Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-07-17 | Annons | Oneflow

Varför vi aldrig kommer pryda vår logga med en regnbågsflagga

Det är juli. Det betyder att företag världen över (åtminstone i vissa länder) precis firat, eller snart ska fira Pride. De visar sitt stöd för hbtqi-personer genom att skylta med regnbågsflaggan, vilket har blivit en internationell symbol för mångfald och allas lika värde.

Varför vi aldrig kommer pryda vår logga med en regnbågsflagga

För vissa företag handlar användandet av regnbågsflaggan bara om att plocka billiga poäng. Det är ett enkelt sätt för dem att visa sitt stöd för en social fråga, utan att faktiskt behöva göra särskilt mycket mer än att publicera några inlägg i sociala medier och måla sin logga i regnbågsfärger. Om de faktiskt är ett inkluderande företag på riktigt har mindre betydelse.

Men det finns dem som är värre. Enligt en studie från Popular Information, har 25 “Pridefirande” företag donerat miljontals dollar till ändamål som är tydligt anti-hbtqi. Trots att de framställer sig själva som supportrar. Det är denna typ av tvetydighet som underminerar det riktiga stödet för Pride, och visar att Pride bara är en marknadsföringsploj.

Företag som stöttar Pride på riktigt genom en inkluderande arbetsmiljö, låter sina handlingar tala för sig själva. Istället för en flagga. Som Oneflow. 

Oneflow snackar inte, de agerar

Ett stort antal hbtqi-personer i Norden är fortfarande inte bekväma med att vara öppna om hur de identifierar sig på jobbet, enligt en rapport från BCG. Och även om ingen ska känna sig pressad att offentliggöra sin identitet, så har arbetsgivare vissa skyldigheter. Det är viktigt att de säkerställer att deras anställda känner att de kan vara sig själva på den plats de spenderar merparten av sin tid på.

Oneflow har skapat en verkligt inkluderande arbetsplats. Två personer i ledningsgruppen är till exempel öppet gay eller queer. Men det är inte ett resultat av inkvotering eller en symbolisk handling. Det bara blev så naturligt. Det handlar helt enkelt om två kompetenta personer som har anställts för att göra det de är bra på.

– Det handlade aldrig om att fylla en kvot. Eftersom vi har stor mångfald i vårt bolag med människor med olika nationaliteter, sexuella läggningar, religioner etc., föll det naturligt. Det blir så när du anställer och befordrar människor baserat på vad de gör, inte på vem de är, säger Aksel Hagelid, försäljningschef på Oneflow.

Varför vi aldrig kommer pryda vår logga med en regnbågsflagga
Aksel Hagelid och Emilia Janis, medlemmar i Oneflows ledningsgrupp

Även om det kan tyckas banbrytande, så hoppas de två ledarna att queerpersoner i ledningen inte är så ovanligt som man tror. Och de vill inspirera andra att vara sig själva på jobbet.

– Jag hoppas att det inte är så ovanligt som vi tror. Jag hoppas att det finns fler queerpersoner på ledarpositioner och att de bara inte känner sig bekväma med att komma ut än, säger Emilia Janis, partnerchef på Oneflow, och fortsätter:

– Både Aksel och jag känner ett behov av att vara “out and proud” för att ge styrka till resten av bolaget, till de som ska börja jobba med oss eller de som vill. Så att de vet att detta är en trygg plats där man kan vara sig själv. 

Stötta Pride inifrån och ut, inte med en regnbågslogga 

Både Emilia och Aksel anser att företag har ett stort ansvar när det kommer till att skapa inkluderande miljöer för sina anställda. Till det hör att stötta Pride såväl som andra sociala frågor. Det är däremot inte en grej man bara gör en gång om året. 

– Vad vi gör under de resterande elva månaderna är viktigare än vad vi gör under Pride month. Uppmärksamheten och det stöd som visas för hbtqi-anställda under denna månad är bra, men resten av året då? Anställ oss, promota oss. Låt det inte vara ett problem. Det är viktigare hur vi agerar i vardagen. Stötta Pride, inte med en regnbågslogga utan genom att leva och andas Pride.

Det är lätt att låtsas vara en Pride-supporter för en månad med en regnbågsfärgad logga. Det är svårare att skapa en miljö där de anställda känner sig bekväma med att vara sig själva.

“Våra värderingar kom nerifrån och upp”

Alla företag har kärnvärden. Ibland är de så abstrakta att de tappar mening. Och visst, Oneflows värderingar: Show love, In it together och Beat yesterday, kan tyckas lika.

Men det som är annorlunda är att Oneflow etablerade dessa från dag ett och jobbade aktivt för att forma kulturen efter dem. De finns konstant i medvetandet.

