Saleseffect tittar närmare på sju säljböcker som utvecklar dig i din roll som säljare.
Vi lever större delen av våra liv online. Det är därför ingen överraskning att digitala kanaler och teknik får allt mer uppmärksamhet.
Konsten att lyckas med Social Selling, från likes till affärer av Jens Edgren och Peter Ericsson
Utgiven 2019, Brainstation förlag
Vi lever våra liv genom sociala medier, varför inte sälja via sociala medier? Social selling handlar om att använda sociala nätverk online för att skapa och vårda (nya) relationer.
Den här boken hjälper dig att förstå social selling som metod från grunden: Från att hitta rätt budskap till att skapa affärer.
Den är primärt inriktad på Linkedin som kanal men teknikerna går att applicera även på andra kanaler.
Nya affärer: värdebaserad försäljning 4.0 av Bengt Gejrot
Utgiven 2017, Roos Tegner
Det räcker inte längre att prata om produktfördelar – idag är kunderna välinformerade och söker upp säljaren sent i processen. Därför krävs det att du tillför någonting extra.
Fokusera på kundernas framgång och hur din produkt bidrar till den.
Den här boken hjälper dig att förstå förändringarna i dagens affärslandskap och hur du skapar en uppdaterad och värdebaserad försäljningsprocess.
Mänsklig försäljning i den digitala världen av Peter Bergdahl
Utgiven 2019, Vulkan
Jobbar du B2B eller B2C? Nu är det istället H2H som gäller – human to human.
För att bli en framgångsrik säljare behöver du fokuserad på den mänskliga relationen.
I den här boken får du lära dig hur du håller positionen som top of mind i dina kunders medvetande.
Avancerade avslutstekniker för svåra kundsituationer: Lär dig konsten att alltid komma till avslut av Mattias Hillestrand
Utgiven 2019, Books on Demand
Du känner dig trygg i inledningen av samtalet och ni har en trevlig konversation, men hur avslutar du? Det får du reda på i den här boken.
Här får du lära dig hur du ska svara på kundens frågor eller invändningar, samt hur du går vidare utifrån kundens köpsignaler.
Slutsålt : konsten att hjälpa kunder att köpa av Mats Fogelqvist
Utgiven 2017, Roos Tegner
Hur hjälper man sina kunder att förstå varför de ska välja just dig som leverantör? Först behöver du skaffa insikter om kunden.
Den här boken baseras på ekonomisk forskning och beteendevetenskap för att hjälpa dig att förstå dina kunder bättre. Innehåller både teori och praktiska råd så passar både dig som är erfaren och för nybörjare.
Kundfokus : skapa kundvärde och hållbara resultat av Eva Bloch och Ada Elmgart
Utgiven 2017, Liber
Nöjda kunder innebär högre lönsamhet. Men hur sätter man kunden i fokus på riktigt?
Här är en bok med kunskap och inspiration kring hur och varför du ska skapa en kundfokuserad verksamhet.
Du få både praktisk kunskap kring hur du går tillväga och ta del av resultatet från intervjuer med företagsledare.
Genom checklistor och frågerutor guidas du till att skapa en mer kundfokuserad verksamhet.
Deep Work: hur du finner fokus och djupjobbar i en distraherande värld – strategier för kontroll, mindre stress och digital minimalism av Cal Newport
Utgiven 2020, Volante
En bok som inte specifikt hjälper dig att vässa säljtekniken men som ger tips och råd kring hur du skapar förutsättningar för ett fokuserat sinne.
I en uppmärksamhetsekonomi blir förmågan att fokusera en superkraft. Läs den här boken för att få en mer effektiv och produktiv arbetsdag.
Läs mer: Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete