Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-11-21 | Profil

Möt Hanna Ottosson: ”Vi har tre nycklar som driver försäljningen”

Hanna Ottosson började som säljare på Eniro av en slump. Idag är hon Country Sales Manager Sweden på den nordiska affärsplattformen Robin, som grundar sig på sammanslagningen av de största söktjänsterna i Skandinavien. För Saleseffect berättar hon om de tre nycklarna som driver försäljningen och vilka trender hon ser i branschen.

Möt Hanna Ottosson: "Vi har tre nycklar som driver försäljningen"Möt Hanna Ottosson, Foto: Melinda Rönnberg

Dagens intervju med en kvinnlig försäljningsprofil tar oss till Växjö och företagsklustret på kasernområdet där Kronobergs regemente huserade fram till 1992.

Här hittar vi Eniros nordiska affärsplattform Robin högst upp i en av regementets gamla byggnader och Hanna Ottosson, som är Country Sales Manager Sweden, tar emot oss. Med en kopp kaffe i handen ber vi Hanna berätta om sin karriär, vem som varit hennes förebild, hur hon får sitt team att nå målen och vilka trender hon ser inom försäljningsarbetet.

Ta oss med på din karriärresa!

– Min karriär började faktiskt av en slump på Eniro efter att jag studerat försäljning och marknadsföring. Jag var osäker på vad jag ville göra, men en säljtjänst dök upp och jag såg det som ett bra första steg. Ganska direkt kände jag att detta var något för mig. Jag gillade att få sälja, och att varje dag få sätta mål, som jag tog, eller överträffade!

Jag satte tidigt upp ett ambitiöst mål: att bli årets säljare. Kanske var det bara jag som trodde på det, men jag lyckades redan första året. Och när jag tog hem titeln andra gången visade jag att det inte var tur. Efter tredje gången kände jag att jag var redo för nya utmaningar …

Nästa steg enligt den traditionella karriärvägen var att bli fältsäljare. Även om det inte var så lockande bestämde jag mig ändå för att testa. Men precis när jag tackat ja dök en säljchefstjänst upp för ett nytt Prospect-team i Växjö. Jag sökte och fick jobbet, trots att jag bara var 26 och helt ny som ledare. Det var tufft men lärorikt, och jag växte snabbt i rollen.

Efter nästan ett år på den tjänsten blev jag sedan chef över mitt gamla team. Efter några år ville jag vidare och fick en tjänst som regionchef print för Din Del, Eniros dotterbolag. Det blev min första erfarenhet av att leda andra chefer, och det gav mig ovärderliga insikter.

Efter att jag blev mamma och var föräldraledig, omorganiserades företaget och Din Del började fasades ut. Jag återvände som säljchef på Eniro, en roll jag hade i ytterligare fyra år, när en ny tjänst kom, Change Manager för telesales i Sverige, där jag fungerade som en ”spindel i nätet” och samarbetar mellan avdelningar för att driva förbättringar. Detta lärde mig mycket om hur andra avdelningar jobbade, och deras målsättningar.

De senaste två åren har jag varit Country Sales Manager Sweden för tele- och online-försäljningen i Sverige och det är ett drömjobb!

Berätta mer om din nuvarande roll!

– Robin är Eniros nordiska affärsplattform och vår mission är att vara våra kundföretags ”bästa kompis”. Vi ser till att företagen syns online och att de får ta del av alla sökningar som görs på deras produkter och tjänster.

Teamet jag ansvarar för består av cirka 35 engagerade telesäljare, där merparten sitter här i Växjö. Varje team har en egen säljchef och tillsammans med dem säkerställer jag att vi har en säljande kultur, att våra säljare lyckas med sina uppgifter och har rätt förutsättningar.

Jag ansvarar också för att vår budget ligger i linje med våra övergripande mål, ser till att vi har resurser och verktyg på plats för att stödja försäljningsarbetet och sist men inte minst är jag ansvarig för att ständigt utveckla vårt arbete och se till att vi går framåt.

Vilka strategier använder du och ditt team för att driva försäljning och nå era mål?

– Vi jobbar framför allt på processen fram till resultatet, snarare än bara slutmålet. Vi identifierar de nycklar som ger bäst resultat, och för oss handlar det om tre saker: energi, aktivitet och säljhantverket. Genom att ha rätt energi och hög aktivitet, tillsammans med en stark grund i säljteknik, vet vi att resultaten och intäkterna kommer som en naturlig följd.

Allt vi gör ska resultera i fler ordrar. Många ordrar ger glada säljare och då även pengar. Vi firar stora som små affärer för varje affär, oavsett storlek, bidrar till vår framgång och håller energin uppe.

Vi strävar ständigt efter att bli bättre och mer effektiva genom att optimera materialsegmenteringen och rikta rätt budskap till rätt målgrupp. Vi skapar anpassade kundresor där vi kan erbjuda våra kunder fler produkter över tid, vilket ger dem möjlighet att växa i sin egen takt. Vår målsättning är att skapa nöjda kunder som verkligen får utväxling på sin investering — det ger oss de bästa förutsättningarna för att fortsätta deras kundresa och bygga långsiktiga relationer. Vi har ett growth mindset, där vi alltid ser potentialen för att utvecklas.

Har du haft någon som inspirerat dig i din säljroll?

