Tyvärr finns det inga genvägar när det handlar om konvertering, utan du och ditt team behöver ha kartlagt kundresan grundligt. När uppstår kundens behov och vad börjar de leta efter samt var letar de? Konvertering handlar i stort sett om att få dina kunder att ta nästa steg i säljtratten för att i slutändan uppnå målet: ett påskrivet avtal. Här kommer några tips på hur du kan interagera med dina leads och börja konvertera!
Tänk process
Att bygga en relation till sina kunder tar tid, särskilt om de precis har upptäckt dig. Tänk process och långsiktighet när du försöker bygga upp kundernas förtroende till dig som leverantör. En fördel med att tänka process är också att du kan bygga upp helheten med hjälp av flera små steg. Det gör det lättare att se vad som fungerar och var ni tappar era leads.
Var en värdeskapande aktör
Vilket värde skapar du för dina kunder? Finns det material som är intressant för dina besökare som kan få dem att överväga att bli kunder? Innehåll har blivit en grundbult i många organisationers säljarbete just för att det ger möjlighet att se vilket område besökarna är intresserade av och ge ledtrådar kring hur du kan fortsätta bearbeta dem. Utbildningar, webinars, guider och white papers är bara några exempel på former som kan vara lämpliga.
Ha en tydlig call to action
En stor del i konvertering handlar om att vara tydlig med vad du vill att dina besökare ska göra när de besöker din sajt, när de har laddat ner din rapport eller när de läst ditt blogginlägg. Det ska finnas ett tydligt syfte och mål med varje insats – om det inte leder till konvertering, varför ska du genomföra det? Återigen, fokusera på att få dina besökare att röra sig längre ned i säljtratten.
Se över dina kanaler
A och O när man ska arbeta med konverteringen är att ha syftesenliga kanaler. Har ni en tydlig struktur på hemsidan? Är designen tilltalande för målgruppen? Det kan också vara idé att titta på hur olika kanaler samverkar. Ett exempel är att du med hjälp av en Facebook-pixel kan se hur din annonsering på Facebook driver trafik till hemsidan och vilka sidor som får besök. Ett annat är att arbeta med retargeting, t.ex. någon som har besökt din sida får erbjudanden från er i sociala medier. Här är det en fördel om det finns möjlighet att A/B-testa eftersom ni då får svart på vitt vad som fungerar.
Det kan vara lätt att tänka att konvertering handlar om att sälja, men försök att utgå från ”minsta möjliga steg” för att konvertera dina besökare till kunder istället. Få går från att klicka in på en hemsida av nyfikenhet till att köpa direkt, men att prenumerera på ett nyhetsbrev upplevs troligtvis inte som ett lika stort steg. Det finns säkerligen många sådana små steg du kan få dina besökare att göra som ger dig möjlighet att fortsätta bearbeta dem, och nå slutmålet: att få dem som kunder.
Av: Emelie Andir