Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2020-02-04 | Lead Generering

Så jobbar du med innehåll för att bearbeta leads i olika faser

En stor del av marknadsavdelningens arbete idag består av att skapa innehåll som underlättar för säljavdelningen. Oavsett om det handlar om att skapa intresse eller bygga kunskap hos era leads eller kunder behöver innehållet vara tillgängligt och genomtänkt. Men vilken typ av innehåll behövs för att driva leads och kunder fram i köpprocessen? Här kommer en översikt!


Få personer idag ser fram emot att läsa fler inlägg av typen ”Kom och köp!”. I stället handlar det om att vara en naturlig kunskapspartner som erbjuder både värde och stöd hela vägen genom kundresan. Oavsett om ni redan har ett bibliotek fullt med material att plocka ur, eller om ni precis ska börja producera innehåll så kan det vara bra att fundera över vilken typ av kunder ni vill nå med vilken typ av innehåll. Var befinner de sig i kundresan och vilken typ av innehåll och kanal passar för dem just nu?

Steg 1: Få kunderna att upptäcka er
Första steget i en köpprocess handlar om att få kunderna att bli medvetna om din existens. En fråga som kan vara nyttig att svara på är hur ni jobbar för att nå personer som just nu inte känner till er. Här blir det viktig att väcka nyfikenheten hos dina leads och visa att du förstår deras problem och utmaningar. Barriären för att klicka på ett inlägg från ett företag man inte känner igen är troligtvis högre, och därför behöver också innehållet vara lättillgängligt och gå snabbt att ta till sig. Korta, snabblästa blogginlägg med tips och kanske humor som ni sprider i sociala medier är ett sätt att få insikt i vilka ämnen er målgrupp är intresserad av initialt. Detta har ni sedan möjlighet att bygga på under hela kundresan.

Steg 2: Vinn i jämförelsen
När kunderna väl har upptäckt er är det dags att få dem att överväga er som leverantör. Ni har visat att det finns en lösning till problemet, men hur gör ni för att visa att ni är den bästa lösningen på problemet? Visa att ni har koll på utmaningarna inom branschen och att ni också vet vilka alternativ som finns gällande lösningar. Här handlar det inte om att berätta att ni är bättre än konkurrenterna utan att visa hur era leads kan lösa sina problem med hjälp av er produkt. Vilka fördelar innebär er produkt för kunderna? Här blir det viktigt att tänka ”effekt” snarare än ”produktfördel”. Vilken effekt ger er produkt eller tjänst hos era kunder?

En guide eller ett white paper kan vara ett bra sätt att erbjuda era leads ett mervärde. En bra väg kan vara att använda er av era sociala medier för att driva trafik till ett nedladdningsformulär på hemsidan där era leads får tillgång till materialet. På så sätt får ni också tillgång till mejladressen för att fortsätta dela med er av kunskap i kommande steg.

Steg 3: Få leads att konvertera
När ni har visat att ni förstår utmaningarna och delat med er av tips är det dag att få era leads att konvertera. Beroende på er säljprocess kanske det handlar om att få personer att boka ett möte eller telefonsamtal snarare än att få någon att signera ett kontrakt. De handlar också om att visa på nyttan med att agera nu, snarare än att vänta (men var försiktig så du inte hamnar i ”Kom och köp!”-träsket). Kanske har ni en produkt som går att prova gratis under en begränsad tid?

Några exempel på innehåll att prova i den här fasen är att ha kundcase på er webbplats. Detta fungerar egentligen igenom hela kundresan och kan med fördel spridas i era sociala medier. Att låta andra kunder berätta hur de löste sina problem med hjälp av er produkt bygger trovärdighet. Beroende på hur mycket information ni har samlat in hittills kanske ni vet branschtillhörighet eller storlek på företaget som kan vara bra när ni vill anpassa vilket innehåll som skickas till rätt person.

Steg 4: Bygg lojalitet
Det är lättare att bearbeta befintliga kunder än att skaffa nya. Därför är det viktigt att inte tappa kontakten med – eller i värsta fall glömma – sina nuvarande kunder. Även de ska förnya kontrakt och kanske finns även möjlighet att sälja in fler tjänster eller produkter. Satsa på innehåll som ger inspiration, bygger nöjdhet och ökar användandegraden. Ge tips om hur kunderna kan använda just er produkt eller tjänst på ett annorlunda eller mer avancerat sätt för att få ökad effekt. En påminnelse i mejlboxen kan göra stor skillnad och gör också att ni finns i kundernas medvetande.

Som framgår ovan finns det en stor mängd innehåll att producera och dela med sig av. Känns det övermäktigt kan det vara en god idé att börja med att tänka igenom vilka steg er kundresa består av och hur mycket engagemang som krävs för varje steg. Utgå sedan från det när ni bestämmer vilket steg ni behöver prioritera just nu. Fördelen med leadgenerering och -hantering är att varje steg går att mäta och därför är det en fördel att kundresan består av många små steg istället för ett fåtal stora.

Av: Emelie Andir

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

leadsgenerering via AI

Webbyrå lanserar system för leadsgenerering via AI

Nu erbjuds externa kunder leadsgenerering via AI, vare sig det är i behov att ta få in kandidater till en rekryteringsprocess eller hitta kvalificerade kunder för att dra ner på prospekteringstiden.

marketing-automation

Marketing Automation – 6 flöden du behöver

Med hjälp av Marketing Automation sparar ni tid samtidigt som ni riktar anpassade budskap er mot era kunder baserat på tidigare aktivitet. Här listar vi sex flöden att använda. 

salja-utan-saljare

Sälja utan säljare – så går det till

Går det att sälja utan säljare? Genom utvalda strategier och metoder kan du skala upp din säljprocess. 

offentlig upphandling 4

Upphandlingar över och under tröskelvärdena – vad gäller?

