Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2021-12-14 | Expertråd

Ursula Heumann om att leda i den hybrida säljmiljön

Saleseffects reporter Michelle Dandenell har träffat Ursula Heumann försäljningschef på IT-företaget Nixu och pratat om hur hon navigerar som ledare i den hybrida vardagen.

Ursula Heumann om att leda i den hybrida säljmiljönUrsula Heumann

När jag träffade min före detta kollega, Ursula Heumann, från tiden då jag var marknadschef på Cygate tog jag tillfället i akt att prata med henne om hur hon leder sina säljare i den digitala och hybrida världen vi just nu lever i. Eftersom jag vet att Ursula är en mycket uppskattad ledare och försäljningschef så tyckte jag att det var spännande att få höra om hennes vardag och hur hon utvecklar och leder sina säljare.

Ursula har varit i IT-branschen ca 25 år i olika roller och hennes kompetens och intresse ligger framför allt inom försäljning och ledarskap. Sedan 2 år är Ursula försäljningschef på Nixu, ett IT-företag inom cybersäkerhet. I och med den digitaliseringsresa som många bolag gör just nu är cybersäkerheten extrem vital och högaktuell och som ingen kommer undan.

Hur arbetar ni i dag, på kontoret eller distans?

Vi arbetar mest på distans, ca 80% arbetar vi hemma och ca 20% på kontoret så det har blivit en slags hybrid lösning. Det har blivit lite mer tid på kontoret för många nu efter sommaren och vi har känt att det är bra att träffas och därför har vi börjat med våra säljmöten varje måndag morgon och då ska man försöka vara inne på kontoret i den mån det går så att vi kan ses allihop.

Är det viktigt att man träffas?

Jag tycker att det är viktigt. Det blir en helt annan dynamik. Frågeställningar man behöver lyfta, kan i digitala möten lätt bli lite röriga och då det kan vara svårt att komma in i diskussionen. Diskussionen kan bli lite onyanserad och en del personer tar mer plats än andra och detta kan förvisso även kan ske i det fysiska mötet, men jag tycker att det är lättare att hantera då. Här gäller det att vara lite extra uppmärksam på de som inte tar plats vilket såklart gäller i både digitalt som fysiskt möte, men jag upplever att det är ännu mer viktigt i ett digitalt möte. Det här märktes speciellt i början då vi startade med digitala möten, en del personer som vanligtvis brukar prata mycket tog ingen plats alls och blev helt tysta. Jag upplever att det är lättare att fånga upp stämningar i ett fysiskt möte än ett digitalt men jag tror att båda varianterna är bra. Men, det krävs träning för alla och mer av dig som ledare för att ett digitalt möte ska fungera bra.

Hur leder du dina säljare idag i den hybrida värld vi lever i?

Jag har medvetet anställt personer som är väldigt professionella med stort eget driv och som jag inte behöver managera så mycket. Jag pratar med var och en av dem varje dag i telefonen för att stämma av exempelvis vad som händer i deras kundcase. Jag lägger mycket tid och engagemang i vad de gör och om de behöver hjälp. Vid våra samtal har kan jag även ha koll på hur de mår, vad de behöver etc för att fånga upp deras behov och hur deras vardag är och fungerar. Det kan ju vara saker som sker i deras liv som jag inte kan se på samma sätt i ett digitalt möte som när vi träffas fysiskt. Nyckelordet här är ”närvaro” även om du sitter på distans. De ska känna att jag bryr mig och finns där för dem när helst de behöver coaching och stöd. Det räcker med korta avstämningar eller helt enkelt bara skicka en fråga ”hur gick det på mötet med kunden X”. Helt enkelt ställa sådana frågor som du hade ställt vid om ni träffades vid kaffeautomaten. Det gäller att försöka upprätthålla de korta små enkla frågorna vi ställer till varandra IRL även när vi sitter hemma och arbetar. Detsamma gäller även med kunderna, visa att du finns där för dem även om du inte kan träffa dem fysiskt, det är viktigt att hålla igång en dialog, även om den sker digitalt. Maila något extra till dem, till exempel en inbjudan till ett webinar eller annat som skapar värde för kunden. Helt enkelt att wow:a kunderna!

