Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2025-02-07 | Annons | Native | Nya Ledarskapet

Nya Ledarskapets guide för att sätta och uppnå mål inom försäljning

Vad innebär egentligen mål och hur kan vi inom försäljning använda det på ett effektivt sätt? Bara genom att tänka lite annorlunda när du sätter dina mål kan du bli mer effektiv och motiverad i ditt arbete. Vi på Nya Ledarskapet har tagit fram en guide för dig som arbetar med försäljning gällande hur du sätter mål. Detta är ett av våra verktyg inom våra program, där 95 % av deltagarna upplever att de når ett högre resultat i sitt arbete. Dessutom säger 90% att de mår bättre! Läs Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapets tips här:

Nya Ledarskapets guide för att sätta och uppnå mål inom försäljning

Vad är ett mål?

Traditionellt sett associerar vi ofta mål med arbetsrelaterade prestationer, som att öka försäljningen med X kr, antal kundbesök eller förbättra kundnöjdheten. I stället för att bara fokusera på arbetsrelaterade mål, kan vi också inkludera personliga mål och drömmar. Genom att byta ut ordet ”mål” mot ”Detta vill jag…” kan vi få en djupare förståelse för vad vi verkligen strävar efter.

Prova! Ofta kommer man på fler eller andra saker om du listar saker du vill göra istället för mål.

Det kan vara:

”Jag vill synas på vårt intranät som den som dragit in flest nya kunder 2025.”

”Jag vill anses vara den som har högst kundnöjdhet så att jag har möjlighet att gå vidare inom bolaget.”

”Jag vill nå minst 20 miljoner i försäljning så att jag har råd med….”

Vikta det du vill uppnå

Om Mål = Detta vill jag, så är vilja ett nyckelord. Hur mycket vill du detta egentligen?

Ta din lista, som du nu skrivit, med det du vill uppnå (dina mål) och reflektera över hur mycket du vill uppnå det.

Relaterar dina mål/din vilja mellan 1-10, hur mycket vill du egentligen nå detta. Ofta så är det så att ju högre siffra desto högre verkningsgrad i måluppfyllnaden.

Reflektera över:

  • Är det skillnad mellan ”Vad har du för mål för året?” eller Vad vill du uppnå under året?
  • Är det skillnad på mål du själv satt v.s. mål du fått av andra?
  • Hur skulle du kunna formulera ett mål så att du verkligen vill det?
  • Hur mycket vill du detta egentligen? 1-10?

Fem Nivåer av Mål

På Nya Ledarskapet arbetar vi med att dela in mål i fem olika nivåer, var och en med sitt eget tempo och karaktär:

  1. Vision: Vem vill jag vara på lång sikt?
  2. Drömmar: Vad skulle vara riktigt häftigt att uppnå?
  3. Önskvärda scenarier: Vad kan vi realistiskt uppnå inom en viss tidsram, tex 2 år?
  4. Projektmål: Specifika mål för ett projekt/roll, som att öka försäljningen med 10% under året för att…..
  5. Aktivitetsmål: Dagliga eller veckovisa mål, som att kontakta x antal kunder/vecka.

Aktivitetsmål byts ut ibland på dagsbasis medan visionen kanske håller 5 år eller mer.

Har du mål på alla 5 målnivåerna idag? Oftast befinner vi oss (fastnar) i målnivå 4 och 5 och de andra nivåerna känns mer abstrakta. På företagsspråk skulle vi kunna kalla de för affärsplan och aktivitetsplaner. Det finns mycket att vinna att lägga tid på sin egen vision och drömmar för att förstå vad är det du egentligen vill!

Reflektion och Planering i tre steg

Innan vi delar upp våra mål på längre sikt i delmål och aktiviteter, är det viktigt att reflektera över dem ur tre perspektiv:

  1. Fördelar: Vad är fördelarna med att nå målet, både för dig själv och för andra?
  2. Hinder: Vad skulle kunna hindra dig från att nå målet?
  3. Lösningar: Vilka möjliga lösningar finns det på dessa hinder?

Genom att ta sig tid att reflektera över dessa frågor kan vi skapa en mer genomtänkt och hållbar plan för att nå våra mål.

Så slutligen – vad vill du?

Att se på dina mål med en mer holistisk syn över vad du vill, både i ditt arbete och i ditt liv, och dela upp det i olika nivåer gör dig mer motiverad och effektiv i ditt arbete. Så nästa gång du sätter upp ett mål, tänk på vad du verkligen VILL och hur du kan nå dit på ett hållbart sätt.

Vill du veta mer hur vi kan hjälpa er att utveckla och träna på att nå era mål så kontakta oss gärna. 95 % av deltagarna i våra program upplever att de når ett högre resultat i sitt arbete och 90% att de mår bättre, hör av dig så berättar vi mer.

Pia & Teamet på Nya Ledarskapet 

PS läs gärna vår tidigare text kring ”Att ligga steget före inför nytt försäljningsår!”

NL logotyp

Vad skulle det betyda för dig och din organisation om den blev effektivare i säljarbetet, levererade bättre försäljningssiffror och att ni samtidigt upplevde att ni mådde bättre? Du har målen, vi har verktygen. Tillsammans får vi får det att hända.

Vi är 15-tal konsulter spridda över landet och har utvecklat och coachat 5,000 individer i 25 olika länder världen över. Vi coachar dig och din organisation steg för steg mot uppsatta mål, direkt i verksamheten, så kallad ”on-the-job training” och introducerar kraftfulla verktyg och arbetssätt längs vägen.

Vårt träningsprogram  är validerat av Karolinska Institutet och deras avdelning för neurovetenskap och är noggrant utformat för att främja hållbar förändring inom organisationer och för att ge tydligt resultat över tid.

Av våra kunder upplever 95% att de levererade bättre resultat och 90% mår bättre.

Kontakta gärna oss så kan vi berätta mera.

Bild Pia

Pia Thedéen
VD & Ledarutvecklare

070-549 82 90

[email protected]

Min profil på Linkedin

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från "banken" eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MGS5 EV – en rymlig, bakhjulsdriven SUV med avancerad teknik, hög komfort och upp till 1441 liters bagageutrymme.
Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som ...
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden

AIDA-metoden är en marknadsföringsmodell som du som säljare kan använda dig av för att öka dina försäljningsframgångar. Modellen hjälper dig att strukturera dina säljargument och påverka potentiella kunder på ett effektivt sätt.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com