De senast åren med isolering och hemmakontor har gjort att vi utan att riktigt märka det tappat förmågan att få fram det bästa i mötet med andra människor, oavsett om det är i jobbet eller privat. I en rapport från Kantar Sifo från december förra året uppger hela 48 procent i åldersgruppen 18 – 29 år att de känner ett obehag för att ringa och/eller svara i telefon. Vi står inför en ny tid av möten och vi måste helt enkelt lära oss att umgås igen och aktivt jobba med nätverkandet!
Dags att superaktivera nätverkandet
Så här efter sommaren är det många arbetsplatser som rivstartar med en kickoff eller konferens. Kanske är du försäljningschef och sitter just nu med att lägga upp innehållet? Eller du som säljare har kanske precis satt upp nya personliga mål för hösten och är ivrig att komma igång med dem? Men för att det ska bli riktigt bra kan du inte göra som förut. Vi ringer upp Kristoffer Schjött-Quist, serie-entreprenören som föreläser om hur du kan superaktivera nätverkandet och nå fram i det personliga mötet.
”Utmaning – börja från andra hållet”
Kristoffer älskar att föreläsa och att inspirera andra i att bli bättre och att bry sig om varandra – på riktigt. Han har haft radarn påslagen i 25 år och redan i början av karriären, under 1990-talet, frågade kunder som han arrangerade event för, hur han gjorde för att nätverka.
– Jag har arrangerat 1000-tals konferenser och samlat på berättelser och händelser under alla år. Hur agerar människor i möten med varandra? Vad fungerar bra och vad fungerar mindre bra? De som är duktiga, vad gör de och hur tränar de på sina färdigheter? berättar Kristoffer. En övning är att tänka tvärtom. Idag kämpar många för att bli omtyckta av sina kunder eller kollegor. Utmana dig själv med att börja från andra hållet. Träna dig i att gilla dina kunder istället för att försöka få dem att gilla dig.
Lyft fram era kunder inför andra
Alla gillar att bli omtyckta. Det finns inget bättre än att lyfta din kund inför andra. Kristoffer fortsätter:
– Jag brukar rekommendera både företag och säljare att lyfta sina kunder mer. På er hemsida så kan ni till exempel presentera några av era bästa kunder och skriva om dem, inte som ett kundcase där de köpt era varor eller tjänster, utan presentera dem för det de står för. Och när du har möjlighet att presentera din kund för någon annan i ett möte så ska du ha några meningar om varför kunden och personen är så bra. Alla gillar som sagt att bli omtyckta, säger Kristoffer.
Så håller du en lyckad kickoff 2023
Hur ska jag då lägga upp kickoffen för att den ska bli lyckad? Då många inte ens är medvetna om att de tappat sin förmåga att umgås återerövrar man den här kunskapen bäst genom aktiviteter, menar Kristoffer.
Kickoffen ska ge energi och arbetsglädje och få medarbetarna att vilja bli bättre. Här Kristoffers förslag på upplägg:
- För det första – våga ha en kickoff med fokus på att nätverka! Ibland kan det kännas pinsamt att ha det som fokus. Det är klart att vi kan umgås, kan man tycka. Men en heldag med många interaktiva övningar kan göra att upp till 80 procent av deltagarna går därifrån och mår bättre och vill bli ännu bättre!
- Minska på informationen och fokusera på interaktionen på mötet, det vill säga det som ni bara kan göra när ni ses fysiskt. Produktinformation kan ni till exempel skicka ut via mejl innan.
- Kör mobilförbud under stora delar av konferensen. Det omedvetna beroendet ökar snabbt i alla åldrar.
- Ta in externa aktörer som på olika sett ger inspiration. Det kan vara om just nätverkande eller hur du blir bättre på att hålla digitala kundmöten.
- Var aktiva! En övning är att ge deltagarna ett ämne de ska prata om med tre nya personer i företaget.
- Kör bordsplacering så att nya kontakter skapas. Placera ut ämnen eller uppgifter som deltagarna vid borden ska samtala om och lösa. Allt för att skaka om gamla mönster.
- Gå ut i pausen och låt alla ringa upp en av sina kunder för att berätta, på en personlig nivå, hur bra kunden är.
- Lägg gärna in en övning i mindfullness. Det blir en effektiv kontrast mot de interaktiva övningarna.
I en orolig tid behöver vi bli boostade
Kristoffer har märkt den positiva effekten hos de företag som tränar på kundvård och kundbemötande och här kan företag verkligen göra stor skillnad genom att satsa på att boosta sin personal. Även om företagens primära mål med detta oftast är affärsmässiga så blir genuina möten mellan människor nyckeln till både bättre ekonomiska resultat och ökat personligt välmående. Det smittar dessutom av sig positivt på hela kulturen och det tar man med sig i mötet med både kollegor, kunder och familj och vänner.
-Idag behöver vi mer än någonsin kunna umgås och stärka och peppa varandra. Om fler känner stolthet – över sig själva, sitt privatliv, sin arbetsplats, sina kollegor och sitt företaget sår vi automatiskt ett frö till en bättre värld. The Power of Love är viktigare än någonsin! avslutar Kristoffer.
Mer om Kristoffer Schjött-Quist:
Uppvuxen i Stockholm med pappa från Åre och mamma från Norge. Medgrundare till Eventyr (idag Eventyr Nine Yards), en av nordens största eventkoncerner samt grundare och ägare av film- och kommunikationsbolaget Pointbreak. Kristoffer sitter i flera styrelser inom mötesindustrin och drivs av hur företag och personer kan må bättre och prestera bättre, vilket han också föreläser om. På fritiden blir det skidåkning och vågsurf varvat med meditation.