Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-11-06 | Annons | Nya Ledarskapet

Fokusera på det positiva och skapa minnen av framtiden

Hyfsat tidigt i livet blir vi inom idrottens värld introducerade till att Tänka Positivt, Visualisera och att skapa egna Affirmationer för att förstärka mål och uppnå framgång.

Fokusera på det positiva och skapa minnen av framtiden

Vi glömmer ofta bort att dessa tekniker kan vara lika användbara inom arbetslivet!

Därför ska du inte använda ordet ”inte”

Positivt tänkande innebär att fokusera på det positiva och tro på att det kommer att gå bra. Det handlar om att försäkra oss själva om att vi kan uppnå våra mål och att vi är kapabla att övervinna hinder genom att skapa minnen av framtiden.

Svårigheten är att hjärnan har lättare att tro på det motsatta, vilket kan hindra oss från att försöka uppnå våra mål. ”Detta kan inte jag, kunden har inte tid, kunden har ingen budget” …. När vi sen stöter på motgångar är det lätt att det blir ”vad var det jag sa”.

Genom att byta ut negativa tankar mot positiva kan vi förändra vårt tankesätt och öka vår motivation. Har du exempelvis sagt till dig själv någon gång att “idag ska jag inte skjuta upp det där samtalet”, “jag får inte bli nervös på presentationen imorgon”. Du har säkert egna exempel där du använder ordet inte. Se till att undvik det och ge i stället hjärnan ett tydligt och positivt budskap att arbeta med.

Testa nu “idag ska jag ta det där samtalet jag skjutit upp”, “på presentationen i morgon kommer jag vara helt cool och göra succé”

Nu får din hjärna ett positivt budskap att arbeta med. Fördelen är också att den slipper fundera på vad den ska göra, om den inte ska göra det den nu inte ska göra. 

Affirmationer: Bekräfta genom ord

Vi har alla olika lätt att tänka i bilder och ord så fundera på vad som är lättast för dig.

Affirmationer är positiva uttalanden, meningar, som vi upprepar för oss själva för att påverka vårt sinne, tankar och våra handlingar. Ordet ”affirmation” kommer från det latinska ordet ”affirmare”, som betyder ”att bekräfta” eller ”att fastslå”.

Visualisering: Skapa mentala bilder av önskvärd framtid

Visualisering är en annan teknik som innebär att skapa mentala bilder av önskvärda framtida tillstånd. Ordet visualisering kommer från latinets ”visualis”, vilket betyder ”av syn”. Genom att visualisera våra mål och föreställa oss hur det skulle se ut och kännas att uppnå dem, kan vi öka vår motivation och förbättra våra chanser att lyckas.

Istället för att låta hjärnan själv skapa bilder på egen hand, som den ändå gör, ger vi den underlag till att fokusera på det vi själva tycker är viktigt, på riktigt. Vi kopplar ihop nuet med framtiden genom att skapa “styrbilder” hur det skulle kunna se ut, alltså var vill vi vara inom x tid.

Våga tänka stort i både din affirmation och visualisering. 

Det är viktigt att vara tydlig och specifik i både våra affirmationer och våra visualiseringar och att utmana vår hjärna att tänka stort och våga drömma. Formulera dem som om du redan är där – i framtiden. Hur ser det ut? Hur skulle du beskriva vad du ser, känner och upplever? Kliv in i målet.

En utmaning kan vara att vårt förnuftstänk kommer in och stökar till det, så att våra försök faller redan innan vi tagit fram vår affirmation eller visualisering.

Redan vid tanken på vårt drömhus i Italien – så säger vi tidigt till oss själva att det har vi ändå inte råd med, det finns inga hus till salu där jag vill bo etc.

Liknade gör vi ofta även i arbetet. Allt ska vara så realistiskt, men vad skulle hända om DU utmanade din egen hjärna?

I sportens värld uttalar man högt att man ska ta medalj eller visualiserar genom att se sig själv springa över mållinjen. Hur ser det ut för dig inom försäljning?

Jag är en fantastisk säljare och i slutat av året firar jag att jag når xx i försäljning, jag har fått in x-kund, jag utmärker mig genom att…

Kan du se dig själv skaka hand med din viktigaste kund, gå leende genom korridoren på jobbet, sträcka armarna i en segergest när du blir utnämnd till xx.

Sluta censurera dig själv, du har inte storhetsvansinne bara för att du vågar ta i. Känns det motigt att berätta för andra? Berätta i alla fall för dig själv vad du vill uppnå eller berätta gärna för oss på @Nya Ledarskapet. Genom att regelbundet upprepa dessa affirmationer och visualiseringar kan du gradvis förändra ditt beteende och uppnå högre resultat.

Vi ses!

Pia & Teamet på Nya Ledarskapet

NL logotyp

Vad skulle det betyda för dig och din organisation om den blev effektivare i säljarbetet, levererade bättre försäljningssiffror och att ni samtidigt upplevde att ni mådde bättre? Du har målen, vi har verktygen. Tillsammans får vi får det att hända.

Vi är 15-tal konsulter spridda över landet och har utvecklat och coachat 5,000 individer i 25 olika länder världen över. Vi coachar dig och din organisation steg för steg mot uppsatta mål, direkt i verksamheten, så kallad ”on-the-job training” och introducerar kraftfulla verktyg och arbetssätt längs vägen.

Vårt träningsprogram  är validerat av Karolinska Institutet och deras avdelning för neurovetenskap och är noggrant utformat för att främja hållbar förändring inom organisationer och för att ge tydligt resultat över tid.

Av våra kunder upplever 95% att de levererade bättre resultat och 90% mår bättre.

Kontakta gärna oss så kan vi berätta mera.

Bild Pia

Pia Thedéen
VD & Ledarutvecklare

070-549 82 90

[email protected]

Min profil på Linkedin

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.
Lucas Fernström: Sluta slösa säljares tid

Lucas Fernström: Sluta slösa säljares tid

Det är onsdagsmorgon och säljteamet har möte. Ni går igenom en noggrant sammanställd rapport med statistik över affärer filtrerad på region och bransch. Alla är nöjda. Ni lyfter fram leads och diskuterar affärer. Allt är i sin ordning.
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

EFI-analys är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att övertyga dina kunder och öka din försäljning. Men vad står EFI egentligen för och hur kan det hjälpa dig i din säljprocess?
Ta del av föreläsningen: Så blir du nr 1 på AI-sök - Och upptäck Solvalla som möteslokal

Ta del av föreläsningen: Så blir du nr 1 på AI-sök

Den 15 maj bjuder vi in dig som läser Saleseffect till ett unikt evenemang där kunskap och nätverkande möts i en härlig miljö. Lyssna till föreläsningen: Så blir du nummer ett på AI-sök med AI-experten Linus Ingemarsson, få en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade mötesytor och mingla med hundratals trevliga affärspersoner.
Optimera dina försäljningsinsatser med SPIN-metoden

Optimera dina försäljningsinsatser med SPIN-metoden

I dagens konkurrensutsatta marknad krävs det mer än bara att erbjuda en produkt eller tjänst - det handlar om att förstå och möta kundens behov på ett djupare plan. En metod som har visat sig vara effektiv för att uppnå detta är SPIN-metoden.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com