Tre vanliga fallgropar – och hur du gör för att ta dig vidare:
- För många mål: I den första entusiasmen att komma i gång är det lätt att bli för ambitiös och vi sätter massor av mål vi vill uppnå. När du väl börjar arbeta så inser du att du inte vet hur du ska prioritera, börja med, följa upp etc.
Hur du tar dig vidare: Ta för vana att titta igenom dina mål. Är du verkligen beredda att satsa den tid, energi och resurser som krävs för nå alla dina mål. Här måste vi välja. Vad är egentligen viktigast och vad kommer ge mest effekt för dig?
- För höga eller för låga mål: Om du sätter ett för högt mål som du kanske redan innan känner på dig att du inte kommer att klara, eller inser det en bit in i arbetet, så är det lätt att tappa lusten och energin att ens försöka nå målet. Och har du satt ett för lågt mål är det lätt att skapa en tro att vi kommer att klara det med lätthet, vilket kan leda till att vi snubblar på mållinjen. I båda fallen leder det till att du misslyckas att nå dina mål, vilket påverkar vår motivation att ens försöka uppnå mål.
Hur du tar dig vidare: Var realist när du sätter dina mål. Läs igenom dem – utmanar de dig att göra något nytt, något mer, och är de samtidigt rimliga inom den tidsramen du sätter.
”Tydliga mål ger tydliga resultat, medan otydliga mål oftast inte ger några resultat alls”
- Otydliga mål: Ibland när vi sätter upp mål verkar vi brista i att förklara för oss själva vad vi verkligen är ute efter. Om du sätter målet att sälja mer, öka arbetsinsatsen eller följa upp ditt team mer, måste du först göra klart för dig själv vad du menar med dessa begrepp.
Hur du tar dig vidare: Ett bra sätt att skapa tydlighet är att skriva ner målen. Genom att göra ett skriftligt åtagande kan vi lätt checka att vi är tydliga genom att tex fråga en kollega: ”Förstår du vad jag menar med xxx?”. Har du dessutom satt en tid när du ska börja eller senast vara klar, ökar sannolikheten markant att du kommer att göra allt du kan för att uppnå det du vill.
En annan positiv effekt av att skriva ner dina mål är att det hjälper dig att tydligare visualisera dina mål (läs gärna: Fokusera på det positiva och skapa minnen av framtiden)
Paradoxen som gör att du lyckas
Det finns en tydlig paradox med att sätta mål. Det är faktiskt så, att ju tydligare plan och mål vi har, desto enklare och mer ok är det att ändra dem och på sikt nå dem. Jämför gärna med orientering; det är förmodligen omöjligt att ta ut en ny kurs om vi inte vet var vi är, eller ens vart vi var på väg!
Vi lever i en omvärld där tempot är snabbt och förutsättningarna hela tiden ändras. För att lyckas leda dig själv och ditt team mot uppsatta mål, och samtidigt må bra, är det viktigt att ta sig tiden att arbeta med sina mål – ibland på egen hand och ibland med hjälp av extern input som hjälper dig se det du själv inte ser i din situation.
På Nya Ledarskapet hjälper vi chefer att utveckla och träna på målorientering. Hela 95 procent av deltagarna i våra program upplever att de når ett högre resultat i sitt arbete och 90 procent att de mår bättre. Detta är siffror vi är otroligt stolta över.
Så vad tänker du när du hör ordet ”mål”? Har du fokus framåt eller har du hamnat i en fallgrop utan att veta hur du ska ta dig upp?
Vi är här för att hjälpa dig och ditt team och läs gärna även vår Snabbguideför att sätta och uppnå mål inom försäljning. 💫
Vi ses!
Pia & Teamet på Nya Ledarskapet
Vill du veta mer hur vi kan hjälpa er att utveckla och träna på att nå era mål kontakta oss gärna!