– Jeep är ett varumärke som symboliserar frihet och mångsidighet. Med nya Jeep Avenger E-Hybrid erbjuder vi kunden ytterligare ett alternativ till att påbörja sin resa mot elektrifierad körning. Dessutom till ett mycket konkurrenskraftigt lanseringspris på 319.900 kr, vilket gör elektrifierad mobilitet tillgänglig för fler, säger Rami Kitttilä , Country Director för Astara Sweden.
Elektrifieringspionjär
Jeep® utvecklar kontinuerligt sitt nya koncept för mobilitet för att ytterligare förbättra kapaciteten, komforten, bränsleeffektiviteten, säkerheten, respekten för miljön och äventyrskänslan. Elektrifieringsplanen startade i Europa i slutet av år 2020 och utökades med lanseringen av 4xe Plug-In hybrid-teknik på Compass, Renegade och Wrangler. År 2023 kom den första helt elektriska Jeep-modellen någonsin, i form av Avenger – varumärkets DNA förpackat i en kompakt SUV med en unik kombination av förmåga, stil, funktionalitet och teknik.
Elektrisk drivteknik
Motorn som driver nya Avenger e-Hybrid är höjden av teknisk prestation och levererar både komfort och prestanda. Tack vare denna banbrytande teknik får man en utomordentligt jämn körupplevelse med nya Avenger e-Hybrid, vilket gör att man kan njuta av elektrisk rörlighet i låga hastigheter tack vare kombinationen av den automatiska 6-växlade e-DCT6 dubbelkopplingsväxellådan och dess integrerade elektriska motor.
Likaså förbättrar elmotorn effektiviteten och körglädjen, vilket gör att fordonet kan färdas med förbränningsmotorn avstängd i vissa situationer. Detta läge aktiveras vid stadskörning under hastigheter lägre än 30 km/h, och når upp till 1 km autonomi i helelektriskt läge på stads- och landsvägar om vanlig körning bibehålls, och när föraren släpper gaspedalen under stabila förhållanden eller i nedförsbacke på motorvägar. Därmed sparas bränsle. Tekniken ingår också i motortändningsprocessen, som underlättas av en elmotor med stöd av en remstartgenerator. Detta möjliggör en sömlös övergång mellan förbränningsmotorn och elmotorn, samtidigt som en tyst körning bibehålls.
Nyckeln till dess prestanda ligger i en harmonisk samverkan mellan den 1,2-liters, 3-cylindriga förbränningsmotorn, som kan leverera upp till 100 hästkrafter, litiumjonbatteriet på 48 volt och den innovativa 6-växlade och automatiska dubbelkopplingslådan. Denna växellåda innehåller en 21-kW elmotor, en växelriktare och den centrala transmissionsenheten, som arbetar tillsammans för att optimera kompakthet och effektivitet.Den extra elkraften förbättrar vridmomentet och säkerställer en tyst start för föraren, med jämna och snabba övergångar. Den elektrisk kraften är också användbar för funktionen ”e-creeping”, som tillåter en serie korta rörelser framåt utan gaspådrag, vilket är fördelaktigt i situationer som trafikstockningar. Fordonet kan även parkeras i 100% elläge (e-parking). Denna teknik möjliggör energiåtervinning under fartminskning och automatisk laddning genom regenerativ bromsning.
Under typiska körförhållanden är motorn konstruerad för optimal bränsleeffektivitet, vilket ger upp till 15% minskning av CO2-utsläppen jämfört med en förbränningsmotor med automatisk växellåda. Detta uppnås också genom Miller-cykeln och resulterar i ungefärliga CO2-utsläpp på mellan 111 till 114 gram per kilometer, vilket ger bilen en gynnsam ställning inom sin kategori.
Prestanda
Nya Avenger e-Hybrid erbjuder en acceleration från 0 till 100 km/h på bara 11 sekunder, i kombination med ett praktiskt taget omedelbart vridmoment från elmotorn. Detta optimerar förbränningsmotorns prestanda, särskilt under omstarter, dämpar ”turbofördröjningen” och säkerställer en snabb respons när gaspedalen trycks ned, vilket ger en utomordentlig körupplevelse. I rent elektriskt läge vid start är förbränningsmotorn endast inkopplad när ytterligare kraft behövs.
Nya Avenger e-Hybrid: med ny uppsättning produktfunktioner
Med nya Avenger e-Hybrid erbjuds nya funktioner; Open-Air Sky Roof, som erbjuder en härlig utomhusupplevelse för både förare och passagerare.En annan nyhet för att öka komforten är den eldrivna förarstolen med massagefunktion.Med nya Avenger E-Hybrid ingår flera anmärkningsvärda förbättringar av både exteriör och interiör. Externt har den ett distinkt märke. Inne i bilen kan förare välja mellan ett 7-tums e-Hybrid-kluster med MHEV-information om t ex körläge, motorstatusåterkoppling och effektmätaravläsningar, eller så kan de välja 10,25-tums e-Hybrid-klustret. Dessutom är fordonet utrustat med rattväxelpaddlar kopplat till den banbrytande 6-växlad DCT-växellåda.
Bland höjdpunkterna finns ett 48V-system som ger en äkta hybridupplevelse. Bränsleförbrukningen är också anmärkningsvärd, på bara 5,1 l/100 km. Drivlinan har en motor med en 1.2 e-DCT 6-växlad P2 48V-konfigurering, som ger en maximal effekt på 74kW (100 hk) och 205Nm vridmoment, tillsammans med en 21kW e-motor som levererar 55 Nm vridmoment. Detta kompletteras med en 44-liters bränsletank.
Dessutom innebär hybridsystemet betydande CO2-besparingar jämfört med traditionella bensinmotorer, med möjligheten att minska utsläppen med mer än 10g CO2/km jämfört med en manuell bensinmotor enligt WLTP:s kriterier.
Select Terrain-system som standard
I nya Avenger e-Hybrid finns den unika Hill Descent Control och Select Terrain-systemet – standard på alla versioner – med sex körprogram som i första hand inkluderar Normal-läget för vardagskörning. Sedan finns Eco-läget för att spara energi och Sport-läget för dynamisk körning. De mer specialiserade lägena är Snow, som är idealiskt för snöiga vägar, Mud-läget för leriga vägar och Sand för sandiga förhållanden. Kort sagt en bred tillgänglighet för alla möjliga variationer och alla väderförhållanden.
Välutrustade utrustningsnivåer
Longitude erbjuder bl a; 16-tums lättmetallfälgar, LED-strålkastare, gråfärgade hasplåtar, tygsäten, 7-tums digitalt kluster, farthållare,trådlös Apple CarPlay / Android Auto, parkeringssensorer bak, regnsensor, autonom nödbroms för fordon,fotgängare/cyklister, trafikskyltsavläsning, trötthetsvarnare, filhållningsassistans, körprogramsväljare Selec Terrain m.m
Altitude erbjuder utöver; 17-tums lättmetallfälgar, silverfärgade hasplåtar, premiumsäten i tyg/vinyl,höj- och sänkbart lastgolv, silverfärgad instrumentpanel, automatisk luftkonditionering, 10,25-tums digitalt kluster,parkeringssensorer fram, autonom körning nivå 2, adaptiv farthållare m.m
Summit erbjuder utöver; 18-tums lättmetallfälgar, Full-LED-projektorer fram och bakljus, öppningsbart glastak, mörktonade rutor, läderklädda säten med massagefunktion,ambient lightning, navigation, trådlös smartphoneladdare, Premium Audio By JBL med 8 högtalare 300W, backkamera 180° med drönar vy, hands-free baklucka,döda vinkeln-övervakning m.m