Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-04-20 | Annons | Native | Riverjump

Hur leder du efter pandemin? Gör dina säljare mål eller självmål? De vet hur du får energi och fart på teamet igen.

Hur leder du efter pandemin? Gör dina säljare mål eller självmål? De vet hur du får energi och fart på teamet igen.
Gunnar Ekman och Jennie Brobeck på River Jump vet hur du får energi i ledarskapet. Foto: River Jump

Hur leder du ditt team idag ett drygt år efter att restriktionerna efter pandemin togs bort? Får du medarbetarna att känna energi? Har du omfamnat förändringarna som kommit ur krisen eller försöker du desperat leda som förut?

Två som dagligen kommer i kontakt med chefer som tar hjälp utifrån för att utveckla sitt ledarskap är Jennie Brobeck och Gunnar Ekman på River Jump. Dagen innan har Gunnar precis haft en stor föreläsning om praktiskt ledarskap i verkligheten och hur man lyckas med förändring.

– Förr så genomfördes förändringar ofta först när det blev kris, det som ”förändringsgurun” Philip Kotler kallar för The Burning Platform. Det innebär att det först är när skeppet håller på att sjunka som alla fokuserar och är beredda att prova på en ny kurs.

Idag måste du som ledare jobba med förändring hela tiden. Och du måste se till att locka fram energin hos dina medarbetare och rikta den mot det gemensamma målet. Ju bättre energi, desto lättare går det! säger Gunnar.

” If the rate of change on the outside exceeds the rate of
change on the inside, the end is near.”
 Jack Welch

Gunnar är polismannen, som efter att ha fått en pistol riktad mot huvudet, sadlade om till att bli forskare och ekonomie doktor i ledarskap och organisation vid Handelshögskolan i Stockholm. Sedan han disputerade har han arbetat som konsult och ledarutvecklare i Sverige och internationellt. Jennie har erfarenheter från olika chefsroller i läkemedelsbranschen under de senaste 20 åren, och även som Vice President på Swedish Match, där hon ansvarade för företagets försäljning på runt fyra miljarder kronor i Sverige.

– Mitt intresse för ledarskap började faktiskt på en oväntad plats. Det var 2002 när jag var med i SVT:s TV-program Expedition Robinson, berättar Jennie. På en öde ö, med människor du inte känner och med väldigt lite mat blev gruppdynamik, teamwork och betydelsen av ledarskap väldigt tydliga. De erfarenheterna har jag haft stor nytta av senare i mitt eget ledarskap.

Att leda på plats och på distans

Pandemin förändrade mycket i hur vi arbetar. Det digitala mötet är idag är en självklarhet och många företag erbjuder sina medarbetare möjligheten att arbeta hemifrån. Vissa utnyttjar det medan andra vill vara på kontoret precis som före krisen.

– Det är helt klart annorlunda nu, säger Gunnar. Det handlar om att bygga energi då medarbetare jobbar både hemma och på kontoret. De chefer vi hjälper känner ofta att de har svårt att få medarbetarna att känna engagemang, teamkänsla och att sträva efter att nå det uppsatta målet. Idag upplever också många företag att de får kämpa hårdare för att vara en attraktiv arbetsplats. Som chef måste du ställa dig frågan hur ditt företag upplevs utåt.

”Hur ska ni attrahera bra personal? Hur ska ni jobba för att minska
risken att tappa 
bra medarbetare då teamkänslan ofta är
mindre idag när 
många jobbar mer hemifrån?” Gunnar Ekman

Många är hemmablinda och det är här vi kommer in, säger Gunnar. Vi hjälper till att kartlägga behoven och sen lägger vi upp en handlingsplan för dig som chef och för ditt säljteam. Vi jobbar alltid väldigt nära våra kunder och ibland dyker vi upp till eftermiddagsfikat bara för att se om du som chef är med och småsnackar och är intresserad av dina medarbetare som vi kommit överens om. Vi vill att snack blir verkstad!

Varningssignalerna

Chefer som kontaktar oss vill oftast få hjälp att öka produktiviteten och engagemanget hos medarbetarna för att på så sätt förbättra sitt resultat på sista raden, berättar Jennie.

Ibland är det kanske bara en känsla du har som chef att det måste till något nytt, mer energi och en nytändning för teamet. Eller så är det svart på vitt att ni inte når säljmålen, har hög personalomsättning och mycket sjukskrivningar. Oavsett vilket så är det läge att ta varningssignalerna på allvar och ta in hjälp utifrån eftersom du ofta själv har svårt att sätta fingret på vad som inte stämmer och få till den där förändringen.

Alla kan spela som Island

Många ledningsgrupper tar fram fina styrdokument men missar att förankra dem i organisationen. Enligt amerikanska konsultföretaget Gartner känner 67 procent av medarbetarna inte till företagets strategi. Med skrämmande siffror som lutar åt det här håller är det inte lätt att göra mål och vinna, säger Jennie och Gunnar som gärna jämför med idrottsvärlden.

