Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-03-14 | Expertråd

Teknikparadoxen – tänk om vi säljer mindre

Ny teknik är till för att hjälpa oss att bli bättre och effektivare. Ibland går tekniken fortare framåt än många av oss hinner med och ställer kanske till det mer än det hjälper. Om det skriver Christer B Jansson i sin krönika.

Teknikparadoxen - tänk om vi säljer mindreTeknikparadoxen – tänk om vi säljer mindre Foto: Pixabay

Ny teknik är till för att hjälpa oss att bli bättre och effektivare. Ibland går tekniken fortare framåt än många av oss hinner med och ställer kanske till det mer än det hjälper beroende hur vi hanterar teknikutvecklingen inom vårt område. Gartner Group gjorde en studie som påvisar en negativ effekt inom säljbranschen av denna utveckling.

Did you know that 49 % of sellers report feeling overwhelmed by the amount of technology needed for their jobs and overwhelmed sellers are 43 % less likely to attain quota?
Gartner Group

Hur vänder vi i stället detta till en möjlighet är nu frågan?

Säljorganisationens uppgift i företaget

Teknik i all ära men är det värt det när kostnaden är så stor? Eller beror det på hur vi implementerar den nya tekniken i våra företag? Sannolikt är det en av anledningarna. En annan är vår rädsla att ta till oss ny teknik. Ny teknik kan nyttjas som ett säljhinder och en flyktväg för att prospektera mindre. Ibland tror jag vi glömmer något och tappar fokus på vad en säljare och säljavdelning ska fokusera på. En säljorganisation har tre, för företaget oerhört kritiska punkter den ska uppfylla:

  1. Leta upp nya kunder där företagets varor eller tjänster bidrar till kundens utveckling och framgång.
  2. Utveckla relationen med befintliga kunder och göra mer för dem.
  3. Utveckla kundlojalitet så kunderna stannar längre och är intresserade av att utveckla samarbetet.

Säljarens uppgift

När ny teknik kan hjälpa till med de tre ovanstående punkterna är det sannolikt begåvat att nyttja den hjälpen. Men det måste kanske inte alltid innebära att det är säljaren själv som måste behärska den tekniken. Det kan vara värt att fundera på om det i en del fall är mer lönsamt att låta andra avdelningar, som till exempel It avdelningen (extern eller intern) bidra med den delen.

Tid är pengar

Jag är själv företagare och om jag ska lära mig all ny teknik finns ingen tid kvar till kundbesök. Det skulle vara helt förödande för vårt företag. Vi har löst det så att vi köper in de tjänster vi behöver för att inte tappa fokus på försäljningen. Hur ser det ut i er säljorganisation?

Om ditt företags intäkter i huvudsak kommer från personlig försäljning är det förstås oerhört viktigt att säljarna gör det antal kund- och prospektbesök som krävs. De måste ha tid att skapa en bra relation, få god kontakt och besöka såväl befintliga kunder som nya. Dessutom måste säljaren ha tid att utvärdera vilka prospekts som är mest i samklang med ert företags produkter och tjänster för att ha chansen att bli lönsamma på sikt och konverteras till konkreta affärer.

Teknikens två vanligaste säljhinder

Att komma till avslut kan påverkas av olika former av säljhinder. Här två exempel där ny teknik lätt kan bli ett säljhinder som tar tid från konkret försäljning:

Perfektionisten – Personer som gärna överförbereder sig har en tendens att fastna i tekniken. Att lära sig den blir en perfekt flyktväg för att dra ned på kund- och prospektbesök, ”Jag måste ju lära mig det nya systemet först.”. När det gäller CRM-system skriver perfektionisten gärna och ofta långa romaner om sina kundsamtal i CRM-systemet istället för att prospektera nya kunder.

Tekniknörden – Sen har vi de som alltid vill ha det senaste inom alla tekniska system. De lägger gärna överdrivet mycket tid på att investera i det som ger mest image i stället för det som är mest nyttigt. Och det bara för att de ska kunna skryta om sina tekniska system, men som egentligen bara äter upp deras säljtid.

 

Sammanfattning

85 procent av alla säljare har säljhinder, som gör det svårare för dem att nå sina säljmål.

Av de 16 olika säljhinder vi funnit hanterar säljare med hög andel av de olika säljhindren ny teknik på olika sätt. De säljare med höga säljhinder tenderar att använda ny teknik för att prokrastinera sin huvuduppgift, det vill säga att sälja. De med lägst hinder tar oftast tar till sig de delar snabbast som gynnar dem i deras säljarbete och kanske låter andra delar hanteras mer styvmoderligt.

Mycket ny teknik som berör säljyrket är förstås bra och kan underlätta för såväl säljaren som hela säljorganisationen. Men det är värt att tänka till på hur man inför den nya tekniken så att säljarna på bästa sätt kan dra nytta av den utan att 43 procent bara av denna anledning ska missa sin budget.

 

Christer B Jansson

Av: Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach

Mer om:
Confident Approach hjälper företag, oavsett bransch, att förbättra sin säljproduktivitet. De är framför allt specialister på att identifiera och jobba med beteendeförändringar kring säljhinder.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Annons

Mindley Expert Spotlight: Magnus Helgesson om drivkraft, transformation och varför det viktiga inte är vad du gör – utan vem du blir.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Optimera dina försäljningsinsatser med SPIN-metoden

Optimera dina försäljningsinsatser med SPIN-metoden

I dagens konkurrensutsatta marknad krävs det mer än bara att erbjuda en produkt eller tjänst - det handlar om att förstå och möta kundens behov på ett djupare plan. En metod som har visat sig vara effektiv för att uppnå detta är SPIN-metoden.
Christer B Jansson

När säljaren blir osäker – det nya motståndet i modern försäljning

När moderna försäljningsmiljöer förändras i rasande takt hinner inte alltid människan med. Säljare som förr kände trygghet i sina färdigheter upplever idag en ny sorts motstånd – både inuti sig själva och i sin organisation. I denna månadskrönika synar Christer B Jansson de psykologiska och strukturella bromsar som håller tillbaka även de mest kompetenta säljteamen, och ger sitt perspektiv på ...
Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Medley har anställt Nils Rådström som Kommersiell chef (CCO). Nils har i sin tidigare roll som COO för PDL Group genomfört en av friskvårdssektorns största tillväxt- och förändringsresor någonsin. Nils Rådström tillträder tjänsten 28.e augusti.
Så använder du SMART-modellen för att sätta mål

Så använder du SMART-modellen för att sätta mål

Att sätta mål är inte en enkel uppgift, det kräver en genomtänkt strategi för att säkerställa att målen är realistiska och uppnåeliga. En välkänd och effektiv modell för att sätta mål är SMART-modellen.
Land Rover lanserar Classic Defender V8 av Works Bespoke

Land Rover lanserar Classic Defender V8 av Works Bespoke

Land Rover har presenterat nästa kapitel i sin Classic Defender-historia: Classic Defender V8 av Works Bespoke. Denna nya introduktion representerar höjdpunkten av personifiering och restaurering, och ger kunder möjlighet att skapa en helt unik Classic Defender som speglar deras personlighet och stil.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com