”Jag har alltid älskat uttrycket ’nytt år nya möjligheter’. För det är så jag ser det, ett nytt år -carte blanche. En fantastisk möjlighet att lämna det gamla och att ta sig an nya utmaningar och nya målsättningar. Precis som att öppna en ny skrivbok med helt blanka blad, packa upp en ny dator utan minsta fingeravtryck, klippa av lapparna till en helt ny jacka eller att måla om väggarna i hemmet. Nytt. Nya möjligheter. Och inom digital marknadsföring är det mer aktuellt än någonsin att hela tiden tänka nytt, testa nytt och att ta reda på vad som är nästa, nya grej. I en tid där de sociala kanalerna har blivit mer självklara än papperspressen, där deepfake är vardagsmat och där headset med sladdar numera är retro – att faktiskt hålla i en telefonlur är antikt eller rent av förhistoriskt – gäller det att hela tiden lyssna” säger Pixine och listar vad du bör tänka på nedan.
Social Listening – för att lyckas med dina digitala strategier krävs det att de grundar sig i information som du fått fram via social listening. Med dagens digitala landskap har du all möjlighet att vara där din målgrupp befinner sig och lyssna till dem. Vad säger dem om dig, om ditt erbjudande, vad saknar de, vad har de för utmaningar?
Varumärkets plats i det digitala landskapet
Det handlar inte längre bara om närvaro, statistik från de senaste åren visar sitt tydliga språk gällande de numera ytterst lättillgängliga erfarenheterna och recensionerna från andra konsumenter. Nio av tio kunder läser recensioner innan de köper en produkt (Trustpilot), 94 % av konsumenterna har undvikit ett företag på grund av en dålig recension och 62 % av kunderna är mer benägna att köpa en produkt efter att ha sett andra kunders foton och videor (Emarketer).
-Lyssna, besvara och visa delaktighet i såväl positiva som negativa åsikter kring ditt varumärke.
Film – De som siade om att TikTok skulle ta världen med storm hade rätt. Den något röriga plattformen fick ett enormt genomslag mycket tack vare pandemin och det plötsliga behovet att göra saker ihop i karantän. Plattformen har numera över en biljon användare och är den snabbast växande kanalen. I Sverige är Tiktok inte lika stort som i exempelvis USA där videokanalen når drygt 120 miljoner människor över 18 år, att jämföra med Instagram som har en reach på 130 miljoner människor över 18. Men även om svenskarnas användande av Tiktok fortfarande är relativt lågt bör man helt klart ha i åtanke att kanalen gav videon ett rejält uppsving. Studier visar på att 82% av innehållet i de sociala kanalerna kommer vara i videoformat kommande år så se till att implementera film och distribution för denna i din digitala markandsföringsportfölj för att nå ut under 2022.
Att tänka på när det kommer till film
Stående. Det må tyckas nymodernt och fel, men filmerna ska i stor utsträckning vara stående. Vi har sett det i Instagrams stories, i facebooks storyvariant och på Tiktok. Instagram har nu även lanserat Reels och ja, formatet är stående film.
Ljudlöst. Den övervägande massan tittar fortfarande på dessa filmer utan ljud. Se därmed till att ha captions, subtitles och att få fram ditt budskap i text.
Kort. För att lyckas med film ska du både fånga uppmärksamheten på en microsekund och behålla den, men satsa på korta klipp och få fram ditt budskap tidigt, att titta länge ligger inte i användarnas natur.
Kort och gott, för att lyckas med film i sociala kanaler, tänk: Vertikalt, kort och text!
Shoppingverktyg
Enkel konvertering med så få klick som möjligt.
Fler och fler kanaler öppnar upp för shopping direkt i plattformen och om du säljer en fysisk produkt gör du rätt i att ta vara på dessa möjligheter. Det är lätt att tappa en köpare och ju smidigare det är att klicka hem en vara, desto högre blir konverteringen. Undersökningar visar dessutom att konsumenter i åldersspannet 16-24 föredrar att utforska nya varumärken via de sociala kanalerna istället för att googla dem, vilket gör köp direkt i plattformen ännu viktigare.
Årets Bubblare
Memes
De behöver inte vara snygga, de är definitivt inte nya, men välriktade memes går hem. Och träffar du riktigt rätt – genom att lyssna in ordentligt – kan de bli virala och sätta rejäl spin på varumärken.
SoMe-post som valuta
Att micro- och nanofluencers kan få produkter och merchandise som betalning för att sprida ett varumärke är ingen nyhet. Men nu har postning i sociala medier som valuta sett dagens ljus. I Asien och USA har kunder (främst inom Food&Beverage) kunnat betala genom att posta innehåll från besöket i sina sociala kanaler. -Detta oavsett följarantal. Ett smart drag om man har en produkt med hög marginal och vill skapa snabb buzz. Egentligen smartare än sampling då det garanterar content och taggar.
Av: Pixine Lyckner