Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-10-14 | Profil

Möt Sofie Bergbom: ”Studier och feedback från kollegan la grunden till min säljkarriär”

Från produktchef till Director på IT-företaget Nexer Group, som 2023 omsatte drygt 3 miljarder kronor. För Saleseffect berättar Sofie Bergbom hur sälj för henne löpt som en röd tråd genom alla år i techbranschen, vilka säljmetodiker som är hennes favoriter och om hur studier och feedback från en kollega la grunden till hennes karriär.

Möt Sofie Bergbom: "Studier och feedback från kollegan la grunden till min säljkarriär"Sofie Bergbom Foto: Karin Leijon

Vi träffar Sofie Bergbom på Nexer Groups kontor i Stockholm. Bolaget är ett svenskt privatägt techbolag med huvudkontor på Lindholmen i Göteborg. De har 2 800 anställda i 16 länder och omsättningen landade förra året på drygt 3 miljarder svenska kronor.

Berätta lite kort om dig personligen!

– Jag bor med min 13-åriga dotter i Nacka och när jag inte jobbar gillar jag att röra på mig utomhus som att löpträna eller att plocka svamp och bär. Men mest tid lägger jag på landsvägscykling. Jag körde till exempel Halvvättern i somras med ett damlag. Fast att klättra uppför långa serpentinvägar på Mallorca är allra bäst!

Och hur ser din roll på Nexer Group ut?

– Jag började på Nexer för ett drygt år sedan med uppdraget att bygga upp ett nytt affärsområde, Clean Solutions. Nexer drivs på ett entreprenöriellt sätt och det var bland annat det som gjorde att jag valde att gå till dem.

”Våra värderingar, ”Passion and Execution” är något som jag kände igen mig i till 100 procent och det försöker jag och mina kollegor leva upp till varje dag.”

Att bygga ett nytt erbjudande och verksamhet tar sin tid men idag har vi en etablerad lösning, certifierade konsulter och de första kunderna.

Hur har dina studier i ekonomi och marknadsföring på Växjö universitet och Stockholms universitet bidragit till din karriär?

– Jag valde att komplettera min marknadsekonomutbildning med en civilekonomexamen för att ha en titel som många känner till. Jag hade en tanke om att det skulle underlätta jobbsökandet och det tror jag att det gjorde tidigt i karriären.

Du har haft typ alla säljroller som finns! Finns det någon röd tråd? Hur har du tänkt karriärmässigt? Några tips att dela med dig av?

– Jag hade några olika linjeroller innan jag började som säljare och det tror jag verkligen var bra. Jag fick en förståelse för hur olika företag drivs och vilka processer som finns, vilket gjort att jag snabbt kan etablera ett förtroende med de personer som jag möter på kundsidan.

Om jag ska ge ett tips så är det att läsa på om det företag du vill göra affärer med. Och då menar jag att verkligen göra sin hemläxa och läsa årsredovisningen/kvartalsrapporter, gå igenom hemsidan, kolla pressreleaser och jobbannonser. Och på samma sätt undersöka de personer man ska träffa, hur länge har de haft sin roll, vilka roller och företag har de varit på innan och se om det finns några gemensamma kontakter? Självklart måste man vara ärlig med om den egna lösningen/tjänsten kan lösa ett problem hos kunden. Så att kvalificera sina affärsmöjligheter är nummer ett. Sedan tar säljarbetet vid.

Vilka var de största utmaningarna du stötte på i början av din karriär och hur övervann du dem?

– Bra fråga! När jag började jobba som säljare på ett mjukvaruföretag var de flesta kunderna äldre herrar (fortfarande mest herrar men jämnåriga nu 😀) och då gällde det att som ung kvinna vara extra bra påläst.

”Så att göra hemläxan och till och med berätta något för kunden om dem själva som de inte vet om är ett vinnande koncept.”

Jag har haft stor hjälp av och gillar att använda delar av olika säljmetodiker som Challenger Sales, MEDDICC och Solution Selling.

Kan du dela med dig av något i din karriär som verkligen har format dig som ledare?

– Ja, absolut. Det första jag tänker på var i början av min säljkarriär. Vi hade haft några interna workshops och säljträningar och efteråt kom en betydligt mer senior kollega fram till mig och sa att han visste att jag skulle kunna sälja vad som helst till vem som helst. Detta var verkligen en boost och gav mig ett nytt självförtroende. Jag kände att jag hade hittat hem inom sälj!

