”Jag är ingen säljare”
Har du också hört säljare säga, eller kanske själv tänkt tanken – jag är egentligen ingen säljare, jag är inte en sådan säljare, jag passar inte för detta kundsegment, jag måste ha mer kunskap, material, marknadsföring, etc…vad ska kunden tro om mig?
Det är inte ovanligt när det kommer till försäljning att vi har en begränsande självbild.
Självbild definierar vi på Nya Ledarskapet som summan av ditt självförtroende och din självkänsla – det vill säga din uppfattning om dig själv.
Låter du din självbild påverka ditt resultat?
På daglig basis kan vår självbild påverkas av olika faktorer, särskilt när vi möter motgångar eller utmaningar. Jag kanske känner mig osäker, otillräcklig eller tvivlar på min förmåga att lyckas med försäljningen. Men det är viktigt att komma ihåg, att mina kunders bild av mig, sannolikt inte är lika nedslående.
Självbilden påverkar inte bara hur vi ser på oss själva, utan också hur vi agerar och interagerar med potentiella kunder. När vi går in i säljsituationer med en negativ självbild riskerar vi att sabotera våra egna framgångar redan från början. Det är därför viktigt att vara medveten om den inre dialogen och aktivt arbeta med att förändra den till något mer konstruktivt och stärkande.
Det finns ett talesätt ”Om du tror att du kan, eller tror att du inte kan, så har du förmodligen helt rätt”. Vi blir det vi tänker och tror om oss själva.
Även forskningen inom området visar att förväntningen på vilka resultat vi kan uppnå i mycket högre grad styr utfallet än den faktiska begåvningen. När det finns en konflikt mellan vilja och förväntan så vinner förväntan. Om jag går in i en situation och samtidigt dras med en självbild att jag inte kan nå mitt mål (min försäljning) – så är jag begränsad innan jag ens har börjat.
Så är du en bra chef för dig själv!
Det är med andra ord viktigt att sträva efter att skapa och upprätthålla en positiv självbild. Det handlar om att medvetandegöra dina tankar och aktivt välja att fokusera på det som stärker dig. Genom att ge dig själv beröm och erkännande för dina prestationer kan du bygga upp en självbild som främjar framgång och tillväxt.
Du behöver inte gå någon chefskurs för att förstå vikten av att ge konkret och positiv feedback till dina medarbetare för att skapa tillfredsställelse och hög prestation. Men när det kommer till feedback till dig själv, hur ser din egen dialog ut?
Du, liksom många andra, är säkert en ganska snål chef mot dig själv. Att reflektera över hur du behandlar dig själv och de ord du väljer att dela med dig själv, är avgörande för hur din självbild är. Och den går att påverka!
3 råd från oss på Nya Ledarskapet:
- Medvetandegöra dina tankar! Vilka gynnar dig och reflektera också över hur du pratar med dig själv.
- Fokusera på det du gör bra och beröm dig själv!
- Skriv ner dina reflektioner och dina positiva ord och var stolt!
Att vara en bra ledare börjar med att vara en stark ledare för dig själv –så se till att även stärka dig själv!
Svårt att hitta motivationen eller se dina styrkor? Är detta något som du skulle vilja ha hjälp med? Hör av dig till oss på Nya Ledarskapet, vi vill inget annat än att hjälpa dig att lyckas!
Vi ses!