Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-09-04 | Inspiration

”Alla vinner på att lära sig att umgås igen!”

Känns kickoffen bra men ändå inte? Står vi och tittar på telefonen trots att vi vet att vi borde nätverka med kollegor och kunder? Kristoffer Schjött-Quist har haft radarn på i 25 år och för Saleseffect berättar han hur vi måste lägga upp allt på ett annat sätt nu än före pandemin.

”Alla vinner på att lära sig att umgås igen!”Kristoffer Schjött-Quist Foto: Pointbreak

De senast åren med isolering och hemmakontor har gjort att vi utan att riktigt märka det tappat förmågan att få fram det bästa i mötet med andra människor, oavsett om det är i jobbet eller privat. I en rapport från Kantar Sifo från december förra året uppger hela 48 procent i åldersgruppen 18 – 29 år att de känner ett obehag för att ringa och/eller svara i telefon. Vi står inför en ny tid av möten och vi måste helt enkelt lära oss att umgås igen och aktivt jobba med nätverkandet!

Dags att superaktivera nätverkandet

Så här efter sommaren är det många arbetsplatser som rivstartar med en kickoff eller konferens. Kanske är du försäljningschef och sitter just nu med att lägga upp innehållet? Eller du som säljare har kanske precis satt upp nya personliga mål för hösten och är ivrig att komma igång med dem? Men för att det ska bli riktigt bra kan du inte göra som förut. Vi ringer upp Kristoffer Schjött-Quist, serie-entreprenören som föreläser om hur du kan superaktivera nätverkandet och nå fram i det personliga mötet.

”Utmaning – börja från andra hållet”

Kristoffer älskar att föreläsa och att inspirera andra i att bli bättre och att bry sig om varandra – på riktigt. Han har haft radarn påslagen i 25 år och redan i början av karriären, under 1990-talet, frågade kunder som han arrangerade event för, hur han gjorde för att nätverka.

– Jag har arrangerat 1000-tals konferenser och samlat på berättelser och händelser under alla år. Hur agerar människor i möten med varandra? Vad fungerar bra och vad fungerar mindre bra? De som är duktiga, vad gör de och hur tränar de på sina färdigheter? berättar Kristoffer. En övning är att tänka tvärtom. Idag kämpar många för att bli omtyckta av sina kunder eller kollegor. Utmana dig själv med att börja från andra hållet. Träna dig i att gilla dina kunder istället för att försöka få dem att gilla dig.

Lyft fram era kunder inför andra

Alla gillar att bli omtyckta. Det finns inget bättre än att lyfta din kund inför andra. Kristoffer fortsätter:

– Jag brukar rekommendera både företag och säljare att lyfta sina kunder mer. På er hemsida så kan ni till exempel presentera några av era bästa kunder och skriva om dem, inte som ett kundcase där de köpt era varor eller tjänster, utan presentera dem för det de står för. Och när du har möjlighet att presentera din kund för någon annan i ett möte så ska du ha några meningar om varför kunden och personen är så bra. Alla gillar som sagt att bli omtyckta, säger Kristoffer.

Så håller du en lyckad kickoff 2023

Hur ska jag då lägga upp kickoffen för att den ska bli lyckad? Då många inte ens är medvetna om att de tappat sin förmåga att umgås återerövrar man den här kunskapen bäst genom aktiviteter, menar Kristoffer.

Kickoffen ska ge energi och arbetsglädje och få medarbetarna att vilja bli bättre. Här Kristoffers förslag på upplägg:

  1. För det första – våga ha en kickoff med fokus på att nätverka! Ibland kan det kännas pinsamt att ha det som fokus. Det är klart att vi kan umgås, kan man tycka. Men en heldag med många interaktiva övningar kan göra att upp till 80 procent av deltagarna går därifrån och mår bättre och vill bli ännu bättre!
  2. Minska på informationen och fokusera på interaktionen på mötet, det vill säga det som ni bara kan göra när ni ses fysiskt. Produktinformation kan ni till exempel skicka ut via mejl innan.
  3. Kör mobilförbud under stora delar av konferensen. Det omedvetna beroendet ökar snabbt i alla åldrar.
  4. Ta in externa aktörer som på olika sett ger inspiration. Det kan vara om just nätverkande eller hur du blir bättre på att hålla digitala kundmöten.
  5. Var aktiva! En övning är att ge deltagarna ett ämne de ska prata om med tre nya personer i företaget.
  6. Kör bordsplacering så att nya kontakter skapas. Placera ut ämnen eller uppgifter som deltagarna vid borden ska samtala om och lösa. Allt för att skaka om gamla mönster.
  7. Gå ut i pausen och låt alla ringa upp en av sina kunder för att berätta, på en personlig nivå, hur bra kunden är.
  8. Lägg gärna in en övning i mindfullness. Det blir en effektiv kontrast mot de interaktiva övningarna.

