Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-09-10 | Annons | Native | Nya Ledarskapet

Nyckeln till framgång för Försäljningschefer

Forskning visar att det är TRE egenskaper som är viktiga i ledarskap och som även leder till bättre affärer.

Nyckeln till framgång för Försäljningschefer

Under de senaste decennierna så har chefsrollen förändrats rätt mycket. Det där med att ”peka med hela handen” har sakta men säkert ersatts av ett mer inkluderande och coachande ledarskap. Istället handlar det om att agera som lagledare, motivera sina medarbetare och få dem att utvecklas.

Men exakt vilka ledaregenskaper ska då en bra chef ha idag? Forskare vid University of Exeter (Storbritannien) undersökte just detta för några år sedan i en så kallad meta-studie där de gick igenom runt 130 tidigare forskningsprojekt i ämnet och deras slutsatser presenterades i den vetenskapliga tidskriften Journal of Occupational and Organizational Psychology.

Deras slutsats: ”Chefer som sätter sina medarbetare i första rummet förbättrar också sina affärer”.

Du ska, enligt forskarna, helt enkelt ”vara en tjänare till dina medarbetare” (servant leader) så att de själva har möjlighet att bli självständiga och kunna utvecklas. Genom det så skapar du en positiv arbetskultur där medarbetarna mår bra, trivs och känner sig motiverade. På köpet blir de mer kreativa och produktiva.

Tre egenskaper som krävs för dig som chef för att lyckas med detta:

Empati. Det innebär att du ska förstå och relatera till dina medarbetare känslor utan att döma, även om du inte håller med.

Förtroendeingivande. Här handlar det om flera saker:

  • Du ska veta vad du pratar om, ha kunskap i ämnet, så att du uppfattas som trovärdig
  • Vara pålitlig (dvs verkligen göra det du säger att du ska göra och hålla ditt ord)
  • Ha integritet (stå upp för dina värderingar och dina medarbetare).

Genuint intresse av dina medarbetare. Bygg relationer med dina medarbetare, dvs lyssna på dem, fokusera på dem, uppmärksamma dem, beröm dem… Det är inte du som ska glänsa, det är dina medarbetare.

Forskarna anser att sambandet mellan att vara en “servant leader” och produktivitet hos medarbetarna är så starkt att de rekommenderar företag att utbilda sina chefer för att stärka just de egenskaperna.

Vilket självklart vi på Nya Ledarskapet noterar med en viss tillfredsställelse…kontakta oss gärna om ni vill veta mer hur vi kan hjälpa er att utveckla och träna på dessa egenskaper.

Pia & Teamet på Nya Ledarskapet

NL logotyp

Vad skulle det betyda för dig och din organisation om den blev effektivare i säljarbetet, levererade bättre försäljningssiffror och att ni samtidigt upplevde att ni mådde bättre? Du har målen, vi har verktygen. Tillsammans får vi får det att hända.

Vi är 15-tal konsulter spridda över landet och har utvecklat och coachat 5,000 individer i 25 olika länder världen över. Vi coachar dig och din organisation steg för steg mot uppsatta mål, direkt i verksamheten, så kallad ”on-the-job training” och introducerar kraftfulla verktyg och arbetssätt längs vägen.

Vårt träningsprogram  är validerat av Karolinska Institutet och deras avdelning för neurovetenskap och är noggrant utformat för att främja hållbar förändring inom organisationer och för att ge tydligt resultat över tid.

Av våra kunder upplever 95% att de levererade bättre resultat och 90% mår bättre.

Kontakta gärna oss så kan vi berätta mera.

Bild Pia

Pia Thedéen
VD & Ledarutvecklare

070-549 82 90

[email protected]

Min profil på Linkedin

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs i flera branscher — Vecka 45, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb inom försäljning, marknadsföring och butik. Från dagligvaruhandeln och hotell till industri och internationella uppdrag – ledande och operativa roller med start redan den här veckan.

