Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-12-02 | Annons | Native | Svea Leasing

Har du råd att inte ha koll? Många betalar för mycket för sin vagnpark.

Som försäljningschef ska du se till att ni säljer bra och ha koll på kostnaderna. Men har ni optimerat företagets vagnpark? Har ni era bilar på det leasingbolag som erbjöds när bilarna köptes in? Då finns det både pengar och tid att spara på att ha alla företagets bilar på samma leasingbolag oavsett bilmärke.

Har du råd att inta ha koll? Många betalar för mycket för sin vagnpark. Foto: Vp Valery, Unsplash

Ja, men hur funkar det då? tänker du. När du och dina säljare, eller andra på ert företag tar ut era nya tjänstebilar så erbjuds ni ju alltid ett leasingupplägg av bilföretaget ni handlar av och sen rullar det på så i tre-fyra år. Är det inte gott nog så?

Misstag att bara låta basbeloppen styra

Klart alla vill ha smartaste upplägget av sin vagnpark! Vi ber Pär Nordström, vd på Svea Leasing berätta mer.

-Det är förvånansvärt många som inte upptäckt hur mycket pengar och tid de skulle spara genom att optimera varje tjänstebilsupplägg, säger Pär Nordström. Ofta har företaget bestämt hur många basbelopp den anställdes tjänstebil får kosta och missar helt att titta på bilens TCO, det vill säga vad den kommer kosta företaget över hela leasingperioden, det som kallas Total Cost of Ownership.

Inte bara priset som avgör

Pär ger oss följande exempel:
Anna får ta ut en tjänstebil med ett värde på upp till åtta prisbasbelopp. Anna väljer en bil för 384 000 kronor. Leasingavtalet läggs upp av företaget som sålt bilen.

Kalle får också ta ut en tjänstebil för upp till åtta prisbasbasbelopp och han väljer en bil från ett helt annat märke för 420000 kronor.

Både Anna och Kalle kör sina bilar i tre år. Fakturorna från de olika leasingbolagen kommer in till er och betalas och allt fungerar egentligen smidigt. Men frågan är vad kunde ni sparat om ni låtit ett och samma leasingbolag hantera bilarna, trots att de är av olika fabrikat? Och vad kostade bilarna totalt över hela leasingperioden? Vad blev egentligen TCO (Total Cost of Ownership) per bil?

De smarta optimerar varje leasingupplägg

Många företag är låsta av tanken på prislappen på tjänstebilen där den står i bilhallen men Svea Leasing gör istället en budget över vad bilen kommer att kosta över hela perioden bilen ska ägas av företaget och tar fram dess TCO.

Hur stor är nedskrivningen?
Vad är restvärdet efter tre år?
Garantiåtaganden, tillbehör mm

De hanterar också upplägg där den anställde vill ta ut en bil för mer än de basbelopp företaget satt som maxgräns. Skillnaden regleras genom ett bruttolöneavdrag för den anställde. För företaget kan det här vara en fördel att erbjuda denna möjlighet till nyckelpersoner då de knyts närmare till företaget. Ansvaret för bilen övergår nämligen till den anställde vid ett sådant här upplägg och personen behöver tänka till en gång extra innan de byter jobb.

”Varje tjänstebilsupplägg är unikt och måste hanteras så för att bli optimalt.”
Pär Nordström, vd Svea Leasing

 

Att samla alla billeasingavtal och dessutom administrationen kring dem hos ett bolag som Svea Leasing innebär att ditt företag sparar både pengar och tid. Sedan 1978 har Svea Leasing hjälpt företag att jobba smartare med just sina företagsbilar. Och så här kan du göra:

Uttag av nya leasingbilar

  1. Den anställde tar in några offerter på olika bilar. Dessa mejlas till Svea Leasing.
  2. Svea Leasing tar fram TCO för varje bil.
  3. Utifrån Svea Leasings underlag bestämmer ni vilken bil som ska beställas.
  4. Svea Leasing beställer bilen.
  5. Den anställde hämtar ut sin bil.
  6. Svea Leasing sköter allt det administrativa med avstämningar två gånger om året.
  7. När leasingperioden är slut ser Svea Leasing till att restvärdena av bilen blir så optimala som möjligt och att den anställde tar ut en ny tjänstebil med bra TCO.

Hantering av befintliga leasingbilar på ert företag

  1. Skicka in de leasingavtal som finns på företaget till Svea Leasing
  2. Om det är fördelaktigt läggs de över på Svea Leasing för att ha alla företagets bilar samlade på ett och samma ställe.
  3. Svea Leasing sköter sen allt det administrativa med avstämningar två gånger om året och ser till att det blir så fördelaktigt som möjligt när leasingperioden är slut och bilen ska lämnas tillbaka.

Vagnparksadministration för 250 kronor per bil och månad

Administrationen kring företagets bilar kan vara svåröverskådligt och tidskrävande. För 250 kronor per bil och månad hanterar Svea Leasing detta. De hjälper också till att ta fram en bilpolicy om ni inte har det.

Kort och gott – med sin branschkunskap ser de till att ni alltid har det mest optimala vagnparksupplägget! En no-brainer för alla som vill jobba smart!

 

Svea Leasing har haft kunden i fokus sedan 1978 och erbjuder helhetslösningar där de hjälper dig som kund att hitta rätt bil, rätt finansiering och bästa tänkbara villkor. Dessutom tar de hand om all administration så att du och ditt företag kan fokusera på det ni gör bäst. Helt enkelt – du kör – Svea Leasing sköter resten!
Välkommen att kontakta Svea Leasing här!

Svealeasing

Svea Leasing och Svea Vagnparksadministration

Svea Leasing AB grundades 1978. Vi erbjuder ett problemfritt bilåkande med personlig service till företag och deras anställda.

