Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-07-17 | Annons | Oneflow

Varför vi aldrig kommer pryda vår logga med en regnbågsflagga

Det är juli. Det betyder att företag världen över (åtminstone i vissa länder) precis firat, eller snart ska fira Pride. De visar sitt stöd för hbtqi-personer genom att skylta med regnbågsflaggan, vilket har blivit en internationell symbol för mångfald och allas lika värde.

Varför vi aldrig kommer pryda vår logga med en regnbågsflagga

För vissa företag handlar användandet av regnbågsflaggan bara om att plocka billiga poäng. Det är ett enkelt sätt för dem att visa sitt stöd för en social fråga, utan att faktiskt behöva göra särskilt mycket mer än att publicera några inlägg i sociala medier och måla sin logga i regnbågsfärger. Om de faktiskt är ett inkluderande företag på riktigt har mindre betydelse.

Men det finns dem som är värre. Enligt en studie från Popular Information, har 25 “Pridefirande” företag donerat miljontals dollar till ändamål som är tydligt anti-hbtqi. Trots att de framställer sig själva som supportrar. Det är denna typ av tvetydighet som underminerar det riktiga stödet för Pride, och visar att Pride bara är en marknadsföringsploj.

Företag som stöttar Pride på riktigt genom en inkluderande arbetsmiljö, låter sina handlingar tala för sig själva. Istället för en flagga. Som Oneflow. 

Oneflow snackar inte, de agerar

Ett stort antal hbtqi-personer i Norden är fortfarande inte bekväma med att vara öppna om hur de identifierar sig på jobbet, enligt en rapport från BCG. Och även om ingen ska känna sig pressad att offentliggöra sin identitet, så har arbetsgivare vissa skyldigheter. Det är viktigt att de säkerställer att deras anställda känner att de kan vara sig själva på den plats de spenderar merparten av sin tid på.

Oneflow har skapat en verkligt inkluderande arbetsplats. Två personer i ledningsgruppen är till exempel öppet gay eller queer. Men det är inte ett resultat av inkvotering eller en symbolisk handling. Det bara blev så naturligt. Det handlar helt enkelt om två kompetenta personer som har anställts för att göra det de är bra på.

– Det handlade aldrig om att fylla en kvot. Eftersom vi har stor mångfald i vårt bolag med människor med olika nationaliteter, sexuella läggningar, religioner etc., föll det naturligt. Det blir så när du anställer och befordrar människor baserat på vad de gör, inte på vem de är, säger Aksel Hagelid, försäljningschef på Oneflow.

Varför vi aldrig kommer pryda vår logga med en regnbågsflagga
Aksel Hagelid och Emilia Janis, medlemmar i Oneflows ledningsgrupp

Även om det kan tyckas banbrytande, så hoppas de två ledarna att queerpersoner i ledningen inte är så ovanligt som man tror. Och de vill inspirera andra att vara sig själva på jobbet.

– Jag hoppas att det inte är så ovanligt som vi tror. Jag hoppas att det finns fler queerpersoner på ledarpositioner och att de bara inte känner sig bekväma med att komma ut än, säger Emilia Janis, partnerchef på Oneflow, och fortsätter:

– Både Aksel och jag känner ett behov av att vara “out and proud” för att ge styrka till resten av bolaget, till de som ska börja jobba med oss eller de som vill. Så att de vet att detta är en trygg plats där man kan vara sig själv. 

Stötta Pride inifrån och ut, inte med en regnbågslogga 

Både Emilia och Aksel anser att företag har ett stort ansvar när det kommer till att skapa inkluderande miljöer för sina anställda. Till det hör att stötta Pride såväl som andra sociala frågor. Det är däremot inte en grej man bara gör en gång om året. 

– Vad vi gör under de resterande elva månaderna är viktigare än vad vi gör under Pride month. Uppmärksamheten och det stöd som visas för hbtqi-anställda under denna månad är bra, men resten av året då? Anställ oss, promota oss. Låt det inte vara ett problem. Det är viktigare hur vi agerar i vardagen. Stötta Pride, inte med en regnbågslogga utan genom att leva och andas Pride.

