Om ni har gått över till att arbeta mer på distans och därmed även mer digitalt kan det vara en bra anledning att hitta nya vägar för att effektivisera och automatisera ert arbete. Ett sätt att effektivisera säljarbetet är exempelvis att använda ett verktyg för att följa en utskickad offert eller avtal. Ta chansen att införa nya arbetssätt som underlättar i vardagen.
Hitta nya kunder – prospektering
Verktyg som använder AI för att generera nya prospects. Du väljer målgrupp utifrån ett antal parametrar och verktyget ger dig en lista som du även kan modifiera manuellt. Systemet lär sig även efterhand vilken typ av prospects som är rätt för dig.
Du har även möjlighet att A/B-testa mejlutskick exempelvis, för att på så sätt få svart på vitt vad som faktiskt fungerar. Kompatibelt med många vanliga e-postleverantörer som Gmail, Outlook eller Exchange. Resultatet kan även exporteras till de flesta vanliga CRM-system.
Goava kallar sig själva ”rekommendationsmotor” och ger en möjlighet att använda prediktiv analys för att effektivisera er säljprocess och identifiera okända prospects.
Verktyget underlättar i säljsamtalet eftersom det ger en möjlighet att utgå från exempelvis storlek, tillväxt eller omsättning. På så sätt kan ni rikta er mot de företag som ni vet har störst nytta av ert erbjudande.
Går att integrera med de flesta säljverktygen som Salesforce, Upsales, Lime och Hubspot.
Hitta nya leads på Linkedin. Inte lika automatiskt som verktygen ovan, men ger dig möjlighet att manuellt sortera ut prospects utifrån exempelvis yrkesroll. Du kan även få förslag på kontakter som är relevanta för dig.
Du får även möjlighet att skicka direktmeddelanden, även till personer som inte ingår i ditt nätverk.
Digitala möten och företagspresentationer
Mångsidigt verktyg som går att använda både för videokonferenser samt exempelvis workshops. I verktyget finns möjlighet att dela filer, bryta ut mindre grupper från ett möte och spara möten i en molnlösning.
Kan stödja upp till 1000 deltagare i ett möte. Erbjuder en gratisversion för den som vill pröva på, då begränsat till 100 deltagare under 40 minuter.
Kostnadseffektiv och smidig lösning, särskilt för er som redan använder G Suite som e-postklient. Går snabbt att komma igång med. Ett plus är att det går att ansluta till möten från telefon eftersom varje möte får ett uppringningsnummer.
Flexibelt då mötet kan hållas med enbart ljud, video eller genom att dela skärm.
Högkvalitativt program för videokonferens som har en gratisversion. Stora möjligheter att växa med programmet med upp till 100 deltagare för gratisversionen.
Erbjuder lösningar för webinarier, individuella chatrum samt utbildning.
Skicka och följa din offert
Drag and drop-verktyg för att skapa offerter. Du har möjlighet att skapa mallar som kan delas med andra i teamet. Det går även att spela in skärmen i verktyget och dela med mottagaren, vilket ger möjlighet att spela in en video eller ladda upp en som du redan har.
Verktyget ger möjlighet att följa upp vad som händer i realtid. Går att integrera med de vanligaste CRM-verktygen.
Med Simple Sign kan du skicka digitala offerter och avtal. I systemet finns möjlighet att ställa in påminnelser och följa upp vad kunderna gör med din offert. Du kan även spåra offerten i realtid och se hur dina leads interagerar med offerten.
I verktyget har du möjlighet att skapa offerter utifrån färdiga mallar, anpassade med er aktuella information. Går att integrera med bland annat Pipedrive, Superoffice och Hubspot.
Digitalisera er dokumenthantering med hjälp av GetAccept. Även här finns möjlighet att följa hur mottagaren interagerar med era dokument.
En fördel är realtidschatten där mottagaren får möjlighet att ställa frågor eller lyfta funderingar direkt i verktyget. GetAccept erbjuder också möjlighet att lägga till video.
Läs mer: Sälja digitalt? Japp det går!