Hur tränar du dina säljare till att bli bättre?

Jag utgår alltid från att titta på individens behov, vad de behöver är väldigt individuellt. Jag anpassar mitt ledarskap till personen i fråga. En person kan ju vara otroligt professionell och erfaren men kan ingenting om företaget och våra tjänster och då behöver jag lägga största vikten av att utbilda personen i våra tjänster istället för att coacha i själva hantverket i att sälja. Då behöver jag vara en supercoach till denna person vad gäller vår tjänst för där är personen helt novis. Någon annan person kanske är både erfaren i försäljning och våra tjänster men ska exempelvis hålla ett webinarium och behöver coaching i hur man håller en digital presentation. Då behöver jag ju coacha personen i presentationsteknik framför kameran. Jag tror att det viktigaste är att vara öppen för alla möjliga olika situationer och ha förmåga till att anpassa ledarskapet gentemot personen beroende på vad som behövs. Man behöver vara ödmjuk inför att alla inte kan allting och ha en vilja till att coacha dem i det som krävs för situationen. Detsamma gäller även teamet och mig själv också, ingen kan allt utan vi coachar varandra till att bli bättre hela tiden.

Hur arbetar marknad och sälj ihop idag?

Jag arbetar otroligt tight ihop med vår marknadschef som alltid är med på våra säljmöten. Tillsammans sätter vi agendan över vilka events vi bör delta på, vad vi vill göra tillsammans med kunderna och vi har en gemensam strategi för leadsgenerering. Nästa år kommer vi också att fokusera ännu mer på riktade budskap där vi gör en paketering för en specifik bransch där vi utgår ifrån deras affär och behov. Vi har också specificerat vår drömkund vilket gör att vi kommer att bli ännu bättre på att arbeta med både Inbound Marketing och också bli mer uppsökande i en specifik nisch för att kunna erbjuda riktade paketeringar.

Till sist; kan du ge tre snabb tips om att leda och utveckla säljarna?

  • Enkel och bra Incentive-modell. Sätt tydliga individuella mål som de själva förstår och kan räkna på. Det ska vara enkelt för säljarna att kunna räkna på vad de själva får i plånboken.
  • Närvaro utan att vara micro-management. Titta på behoven i olika faser. Vad vill vi åstadkomma.
  • Välj rätt kund!  Var inte rädd för att sälja nej om kunden inte är rätt för både bolaget och säljaren.

Av: Michelle Dandenell

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Annons

På den offentliga upphandlingsmarknaden är det efterfrågan på mängder av olika varor och tjänster, och för mindre företag kan den offentliga marknaden vara en bra utgångspunkt för att växa och skaffa sig nya uppdrag och förutsägbara intäkter. Innan du ger dig i kast med upphandlingsmarknaden är det några saker du bör tänka igenom. I den här artikeln försöker vi ge dig några tips och lite inspiration på vägen från litet till stort företag.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Expertråd

Häromdagen ringde en säljare upp mig. Innan 30 sekunder hade gått hade han hunnit presentera sitt företag, föreslå ett möte och bett mig bekräfta att jag var rätt beslutsfattare. Snacka om högtrycksförsäljning!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från "banken" eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MGS5 EV – en rymlig, bakhjulsdriven SUV med avancerad teknik, hög komfort och upp till 1441 liters bagageutrymme.
Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som ...
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden

AIDA-metoden är en marknadsföringsmodell som du som säljare kan använda dig av för att öka dina försäljningsframgångar. Modellen hjälper dig att strukturera dina säljargument och påverka potentiella kunder på ett effektivt sätt.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com