Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2025-02-07 | Annons | Native | Nya Ledarskapet

Nya Ledarskapets guide för att sätta och uppnå mål inom försäljning

Vad innebär egentligen mål och hur kan vi inom försäljning använda det på ett effektivt sätt? Bara genom att tänka lite annorlunda när du sätter dina mål kan du bli mer effektiv och motiverad i ditt arbete. Vi på Nya Ledarskapet har tagit fram en guide för dig som arbetar med försäljning gällande hur du sätter mål. Detta är ett av våra verktyg inom våra program, där 95 % av deltagarna upplever att de når ett högre resultat i sitt arbete. Dessutom säger 90% att de mår bättre! Läs Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapets tips här:

Nya Ledarskapets guide för att sätta och uppnå mål inom försäljning

Vad är ett mål?

Traditionellt sett associerar vi ofta mål med arbetsrelaterade prestationer, som att öka försäljningen med X kr, antal kundbesök eller förbättra kundnöjdheten. I stället för att bara fokusera på arbetsrelaterade mål, kan vi också inkludera personliga mål och drömmar. Genom att byta ut ordet ”mål” mot ”Detta vill jag…” kan vi få en djupare förståelse för vad vi verkligen strävar efter.

Prova! Ofta kommer man på fler eller andra saker om du listar saker du vill göra istället för mål.

Det kan vara:

”Jag vill synas på vårt intranät som den som dragit in flest nya kunder 2025.”

”Jag vill anses vara den som har högst kundnöjdhet så att jag har möjlighet att gå vidare inom bolaget.”

”Jag vill nå minst 20 miljoner i försäljning så att jag har råd med….”

Vikta det du vill uppnå

Om Mål = Detta vill jag, så är vilja ett nyckelord. Hur mycket vill du detta egentligen?

Ta din lista, som du nu skrivit, med det du vill uppnå (dina mål) och reflektera över hur mycket du vill uppnå det.

Relaterar dina mål/din vilja mellan 1-10, hur mycket vill du egentligen nå detta. Ofta så är det så att ju högre siffra desto högre verkningsgrad i måluppfyllnaden.

Reflektera över:

  • Är det skillnad mellan ”Vad har du för mål för året?” eller Vad vill du uppnå under året?
  • Är det skillnad på mål du själv satt v.s. mål du fått av andra?
  • Hur skulle du kunna formulera ett mål så att du verkligen vill det?
  • Hur mycket vill du detta egentligen? 1-10?

Fem Nivåer av Mål

På Nya Ledarskapet arbetar vi med att dela in mål i fem olika nivåer, var och en med sitt eget tempo och karaktär:

  1. Vision: Vem vill jag vara på lång sikt?
  2. Drömmar: Vad skulle vara riktigt häftigt att uppnå?
  3. Önskvärda scenarier: Vad kan vi realistiskt uppnå inom en viss tidsram, tex 2 år?
  4. Projektmål: Specifika mål för ett projekt/roll, som att öka försäljningen med 10% under året för att…..
  5. Aktivitetsmål: Dagliga eller veckovisa mål, som att kontakta x antal kunder/vecka.

Aktivitetsmål byts ut ibland på dagsbasis medan visionen kanske håller 5 år eller mer.

Har du mål på alla 5 målnivåerna idag? Oftast befinner vi oss (fastnar) i målnivå 4 och 5 och de andra nivåerna känns mer abstrakta. På företagsspråk skulle vi kunna kalla de för affärsplan och aktivitetsplaner. Det finns mycket att vinna att lägga tid på sin egen vision och drömmar för att förstå vad är det du egentligen vill!

Reflektion och Planering i tre steg

Innan vi delar upp våra mål på längre sikt i delmål och aktiviteter, är det viktigt att reflektera över dem ur tre perspektiv:

  1. Fördelar: Vad är fördelarna med att nå målet, både för dig själv och för andra?
  2. Hinder: Vad skulle kunna hindra dig från att nå målet?
  3. Lösningar: Vilka möjliga lösningar finns det på dessa hinder?

Genom att ta sig tid att reflektera över dessa frågor kan vi skapa en mer genomtänkt och hållbar plan för att nå våra mål.

Så slutligen – vad vill du?

Att se på dina mål med en mer holistisk syn över vad du vill, både i ditt arbete och i ditt liv, och dela upp det i olika nivåer gör dig mer motiverad och effektiv i ditt arbete. Så nästa gång du sätter upp ett mål, tänk på vad du verkligen VILL och hur du kan nå dit på ett hållbart sätt.

Vill du veta mer hur vi kan hjälpa er att utveckla och träna på att nå era mål så kontakta oss gärna. 95 % av deltagarna i våra program upplever att de når ett högre resultat i sitt arbete och 90% att de mår bättre, hör av dig så berättar vi mer.

Pia & Teamet på Nya Ledarskapet 

PS läs gärna vår tidigare text kring ”Att ligga steget före inför nytt försäljningsår!”

NL logotyp

Vad skulle det betyda för dig och din organisation om den blev effektivare i säljarbetet, levererade bättre försäljningssiffror och att ni samtidigt upplevde att ni mådde bättre? Du har målen, vi har verktygen. Tillsammans får vi får det att hända.

