22 säljböcker som hjälper dig sälja bättre
1. Hur du vinner vänner och påverkar din omgivning – om kommunikation människor emellan
Av Dale Carnegie
Den här boken är en riktig klassiker och kom ut redan på 1930-talet. Den ger grundläggande tekniker för hur du kan lära dig övertala och vinna människors förtroende som hjälper dig att sälja bättre.
Varför läsa den: Som inspiration och för att det är en klassiker som du bör ha läst.
2. The Little Red Book of Selling
Av Jeffrey Gitomer
Också en klassiker! Den ger korta, raka och direkta svar på invändningshantering med fokus på varför folk köper. Lär dig förstå kundernas beslutsprocesser och hur du kan hjälpa dem fatta sina köpbeslut.
Varför läsa den: För att få ett försprång genom att lära dig psykologin bakom de vanligaste anledningarna till att folk köper.
3. Möt kunden öga mot öga
Av Ulla-Lisa Thordén
Den här vänder sig främst till dig som är specialist (konsult, advokat, revisor eller liknande) och som vill få andra att förstå värdet av din kompetens, för att få fler uppdrag. Den innehåller många praktiska checklistor och lathundar.
Varför läsa den: Du får lära dig att våga berätta om din expertis, sätta rätt pris på dina tjänster och avdramatisera det säljande momentet i ett samtal.
4. Sälj dig själv och ta betalt
Av Ulla-Lisa Thordén
Boken beskriver 55 ovanligt inspirerande idéer för konsulter, frilansare, entreprenörer, artister, journalister, jurister, konstnärer, fotografer, terapeuter, tekniker och alla andra säljskygga.
Varför läsa den: Om du tycker det är obehagligt att sälja men måste.
5. Guldläge: Så lyckas du som säljare
Av Annika R. Malmberg
Den här riktar sig till dig som säljare i en fysisk butik. Du får konkreta och användbara tips om kundbemötande, behovsanalysen, avslutsmetoder, merförsäjning, hantering av klagomål och hur olika kundtyper vill bli bemötta.
Varför läsa den: För att trimma din säljroll i det fysiska mötet med kunden och få roligare på jobbet!
6. Försäljningens psykologi
Av Robert B. Cialdini
En klassiker inom försäljning som beskriver de sex grundläggande principerna för övertygelse och hur man kan använda dem för att öka försäljningen genom praktiska exempel.
Varför läsa den: För dig som vill förbättra din försäljningsteknik.
7. Pitch Anything
Av Oren Klaff
Hjälper dig ta fram försäljningsargumenten som det helt enkelt inte går att tacka nej till! Lär dig dra nytta av att veta hur mekanismerna i hjärnan reagerar vid köpbesluten.
Varför läsa den: Du får lära dig tillämpa ”STRONG-metoden” och lära dig tekniker för att övertala människor mjukt och behagligt.
8. Sälj som en toppsäljare
Av Stefan Sebö
Boken ger konkret vägledning för att bli en riktig toppsäljare. Om du är i början av din karriär får du lära dig strukturer och beprövade metoder och du som mer erfaren säljräv får hjälp att hitta ny energi. Du får också veta hur du säljer så att dina egna kunder på några sekunder ger dig tillgång till nya köpvilliga kunder.
Varför läsa den: Guidar både dig som ny säljare och dig som är mer erfaren att toppa din försäljning.
9. Konsten att skapa världens bästa företag
Av Stefan Sebö
Företag måste vara i ständig utveckling. Det handlar i grunden om att vinna eller försvinna. Men varför lyckas somliga och andra inte? Genom att målmedvetet jobba med ett antal faktorer kan alla verksamheter stärka sin attraktions- och konkurrenskraft.
Varför läsa den: Hjälper dig som är egenföretagare och säljare att sätta tydliga visioner och mål.
10. Secrets of Closing the Sale
Av Zig Ziglar
Här får du lära dig metoder för att få positiva svar från människor och hur det kan hjälpa dig att stänga affärerna. Boken innehåller över 100 framgångsrika typer av avslut.
Varför läsa den: För dig som vill förbättra dina avslut och lära dig nya sätt att avsluta de svåraste affärerna.
11. Motivationsrevolutionen
Av Magnus Lindwall och Olof Röhlander
Lär dig skapa hållbar motivation med hjälp av forskning och tydliga metoder! Här krossas myten om piskan och moroten och du får lära dig om ”Självbestämmandeteorin”, även kallad SDT, som hjälper dig att skapa en hållbar motivation hos dig själv.
Varför läsa den: Ger dig verktyg för att öka motivationen som hjälper dig nå uppsatta mål.
12. Spin Selling
Av Neil Rackham
Varför säljer vissa mer än andra och vad är det som gör att avslutstekniker skiljer sig åt beroende på om du säljer till ett litet eller stort bolag?
Varför läsa den: För dig som vill bli bättre på att sälja till större företag och organisationer.
