Det finns många fördelar med ett tätt samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningen. Dels skapas en ökad förståelse mellan avdelningarna som också kan leda till nya, kreativa idéer, dels blir organisationen troligtvis mer effektiv.
När det organisationen kommunicerar utåt stämmer överens med det som säljavdelningen förmedlar till kunderna bygger ni upp ett förtroendekapital. ”Walk the talk” blir vardag.
Såhär gör du för att skapa täta kontakter mellan människorna i organisationen.
Öka utbytet
Först och främst handlar det om att öka utbytet mellan avdelningarna. Ett sätt, om det finns möjlighet, är att sitta i samma kontorsrum. Ett annat alternativ är att dela upp kontorsplatserna utefter olika projekt, kundgrupper eller produkter.
Vill man öka förståelsen för olika roller är ett bra sätt att låta medarbetarna ”skugga” varandra regelbundet. På så sätt kan även nya uppslag för ett effektivare arbetssätt uppkomma.
Håll regelbundna avstämningsmöten
Att hålla regelbundna avstämningar är A och O för att jobba mot samma mål och på samma sätt.
Under mötena kan ni diskutera hur kundresan ser ut – stämmer era uppfattningar överens? Avstämningarna kan även handla om att se över och följa upp gemensamma mål.
Säljavdelningen sitter troligtvis på värdefull information kring vilken information kunderna efterfrågar, samt vilka värden som attraherar olika kundgrupper. Finns det något särskilt som händer i omvärlden eller i er bransch som berör era kunder?
Ta fram ett Service Level Agreement
Genom att tillsammans komma överens om vilka leveranser som ska ske mellan olika avdelningar skapar ni tydlighet internt. Det kan bland annat handla om vad som ska räknas som ett kvalificerat lead, eller hur det ska lämnas över till säljavdelningen.
Skapa rutiner för nya kampanjer
Jobbar ni med olika kampanjer kan det vara en god idé att skapa rutiner för hur ni tar fram och rullar ut dessa. Vilka roller ska vara representerade när ni tar fram nytt material? Kanske behöver ni ta med någon från produktavdelningen?