Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2025-04-07 | Annons | Native | Nya Ledarskapet

Tre fallgropar du vill undvika att hamna i – och en paradox

Du har säkert varit med om det själv. Du sätter upp mål och börjar arbeta mot dem, men plötsligt tappar du fokus och har hamnat i det som vi kallar för ”målfällor” eller "fallgropar på vägen". Så vad beror det på och hur kan du lära dig att snabbt bli medveten om dem – så att du kommer vidare?

Tre fallgropar du vill undvika att hamna i – och en paradox

Tre vanliga fallgropar – och hur du gör för att ta dig vidare:

  • För många mål: I den första entusiasmen att komma i gång är det lätt att bli för ambitiös och vi sätter massor av mål vi vill uppnå. När du väl börjar arbeta så inser du att du inte vet hur du ska prioritera, börja med, följa upp etc.

Hur du tar dig vidare: Ta för vana att titta igenom dina mål. Är du verkligen beredda att satsa den tid, energi och resurser som krävs för nå alla dina mål. Här måste vi välja. Vad är egentligen viktigast och vad kommer ge mest effekt för dig?

  • För höga eller för låga mål: Om du sätter ett för högt mål som du kanske redan innan känner på dig att du inte kommer att klara, eller inser det en bit in i arbetet, så är det lätt att tappa lusten och energin att ens försöka nå målet. Och har du satt ett för lågt mål är det lätt att skapa en tro att vi kommer att klara det med lätthet, vilket kan leda till att vi snubblar på mållinjen. I båda fallen leder det till att du misslyckas att nå dina mål, vilket påverkar vår motivation att ens försöka uppnå mål. 

Hur du tar dig vidare: Var realist när du sätter dina mål. Läs igenom dem – utmanar de dig att göra något nytt, något mer, och är de samtidigt rimliga inom den tidsramen du sätter.

”Tydliga mål ger tydliga resultat, medan otydliga mål oftast inte ger några resultat alls”

  • Otydliga mål: Ibland när vi sätter upp mål verkar vi brista i att förklara för oss själva vad vi verkligen är ute efter. Om du sätter målet att sälja mer, öka arbetsinsatsen eller följa upp ditt team mer, måste du först göra klart för dig själv vad du menar med dessa begrepp.

Hur du tar dig vidare: Ett bra sätt att skapa tydlighet är att skriva ner målen. Genom att göra ett skriftligt åtagande kan vi lätt checka att vi är tydliga genom att tex fråga en kollega: ”Förstår du vad jag menar med xxx?”. Har du dessutom satt en tid när du ska börja eller senast vara klar, ökar sannolikheten markant att du kommer att göra allt du kan för att uppnå det du vill.

En annan positiv effekt av att skriva ner dina mål är att det hjälper dig att tydligare visualisera dina mål (läs gärna: Fokusera på det positiva och skapa minnen av framtiden)

Paradoxen som gör att du lyckas

Det finns en tydlig paradox med att sätta mål. Det är faktiskt så, att ju tydligare plan och mål vi har, desto enklare och mer ok är det att ändra dem och på sikt nå dem. Jämför gärna med orientering; det är förmodligen omöjligt att ta ut en ny kurs om vi inte vet var vi är, eller ens vart vi var på väg!

Vi lever i en omvärld där tempot är snabbt och förutsättningarna hela tiden ändras. För att lyckas leda dig själv och ditt team mot uppsatta mål, och samtidigt må bra, är det viktigt att ta sig tiden att arbeta med sina mål – ibland på egen hand och ibland med hjälp av extern input som hjälper dig se det du själv inte ser i din situation.

På Nya Ledarskapet hjälper vi chefer att utveckla och träna på målorientering. Hela 95 procent av deltagarna i våra program upplever att de når ett högre resultat i sitt arbete och 90 procent att de mår bättre. Detta är siffror vi är otroligt stolta över.

Så vad tänker du när du hör ordet ”mål”? Har du fokus framåt eller har du hamnat i en fallgrop utan att veta hur du ska ta dig upp?

Vi är här för att hjälpa dig och ditt team och läs gärna även vår Snabbguideför att sätta och uppnå mål inom försäljning. 💫

Vi ses!

Pia & Teamet på Nya Ledarskapet

Vill du veta mer hur vi kan hjälpa er att utveckla och träna på att nå era mål kontakta oss gärna!

NL logotyp

Vad skulle det betyda för dig och din organisation om den blev effektivare i säljarbetet, levererade bättre försäljningssiffror och att ni samtidigt upplevde att ni mådde bättre? Du har målen, vi har verktygen. Tillsammans får vi får det att hända.

Vi är 15-tal konsulter spridda över landet och har utvecklat och coachat 5,000 individer i 25 olika länder världen över. Vi coachar dig och din organisation steg för steg mot uppsatta mål, direkt i verksamheten, så kallad ”on-the-job training” och introducerar kraftfulla verktyg och arbetssätt längs vägen.

