Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2025-04-04 | Annons | Mindley | Native

Boka föreläsare – 5 vanliga misstag att undvika

Ska du boka föreläsare? Då vill du inte bara ha inspiration – du vill ha verklig effekt. Här är misstagen du inte har råd att göra.

Boka föreläsare - 5 vanliga misstag att undvika

Att boka föreläsare till ett event, en konferens eller en intern kickoff kan kännas som en ganska rättfram uppgift – kanske till och med kul. Och visst, det kan det vara. Men om vi ska vara ärliga: det är också ett uppdrag där många går vilse redan från start.

För hur ofta stannar vi upp och funderar på vad föreläsningen faktiskt ska leda till? Inte bara att det ska bli ”inspirerande”, utan att det ska skapa något efteråt. En känsla, ett nytt tankesätt, ett samtal som fortsätter i fikarummet eller en riktning som teamet kan samlas kring.

En bra föreläsning ska inte bara få folk att le – den ska få dem att tänka, känna och vilja agera. Och det sker inte av en slump. Det sker när vi planerar smart, vågar vara tydliga med våra mål och matchar rätt talare med rätt sammanhang.

Så om du funderar på att boka föreläsare – här kommer fem vanliga misstag att undvika, tillsammans med smarta frågor att ha med dig längs vägen.

1: Otydliga mål och syften

Misstag: Det kanske låter självklart, men många bokar föreläsare utan att ha riktigt klart för sig varför. Och då är det inte konstigt att resultatet blir… ganska intetsägande. Ett tillfälligt rus, men inte så mycket mer.

Lösning: Börja med att fundera på vad ni faktiskt vill få ut av föreläsningen. Är målet att inspirera, stärka sammanhållningen, kicka igång en förändring eller bygga ny kompetens? Ju tydligare ni är här, desto större chans att det ni bokar verkligen landar rätt.
Om deltagarna bara tar med sig en sak – vad vill du att det ska vara?

2: Att boka föreläsare utan tillräcklig research

Misstag: Det är lätt att fastna i stora namn eller gå på någon man ”sett på LinkedIn”. Men bara för att en föreläsare är känd eller duktig i ett sammanhang betyder det inte att hen är rätt för just ert.

Lösning: Ta dig tiden att kolla på klipp, läsa recensioner och – om möjligt – prata med någon som anlitat personen tidigare. Fundera på: Vilken stil passar vår publik? Vill vi ha energi, djup, skratt, utmaning – eller kanske en mix?

3: Underlåtenhet att kommunicera förväntningar

Misstag: Att tänka ”föreläsaren vet nog vad som funkar” kan kännas bekvämt, men är sällan en bra idé. Risken? Att budskapet skjuter vid sidan av målet.

Lösning: Tänk att du och föreläsaren jobbar i team. Dela med dig av målgruppens verklighet, aktuella frågor, interna begrepp, känsliga ämnen – allt som kan hjälpa till att skräddarsy innehållet.
Vad behöver föreläsaren veta för att kunna landa rätt i rummet?

4: Ignorera logistiska detaljer

Misstag: Det är ofta de praktiska detaljerna som avgör om det blir stressigt – eller smooth sailing. Teknik som krånglar, tajming som glappar eller en föreläsare som inte hittar rätt lokal.

Lösning: Skapa en tydlig plan för teknik, tider och kontaktpersoner. Och ja – ha alltid en plan B.
Vem ansvarar för vad – och vet alla exakt vad som gäller på dagen D?

5: Missa uppföljning efter föreläsningen

Misstag: Det är lätt att tänka att jobbet är klart när applåderna klingat ut. Men då börjar ju egentligen den viktigaste delen: Vad händer sen?

Lösning: Följ upp! Skicka ut en kort reflektion, samla feedback, boka in en workshop som bygger vidare på föreläsningens tema – eller varför inte utmana teamet att testa något nytt i vardagen.
Hur vet ni om föreläsningen faktiskt gjort skillnad – och hur håller ni liv i budskapet?