– Om du tittar på ditt företag och på dina olika team som om de vore fotbollslagets tio utespelare då är det statistiskt sett bara tre personer som springer och kämpar för att göra mål. Den största delen av laget, fem personer, är likgiltiga och två personer strävar dagligen efter att göra självmål, berättar Jennie. (Källa: Gallup, U.S Engagement Needs and Rebound in 2023 – världens största studie på medarbetarengagemang och team-prestationer)

– Tänk när Island skickade hem fotbollslandet England ur EM 2016 genom att vinna med 2 – 1 i åttondelsfinalen! säger Gunnar. Island var egentligen utdömda redan före matchen men vann tack vare sin teamkänsla, energi och tillit!

Så skapar du energi i ditt ledarskap

 Men hur ska du då göra för att skapa mer energi i din säljorganisation? Med vetenskaplig förankring i kombination med vad som faktiskt fungerar i verkligheten har Riverjump tagit fram konceptet energiledarskap.

– Som chef ska du sträva efter att skapa så självgående och målfokuserade medarbetare att du i stort sett skulle kunna avveckla dig själv, menar Jennie. Du ska finnas där och ha den övergripande kontrollen och som stöd när det behövs, men din viktigaste uppgift är att inspirera ditt team så att de inte bara följer med på den gemensamma resan utan dessutom är villiga göra sitt yttersta för att tillsammans skapa rekord på sista raden!

När vi hjälper chefer med detta får de lära sig jobba efter energiledarskapets tre grundpelare som är intresse, tydlighet och mod.

”Det är faktiskt helt magiskt att se hur detta skapar det nödvändiga förtroende som
framgångsrikt ledarskap bygger på!”
Jennie Brobeck

Ha som mål att medarbetarna i ditt säljteam ska …

  • se fram emot att gå till jobbet.
  • ha fler positiva än negativa interaktioner med sina kollegor.
  • berätta för sina bekanta att de jobbar i en bra organisation.
  • prestera bättre.
  • ha fler positiva, kreativa och innovativa stunder.
  • hantera förändring bättre.

Detta är energiledarskapets tre grundpelare:

  1. Intresse – Visa intresse för medarbetarna i ditt team, var nyfiken på dem, se till att avsätta tid och var med på fikastunderna och delta i de viktiga informella samtalen vid kaffemaskinen.
  2. Tydlighet – Många medarbetare har komplexa arbetsroller och arbetsuppgifter som innebär stress. Se till att vara tydlig som ledare när det gäller prioriteringar och förväntningar för att minska på osäkerheten. Ha tydliga KPI:er och följ upp dem regelbundet.
  3. Mod – Våga vara en ledare som sätter gränser och inte tvekar inför svåra samtal. Våga ta upp både det gula och röda kortet och de som ”fulspelar” ska förstås visas ut.


Bli en certifierad energiledare

River Jump erbjuder ett sju dagar långt program där ledningsgrupper, chefer och ledare får konkurrenskraftiga och värdefulla insikter och verktyg för ett framgångsrikt ledarskap. Som certifierad energiledare kan du skapa energi hos dina medarbetare med tydligt förbättrat resultat som belöning. Läs om hur du blir certifierad energiledare här.

Boosta säljteamet

Varför inte skjuta in lite extra energi i nästa säljkickoff?! River Jump håller regelbundet föreläsningar och workshops för olika företagsgrupper. Du kan också boosta dig själv och ditt säljteam med olika onlinekurser som alla syftar till att skapa bättre siffror på sista raden och att må riktigt bra under resan dit! Läs mer om de olika kurserna här.

Riverjump Logo partnersida 300x85 pxl

Vi på River Jump hjälper dig och din organisation att ta er från nuläge till önskat läge – helt enkelt att hoppa högre! Om människor tycker att det är roligare att gå till jobbet då följer resultaten med.

Det kan röra sig om alltifrån att rusta ledare och medarbetare till att säkerställa att strategin förankras och exekveras i vardagen. River Jump finns med dig och er genom hela resan genom skräddarsydda samarbeten.

Detta kan vi hjälpa er med!

Onlinekurser

-”Lyckas som chef och ledare”
- ”Lyckas som medarbetare”
- ”Vässa ledarskap och affär”
- ”Lyckas som chef över chefer”
- ”Coaching för bättre affärer”
- ”Ledarskap i turbulenta tider”

Energiledarskap

  • För chefer
  • För medarbetare
  • För ledningsgrupper

Seminarier och föreläsningar för att boosta ert säljteam.

Workshops som stärker och peppar hela teamet.

Ledarskapsutbildningar särskilt anpassade för dig som försäljningschef.

Välkommen att höra av er till [email protected]!