Marco Ortolani tar över som ny affärsutvecklare på IHM

Marco Ortolani tar över som ny affärsutvecklare på IHM

Karriär

IHM Business School har utsett Marco Ortolani till sin nya affärsutvecklare, en roll som förväntas spela en nyckelfunktion i skolans expansionsplaner.

saleseffect jobb

Nya sälj- och marknadsjobb i hela landet — Vecka 44, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och ledarskap. Från butik och service till industri, finans och FMCG – urvalet spänner över hela landet och Norden.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadschefer — Vecka 43, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna för dig inom försäljning, marknad och retail. Vi sammanfattar senaste veckans jobb – från retail och FMCG till industri, energi och säkerhet – med ansvar och profil som efterfrågas samt när ansökningarna stänger.

Sandra Löwgren tar rodret för försäljning på Ioffice – nya mål och struktur i sikte

Sandra Löwgren tar rodret för försäljning på Ioffice – nya mål och struktur i sikte

Karriär

Ioffice stärker sitt ledarskap genom att utnämna Sandra Löwgren till ny försäljningschef. Med en bakgrund från Hemnet och tech-/konsultbranschen får hon i uppdrag att strukturera försäljningsprocessen och driva bolaget mot ambitiösa tillväxtmål.

Vend förstärker ledningen – Yale Varty tillsätts som ny Chief Commercial Officer

Vend förstärker ledningen – Yale Varty tillsätts som ny Chief Commercial Officer

Karriär

I en strategiskt viktig rekrytering tillförs Vend en ledare med bred internationell erfarenhet för att driva den kommersiella tillväxten framåt. Yale Varty (40) tar plats i koncernledningen och tillträder som CCO den 15 december 2025.

saleseffect jobb

Nya sälj- och marknadsjobb över hela landet — Vecka 42, 2025

Karriär

Här är en genomgång av de nya sälj- och marknadsrollerna som publicerades under den senaste veckan. Från dagligvaruhandel och B2B-industri till media, sport och fordonshandel – urvalet spänner brett och flera tjänster har ansökningsfrist redan i morgon.

Andreas Birgersson utsedd till ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Andreas Birgersson utsedd till ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Karriär

Med en gedigen bakgrund inom försäljning och ledarskap ska han stärka företagets kundrelationer, affärsutveckling och strategiska mål.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 41, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning och marknadsrelaterade roller. Vi sammanfattar aktuella rekryteringar – från dagligvaruhandel och hotell till SaaS, industri och offentlig sektor.

saleseffect jobb

Nya ledarjobb inom sälj – från retail till SaaS — Vecka 40, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning och marknad. Ledarroller dominerar – från butik och FMCG till SaaS, industri, fordonsaffärer och media.

Mest läst

Tre tidstjuvar de flesta inte ser...men som kostar massor med tid, energi och pengar!

Tre tidstjuvar som kostar massor med tid, energi och pengar

Veckans gästskribent ger oss sina bästa strategier för att hantera och maximera vår mest värdefulla resurs - tiden. Läs Johan Dahls krönika om hur du kan få mer gjort med mindre ansträngning.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.
Situationsanpassat ledarskap i rollen som försäljningschef

Situationsanpassat ledarskap i rollen som försäljningschef

Att leda ett säljteam är en komplex uppgift som kräver mer än bara produktkunskap och erfarenhet. Genom att tillämpa situationsanpassat ledarskap kan du som säljchef optimera ditt teams prestationer och skapa en dynamisk arbetsmiljö.
Så skriver du mailet som leder till kundmöte - BLUF-metoden: "Bottom Line Up Front"

Så skriver du mailet som leder till kundmöte – BLUF-metoden: ”Bottom Line Up Front”

I en värld där inkorgen svämmar över av generiska säljpitchar är det avgörande att ditt mejl sticker ut. Att skriva ett säljmejl som leder till ett kundmöte kräver mer än bara en lockande rubrik – det handlar om att skapa relevans, visa värde och göra det enkelt för mottagaren att säga ja.
Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Vi är alla med om det lite nu och då. Att inte våga fråga, att framstå som okunniga och dumma. Prestige segrar över förnuft.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com