Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-05-04 | Annons | Native | Oneflow

7 tips för att bli en vassare förhandlare

Att lyckas i förhandlingar är en konst. Det krävs erfarenhet och ofta många tuffa nederlag för att bli riktigt bra. Med några tips och tricks i bakfickan kan du komma en bit på vägen och stilla dina nerver.

7 tips för att bli en vassare förhandlare

Kom förberedd
Det här är ganska självklart, men när du går in i en förhandling bör du vara förberedd. Och det innebär att ha med dig anteckningar och ha tillräckligt med fakta för att understödja dina argument. Det är också en bra idé att öva innan. Antingen med en vän, en kollega eller framför spegeln. Föreställ dig vad motpartens argument kommer att vara och öva på att bemöta dessa. Gå igenom din lista, punkt för punkt, tills du kan dina grejer som ett rinnande vatten.

När det sedan är dags för den riktiga förhandlingen är du redo att hantera de flesta invändningar som kommer upp. Du kommer att vara säkrare på det du säger, och detta självförtroende kommer att synas tydligt för din motpart. Att vara förberedd för allt är alltid en bra idé, med det är särskilt viktigt när du inleder en förhandling.

Kommunicera tydligt
Kommunikation är alltid a och o. När du går in i förhandlingsfasen är det extra viktigt. Av goda skäl: missförstånd kan leda till negativa resultat. Innan du ens börjar, beakta dina och dina motparters förväntningar. Båda parter bör vara medvetna om vilka målen och det förväntade resultatet är. Det kommer sedan att bli mycket lättare att hitta en gemensam grund att stå på.

Som ett exempel: Företag A går in i förhandlingar och förväntar sig att förvärva Företag B, men Företag B förväntar sig att gå in i ett strategiskt partnerskap med Företag A. Eftersom båda parter har olika förväntade resultat och utgått från dem i sina förberedelser, kan förhandlingarna vara svårare än förväntat. Därför är det viktigt att ha en tydlig kommunikation innan man ens börjar, för att förhandlingarna ska vara framgångsrika.

7 tips för att bli en vassare förhandlare

Läs av rummet
Situationsmedvetenhet är en annan viktig egenskap att ha när man förhandlar. Spela exempelvis inte ut hela din hand på en gång. Läs av rummet och ta tempen på diskussionerna innan du eskalerar eller avslöjar hela din hand. Håll dig lugn och samlad i diskussionerna, även om saker inte går din väg. Om du måste ta till det tunga artilleriet som en sista utväg, så får det vara så. För det mesta kan framgångsrika förhandlingar uppnås genom att vara den lugnare av de två parterna.

Så ett tips är att jobba på ditt pokerface. Människor försöker alltid läsa av dina känslor genom att studera ditt ansiktsuttryck och kroppsspråk. Om du kan hålla dessa under kontroll, särskilt om eller när saker hettar till, så är du ett steg före din motpart. Alla fördelar som de kan haft av att läsa av dina känslor försvinner.

Var bestämd men artig
Grundkurs i förhandling: ge dig inte för lätt. Annars kommer du aldrig att få det du vill eller så kommer du inte att vara nöjd med hur förhandlingen slutar. Det här betyder dock inte att du måste gå ut hårt från början eller att argumentera bara för sakens skull.

Du måste vara beslutsam men vänlig. Bestämd men lugn. Var inte respektlös eller oartig. Förhandlingsprocessen ska leda till ett gemensamt fördelaktigt resultat för alla. Om någon part känner sig orättvist behandlad minskar chanserna för ett positivt resultat. Därför är det viktigt att vara artig.

Din motpart måste veta att du menar allvar och att du inte viker dig hur lätt som helst. Att hitta balansen mellan orubblig och tillmötesgående är det viktigaste.

7 tips för att bli en vassare förhandlare

Var beredd att släppa taget
Detta är ibland svårt att acceptera. Särskilt om du verkligen vill vinna affären, få jobbet eller att köpa den där bilen. Men ärligt talat behöver du vara beredd att lämna efter en viss punkt. Annars kommer du att känna dig dum eller ha fått en riktigt dålig deal.

