Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-09-04 | Inspiration

”Alla vinner på att lära sig att umgås igen!”

Känns kickoffen bra men ändå inte? Står vi och tittar på telefonen trots att vi vet att vi borde nätverka med kollegor och kunder? Kristoffer Schjött-Quist har haft radarn på i 25 år och för Saleseffect berättar han hur vi måste lägga upp allt på ett annat sätt nu än före pandemin.

”Alla vinner på att lära sig att umgås igen!”Kristoffer Schjött-Quist Foto: Pointbreak

De senast åren med isolering och hemmakontor har gjort att vi utan att riktigt märka det tappat förmågan att få fram det bästa i mötet med andra människor, oavsett om det är i jobbet eller privat. I en rapport från Kantar Sifo från december förra året uppger hela 48 procent i åldersgruppen 18 – 29 år att de känner ett obehag för att ringa och/eller svara i telefon. Vi står inför en ny tid av möten och vi måste helt enkelt lära oss att umgås igen och aktivt jobba med nätverkandet!

Dags att superaktivera nätverkandet

Så här efter sommaren är det många arbetsplatser som rivstartar med en kickoff eller konferens. Kanske är du försäljningschef och sitter just nu med att lägga upp innehållet? Eller du som säljare har kanske precis satt upp nya personliga mål för hösten och är ivrig att komma igång med dem? Men för att det ska bli riktigt bra kan du inte göra som förut. Vi ringer upp Kristoffer Schjött-Quist, serie-entreprenören som föreläser om hur du kan superaktivera nätverkandet och nå fram i det personliga mötet.

”Utmaning – börja från andra hållet”

Kristoffer älskar att föreläsa och att inspirera andra i att bli bättre och att bry sig om varandra – på riktigt. Han har haft radarn påslagen i 25 år och redan i början av karriären, under 1990-talet, frågade kunder som han arrangerade event för, hur han gjorde för att nätverka.

– Jag har arrangerat 1000-tals konferenser och samlat på berättelser och händelser under alla år. Hur agerar människor i möten med varandra? Vad fungerar bra och vad fungerar mindre bra? De som är duktiga, vad gör de och hur tränar de på sina färdigheter? berättar Kristoffer. En övning är att tänka tvärtom. Idag kämpar många för att bli omtyckta av sina kunder eller kollegor. Utmana dig själv med att börja från andra hållet. Träna dig i att gilla dina kunder istället för att försöka få dem att gilla dig.

Lyft fram era kunder inför andra

Alla gillar att bli omtyckta. Det finns inget bättre än att lyfta din kund inför andra. Kristoffer fortsätter:

– Jag brukar rekommendera både företag och säljare att lyfta sina kunder mer. På er hemsida så kan ni till exempel presentera några av era bästa kunder och skriva om dem, inte som ett kundcase där de köpt era varor eller tjänster, utan presentera dem för det de står för. Och när du har möjlighet att presentera din kund för någon annan i ett möte så ska du ha några meningar om varför kunden och personen är så bra. Alla gillar som sagt att bli omtyckta, säger Kristoffer.

Så håller du en lyckad kickoff 2023

Hur ska jag då lägga upp kickoffen för att den ska bli lyckad? Då många inte ens är medvetna om att de tappat sin förmåga att umgås återerövrar man den här kunskapen bäst genom aktiviteter, menar Kristoffer.

Kickoffen ska ge energi och arbetsglädje och få medarbetarna att vilja bli bättre. Här Kristoffers förslag på upplägg:

  1. För det första – våga ha en kickoff med fokus på att nätverka! Ibland kan det kännas pinsamt att ha det som fokus. Det är klart att vi kan umgås, kan man tycka. Men en heldag med många interaktiva övningar kan göra att upp till 80 procent av deltagarna går därifrån och mår bättre och vill bli ännu bättre!
  2. Minska på informationen och fokusera på interaktionen på mötet, det vill säga det som ni bara kan göra när ni ses fysiskt. Produktinformation kan ni till exempel skicka ut via mejl innan.
  3. Kör mobilförbud under stora delar av konferensen. Det omedvetna beroendet ökar snabbt i alla åldrar.
  4. Ta in externa aktörer som på olika sett ger inspiration. Det kan vara om just nätverkande eller hur du blir bättre på att hålla digitala kundmöten.
  5. Var aktiva! En övning är att ge deltagarna ett ämne de ska prata om med tre nya personer i företaget.
  6. Kör bordsplacering så att nya kontakter skapas. Placera ut ämnen eller uppgifter som deltagarna vid borden ska samtala om och lösa. Allt för att skaka om gamla mönster.
  7. Gå ut i pausen och låt alla ringa upp en av sina kunder för att berätta, på en personlig nivå, hur bra kunden är.
  8. Lägg gärna in en övning i mindfullness. Det blir en effektiv kontrast mot de interaktiva övningarna.