13. Utan tvekan – Vetskapen om kontakthinder
Av Susanne C. Dudley och Trelitha R. Bryant
Att tveka inför att utveckla nya affärer kan bli döden för din karriär. 40% av alla erfarna säljare har någon gång funderat på att lämna säljjobbet på grund av detta. Här får du strategier för hur du river de murar som hindrar dig från att lyckas.
Varför läsa den: Hjälper dig övervinna dina rädslor och bli mer effektiv.
14.The Greatest Salesman in the World
Av OG Mandino
En lite annorlunda säljbok som beskriver den fattige kamelpojken Hafid och hur han tack vare sina mål och sin uthållighet lyckas skapa sig ett liv fullt av överflöd.
Varför läsa den: Den ger många lärdomar om hur du sätter mål, förbättrar ditt förhållningssätt och hur du övervinner olika hinder.
15. Att övervinna säljhinder och bli en mer framgångsrik säljare
Av George W. Dudley och Shannon L. Goodson
Forskarna som skrivit den här boken lär ut tekniker för att bli en naturlig marknadsförare av sig själv och hur du blir av med rädslor inför att ringa kalla samtal eller inför att initiera nya affärer.
Varför läsa den: För att den hjälper dig bli bättre på att hantera dina säljhinder och sälja in dig på dina kunder.
16. 100 sidor för dig som hellre käkar taggtråd än kontaktar kunder
Av Carola Forssell
Det här är en bok för dig som alltid känner att det hugger av olust i magen när du ska börja kontakta kunder för att sälja. Författaren berättar om misstag hon själv gjort och boken blir både rolig och full med säljkunskap.
Varför läsa den: För att få dig ett gott skratt åt hur det kan bli, samtidigt som du lär dig att sälja mer och bättre.
17. The Challenger Sale
Av Brent Adamson och Matthew Dixon
Boken beskriver hur du kan sälja bättre genom att utmana kundens befintliga uppfattningar och hjälpa dem att se nya möjligheter. Baserat på tusentals studier av säljare över hela världen pekar författarna på att det som är nyckeln till framgång inte är de goda relationerna utan de mest framgångsrika säljarna även utmanar sina kunder.
Varför läsa den: För att öka din försäljning genom att lära dig att utmana dina kunder.
18. The Psychology of Selling
Av Brian Tracy
Försäljningsgurun Brian Tracy beskriver de psykologiska principerna bakom försäljning och hur man kan använda dem för att öka försäljningen. Boken ger idéer, metoder, strategier och tekniker som du kan använda omedelbart för att göra fler affärer både snabbare och enklare än tidigare.
Varför läsa den: Du som vill bli miljonär! Åtminstone utlovas rejäl ökning av försäljningen.
19. The Ultimate Sales Machine
Av Chet Holmes
En bok som beskriver tolv strategier som hjälper dig att öka försäljningen och förbättra din verksamhet. Dessa strategier inkluderar att fokusera på de mest lönsamma kunderna, att skapa en effektiv marknadsföringsplan och att bygga förtroende med dina kunder.
Varför läsa den: Du som vill få praktiska verktyg för att sälja mer, snabbare och enklare.
20. Mega Deals
Av: Johan Aberg och Christopher Engman
Bland världens största B2B-företag kommer 80 procent av de totala intäkterna från så lite som 1 procent av kundbasen eller färre än 100 kunder. Och en stor del av dessa 80 % kommer från megadeals. I den här praktiska boken delar författarna med sig av metoderna bakom lyckade mega deals.
Varför läsa den: Om du vill lära dig komplex försäljning och bli en megadealare!
21. Hjulet snurrar men hamstern är död
Av: Gunnar Ekman och Jennie Brobeck
Hamsterhjulen snurrar fortare än någonsin, och ledarskap har aldrig varit viktigare. Pandemin snabbade på digitaliseringstakten och utmanar gamla invanda beteendemönster. I boken utforskar författarna hur man får människor och organisationer att växa och få resultat med hjälp av en riktad positiv energi. Författarna bjuder på egna erfarenheter, tankar och slutsatser, men också fakta baserat på forskning och omfattande studier.
Varför läsa den: Du som känner att ditt säljteam behöver en nytändning och är nyfiken på att lära dig leda med mer riktad positiv energi.
22. Fråga först varför : hitta din mening och inspirera till handling
Av: Simon Sinek
Att besvara frågan ”varför?” är den centrala frågan för alla som vill nå framgång med en produkt, en tjänst eller en idé. Bokens grundläggande fråga är: Varför är vissa människor och organisationer mer innovativa, inflytelserika och framgångsrika än andra? Varför är vissa mer populära både hos kunder och anställda? Och varför är det så svårt att upprepa dessa bragder, även för de som en gång lyckats?
I Fråga först varför visar Simon Sinek att det finns en gemensam nämnare hos de ledare som lyckas med allt det här: De började med att försöka besvara frågan ”varför?”. Vare sig det gäller en produkt, en tjänst eller en idé så måste man börja där, för att nå framgång.
Varför läsa den: Du som vill hitta ditt eget ”varför” och bli mer innovativ.
Läs mer: 7 tips: Säljböcker som lyfter dig