Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-05-13 | Annons | Native | Nya Ledarskapet

Var en mer generös chef till dig själv och öka din försäljning!

Ibland är det lätt att fastna i tankar som begränsar vår potential och hindrar oss från att nå såväl våra egna mål, som dem för hela vårt säljteam. Det handlar om vår självbild och hur den påverkar vårt beteende. Så hur kan du som chef öka försäljningen genom att vara mer generös mot dig själv?

Var en mer generös chef till dig själv och öka din försäljning!

”Jag är ingen säljare”

Har du också hört säljare säga, eller kanske själv tänkt tanken – jag är egentligen ingen säljare, jag är inte en sådan säljare, jag passar inte för detta kundsegment, jag måste ha mer kunskap, material, marknadsföring, etc…vad ska kunden tro om mig?

Det är inte ovanligt när det kommer till försäljning att vi har en begränsande självbild.

Självbild definierar vi på Nya Ledarskapet som summan av ditt självförtroende och din självkänsla – det vill säga din uppfattning om dig själv.

Låter du din självbild påverka ditt resultat?

På daglig basis kan vår självbild påverkas av olika faktorer, särskilt när vi möter motgångar eller utmaningar. Jag kanske känner mig osäker, otillräcklig eller tvivlar på min förmåga att lyckas med försäljningen. Men det är viktigt att komma ihåg, att mina kunders bild av mig, sannolikt inte är lika nedslående.

Självbilden påverkar inte bara hur vi ser på oss själva, utan också hur vi agerar och interagerar med potentiella kunder. När vi går in i säljsituationer med en negativ självbild riskerar vi att sabotera våra egna framgångar redan från början. Det är därför viktigt att vara medveten om den inre dialogen och aktivt arbeta med att förändra den till något mer konstruktivt och stärkande.

Det finns ett talesätt ”Om du tror att du kan, eller tror att du inte kan, så har du förmodligen helt rätt”.  Vi blir det vi tänker och tror om oss själva.

Även forskningen inom området visar att förväntningen på vilka resultat vi kan uppnå i mycket högre grad styr utfallet än den faktiska begåvningen. När det finns en konflikt mellan vilja och förväntan så vinner förväntan. Om jag går in i en situation och samtidigt dras med en självbild att jag inte kan nå mitt mål (min försäljning) – så är jag begränsad innan jag ens har börjat.

Så är du en bra chef för dig själv!

Det är med andra ord viktigt att sträva efter att skapa och upprätthålla en positiv självbild. Det handlar om att medvetandegöra dina tankar och aktivt välja att fokusera på det som stärker dig. Genom att ge dig själv beröm och erkännande för dina prestationer kan du bygga upp en självbild som främjar framgång och tillväxt.

Du behöver inte gå någon chefskurs för att förstå vikten av att ge konkret och positiv feedback till dina medarbetare för att skapa tillfredsställelse och hög prestation. Men när det kommer till feedback till dig själv, hur ser din egen dialog ut?

Du, liksom många andra, är säkert en ganska snål chef mot dig själv. Att reflektera över hur du behandlar dig själv och de ord du väljer att dela med dig själv, är avgörande för hur din självbild är. Och den går att påverka!

3 råd från oss på Nya Ledarskapet:

  • Medvetandegöra dina tankar! Vilka gynnar dig och reflektera också över hur du pratar med dig själv.
  • Fokusera på det du gör bra och beröm dig själv!
  • Skriv ner dina reflektioner och dina positiva ord och var stolt!

Att vara en bra ledare börjar med att vara en stark ledare för dig själv –så se till att även stärka dig själv!

Svårt att hitta motivationen eller se dina styrkor? Är detta något som du skulle vilja ha hjälp med? Hör av dig till oss på Nya Ledarskapet, vi vill inget annat än att hjälpa dig att lyckas!

Vi ses!

Pia & Teamet på Nya Ledarskapet

NL logotyp

Vad skulle det betyda för dig och din organisation om den blev effektivare i säljarbetet, levererade bättre försäljningssiffror och att ni samtidigt upplevde att ni mådde bättre? Du har målen, vi har verktygen. Tillsammans får vi får det att hända.

Vi är 15-tal konsulter spridda över landet och har utvecklat och coachat 5,000 individer i 25 olika länder världen över. Vi coachar dig och din organisation steg för steg mot uppsatta mål, direkt i verksamheten, så kallad ”on-the-job training” och introducerar kraftfulla verktyg och arbetssätt längs vägen.

Vårt träningsprogram  är validerat av Karolinska Institutet och deras avdelning för neurovetenskap och är noggrant utformat för att främja hållbar förändring inom organisationer och för att ge tydligt resultat över tid.