– Jag är uppvuxen med att allting går om man bara vill tillräckligt mycket och gör jobbet och att peka ut en enda person är svårt, men en av de som inspirerat mig var min första säljchef, som vågade tro på mig när jag precis börjat min karriär. Han var hård och tydlig och långt ifrån alla uppskattade detta, men han satte höga mål och utmanade mig att sikta högre än vad jag själv trodde var möjligt. Det gav mig både självförtroende och en stark grund att stå på.

Min nuvarande chef är också en inspiratör. Han har gett mig förtroendet att testa nya idéer och driva projekt på mitt sätt. Samtidigt utmanar han mig och mitt tankesätt, vilket har hjälpt mig att växa och utvecklas i min roll.

Jag inspireras också av alla mina medarbetare. Deras vilja att göra jobbet och engagemanget för att nå framgång är en enorm drivkraft!

Vilka var de största utmaningarna du stötte på i början av din karriär, och hur övervann du dem?

– I början av min karriär minns jag särskilt min första svacka i försäljningen. När resultaten inte kom som förväntat, kände jag mig osäker och behövde backa och göra om. Det var en viktig lärdom för mig att förstå att det inte handlar om att aldrig misslyckas, utan om att vara beredd att justera och prova igen.

För mig handlar det om att se varje hinder som en möjlighet till att förbättra och ta nya steg framåt. Jag är mer intresserad av att hitta lösningar än att fastna i vad som inte gick som planerat.

Och avslutningsvis, vilka trender tror du kommer att påverka försäljningsarbetet mest under de kommande åren?

– Jag tror att teknologiska framsteg, särskilt inom AI, kommer att spela en stor roll i att effektivisera försäljningsarbetet framöver. AI kan hjälpa oss att jobba smartare med allt från produktutveckling till segmentering och målgruppsanpassning. Vi kommer att kunna arbeta mer effektivt och hitta nya sätt att förstå våra kunders behov på ett djupare plan.

Redan idag tar vi en hel hjälp av AI, till exempel i vissa säljträningar, vilket gör att våra ledare kan vara mer operativa och fokusera på andra viktiga områden.

Samtidigt tror jag att möjligheterna för företag att göra mer själva kommer att underlättas, särskilt när det gäller att automatisera vissa delar av försäljningsprocessen. Men trots teknologins framsteg ser jag att den personliga kontakten kommer att vara fortsatt viktig. Jag tror inte att all försäljning kommer att kunna ske helt utan mänsklig interaktion, och det kommer alltid finnas ett behov av att bygga relationer med kunder.


Mer om:

Hanna Ottosson bor med sin sambo och 15 åriga dotter i Växjö. Fritiden ägnas åt familj, vänner och torpet på Öland.

Robin erbjuder kompetens inom digital marknadsföring med rådgivare, designers och media-experter och de hjälper företag med SEO, SEM, webbutveckling, displayannonsering, grafisk design och sociala medier. Företaget grundades 2024 och grundar sig på sammanslagningen av Skandinaviens största söktjänster Eniro, Krak, GuleSider och 0100100

Eniro i korthet
Omsättning (2023): 960 miljoner kronor
MRR (Monthly Recurring Revenue) för affärsområdet Marketing Partner (Dec 2023): : 462 miljoner kronor
98 procents varumärkeskännedom (källa: Kantar Sifo 2018-2019)
Antal anställda: cirka 900
Ca 45 000 företagskunder i Norden
5 egna söksajter i Norden: eniro.se, gulesider.no, krak.dk, degulesider.dk och 0100100.fi
10 miljoner unika besökare per månad på egna söksajter
Partnerskap med Google, Facebook, Yext, Instagram, TikTok m.fl  Läs mer här.

Av:
Sophia Loader

 

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?

Jonas Olofsson

”Jobbet som dammsugarförsäljare förändrade mig i grunden”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Jonas Olofsson är en av dem och här berättar han om sin nästan maniska omtanke om kunden och viljan att bli bäst. Och hur ett av hans första jobb, det som dammsugarförsäljare förändrade honom i grunden.

”De som kommer hit vill inte åka hem”

”De som kommer hit vill inte åka hem”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Här möter vi Peppe Ekmark, som på sin kursgård i Toscana tar emot säljteam och ledningsgrupper. Här får de lära sig att sälja på ett nytt sätt och garanteras en minst 25-procentig försäljningsökning efter kursen! Om de följer Peppes råd …

Chefen ville ta bort Elins provision helt. 

Chefen ville ta bort Elins provision helt. 

Annons

Avtalskollen är en tjänst där Säljarnas jurister granskar ditt avtal kostnadsfritt, oavsett om du är medlem eller inte. Hanna Magnusson, jurist på Säljarnas berättar om fördelar med avtalskollen och annat som kan vara bra att känna till för att inte hamna i Elins situation.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Expertråd

Häromdagen ringde en säljare upp mig. Innan 30 sekunder hade gått hade han hunnit presentera sitt företag, föreslå ett möte och bett mig bekräfta att jag var rätt beslutsfattare. Snacka om högtrycksförsäljning!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från "banken" eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MGS5 EV – en rymlig, bakhjulsdriven SUV med avancerad teknik, hög komfort och upp till 1441 liters bagageutrymme.
Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som ...
Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz modellprogram har nästan alltid innehållit en fyrsitsig cabriolet med klassiskt tygtak. Nu är det dags för en helt ny modell av typen – helt nya CLE cabriolet. Bilen kombinerarar teknik och koncept från C-Klass och E-Klass och ersätter cabrioletmodellerna av dessa.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com