Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-02-06 | Annons | Native | Oneflow

Säljarens överlevnadsguide till lågkonjunkturen

Världens ekonomi har gått in i en lågkonjunktur. Vart det kommer ta oss vet vi inte än, men som B2B-säljare är det viktigt att rusta sig. Med hjälp av Jonathan Bjurestam, senior enterprise-säljare på Oneflow, en plattform som automatiserar hela avtalsprocessen, har vi tagit fram en guide till hur du håller huvudet ovanför ytan och håller pipen igång. Tills den dagen ekonomin börjar återhämta sig.

Kanske känner du redan av det. Möten som går i stöpet, budgetar som stramas åt och “vi måste tyvärr pausa processen för tillfället”. Men tappa inte modet för det, det gäller bara att tänka lite mer kreativt, menar Jonathan Bjurestam som delar med sig av sina sju bästa insikter i att sälja under lågkonjunktur.

Säljarens överlevnadsguide till lågkonjunkturen

Gör mer med mindre
Hur man tacklar sina kostnader skiljer sig mycket från företag till företag. Många tvingas avskeda en del av sina anställda eller införa anställningsstopp.

Andra drar ner på sina kostnader genom att göra sig av med verktyg där det är möjligt och kombinera roller. Vissa tar det ett steg längre och gör sig av med leverantörer och slår ihop sina verktyg till så få som möjligt. Just nu ser vi mycket av det i SaaS-världen.

– Det låter ganska dystert när man målar upp det så här. Det innebär verkligen nya utmaningar för oss säljare, men det gör inte saker och ting omöjliga. Ditt främsta jobb i tider som dessa är att sälja något som kan hjälpa företag att bli mer effektiva och som i slutändan påverkar resultatet. För att du ska lyckas övervinna, inte bara överleva, lågkonjunkturen handlar det om att addera lönsamhet, säger Jonathan.

Säljarens överlevnadsguide till lågkonjunkturen

Effektivisera användningen
En av de bästa sakerna med Oneflow, enligt Jonathan, är att du kan använda avtalsplattformen tillsammans med de säljverktyg du redan använder. Tänk så här: ett företag kanske använder en signeringslösning för sina avtal och sen ett separat arkiveringssystem. Det innebär två olika prenumerationer. Med Oneflow behöver du bara en eftersom det tar hand om hela avtalsprocessen, även efter signering.

– Du måste tänka kreativt om din lösning. Vad kan den göra bortom sitt huvudsyfte? Det kommer hjälpa dig att bestämma vinkeln på din pitch. Prata om din lösnings andra användningsområden och hur användarlicenserna kan effektiviseras, säger Jonathan.

Företag i alla branscher vill sänka sina omkostnader och det måste återspeglas i en vinnande säljpitch under lågkonjunktur.

Säljarens överlevnadsguide till lågkonjunkturen

Förändringar i säljlandskapet
Jonathan menar att den största förändringen i det nya landskapet är drivkraften att minska kostnader. Ibland märks det redan från första kontakt.

– Under det senaste året har det också funnits tillfällen när en potentiell kund plötsligt har fått ett blankt nej från ledningen eller styrelsen. De kan inte gå vidare eftersom de har blivit tillsagda att inte investera i nya tjänster. Jag vet även kunder som har valt en billigare prenumerationsplan för sina lösningar. Det gör forfarande jobbet, kanske inte lika effektivt som innnan, men det kostar dem mindre.
Sälj problemet, inte lösningen
Vanligtvis säljer du ett värde och din lösnings förmåga att lösa problem. Det är mycket svårare under ekonomiska nedgångar. Om du vill vinna över lågkonjunkturen måste du hitta sätt att formulera problemet som din potentiella kund står inför.

– Skapa en känslomässig koppling och betona sen problemet. Oftast innebär det att trycka på vad det kostar dem att inte använda din lösning i form av ekonomiska resurser och arbetstimmar, säger Jonathan.

Låter det svårt? Det är det. Allt handlar om att sätta in det i kundens sammanhang. Vad riskerar dem genom att inte använda din lösning? Vilket konkret värde ger det dem att använda den? Se det som att du ritar upp riskerna och vinsterna för din potentiella kund.

Oavsett hur du gör för att sälja problemet så är det viktigt att relatera det till din potentiella kund. Det är så du vinner över lågkonjunkturen.

Säljarens överlevnadsguide till lågkonjunkturen

Gräv där du står
I tider som dessa är det smart att gräva där du står, istället för att enbart jaga in nya kunder.