260123 logo saleseffect.se

Om Oneflow:

Hitta flow i din säljprocess
Oneflow automatiserar hela avtalsprocessen från början till slut, med allt på ett ställe. Vi förvandlar klumpiga, statiska avtal till hjälpsamma digitala avtal.

Skapa och förhandla
Skapa offerter från smarta mallar och förhandla med dina kunder direkt i plattformen.

Signera med juridiskt bindande e-signaturer
Signera med säkra och juridiskt bindande signaturer på vilken enhet som helst, var som helst.

Förvalta och analysera
Följ GDPR utan bekymmer med automatisk radering av utgångna och avfärdade avtal och få notiser om avtalets ledtider. Få insikter i hur teamet och avtalen presterar i realtid.

Koppla till ditt CRM
Synka dina avtal med ditt CRM och hantera hela avtalsprocessen från ditt säljverktyg. Alla händelser uppdateras automatiskt.

Boka en demo för att se hur Oneflow kan hjälpa ditt företag. Du kan också skicka ett mejl till [email protected] eller ringa +46 8 517 297 70 ifall du har några frågor.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadschefer — Vecka 43, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna för dig inom försäljning, marknad och retail. Vi sammanfattar senaste veckans jobb – från retail och FMCG till industri, energi och säkerhet – med ansvar och profil som efterfrågas samt när ansökningarna stänger.

Sandra Löwgren tar rodret för försäljning på Ioffice – nya mål och struktur i sikte

Sandra Löwgren tar rodret för försäljning på Ioffice – nya mål och struktur i sikte

Karriär

Ioffice stärker sitt ledarskap genom att utnämna Sandra Löwgren till ny försäljningschef. Med en bakgrund från Hemnet och tech-/konsultbranschen får hon i uppdrag att strukturera försäljningsprocessen och driva bolaget mot ambitiösa tillväxtmål.

Vend förstärker ledningen – Yale Varty tillsätts som ny Chief Commercial Officer

Vend förstärker ledningen – Yale Varty tillsätts som ny Chief Commercial Officer

Karriär

I en strategiskt viktig rekrytering tillförs Vend en ledare med bred internationell erfarenhet för att driva den kommersiella tillväxten framåt. Yale Varty (40) tar plats i koncernledningen och tillträder som CCO den 15 december 2025.

saleseffect jobb

Nya sälj- och marknadsjobb över hela landet — Vecka 42, 2025

Karriär

Här är en genomgång av de nya sälj- och marknadsrollerna som publicerades under den senaste veckan. Från dagligvaruhandel och B2B-industri till media, sport och fordonshandel – urvalet spänner brett och flera tjänster har ansökningsfrist redan i morgon.

Andreas Birgersson utsedd till ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Andreas Birgersson utsedd till ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Karriär

Med en gedigen bakgrund inom försäljning och ledarskap ska han stärka företagets kundrelationer, affärsutveckling och strategiska mål.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 41, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning och marknadsrelaterade roller. Vi sammanfattar aktuella rekryteringar – från dagligvaruhandel och hotell till SaaS, industri och offentlig sektor.

saleseffect jobb

Nya ledarjobb inom sälj – från retail till SaaS — Vecka 40, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning och marknad. Ledarroller dominerar – från butik och FMCG till SaaS, industri, fordonsaffärer och media.

Peter Andersson ny försäljningsdirektör för dagligvaruhandeln på Coca-Cola Europacific Partners Sverige

Peter Andersson ny försäljningsdirektör för dagligvaruhandeln på Coca-Cola Europacific Partners Sverige

Karriär

Coca-Cola Europacific Partners Sverige rekryterar Peter Andersson som ny försäljningsdirektör för affärsområdet dagligvaruhandeln. Peter har gedigen erfarenhet från ledande positioner hos starka internationella och nationella varumärken inom snabbrörliga konsumentvaror och livsstil.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsfolk i hela landet — Vecka 39, 2025

Karriär

Här är nya jobb för dig inom försäljning, butik och B2B – från dagligvaruhandel till industri och tech. Vi har samlat senaste veckans jobb med ansvar, kravprofiler och sista ansökningsdagar.

MIAB rekryterar två erfarna anbudsspecialister för att driva fortsatt tillväxt

MIAB rekryterar två erfarna anbudsspecialister för att driva fortsatt tillväxt

Karriär

Som en del i sin accelererade satsning på digitalisation och AI förstärker MIAB organisationen med två nyckelrekryteringar – Liselotte Sundberg och Anna Nyblin – som ska lyfta anbuds- och affärsutvecklingsarbetet till nästa nivå.

Mest läst

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 30 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.
Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.
Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com