När du väljer Svea Leasing får du en samarbetspartner som alltid försöker hitta den lägsta totalkostnaden och den bästa lösningen för dig och ditt företag.

Vår affärsidé

Rådgivning
Ni kör – vi hjälper er att välja rätt!
Det är många val som ska göras vid en leasing. Val av bil, utrustning, miljöpåverkan, leasingperiod, avskrivning m.m. är viktiga faktorer att ta hänsyn till. Vi är experter på dessa områden och tar oss tid att anpassa varje enskilt leasingavtal.

Kostnadskontroll
Ni kör – vi håller koll på kostnaden!
Vet ni vad era bilar kostar idag? Hos oss får ni en kostnadsfri analys av er vagnpark. Därefter gör vi en bilpolicy där vi tillsammans bestämmer vilken kostnadsnivå som passar just er. Vi gör sedan noggranna avstämningar av alla löpande bilkostnader och följer upp dem med de anställda och med er bilansvariga.

Valfrihet
Ni kör – vi levererar det ni vill ha!
Det är många önskemål som skall tillgodoses när en anställd ska ha bil. En del behöver ha en bil som fungerar för den stora familjen, andra vill ha en bil som är miljövänlig, några tittar mest på antalet hästkrafter medan andra i första hand vill hålla ned bilkostnaden. Med Svea Leasing kan alla få välja fritt utan att det påverkar företagets kostnad.

Vagnparksadministration
Ni kör – vi sköter administrationen.
Vår vagnparksadministration hjälper ditt företag och fungerar som er förlängda arm. Vi hanterar allt från bilbeställningar och drivmedelskort till bokföringsunderlag och trängselskatter. Dessutom hamnar alla inköp på en samlingsfaktura.

KONTAKTA OSS!

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya sälj- och marknadsjobb över hela landet — Vecka 42, 2025

Karriär

Här är en genomgång av de nya sälj- och marknadsrollerna som publicerades under den senaste veckan. Från dagligvaruhandel och B2B-industri till media, sport och fordonshandel – urvalet spänner brett och flera tjänster har ansökningsfrist redan i morgon.

Andreas Birgersson utsedd till ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Andreas Birgersson utsedd till ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Karriär

Med en gedigen bakgrund inom försäljning och ledarskap ska han stärka företagets kundrelationer, affärsutveckling och strategiska mål.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 41, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning och marknadsrelaterade roller. Vi sammanfattar aktuella rekryteringar – från dagligvaruhandel och hotell till SaaS, industri och offentlig sektor.

saleseffect jobb

Nya ledarjobb inom sälj – från retail till SaaS — Vecka 40, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning och marknad. Ledarroller dominerar – från butik och FMCG till SaaS, industri, fordonsaffärer och media.

Peter Andersson ny försäljningsdirektör för dagligvaruhandeln på Coca-Cola Europacific Partners Sverige

Peter Andersson ny försäljningsdirektör för dagligvaruhandeln på Coca-Cola Europacific Partners Sverige

Karriär

Coca-Cola Europacific Partners Sverige rekryterar Peter Andersson som ny försäljningsdirektör för affärsområdet dagligvaruhandeln. Peter har gedigen erfarenhet från ledande positioner hos starka internationella och nationella varumärken inom snabbrörliga konsumentvaror och livsstil.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsfolk i hela landet — Vecka 39, 2025

Karriär

Här är nya jobb för dig inom försäljning, butik och B2B – från dagligvaruhandel till industri och tech. Vi har samlat senaste veckans jobb med ansvar, kravprofiler och sista ansökningsdagar.

MIAB rekryterar två erfarna anbudsspecialister för att driva fortsatt tillväxt

MIAB rekryterar två erfarna anbudsspecialister för att driva fortsatt tillväxt

Karriär

Som en del i sin accelererade satsning på digitalisation och AI förstärker MIAB organisationen med två nyckelrekryteringar – Liselotte Sundberg och Anna Nyblin – som ska lyfta anbuds- och affärsutvecklingsarbetet till nästa nivå.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs — Vecka 38, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butik. Ledarroller dominerar – från regionala säljchefer och BDM till butiksnära säljledare – med sista ansökningsdagar från tisdag 23 september och framåt.

Effektify rekryterar ny CRO

Effektify rekryterar ny CRO

Karriär

Effektify har gjort klart med Jimi Guldstrand som ny Chief Revenue Officer (CRO). Han kommer närmast från rollen som VP Revenue hos Funnel i USA och tar nu plats i ledningen hos det svenska martech-bolaget.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 37, 2025

Karriär

Här är en genomgång av nya tjänster inom försäljning, marknadsföring och närliggande områden. Urvalet bygger på senaste veckans jobb, med roller från butik och hotell till industri, tech och offentlig sektor.

Mest läst

Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.
Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.
8 tips: Så lyckas du med din säljtävling

8 tips: Så lyckas du med din säljtävling

En säljtävling ska inte bli ännu ett kontrollmått, utan ett verktyg som tydliggör fokus, driver aktivitet och bygger laganda genom att göra rätt beteenden lätta att förstå, lätta att genomföra och lätta att fira när de inträffar, vilket i sin tur skapar varaktig motivation och bättre affärer över tid.
De 10 kraftfulla AI-prompts som tar din säljorganisation till nästa nivå

10 kraftfulla AI-prompts som tar din säljorganisation till nästa nivå

Nu räcker det inte längre med att följa gamla checklistor eller fasta rutiner. Som försäljningschef står du ständigt under press att leverera inte bara fler affärer, utan också högre marginaler och större teamresultat – ofta utan att tillföras nya resurser.
39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com