Om dina förväntningar och krav inte möts kan det vara bättre att lämna affären snarare än att skriva på. För ärligt talat, om du går in i en affär som du inte är nöjd med, kommer det inte att vara bra på lång sikt. Du kommer att vara missnöjd, och om det inte är meningsfullt kan du finna dig själv i en sämre sits än innan du gick in i överenskommelsen.

Ibland måste du stå fast vid dina principer och lämna förhandlingsbordet. Det ska förstås alltid göras med professionalism och artighet för att inte bränna några broar.

Kompromissa
Förhandlingar är en diskussion och går åt båda hållen. Om du ska ta, måste du också vara villig att ge. När du förbereder dig för förhandlingen, kom fram till några saker eller punkter som du är villig att ge upp till din motpart. Studier visar att när en person känner att den bidragit till resultatet av en diskussion eller en förhandling, så är de mycket nöjdare med resultatet.

Så arbeta med din motpart för att hitta något de vill ha men inte du. Detta kan innebära att ge upp något du inte är särskilt fäst vid. På så sätt kan de känna att de får något värdefullt, men innerst inne vet du att du var villig att ge bort det hela tiden. För dig är det en vinst och för dem är det också en vinst. Det låter dem känna sig involverade och ger dem en moralisk seger i förhandlingsprocessen.

7 tips för att bli en vassare förhandlare

Sikta högt
Sist men absolut inte minst: sikta högt innan förhandlingarna börjar. När du börjar, tänk på en summa som är högre än en som du är villig att kompromissa med.

Säg till exempel att du är villig att sälja din produkt för 1 000 kronor, men ditt ursprungliga säljpris är 1 300 kronor. Detta betyder att allt över baspriset på 1 000 kronor är en vinst för dig. Men du säljer inte din produkt för något under denna summa.

När du siktar högt från början ger det dig marginal att arbeta med. Om du landar på ett pris ovanför denna tröskel, kan du lämna förhandlingen gladare. Det handlar om att hantera dina egna förväntningar och avgöra vad som räknas som en vinst för dig.

En sak att hålla i minnet när du använder dig av denna taktik är att undvika att gå för långt med ditt utgångsbud. Du vill inte sabotera samtalet innan det ens börjar för att summan du går in med är orealistisk. Din summa eller det du ber om ska ha verklighetsförankring.

Sammanfattningsvis
Förhandlingar är svåra. De är tuffa och gör oss obekväma. Det hör till. Att följa dessa förhandlingstips kan hjälpa dig att få bästa möjliga deal. Det är ingen garanti, men det kan verkligen hjälpa. Det är aldrig en dålig idé att gå in i en förhandling med några tips och tricks nära till hands. På så sätt kan du gå därifrån som en vinnare, precis som din motpart. Och med tiden kan du bli ett proffs på dem, vem vet!

I Oneflow kan du förhandla och samarbeta med din motpart direkt i avtalet. Samla konversationen i kommentarsfältet och slipp långa mejltrådar. Om din motpart önskar ett annat pris kan du enkelt justera det och ändringarna syns med en gång. Är du nyfiken på hur Oneflow kan underlätta dina förhandlingar? Boka en demo eller testa gratis här.

260123 logo saleseffect.se

Om Oneflow:

Hitta flow i din säljprocess
Oneflow automatiserar hela avtalsprocessen från början till slut, med allt på ett ställe. Vi förvandlar klumpiga, statiska avtal till hjälpsamma digitala avtal.

Skapa och förhandla
Skapa offerter från smarta mallar och förhandla med dina kunder direkt i plattformen.

Signera med juridiskt bindande e-signaturer
Signera med säkra och juridiskt bindande signaturer på vilken enhet som helst, var som helst.

Förvalta och analysera
Följ GDPR utan bekymmer med automatisk radering av utgångna och avfärdade avtal och få notiser om avtalets ledtider. Få insikter i hur teamet och avtalen presterar i realtid.

Koppla till ditt CRM
Synka dina avtal med ditt CRM och hantera hela avtalsprocessen från ditt säljverktyg. Alla händelser uppdateras automatiskt.

Boka en demo för att se hur Oneflow kan hjälpa ditt företag. Du kan också skicka ett mejl till [email protected] eller ringa +46 8 517 297 70 ifall du har några frågor.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 49, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och retail – från dagligvaruhandel och fältsälj till industri, SaaS och logistik. Flera annonser har snara deadlines redan i veckan, så se över din ansökan i tid.