Annons

Olika upphandlingar kräver olika upphandlingsprocesser. Oavsett om du tillhör ett företag som är van vid upphandlingar i offentlig sektor eller inte, är det bra att ha koll på som gäller när du vill lämna anbud.Det är inte alltid lätt att veta vad som gäller, speciellt eftersom processen för anbudssökande kan variera stort beroende på om upphandlingen sker över eller under tröskelvärdena.Här går vi igenom vad som gäller för upphandlingar över eller under tröskelvärdena, och förklarar vilka olika upphandlingsprocesser du som leverantör kan komma i kontakt med.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Anbud

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Expertråd

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Expertråd

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

MiRidell 8 3

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Digitala möten

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo om vikten att våga fråga.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

Retorikexperten: Så gör du smarta presentationer

Expertråd

DEN EVIGA SPOILERN – SAMSPELET MELLAN TAL OCH BILD. Att stötta sitt budskap med bilder är sedan länge det förhärskande sättet att göra presentationer. Tyvärr innebär det att vi ofta utan att reflektera utgår ifrån att ett anförande är samma sak som en PP.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Expertråd

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Verktyg

Pa teknikhandelsforetaget Hugo Tillquist hors alla perfekt 1024x695 2

På teknikhandelsföretaget Hugo Tillquist hörs alla perfekt

Verktyg

SMART Board är en ­digital whiteboard med flervägskommunikation, interaktiv skärm, webbläsare, skärmspegling och videokonferenshub. Alla deltagare kan bidra med innehåll på den gemensamma ytan oavsett var i världen de sitter.

Salesbox

Salesbox CRM lanseras på Fortnox app market

Verktyg

Salesbox tar nästa steg i arbetet med att göra CRM system mer tillgängliga för småföretag genom att lansera Salesbox på Fortnox app market.

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Sales executive till Datscha
  • Sales Manager till Tele2 Large Enterprise South
  • Regional Sales Manager region Europa
  • Försäljningschef till RSCUED
  • Regional Sales Manager, B2B

PÅ NYTT JOBB

unnamed 67

Ny Head of Sales för IT-Total

Karriär

Ulrika Wergens är ny säljchef för IT-Total från och med 1 mars 2021. Hon tar dessutom plats i bolagets ledningsgrupp. Ulrika har gedigen erfarenhet från IT-branschen och har varit tillförordnad säljchef sedan 1 dec 2020.

Comintelli AB har anstallt Kari Syrja som Vice President Sales inom Europa.

Comintelli AB förstärker sin europeiska försäljningsorganisation

Karriär

Comintelli AB har anställt Kari Syrjä som Vice President, Sales inom Europa.

bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Karriär

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.

Fredrik Uhrbom

Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige

Karriär

Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB. Fredrik har en bakgrund från flera kommersiella roller inom detaljhandeln, senast hos hemelektronikbolaget Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson.

Håkan Svärd – ny försäljningschef på växande Enequi

Ny försäljningschef på växande Enequi

Karriär

Enequi tillsätter Håkan Svärd som ny försäljningschef. Med lång branscherfarenhet och stark tilltro till företagets tillväxt ser han fram emot kommande Europalansering.

Claes Eriksson och Magnus Linder

Ny försäljningschef till Gärsnäs

Karriär

Tillsammans har de mer än 50 års erfarenhet av att bygga relationer och varumärken. Det är främst det som det handlar om: att träffa människor och få deras förtroende för produkterna.

Anna-Karin Halvardsson, ny försäljningschef Project/Retail på Pelly Group

Ny försäljningschef på Pelly Group

Karriär

Sara Berglund, VD på Pelly Group, har utsett Anna-Karin Halvardsson till ny försäljningschef för Segmenten Retail och Project på Pelly Group.

Christina Bäck

Christina Bäck utses till försäljnings- och marknadschef för Climeon

Karriär

Christina Bäck, tidigare Head of Corporate Development and Globalization på Climeon, har utsetts till ny försäljnings- och marknadschef. Christina Bäck har lång erfarenhet av försäljning, affärsutveckling och marknadsföring från bolag med komplexa ekosystem.

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

Mest läst

Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
Så lyckas du med din säljtävling

8 tips: Så lyckas du med din säljtävling

En säljtävling ska inte vara ytterligare ett sätt att mäta prestation. Skapa en utmaning som är både rolig och engagerande. Här ger Saleseffect dig konkreta tips som hjälper dig att lyckas.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
flyttad text delegia lunch sessions

Omställning i mötesbranschen – vad säger experterna?

Webbinarium: 2020 var året då det digitala mötet slog igenom på bred front. Av nödtvång kanske, men när vi åter kan träffas fysiskt igen har mycket förändrats. Vad hände egentligen med det mänskliga mötet och vad kan man se i kristallkulan? Om detta samtalar Delegia med ledande branschföreträdare den 19 mars kl 12-13. Du kan vara med!
beteendestlar

Förmågan att möta olika beteendestilar ger dig framgång

Saleseffects expertskribent Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, skriver här om hur avgörande det är att förstå kundens beteende i en köpsituation. Och om hur man man som säljare bör anpassa sin presentation och sin metodik efter vad som finns i huvudet på den du vill göra affär med.
intressevackare

Stark intresseväckare – såhär bygger du upp den

En stark intresseväckare är A och O för att lyckas med sin kundbearbetning. Det här behöver du tänka på för att lyckas med din intresseväckare.
Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.