I en orolig tid behöver vi bli boostade

Kristoffer har märkt den positiva effekten hos de företag som tränar på kundvård och kundbemötande och här kan företag verkligen göra stor skillnad genom att satsa på att boosta sin personal. Även om företagens primära mål med detta oftast är affärsmässiga så blir genuina möten mellan människor nyckeln till både bättre ekonomiska resultat och ökat personligt välmående. Det smittar dessutom av sig positivt på hela kulturen och det tar man med sig i mötet med både kollegor, kunder och familj och vänner.

-Idag behöver vi mer än någonsin kunna umgås och stärka och peppa varandra. Om fler känner stolthet – över sig själva, sitt privatliv, sin arbetsplats, sina kollegor och sitt företaget sår vi automatiskt ett frö till en bättre värld. The Power of Love är viktigare än någonsin! avslutar Kristoffer.

 

Mer om Kristoffer Schjött-Quist:
Uppvuxen i Stockholm med pappa från Åre och mamma från Norge. Medgrundare till Eventyr (idag Eventyr Nine Yards), en av nordens största eventkoncerner samt grundare och ägare av film- och kommunikationsbolaget Pointbreak. Kristoffer sitter i flera styrelser inom mötesindustrin och drivs av hur företag och personer kan må bättre och prestera bättre, vilket han också föreläser om. På fritiden blir det skidåkning och vågsurf varvat med meditation.

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som inte har något tak! Här listar vi sju takterrasser i Stockholm.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Underhållande ny bok om att våga göra rätt

Underhållande ny bok om att våga göra rätt

Författarduon Klas Hallberg och Per Kristenssons nya bok är en uppgörelse med ett samhälle präglat av en övertro på mätetal, processer och riktlinjer. Underhållande och med hög igenkänning skriver de om vanliga människor ute i våra organisationer som inte får, vill eller vågar göra vad som krävs i ögonblicket för att skapa värde för kunden.

Camilla Cederlund - Månadens Mindley profil

Camilla Cederlund – Månadens Mindley profil

Annons

Kommunikation ska förena – inte skapa missförstånd. Månadens Mindley Profil är Camilla Cederlund, en föreläsare och utbildare som brinner för att hjälpa människor att förstå varandra bättre. Genom att avslöja de osynliga mönstren i vår kommunikation skapar hon insikter som leder till starkare relationer och bättre samarbete.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors har rekryterat Kristina Forsgren som ny affärsutvecklare. Kristina kommer närmast från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling där hon varit chef för avdelningen Nyproduktion. Kristina tillträdde sin nya tjänst den 11 maj.
9 tips: Lyckas som säljare

9 tips: Lyckas som säljare

Det finns många olika saker som kan bidra till att du lyckas som säljare. Här är några grundläggande råd som kan hjälpa dig på vägen till framgång.
7 tips: Konsten att säga nej utan att göra någon sur

9 tips: Konsten att säga nej utan att göra någon sur

Att säga nej kan vara svårt för många av oss. Vi vill inte göra någon besviken eller arg, så vi säger ja även när vi inte har tid, energi eller intresse. Men att sätta våra egna gränser och kunna säga nej är viktigt för vår egen välbefinnande. Lyckligtvis finns det sätt att avvisa någon vänligt och respektfullt utan att göra ...
Färsk lönestatistik: Här tjänar säljarna mest och minst.

Färsk lönestatistik – detta är branscherna där säljarna tjänar mest och minst

Försäljningslönebarometern för 2024 är här. Statistiken visar på hela 52 procents skillnad mellan den bransch med de högsta lönerna inom försäljning och de lägsta. Här får du hela listan!

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com