Vårt träningsprogram  är validerat av Karolinska Institutet och deras avdelning för neurovetenskap och är noggrant utformat för att främja hållbar förändring inom organisationer och för att ge tydligt resultat över tid.

Av våra kunder upplever 95% att de levererade bättre resultat och 90% mår bättre.

Kontakta gärna oss så kan vi berätta mera.

Bild Pia

Pia Thedéen
VD & Ledarutvecklare

070-549 82 90

[email protected]

Min profil på Linkedin

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs i flera branscher — Vecka 45, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb inom försäljning, marknadsföring och butik. Från dagligvaruhandeln och hotell till industri och internationella uppdrag – ledande och operativa roller med start redan den här veckan.

Marco Ortolani tar över som ny affärsutvecklare på IHM

Marco Ortolani tar över som ny affärsutvecklare på IHM

Karriär

IHM Business School har utsett Marco Ortolani till sin nya affärsutvecklare, en roll som förväntas spela en nyckelfunktion i skolans expansionsplaner.

saleseffect jobb

Nya sälj- och marknadsjobb i hela landet — Vecka 44, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och ledarskap. Från butik och service till industri, finans och FMCG – urvalet spänner över hela landet och Norden.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadschefer — Vecka 43, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna för dig inom försäljning, marknad och retail. Vi sammanfattar senaste veckans jobb – från retail och FMCG till industri, energi och säkerhet – med ansvar och profil som efterfrågas samt när ansökningarna stänger.

Sandra Löwgren tar rodret för försäljning på Ioffice – nya mål och struktur i sikte

Sandra Löwgren tar rodret för försäljning på Ioffice – nya mål och struktur i sikte

Karriär

Ioffice stärker sitt ledarskap genom att utnämna Sandra Löwgren till ny försäljningschef. Med en bakgrund från Hemnet och tech-/konsultbranschen får hon i uppdrag att strukturera försäljningsprocessen och driva bolaget mot ambitiösa tillväxtmål.

Vend förstärker ledningen – Yale Varty tillsätts som ny Chief Commercial Officer

Vend förstärker ledningen – Yale Varty tillsätts som ny Chief Commercial Officer

Karriär

I en strategiskt viktig rekrytering tillförs Vend en ledare med bred internationell erfarenhet för att driva den kommersiella tillväxten framåt. Yale Varty (40) tar plats i koncernledningen och tillträder som CCO den 15 december 2025.

saleseffect jobb

Nya sälj- och marknadsjobb över hela landet — Vecka 42, 2025

Karriär

Här är en genomgång av de nya sälj- och marknadsrollerna som publicerades under den senaste veckan. Från dagligvaruhandel och B2B-industri till media, sport och fordonshandel – urvalet spänner brett och flera tjänster har ansökningsfrist redan i morgon.

Andreas Birgersson utsedd till ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Andreas Birgersson utsedd till ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Karriär

Med en gedigen bakgrund inom försäljning och ledarskap ska han stärka företagets kundrelationer, affärsutveckling och strategiska mål.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 41, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning och marknadsrelaterade roller. Vi sammanfattar aktuella rekryteringar – från dagligvaruhandel och hotell till SaaS, industri och offentlig sektor.

saleseffect jobb

Nya ledarjobb inom sälj – från retail till SaaS — Vecka 40, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning och marknad. Ledarroller dominerar – från butik och FMCG till SaaS, industri, fordonsaffärer och media.

Mest läst

Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.
Så skriver du mailet som leder till kundmöte - BLUF-metoden: "Bottom Line Up Front"

Så skriver du mailet som leder till kundmöte – BLUF-metoden: ”Bottom Line Up Front”

I en värld där inkorgen svämmar över av generiska säljpitchar är det avgörande att ditt mejl sticker ut. Att skriva ett säljmejl som leder till ett kundmöte kräver mer än bara en lockande rubrik – det handlar om att skapa relevans, visa värde och göra det enkelt för mottagaren att säga ja.
Se hur du ligger till! Detta är snittlönerna inom försäljning 2025

Se hur du ligger till! Detta är snittlönerna inom försäljning 2025

Baserat på årets Lönebarometer som varje år genomförs på uppdrag av Säljarnas Riksförbund presenterar vi här snittlönerna inom försäljning. Här kan du se hur du ligger till!
Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Vi är alla med om det lite nu och då. Att inte våga fråga, att framstå som okunniga och dumma. Prestige segrar över förnuft.
Situationsanpassat ledarskap i rollen som försäljningschef

Situationsanpassat ledarskap i rollen som försäljningschef

Att leda ett säljteam är en komplex uppgift som kräver mer än bara produktkunskap och erfarenhet. Genom att tillämpa situationsanpassat ledarskap kan du som säljchef optimera ditt teams prestationer och skapa en dynamisk arbetsmiljö.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com