Nya Focus är snyggare än någonsin, både interiört och exteriört. I Sverige lanseras den i två olika versioner – den tuffa Active X och den sportiga ST -Line X.
Nya Focus kommer med Fords senaste infotainmentsystem, SYNC 4, med bland annat molnbaserad navigering och en pekskärm på 13,2 tum. Tekniken gör det möjligt att trådlöst uppdatera programvaran i systemet för att förbättra funktionaliteten över tid.
Teknik som gör vardagen enklare
SYNC 4 infotainmentsystem använder avancerade algoritmer för maskininlärning som ständigt lär sig av förarens körbeteende, föreslår saker för föraren och anpassar sig efter hens användning.
Från den 13,2-tums centralt placerade pekskärmen kan man styra ett antal funktioner, inklusive uppvärmning och ventilation som tidigare styrdes med fysiska knappar. Detta gör mittkonsolen renare och tydligare. Systemet är också trådlöst kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto. Nya Ford Focus kommer också med en helt digital instrumentpanel.
Med Ford Power-Up kan ny programvara i bilen installeras trådlöst. Uppdateringarna kan ske i bakgrunden eller vid fördefinierade tider. Det här är uppgraderingar som kan göra ägarupplevelsen bättre och minska behovet av verkstadsbesök.
Genom att använda FordPass -appen får man tillgång till ett antal uppkopplade tjänster via smartphone, oavsett var man befinner sig. Man kan kontrollera status för bland annat bränslenivå, låsa och låsa upp bilen samt starta den på distans. Fords SecuriAlert-system kan ge extra säkerhet genom att använda bilens sensorer och varna bilens ägare om någon försöker bryta sig in i bilen, genom meddelanden till telefonen. Man ställer själv in när och om man vill ha dessa varningar.
Avancerad förarhjälpsteknik
Nya Ford Focus kommer med en rad avancerade tekniker för förarassistans. Den finns bland annat tillgänglig med Blind Spot Assist som övervakar fordon som kör in i förarens döda-vinkeln zoner, och som vid behov kommer att försöka styra tillbaka bilen i körfältet för att undvika en filbyte när det finns risk för kollision. Detta system fungerar från 65 km / h.
En annan nyhet är att Blind Spot Assist kan användas vid körning med släp. Man anger längd och bredd på släpvagnen i SYNC 4 -systemet, som automatiskt tar hänsyn till släpet när ett annat fordon kommer in i döda vinkeln.
Det nya Intersection Assist använder bilens framåtvända kamera i kombination med radar för att övervaka vägen framåt för eventuella kollisioner med mötande fordon i parallella körfält. Systemet kan automatiskt aktivera bromsarna när man kör upp till 30 km / h för att förhindra eller mildra olyckor där en förare svänger över vägen för ett mötande fordon, till exempel vid ett vägskäl eller korsning. Systemet fungerar utan behov av vägmarkeringar eller möbler och även på natten med strålkastare aktiverade.
Modern och tuff design
Nya Focus får en ny design på huven, vilket ökar frontens höjd och ger ett ännu tuffare utseende. Ford -ovalen har också flyttats till mitten av det övre gallret.
Nya LED-strålkastare är standard på alla Focus-modeller och innehåller nu integrerade dimljus. LED-bakljusen får ett mörkare glas och kommer i en ny design med ett iögonfallande ljusmönster.
Nya Focus finns både som en 5-dörrars halvkombi och som kombi. Kombin blir ännu mer praktiskt, inklusive en ny ”våtzon” med vattenavvisande material för blöta kläder och paraplyer, en lättstädad matta samt bagagerumsdelare.
Nya Focus kommer i två utföranden med en unik design:
- Ford Performance-inspirerade ST-Line X har en sportig design.
- Nya Focus Active X har en tuffare, mer SUV-inspirerad design med 40 mm högre markfrigång än ST-Line X.
EcoBoost hybrid-teknologi
Nya Focus kommer att finnas tillgänglig med tre olika motoralternativ; 1.0 EcoBoost hybrid (mild hybrid) med 125 hk eller 155 hk, och en 1,5-liters Ecoblue-dieselmotor med 120 hk. EcoBoost Hybrid-varianterna finns både med manuell växellåda och – för första gången i Focus – med en sju-växlad dubbelkopplingslåda (Powershift).
Den 7-växlade Powershift-automatlådan gör körningen ännu enklare, särskilt vid start-stopp körning vid köbildning. Dubbelkopplingslådan ger sömlös och snabb acceleration, snabba uppväxlingar och tredubbla nedväxlingar för optimerad acceleration och respons. I sportläget håller den sig på lägre växlar för en mer sportigt respons. Växellådan kommer också med möjlighet till manuell växling från växelpaddlar vid ratten på ST-Line X-modellen.
Nya Ford Focus kommer att erbjuda samma bra köregenskaper som alltid har präglat modellen, och med en uppdaterad och snygg design, mer avancerad teknik och bättre användarvänlighet är det ingen tvekan om att det här är en bil som många vill lära känna bättre . Nya Focus lanseras i Sverige i början av nästa år.
Nya Focus ST
Idag offentliggörs även nya Focus ST. Bilen drivs av en 2,3-liters EcoBoost-bensinmotor, som levererar 280 hk och 420 Nm vridmoment som stöds av en dubbelrullad turboladdare med anti-lag-teknik. En sexväxlad manuell växellåda är standard med rev-matching-teknik när den specificeras med X-paketet som tillval för jämnare och mer konsekventa nedväxlingar. En sjuväxlad automat med paddelväxlare finns också.