Av våra kunder upplever 95% att de levererade bättre resultat och 90% mår bättre.

Kontakta gärna oss så kan vi berätta mera.

Bild Pia

Pia Thedéen
VD & Ledarutvecklare

070-549 82 90

[email protected]

Min profil på Linkedin

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 49, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och retail – från dagligvaruhandel och fältsälj till industri, SaaS och logistik. Flera annonser har snara deadlines redan i veckan, så se över din ansökan i tid.

QD förstärker ledningen med Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteam

QD förstärker ledningen med Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteam

Karriär

QD tar ett strategiskt kliv framåt genom att tillsätta Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteamet, en roll som syftar till att förstärka kundrelationer och driva effektiviteten.

saleseffect jobb

Nya chefs- och säljjobb inom teknik, retail och media — Vecka 48, 2025

Karriär

Senaste veckan har det kommit in många nya ledar- och säljroller, från dagligvaruhandeln och fordonsbranschen till industri, tech och AdTech. Här är en samlad överblick med ansvar, krav och sista ansökningsdagar för de mest aktuella tjänsterna.

Från säljare till försäljningschef - går det?

Från säljare till försäljningschef – går det? Komplett guide 2025

Karriär

Många säljare funderar förr eller senare på om det går att ta steget vidare och bli försäljningschef. Svaret är:Ja, det är en av de vanligaste karriärvägarna inom försäljning – men vägen dit kräver mer än hög omsättning och starka resultat. Rollen har förändrats snabbt under de senaste åren, och kraven 2025 är betydligt bredare än tidigare.

saleseffect jobb

Nya sälj- och ledarjobb i hela landet — Vecka 47, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butiksledning. Vi har samlat lediga tjänster i retail, industri/teknik, säkerhet, klimat/NGO och bemanning – med sista ansökningsdagar från nästa vecka och framåt.

Christian Fricke ny affärsutvecklingschef hos MySafety

Christian Fricke ny affärsutvecklingschef hos MySafety

Karriär

Christian Fricke har utsetts till ny affärsutvecklingschef hos MySafety, en roll som innebär strategiskt ansvar för att driva bolagets tillväxt och försäljningsstrategi.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad just nu — Vecka 46, 2025

Karriär

Här är en genomgång av senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknadsföring och affärsutveckling. Från detaljhandel och hospitality till industri, tech och life science – flera roller söker ledare med kommersiellt driv.

GU Ventures anställer Markus Zetterström som ny affärsutvecklare

GU Ventures anställer Markus Zetterström som ny affärsutvecklare

Karriär

GU Ventures stärker sitt team med Markus Zetterström för att driva innovations- och tillväxtstrategier.

Oskar Gibas Hjertquist ny CCO hos Autocirc – stärker fokus på kommerciell strategi

Oskar Gibas Hjertquist ny CCO hos Autocirc – stärker fokus på kommerciell strategi

Karriär

Autocirc AB, ledande inom bilåtervinning, annonserar tillsättningen av Oskar Gibas Hjertquist som ny Chief Commercial Officer.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs i flera branscher — Vecka 45, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb inom försäljning, marknadsföring och butik. Från dagligvaruhandeln och hotell till industri och internationella uppdrag – ledande och operativa roller med start redan den här veckan.

Mest läst

Foton: Carl Oscar

Ambiente: ”I vår monter brukar vi ha besökare från mer än 40 länder”

Den 6 – 10 februari äger mässan Ambiente rum i Frankfurt och vi har träffat Annika Öhberg, en av grundarna till svenska Carl Oscar som ställer ut för 11:e gången. Bredden på mässan är unik och här har de fått kontakt med många av sina största kunder och distributörer, berättar Annika. Och så ger hon tips till dig som funderar ...
Bädda för framgång 2026 – så rustar du ditt säljarbete för nästa år

Bädda för framgång 2026 – så rustar du ditt säljarbete för nästa år

Vill du gå in i 2026 med stark försäljning, skarpa kundmöten och ett team som levererar? Här är hur du bäddar för framgång.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.
Så fungerar marknadsföring i spelbranschen - En kort guide

Så fungerar marknadsföring i spelbranschen – En kort guide

Spelbranschen är en av de snabbast växande industrierna i världen, och marknadsföring spelar en avgörande roll för att locka nya spelare och behålla de befintliga. Marknadsföring inom spelbranschen skiljer sig från andra sektorer på grund av sina specifika utmaningar och möjligheter. Denna guide ger en översikt över hur marknadsföring fungerar i spelbranschen och vilka strategier som är mest effektiva.
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com