett effektivt sätt.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com