QD förstärker ledningen med Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteam

QD förstärker ledningen med Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteam

Karriär

QD tar ett strategiskt kliv framåt genom att tillsätta Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteamet, en roll som syftar till att förstärka kundrelationer och driva effektiviteten.

saleseffect jobb

Nya chefs- och säljjobb inom teknik, retail och media — Vecka 48, 2025

Karriär

Senaste veckan har det kommit in många nya ledar- och säljroller, från dagligvaruhandeln och fordonsbranschen till industri, tech och AdTech. Här är en samlad överblick med ansvar, krav och sista ansökningsdagar för de mest aktuella tjänsterna.

Från säljare till försäljningschef - går det?

Från säljare till försäljningschef – går det? Komplett guide 2025

Karriär

Många säljare funderar förr eller senare på om det går att ta steget vidare och bli försäljningschef. Svaret är:Ja, det är en av de vanligaste karriärvägarna inom försäljning – men vägen dit kräver mer än hög omsättning och starka resultat. Rollen har förändrats snabbt under de senaste åren, och kraven 2025 är betydligt bredare än tidigare.

saleseffect jobb

Nya sälj- och ledarjobb i hela landet — Vecka 47, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butiksledning. Vi har samlat lediga tjänster i retail, industri/teknik, säkerhet, klimat/NGO och bemanning – med sista ansökningsdagar från nästa vecka och framåt.

Christian Fricke ny affärsutvecklingschef hos MySafety

Christian Fricke ny affärsutvecklingschef hos MySafety

Karriär

Christian Fricke har utsetts till ny affärsutvecklingschef hos MySafety, en roll som innebär strategiskt ansvar för att driva bolagets tillväxt och försäljningsstrategi.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad just nu — Vecka 46, 2025

Karriär

Här är en genomgång av senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknadsföring och affärsutveckling. Från detaljhandel och hospitality till industri, tech och life science – flera roller söker ledare med kommersiellt driv.

GU Ventures anställer Markus Zetterström som ny affärsutvecklare

GU Ventures anställer Markus Zetterström som ny affärsutvecklare

Karriär

GU Ventures stärker sitt team med Markus Zetterström för att driva innovations- och tillväxtstrategier.

Oskar Gibas Hjertquist ny CCO hos Autocirc – stärker fokus på kommerciell strategi

Oskar Gibas Hjertquist ny CCO hos Autocirc – stärker fokus på kommerciell strategi

Karriär

Autocirc AB, ledande inom bilåtervinning, annonserar tillsättningen av Oskar Gibas Hjertquist som ny Chief Commercial Officer.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs i flera branscher — Vecka 45, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb inom försäljning, marknadsföring och butik. Från dagligvaruhandeln och hotell till industri och internationella uppdrag – ledande och operativa roller med start redan den här veckan.

Mest läst

Foton: Carl Oscar

Ambiente: ”I vår monter brukar vi ha besökare från mer än 40 länder”

Den 6 – 10 februari äger mässan Ambiente rum i Frankfurt och vi har träffat Annika Öhberg, en av grundarna till svenska Carl Oscar som ställer ut för 11:e gången. Bredden på mässan är unik och här har de fått kontakt med många av sina största kunder och distributörer, berättar Annika. Och så ger hon tips till dig som funderar ...
Bädda för framgång 2026 – så rustar du ditt säljarbete för nästa år

Bädda för framgång 2026 – så rustar du ditt säljarbete för nästa år

Vill du gå in i 2026 med stark försäljning, skarpa kundmöten och ett team som levererar? Här är hur du bäddar för framgång.
Så fungerar marknadsföring i spelbranschen - En kort guide

Så fungerar marknadsföring i spelbranschen – En kort guide

Spelbranschen är en av de snabbast växande industrierna i världen, och marknadsföring spelar en avgörande roll för att locka nya spelare och behålla de befintliga. Marknadsföring inom spelbranschen skiljer sig från andra sektorer på grund av sina specifika utmaningar och möjligheter. Denna guide ger en översikt över hur marknadsföring fungerar i spelbranschen och vilka strategier som är mest effektiva.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com