Linda Björck har mångårig erfarenhet av sociala medier och särskilt Linkedin. Hon menar att Linkedin är ett bra ställe att hitta nya leads på, men även en bra plattform för att värma upp kalla leads till ljumna. För att få ut det bästa av sin tid på Linkedin så menar Linda att man behöver börja med att identifiera sin målgrupp.
– Först och främst behöver du veta vilka du vill nå. Fundera på något eller några företag du vill ha som kunder. Sen kan du börja interagera, följa företaget och leta upp beslutsfattare för att börja skapa kontakt eller interagera i deras inlägg.
För att hitta prospects att ta kontakt med är sökfunktionen ett bra verktyg. Där går det att söka ut beslutsfattare inom ett visst område, bransch eller företag. Eftersom många använder sökfunktionen är det viktigt att hålla sin egen rubrik uppdaterad och lockande. Linda rekommenderar att personalisera rubriken och berätta vilket problem man löser, istället för att bara skriva ”säljare”. När rätt prospects är identifierade är det viktigt att ha kontakt ett tag innan försäljningen börjar. För att ta första kontakten rekommenderar Linda att skicka en kontaktförfrågan och skriva ett personligt meddelande, berätta varför man initierar kontakten. Efter några meddelanden till personen går det att börja sälja, men det är viktigt att inte göra för tidigt.
– Linkedin funkar som verkliga livet. Du hade inte börjat med att säga “här är vår säljbroschyr på 38 sidor, hur många vill du beställa?” i verkliga livet, men det händer tyvärr på Linkedin. Det är många som inte läst på, själv kan jag få frågor från personer som vill hjälpa mig med video på Linkedin och då är det tydligt att de inte gjort någon research på mig.
Linda menar att det hjälper att skapa en plan för att kunna prioritera sina aktiviteter och utifrån den sätta en strategi. Här menar Linda att sälj och marknadsavdelningen behöver samarbeta, för att bestämma vilket typ av innehåll som ska kommuniceras på Linkedin. För den som är ny på Linkedin kan första steget vara att bli aktiv en kvart om dagen, eller börja kommentera andras inlägg.
– Du kanske bestämmer dig för att publicera ett inlägg på tisdagar och kommentera andras inlägg på torsdagar. Kontinuitet är jätteviktigt och att vara synlig. När man väl är igång kommer personer att gå in på din profil för att leta efter social proof (bevis) på att du är bra på det som du säger att du är bra på.
Profilen är ansiktet utåt på Linkedin och det är viktigt att ha den aktuell. Det första steget är att se till så att allt är ifyllt, att du har en tydlig bild och en säljande rubrik. Nästa steg är att vara aktiv, som visar vad du gör. På din profil syns dina aktiviteter, exempelvis inlägg du har kommenterat och de rekommendationer du fått.
Lindas tips för Linkedin
- Ha en aktuell profil
- Fokusera på målgruppen
- Nätverka med andra, samla inte kontakter på hög
- Prata om det målgruppen behöver
- Ha tålamod