I en orolig tid behöver vi bli boostade

Kristoffer har märkt den positiva effekten hos de företag som tränar på kundvård och kundbemötande och här kan företag verkligen göra stor skillnad genom att satsa på att boosta sin personal. Även om företagens primära mål med detta oftast är affärsmässiga så blir genuina möten mellan människor nyckeln till både bättre ekonomiska resultat och ökat personligt välmående. Det smittar dessutom av sig positivt på hela kulturen och det tar man med sig i mötet med både kollegor, kunder och familj och vänner.

-Idag behöver vi mer än någonsin kunna umgås och stärka och peppa varandra. Om fler känner stolthet – över sig själva, sitt privatliv, sin arbetsplats, sina kollegor och sitt företaget sår vi automatiskt ett frö till en bättre värld. The Power of Love är viktigare än någonsin! avslutar Kristoffer.

 

Mer om Kristoffer Schjött-Quist:
Uppvuxen i Stockholm med pappa från Åre och mamma från Norge. Medgrundare till Eventyr (idag Eventyr Nine Yards), en av nordens största eventkoncerner samt grundare och ägare av film- och kommunikationsbolaget Pointbreak. Kristoffer sitter i flera styrelser inom mötesindustrin och drivs av hur företag och personer kan må bättre och prestera bättre, vilket han också föreläser om. På fritiden blir det skidåkning och vågsurf varvat med meditation.

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Glasslista: Bjud rätt kund på rätt glass!

Glasslista: Bjud rätt kund på rätt glass!

Vi bjuder våra kunder på kaffe under hela året men nu är sommaren här och dags att satsa på glass istället! Men vilken smak passar din kund bäst? Vi har spanat in listan över Sveriges godaste glassar och här är smakerna som säljer in både dig och sommaren!

8 takbarer i Göteborg där affären lyfter

8 takbarer i Göteborg där affären lyfter

Läge att att lyfta kundmötet till nya höjder och ge affärssamtalet en ny dimension? Här tipsar vi om takbarerna som är våra favoriter i Göteborg. Här har du goda chanser att stänga de utestående affärerna före semestern med hjälp av fantastisk utsikt och avslappnad atmosfär! 😎

Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som inte har något tak! Här listar vi sju takterrasser i Stockholm.

Var en mer generös chef till dig själv och öka din försäljning!

Var en mer generös chef till dig själv och öka din försäljning!

Annons

Ibland är det lätt att fastna i tankar som begränsar vår potential och hindrar oss från att nå såväl våra egna mål, som dem för hela vårt säljteam. Det handlar om vår självbild och hur den påverkar vårt beteende. Så hur kan du som chef öka försäljningen genom att vara mer generös mot dig själv?

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

EFI-analys är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att övertyga dina kunder och öka din försäljning. Men vad står EFI egentligen för och hur kan det hjälpa dig i din säljprocess?
20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Så stänger du affären före semestern!

8 experter tipsar: Så tar du hem affären före semestern!

Nedräkning pågår men hur stänger du så många offerter som möjligt och tar hem affären innan du går på semester? Våra säljexperter ger sina bästa tips!
Så fungerar LinkedIn Sales Navigator

Så fungerar LinkedIn Sales Navigator

I den här artikeln kommer vi att belysa hur verktyget LinkedIn Sales Navigator kan hjälpa både säljare och försäljningschefer att nå framgång inom försäljning.
Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

I tider där de traditionella kundbesöken minskar för många företag, blir telefonen och digitala möten viktiga arbetsredskap. Tre experter svarar på hur du ska göra för att lyckas med telefonförsäljning.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com