12 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning
1. Hur du vinner vänner och påverkar din omgivning – om kommunikation människor emellan
Av Dale Carnegie
Den här boken är en riktig klassiker och kom ut redan på 1930-talet. Den ger grundläggande tekniker för hur du kan lära dig övertala och vinna människors förtroende som hjälper dig att sälja bättre.
Varför läsa den: Som inspiration och för att det är en klassiker som du bör ha läst.
2. The Little Red Book of Selling
Av Jeffrey Gitomer
Också en klassiker! Den ger korta, raka och direkta svar på invändningshantering med fokus på varför folk köper. Lär dig förstå kundernas beslutsprocesser och hur du kan hjälpa dem fatta sina köpbeslut.
Varför läsa den: För att få ett försprång genom att lära dig psykologin bakom de vanligaste anledningarna till att folk köper.
3. Möt kunden öga mot öga
Av Ulla-Lisa Thordén
Den här vänder sig främst till dig som är specialist (konsult, advokat, revisor eller liknande) och som vill få andra att förstå värdet av din kompetens, för att få fler uppdrag. Den innehåller många praktiska checklistor och lathundar.
Varför läsa den: Du får lära dig att våga berätta om din expertis, sätta rätt pris på dina tjänster och avdramatisera det säljande momentet i ett samtal.
4. Guldläge: Så lyckas du som säljare
Av Annika R. Malmberg
Den här riktar sig till dig som säljare i en fysisk butik. Du får konkreta och användbara tips om kundbemötande, behovsanalysen, avslutsmetoder, merförsäjning, hantering av klagomål och hur olika kundtyper vill bli bemötta.
Varför läsa den: För att trimma din säljroll i det fysiska mötet med kunden och få roligare på jobbet!
5. Pitch Anything
Av Oren Klaff
Hjälper dig ta fram försäljningsargumenten som det helt enkelt inte går att tacka nej till! Lär dig dra nytta av att veta hur mekanismerna i hjärnan reagerar vid köpbesluten.
Varför läsa den: Du får lära dig tillämpa ”STRONG-metoden” och lära dig tekniker för att övertala människor mjukt och behagligt.
6. Sälj som en toppsäljare
Av Stefan Sebö
Boken ger konkret vägledning för att bli en riktig toppsäljare. Om du är i början av din karriär får du lära dig strukturer och beprövade metoder och du som mer erfaren säljräv får hjälp att hitta ny energi. Du får också veta hur du säljer så att dina egna kunder på några sekunder ger dig tillgång till nya köpvilliga kunder.
Varför läsa den: Guidar både dig som ny säljare och dig som är mer erfaren att toppa din försäljning.
7. Secrets of Closing the Sale
Av Zig Ziglar
Här får du lära dig metoder för att få positiva svar från människor och hur det kan hjälpa dig att stänga affärerna. Boken innehåller över 100 framgångsrika typer av avslut.
Varför läsa den: För dig som vill förbättra dina avslut och lära dig nya sätt att avsluta de svåraste affärerna.
8. Motivationsrevolutionen
Av Magnus Lindwall och Olof Röhlander
Lär dig skapa hållbar motivation med hjälp av forskning och tydliga metoder! Här krossas myten om piskan och moroten och du får lära dig om ”Självbestämmandeteorin”, även kallad SDT, som hjälper dig att skapa en hållbar motivation hos dig själv.
Varför läsa den: Ger dig verktyg för att öka motivationen som hjälper dig nå uppsatta mål.
9. Utan tvekan – Vetskapen om kontakthinder
Av Susanne C. Dudley och Trelitha R. Bryant
Att tveka inför att utveckla nya affärer kan bli döden för din karriär. 40% av alla erfarna säljare har någon gång funderat på att lämna säljjobbet på grund av detta. Här får du strategier för hur du river de murar som hindrar dig från att lyckas.
Varför läsa den: Hjälper dig övervinna dina rädslor och bli mer effektiv.
10.The Greatest Salesman in the World
Av OG Mandino
En lite annorlunda säljbok som beskriver den fattige kamelpojken Hafid och hur han tack vare sina mål och sin uthållighet lyckas skapa sig ett liv fullt av överflöd.
Varför läsa den: Den ger många lärdomar om hur du sätter mål, förbättrar ditt förhållningssätt och hur du övervinner olika hinder.
11. Att övervinna säljhinder och bli en mer framgångsrik säljare
Av George W. Dudley och Shannon L. Goodson
Forskarna som skrivit den här boken lär ut tekniker för att bli en naturlig marknadsförare av sig själv och hur du blir av med rädslor inför att ringa kalla samtal eller inför att initiera nya affärer.
Varför läsa den: För att den hjälper dig bli bättre på att hantera dina säljhinder och sälja in dig på dina kunder.
12. 100 sidor för dig som hellre käkar taggtråd än kontaktar kunder
Av Carola Forssell
Det här är en bok för dig som alltid känner att det hugger av olust i magen när du ska börja kontakta kunder för att sälja. Författaren berättar om misstag hon själv gjort och boken blir både rolig och full med säljkunskap.
Varför läsa den: För att få dig ett gott skratt åt hur det kan bli, samtidigt som du lär dig att sälja mer och bättre.
Av: Sophia Loader, Executive Editor
Läs mer: 7 tips: Säljböcker som lyfter dig