Summering: boka föreläsare med rätt effekt

Att boka föreläsare handlar inte bara om att hitta någon som kan leverera en bra timme på scen – det handlar om att skapa ett avtryck som stannar kvar. När du är tydlig med målet, väljer med omsorg och följer upp med engagemang, ja då blir föreläsningen inte bara minnesvärd. Den blir meningsfull.

Och du? Om du vill bolla idéer, få förslag på rätt talare för just ert syfte, eller bara ställa de där lite kluriga frågorna – då finns vi här. För vi vet att rätt person på rätt plats kan göra all skillnad i världen.


Läs också: Workshopledare eller föreläsare? Så väljer du rätt expert

                        Att leda i förändring


Mindley logotyp

Mer om: Mindley – Framtidens talarbyrå med transformation och engagemang i fokus

Mindleys vision är att vara framtidens talarbyrå. För oss handlar framtiden om att skapa aktiv förändring och utveckling. Genom att erbjuda föreläsare, utbildare och experter, omvandlar vi inspiration till handling och skapar tillfällen som blir katalysatorer för tillväxt och nya perspektiv. Vi strävar efter upplevelser som driver varaktig förändring och framsteg.

Som vi säger – Då var då, nu är nu. Det är dags att gå från inspiration till transformation!

Läs mer på Mindleys hemsida här.

Mindley – Vi skapar inspiration som leder till handling

På Mindley förstår vi att inspiration är grunden för all utveckling, men det är bara början. Vi vet också att en framgångsfaktor är att matcha rätt expert med rätt behov – vare sig det handlar om en föreläsare, talare, workshopledare, rådgivare eller moderator. Vårt mål är att förvandla de insikter och den energi som en inspirerande upplevelse ger till konkreta resultat och varaktig förändring - transformation.

Du har kanske känt det själv – kraften i en talare som berör. Det kan vara en ny tanke, en insikt eller en glädjefylld igenkänning. Men vad händer sedan? Vår roll är att säkerställa att den inspirationen får leva vidare och skapa verklig effekt.

Mindley är inte en vanlig talarbyrå. Vi är en katalysator för transformation och utveckling. Genom nära relationer med Sveriges främsta föreläsare och experter kan vi erbjuda skräddarsydda lösningar som går bortom scenens strålkastarljus. Vi vill att varje uppdrag ska skapa bestående värde för våra kunder.

Oavsett om ni vill motivera era medarbetare, lyfta innovationkulturen, eller få nya perspektiv på exempelvis ledarskap, AI, säkerhet, välmående och hållbarhet, säkerställer vi att ni hittar rätt person för uppgiften. Vår styrka ligger i att förstå era behov på djupet och koppla dem till en expert som kan inspirera, vägleda och skapa resultat.

Tillsammans med våra kunder formar vi framtidens förmedlingstjänst – meningsfulla upplevelser som omvandlar inspiration till konkret handling och varaktig transformation. Vi skapar förutsättningar som leder till hållbar utveckling och långsiktig framgång.

Kontakta oss!

Epost
[email protected]

Telefon
+46 70 813 33 07

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Medley har anställt Nils Rådström som Kommersiell chef (CCO). Nils har i sin tidigare roll som COO för PDL Group genomfört en av friskvårdssektorns största tillväxt- och förändringsresor någonsin. Nils Rådström tillträder tjänsten 28.e augusti.
Christer B Jansson

När säljaren blir osäker – det nya motståndet i modern försäljning

När moderna försäljningsmiljöer förändras i rasande takt hinner inte alltid människan med. Säljare som förr kände trygghet i sina färdigheter upplever idag en ny sorts motstånd – både inuti sig själva och i sin organisation. I denna månadskrönika synar Christer B Jansson de psykologiska och strukturella bromsar som håller tillbaka även de mest kompetenta säljteamen, och ger sitt perspektiv på ...
Ny försäljningschef på Abkati

Ny försäljningschef på Abkati

Abkati rekryterar Peter Tillberg som ny försäljningschef. Tillberg har en lång erfarenhet av ledarskap på olika nivåer och kommer närmast från rollen som regionchef på Lantmännen Maskin.
Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Försäljning utan ledarskap är som en världsomsegling utan kompass. Du kommer att komma någonstans, men det är inte säkert att det är du som bestämmer vart.
Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com