Vi är 15-tal konsulter spridda över landet och har utvecklat och coachat 5,000 individer i 25 olika länder världen över. Vi coachar dig och din organisation steg för steg mot uppsatta mål, direkt i verksamheten, så kallad ”on-the-job training” och introducerar kraftfulla verktyg och arbetssätt längs vägen.

Vårt träningsprogram  är validerat av Karolinska Institutet och deras avdelning för neurovetenskap och är noggrant utformat för att främja hållbar förändring inom organisationer och för att ge tydligt resultat över tid.

Av våra kunder upplever 95% att de levererade bättre resultat och 90% mår bättre.

Kontakta gärna oss så kan vi berätta mera.

Bild Pia

Pia Thedéen
VD & Ledarutvecklare

070-549 82 90

[email protected]

Min profil på Linkedin

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 49, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och retail – från dagligvaruhandel och fältsälj till industri, SaaS och logistik. Flera annonser har snara deadlines redan i veckan, så se över din ansökan i tid.

QD förstärker ledningen med Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteam

QD förstärker ledningen med Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteam

Karriär

QD tar ett strategiskt kliv framåt genom att tillsätta Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteamet, en roll som syftar till att förstärka kundrelationer och driva effektiviteten.

saleseffect jobb

Nya chefs- och säljjobb inom teknik, retail och media — Vecka 48, 2025

Karriär

Senaste veckan har det kommit in många nya ledar- och säljroller, från dagligvaruhandeln och fordonsbranschen till industri, tech och AdTech. Här är en samlad överblick med ansvar, krav och sista ansökningsdagar för de mest aktuella tjänsterna.

Från säljare till försäljningschef - går det?

Från säljare till försäljningschef – går det? Komplett guide 2025

Karriär

Många säljare funderar förr eller senare på om det går att ta steget vidare och bli försäljningschef. Svaret är:Ja, det är en av de vanligaste karriärvägarna inom försäljning – men vägen dit kräver mer än hög omsättning och starka resultat. Rollen har förändrats snabbt under de senaste åren, och kraven 2025 är betydligt bredare än tidigare.

saleseffect jobb

Nya sälj- och ledarjobb i hela landet — Vecka 47, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butiksledning. Vi har samlat lediga tjänster i retail, industri/teknik, säkerhet, klimat/NGO och bemanning – med sista ansökningsdagar från nästa vecka och framåt.

Christian Fricke ny affärsutvecklingschef hos MySafety

Christian Fricke ny affärsutvecklingschef hos MySafety

Karriär

Christian Fricke har utsetts till ny affärsutvecklingschef hos MySafety, en roll som innebär strategiskt ansvar för att driva bolagets tillväxt och försäljningsstrategi.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad just nu — Vecka 46, 2025

Karriär

Här är en genomgång av senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknadsföring och affärsutveckling. Från detaljhandel och hospitality till industri, tech och life science – flera roller söker ledare med kommersiellt driv.

GU Ventures anställer Markus Zetterström som ny affärsutvecklare

GU Ventures anställer Markus Zetterström som ny affärsutvecklare

Karriär

GU Ventures stärker sitt team med Markus Zetterström för att driva innovations- och tillväxtstrategier.

Oskar Gibas Hjertquist ny CCO hos Autocirc – stärker fokus på kommerciell strategi

Oskar Gibas Hjertquist ny CCO hos Autocirc – stärker fokus på kommerciell strategi

Karriär

Autocirc AB, ledande inom bilåtervinning, annonserar tillsättningen av Oskar Gibas Hjertquist som ny Chief Commercial Officer.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs i flera branscher — Vecka 45, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb inom försäljning, marknadsföring och butik. Från dagligvaruhandeln och hotell till industri och internationella uppdrag – ledande och operativa roller med start redan den här veckan.

Mest läst

Foton: Carl Oscar

Ambiente: ”I vår monter brukar vi ha besökare från mer än 40 länder”

Den 6 – 10 februari äger mässan Ambiente rum i Frankfurt och vi har träffat Annika Öhberg, en av grundarna till svenska Carl Oscar som ställer ut för 11:e gången. Bredden på mässan är unik och här har de fått kontakt med många av sina största kunder och distributörer, berättar Annika. Och så ger hon tips till dig som funderar ...
Bädda för framgång 2026 – så rustar du ditt säljarbete för nästa år

Bädda för framgång 2026 – så rustar du ditt säljarbete för nästa år

Vill du gå in i 2026 med stark försäljning, skarpa kundmöten och ett team som levererar? Här är hur du bäddar för framgång.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.
Så fungerar marknadsföring i spelbranschen - En kort guide

Så fungerar marknadsföring i spelbranschen – En kort guide

Spelbranschen är en av de snabbast växande industrierna i världen, och marknadsföring spelar en avgörande roll för att locka nya spelare och behålla de befintliga. Marknadsföring inom spelbranschen skiljer sig från andra sektorer på grund av sina specifika utmaningar och möjligheter. Denna guide ger en översikt över hur marknadsföring fungerar i spelbranschen och vilka strategier som är mest effektiva.
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com