Det är lätt att låtsas vara en Pride-supporter för en månad med en regnbågsfärgad logga. Det är svårare att skapa en miljö där de anställda känner sig bekväma med att vara sig själva.

“Våra värderingar kom nerifrån och upp”

Alla företag har kärnvärden. Ibland är de så abstrakta att de tappar mening. Och visst, Oneflows värderingar: Show love, In it together och Beat yesterday, kan tyckas lika.

Men det som är annorlunda är att Oneflow etablerade dessa från dag ett och jobbade aktivt för att forma kulturen efter dem. De finns konstant i medvetandet.

260123 logo saleseffect.se

Om Oneflow:

Hitta flow i din säljprocess
Oneflow automatiserar hela avtalsprocessen från början till slut, med allt på ett ställe. Vi förvandlar klumpiga, statiska avtal till hjälpsamma digitala avtal.

Skapa och förhandla
Skapa offerter från smarta mallar och förhandla med dina kunder direkt i plattformen.

Signera med juridiskt bindande e-signaturer
Signera med säkra och juridiskt bindande signaturer på vilken enhet som helst, var som helst.

Förvalta och analysera
Följ GDPR utan bekymmer med automatisk radering av utgångna och avfärdade avtal och få notiser om avtalets ledtider. Få insikter i hur teamet och avtalen presterar i realtid.

Koppla till ditt CRM
Synka dina avtal med ditt CRM och hantera hela avtalsprocessen från ditt säljverktyg. Alla händelser uppdateras automatiskt.

Boka en demo för att se hur Oneflow kan hjälpa ditt företag. Du kan också skicka ett mejl till [email protected] eller ringa +46 8 517 297 70 ifall du har några frågor.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs — Vecka 38, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butik. Ledarroller dominerar – från regionala säljchefer och BDM till butiksnära säljledare – med sista ansökningsdagar från tisdag 23 september och framåt.

Effektify rekryterar ny CRO

Effektify rekryterar ny CRO

Karriär

Effektify har gjort klart med Jimi Guldstrand som ny Chief Revenue Officer (CRO). Han kommer närmast från rollen som VP Revenue hos Funnel i USA och tar nu plats i ledningen hos det svenska martech-bolaget.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 37, 2025

Karriär

Här är en genomgång av nya tjänster inom försäljning, marknadsföring och närliggande områden. Urvalet bygger på senaste veckans jobb, med roller från butik och hotell till industri, tech och offentlig sektor.

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Karriär

Invent Medic rekryterar en erfaren fysioterapeut som deltidsresurs för att förstärka försäljningen av Efemia i Region Stockholm och angränsande områden. Rekryteringen ska öka närvaron hos vårdpersonal och förskrivare – och säkra att lösningen når fler kvinnor.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj, butik och kommersiella ledare — Vecka 36, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna inom försäljning, marknad och ledarskap från senaste veckan. Urvalet spänner från butikschefsnära roller och retailledning till kommersiella toppjobb i tech, industri och life science.

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Karriär

Kafferosteriet Löfbergs tar ett strategiskt grepp om sin internationella expansion och rekryterar Kieran Youngman som ny Chief Commercial Officer. Med bred erfarenhet från globala FMCG‑företag och en stark drivkraft för hållbarhet får han i uppdrag att ytterligare stärka Löfbergs position i särskilt Storbritannien och Danmark.

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Karriär

Lindab stärker sin satsning i östra Sverige med rekryteringen av Magnus Trummens som ny försäljningschef för plåtslageri i Region Öst. Med gedigen erfarenhet från takbranschen och tydligt entreprenörsdriv ska han bygga team, driva kundvärde och utveckla lokal närvaro från Stockholm till Karlstad.

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Mest läst

Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.
”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

Återbruk, flexibilitet och kundlojalitet har blivit ledord för Sture Exhibitions & Events. Företaget vill visa att hållbara lösningar inte bara är bra för miljön, utan också skapar långsiktigt värde.
23 tips för att motivera säljare

23 tips för att motivera säljare

Hur motiverar man egentligen ett säljteam till att alltid prestera på topp – utan att skapa stress eller tappa engagemang på vägen?
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com