– Den senaste tiden har jag fokuserat mer på mina existerande kunder än på kalla kontakter. Det finns två fördelar med detta: din kund har redan upplevt värdet av din lösning och du har möjligheten att hitta nya kontakter inom existerande kunder, säger Jonathan.

Så här funkar det:

Ju längre kunden har varit hos dig, desto längre tid har de haft för att själva uppleva värdet av din lösning. De har kommit på hur de ska anpassa den utifrån sina behov och arbetsflöden. Om de gillar det och har nytta av din lösning, så kan du försöka att sälja mer.

Jonathan menar att möjligheten att hitta nya opportunities inom din befintliga kundbas i hög grad beror på varje kunds enskilda profil. Om din kund har expanderat eller har kontor i andra länder, så kan det finnas ett hav av outforskad potential i ert partnerskap.

– Överlag skulle jag säga att det inte handlar om att anpassa eller helt och hållet ändra sin strategi. Det handlar mer om att tänka kreativt.
Jobba smartare eller hårdare
Vad gör man när man har testat allt, utan att det ger resultat? Jonathans tips är enkelt och ganska krasst.

– Mitt främsta råd till någon som kämpar med säljet just nu är: du behöver jobba smartare, eller hårdare, säger Jonathan

Och för att jobba smartare? Då behöver du våga misslyckas. Testa nya sätt för prospektering och att nå ut till nya kunder, hitta nya vägar och vinklar för att pitcha din lösning. Du kanske hittar något som funkar, till och med något oväntat.

Jobba hådare då? Då behöver du göra precis det. Du måste nå ut till fler nya kunder, göra mer prospektering och jobba fler timmar. Men om det funkar så funkar det.

Och varför inte kombinera dessa två sätt tills du hittar en säljformel som passar just dig?

Så hanterar du ett skarpt nej
Svaret på denna fråga beror på sammanhanget. Framförallt beror det på var i dialogen du är med kunden. Om du redan har bevisat att din lösning passar dem bra så kan du be om full transparens, menar Jonathan.

– Om en potentiell kund använder en liknande lösning så kan du ställa frågor som vad de betalar och förnyelseperioden. Så fort du vet det kan du hitta gemensam mark och brygga kommunikationsglappet mellan er, säger Jonathan.

Han lyfter också fram vikten av att vara kreativ. När det handlar om att vinna över en tuff potentiell kund så kan du vara kreativ med kontoregistrering, testperioder och senarelagda startdatum för avtalet.

– Om de inte redan har en liknande lösning kan du gå tillbaka och verkligen visa hur din kan hjälpa dem lösa sina problem. Tryck på hur värdet av din lösning överväger kostnaderna, även om det ibland kan vara svårt.

Om Oneflow:

Hitta flow i din säljprocess
Oneflow automatiserar hela avtalsprocessen från början till slut, med allt på ett ställe. Vi förvandlar klumpiga, statiska avtal till hjälpsamma digitala avtal.

Skapa och förhandla
Skapa offerter från smarta mallar och förhandla med dina kunder direkt i plattformen.

Signera med juridiskt bindande e-signaturer
Signera med säkra och juridiskt bindande signaturer på vilken enhet som helst, var som helst.

Förvalta och analysera
Följ GDPR utan bekymmer med automatisk radering av utgångna och avfärdade avtal och få notiser om avtalets ledtider. Få insikter i hur teamet och avtalen presterar i realtid.

Koppla till ditt CRM
Synka dina avtal med ditt CRM och hantera hela avtalsprocessen från ditt säljverktyg. Alla händeler uppdateras automatiskt.

Boka en demo för att se hur Oneflow kan hjälpa ditt företag eller skicka ett mejl till s[email protected] ifall du har några frågor.

260123 logo saleseffect.se

Om Oneflow:

Hitta flow i din säljprocess
Oneflow automatiserar hela avtalsprocessen från början till slut, med allt på ett ställe. Vi förvandlar klumpiga, statiska avtal till hjälpsamma digitala avtal.

Skapa och förhandla
Skapa offerter från smarta mallar och förhandla med dina kunder direkt i plattformen.

Signera med juridiskt bindande e-signaturer
Signera med säkra och juridiskt bindande signaturer på vilken enhet som helst, var som helst.

Förvalta och analysera
Följ GDPR utan bekymmer med automatisk radering av utgångna och avfärdade avtal och få notiser om avtalets ledtider. Få insikter i hur teamet och avtalen presterar i realtid.

Koppla till ditt CRM
Synka dina avtal med ditt CRM och hantera hela avtalsprocessen från ditt säljverktyg. Alla händelser uppdateras automatiskt.