Så här säger en av våra kunder:

”River Jumps helhetsgrepp – från diagnos, värdegrundsarbete, strategiarbete, pulsmätningar till ledar- och medarbetarutvecklingsinsatser och coachning gjorde dem till en självklar partner för oss. Att samarbeta med ett företag som tar ett helhetsgrepp har känts både tryggt, effektivt och energifyllt. Inte minst har det varit en förutsättning för den snabba förändringstakt som vi hållit uppe de senaste åren.”  Anna Linton, VD Unimedic Pharma. Läs hela kundcaset här.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs i flera branscher — Vecka 45, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb inom försäljning, marknadsföring och butik. Från dagligvaruhandeln och hotell till industri och internationella uppdrag – ledande och operativa roller med start redan den här veckan.

Marco Ortolani tar över som ny affärsutvecklare på IHM

Marco Ortolani tar över som ny affärsutvecklare på IHM

Karriär

IHM Business School har utsett Marco Ortolani till sin nya affärsutvecklare, en roll som förväntas spela en nyckelfunktion i skolans expansionsplaner.

saleseffect jobb

Nya sälj- och marknadsjobb i hela landet — Vecka 44, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och ledarskap. Från butik och service till industri, finans och FMCG – urvalet spänner över hela landet och Norden.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadschefer — Vecka 43, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna för dig inom försäljning, marknad och retail. Vi sammanfattar senaste veckans jobb – från retail och FMCG till industri, energi och säkerhet – med ansvar och profil som efterfrågas samt när ansökningarna stänger.

Sandra Löwgren tar rodret för försäljning på Ioffice – nya mål och struktur i sikte

Sandra Löwgren tar rodret för försäljning på Ioffice – nya mål och struktur i sikte

Karriär

Ioffice stärker sitt ledarskap genom att utnämna Sandra Löwgren till ny försäljningschef. Med en bakgrund från Hemnet och tech-/konsultbranschen får hon i uppdrag att strukturera försäljningsprocessen och driva bolaget mot ambitiösa tillväxtmål.

Vend förstärker ledningen – Yale Varty tillsätts som ny Chief Commercial Officer

Vend förstärker ledningen – Yale Varty tillsätts som ny Chief Commercial Officer

Karriär

I en strategiskt viktig rekrytering tillförs Vend en ledare med bred internationell erfarenhet för att driva den kommersiella tillväxten framåt. Yale Varty (40) tar plats i koncernledningen och tillträder som CCO den 15 december 2025.

saleseffect jobb

Nya sälj- och marknadsjobb över hela landet — Vecka 42, 2025

Karriär

Här är en genomgång av de nya sälj- och marknadsrollerna som publicerades under den senaste veckan. Från dagligvaruhandel och B2B-industri till media, sport och fordonshandel – urvalet spänner brett och flera tjänster har ansökningsfrist redan i morgon.

Andreas Birgersson utsedd till ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Andreas Birgersson utsedd till ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Karriär

Med en gedigen bakgrund inom försäljning och ledarskap ska han stärka företagets kundrelationer, affärsutveckling och strategiska mål.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 41, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning och marknadsrelaterade roller. Vi sammanfattar aktuella rekryteringar – från dagligvaruhandel och hotell till SaaS, industri och offentlig sektor.

saleseffect jobb

Nya ledarjobb inom sälj – från retail till SaaS — Vecka 40, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning och marknad. Ledarroller dominerar – från butik och FMCG till SaaS, industri, fordonsaffärer och media.

Mest läst

Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.
Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Vi är alla med om det lite nu och då. Att inte våga fråga, att framstå som okunniga och dumma. Prestige segrar över förnuft.
Så skriver du mailet som leder till kundmöte - BLUF-metoden: "Bottom Line Up Front"

Så skriver du mailet som leder till kundmöte – BLUF-metoden: ”Bottom Line Up Front”

I en värld där inkorgen svämmar över av generiska säljpitchar är det avgörande att ditt mejl sticker ut. Att skriva ett säljmejl som leder till ett kundmöte kräver mer än bara en lockande rubrik – det handlar om att skapa relevans, visa värde och göra det enkelt för mottagaren att säga ja.
Situationsanpassat ledarskap i rollen som försäljningschef

Situationsanpassat ledarskap i rollen som försäljningschef

Att leda ett säljteam är en komplex uppgift som kräver mer än bara produktkunskap och erfarenhet. Genom att tillämpa situationsanpassat ledarskap kan du som säljchef optimera ditt teams prestationer och skapa en dynamisk arbetsmiljö.
Se hur du ligger till! Detta är snittlönerna inom försäljning 2025

Se hur du ligger till! Detta är snittlönerna inom försäljning 2025

Baserat på årets Lönebarometer som varje år genomförs på uppdrag av Säljarnas Riksförbund presenterar vi här snittlönerna inom försäljning. Här kan du se hur du ligger till!

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com