Boka en demo för att se hur Oneflow kan hjälpa ditt företag. Du kan också skicka ett mejl till [email protected] eller ringa +46 8 517 297 70 ifall du har några frågor.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 49, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och retail – från dagligvaruhandel och fältsälj till industri, SaaS och logistik. Flera annonser har snara deadlines redan i veckan, så se över din ansökan i tid.

QD förstärker ledningen med Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteam

QD förstärker ledningen med Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteam

Karriär

QD tar ett strategiskt kliv framåt genom att tillsätta Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteamet, en roll som syftar till att förstärka kundrelationer och driva effektiviteten.

saleseffect jobb

Nya chefs- och säljjobb inom teknik, retail och media — Vecka 48, 2025

Karriär

Senaste veckan har det kommit in många nya ledar- och säljroller, från dagligvaruhandeln och fordonsbranschen till industri, tech och AdTech. Här är en samlad överblick med ansvar, krav och sista ansökningsdagar för de mest aktuella tjänsterna.

Från säljare till försäljningschef - går det?

Från säljare till försäljningschef – går det? Komplett guide 2025

Karriär

Många säljare funderar förr eller senare på om det går att ta steget vidare och bli försäljningschef. Svaret är:Ja, det är en av de vanligaste karriärvägarna inom försäljning – men vägen dit kräver mer än hög omsättning och starka resultat. Rollen har förändrats snabbt under de senaste åren, och kraven 2025 är betydligt bredare än tidigare.

saleseffect jobb

Nya sälj- och ledarjobb i hela landet — Vecka 47, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butiksledning. Vi har samlat lediga tjänster i retail, industri/teknik, säkerhet, klimat/NGO och bemanning – med sista ansökningsdagar från nästa vecka och framåt.

Christian Fricke ny affärsutvecklingschef hos MySafety

Christian Fricke ny affärsutvecklingschef hos MySafety

Karriär

Christian Fricke har utsetts till ny affärsutvecklingschef hos MySafety, en roll som innebär strategiskt ansvar för att driva bolagets tillväxt och försäljningsstrategi.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad just nu — Vecka 46, 2025

Karriär

Här är en genomgång av senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknadsföring och affärsutveckling. Från detaljhandel och hospitality till industri, tech och life science – flera roller söker ledare med kommersiellt driv.

GU Ventures anställer Markus Zetterström som ny affärsutvecklare

GU Ventures anställer Markus Zetterström som ny affärsutvecklare

Karriär

GU Ventures stärker sitt team med Markus Zetterström för att driva innovations- och tillväxtstrategier.

Oskar Gibas Hjertquist ny CCO hos Autocirc – stärker fokus på kommerciell strategi

Oskar Gibas Hjertquist ny CCO hos Autocirc – stärker fokus på kommerciell strategi

Karriär

Autocirc AB, ledande inom bilåtervinning, annonserar tillsättningen av Oskar Gibas Hjertquist som ny Chief Commercial Officer.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs i flera branscher — Vecka 45, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb inom försäljning, marknadsföring och butik. Från dagligvaruhandeln och hotell till industri och internationella uppdrag – ledande och operativa roller med start redan den här veckan.

Mest läst

Foton: Carl Oscar

Ambiente: ”I vår monter brukar vi ha besökare från mer än 40 länder”

Den 6 – 10 februari äger mässan Ambiente rum i Frankfurt och vi har träffat Annika Öhberg, en av grundarna till svenska Carl Oscar som ställer ut för 11:e gången. Bredden på mässan är unik och här har de fått kontakt med många av sina största kunder och distributörer, berättar Annika. Och så ger hon tips till dig som funderar ...
Bädda för framgång 2026 – så rustar du ditt säljarbete för nästa år

Bädda för framgång 2026 – så rustar du ditt säljarbete för nästa år

Vill du gå in i 2026 med stark försäljning, skarpa kundmöten och ett team som levererar? Här är hur du bäddar för framgång.
Så fungerar marknadsföring i spelbranschen - En kort guide

Så fungerar marknadsföring i spelbranschen – En kort guide

Spelbranschen är en av de snabbast växande industrierna i världen, och marknadsföring spelar en avgörande roll för att locka nya spelare och behålla de befintliga. Marknadsföring inom spelbranschen skiljer sig från andra sektorer på grund av sina specifika utmaningar och möjligheter. Denna guide ger en översikt över hur marknadsföring fungerar i spelbranschen och vilka strategier som är mest effektiva.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com