Det andra exemplet hände för bara några år sedan. Jag var säljchef för en nordisk säljkår och en av mina säljare uttryckte i ett av våra one to one-möten, att han aldrig tidigare haft en chef som faktiskt gjorde det man sagt att man skulle göra till 100 procent. Det är min ”Passion and Execution” och de här två händelserna visar hur viktigt det är att ge feedback. Det kan vi många gånger göra ännu mer till varandra.

Vad tror du har varit nyckeln till din framgång inom sälj? Ser du några egenskaper som har varit särskilt viktiga?

– Ja, jag tror att en genuin nyfikenhet är superviktigt! Nyfikenhet på människorna du möter, företag och utvecklingen i den bransch du är i. Och det måste vara en äkta nyfikenhet annars lyser det igenom!

Det andra jag vill lyfta är vikten av att skapa förtroende och det kommer bland annat med erfarenhet och referenser. Och kom ihåg, att le när du ringer en kund. Ett leende ”hörs” även genom telefonluren!

Och avslutningsvis –  hur ska vi få fler kvinnor på ledande positioner inom försäljning framöver?

– Jag hävdar att de flesta kvinnor är mycket bättre säljare än män, så det finns en stor arbetsmarknad och massa möjligheter! Och det behövs alla typer av säljare; de som vinner nya kunder och de som utvecklar befintliga så det finns olika roller att testa. Mitt råd är att vara modig, ta steget! Vad är det värsta som kan hända? Testa, och går det inte så kan du alltid ändra dig. Jag rekommenderar också att ta hjälp av en mentor och olika forum för att bolla frågor och problem och växa i din yrkesroll.

 


Mer om:
Nexer Group är en global fullserviceleverantör av tjänster inom strategi, teknik och kommunikation. Här kan du läsa mer.

Till Sofie Bergbom på LinkedIn.

 

Av:
Sophia Loader

 

 

 

 

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?

Jonas Olofsson

”Jobbet som dammsugarförsäljare förändrade mig i grunden”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Jonas Olofsson är en av dem och här berättar han om sin nästan maniska omtanke om kunden och viljan att bli bäst. Och hur ett av hans första jobb, det som dammsugarförsäljare förändrade honom i grunden.

”De som kommer hit vill inte åka hem”

”De som kommer hit vill inte åka hem”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Här möter vi Peppe Ekmark, som på sin kursgård i Toscana tar emot säljteam och ledningsgrupper. Här får de lära sig att sälja på ett nytt sätt och garanteras en minst 25-procentig försäljningsökning efter kursen! Om de följer Peppes råd …

Upphandlingar över och under tröskelvärdena – vad gäller?

Upphandlingar över och under tröskelvärdena – vad gäller?

Annons

Olika upphandlingar kräver olika upphandlingsprocesser. Oavsett om du tillhör ett företag som är van vid upphandlingar i offentlig sektor eller inte, är det bra att ha koll på som gäller när du vill lämna anbud.Det är inte alltid lätt att veta vad som gäller, speciellt eftersom processen för anbudssökande kan variera stort beroende på om upphandlingen sker över eller under tröskelvärdena.Här går vi igenom vad som gäller för upphandlingar över eller under tröskelvärdena, och förklarar vilka olika upphandlingsprocesser du som leverantör kan komma i kontakt med.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Medley har anställt Nils Rådström som Kommersiell chef (CCO). Nils har i sin tidigare roll som COO för PDL Group genomfört en av friskvårdssektorns största tillväxt- och förändringsresor någonsin. Nils Rådström tillträder tjänsten 28.e augusti.
Christer B Jansson

När säljaren blir osäker – det nya motståndet i modern försäljning

När moderna försäljningsmiljöer förändras i rasande takt hinner inte alltid människan med. Säljare som förr kände trygghet i sina färdigheter upplever idag en ny sorts motstånd – både inuti sig själva och i sin organisation. I denna månadskrönika synar Christer B Jansson de psykologiska och strukturella bromsar som håller tillbaka även de mest kompetenta säljteamen, och ger sitt perspektiv på ...
Ny försäljningschef på Abkati

Ny försäljningschef på Abkati

Abkati rekryterar Peter Tillberg som ny försäljningschef. Tillberg har en lång erfarenhet av ledarskap på olika nivåer och kommer närmast från rollen som regionchef på Lantmännen Maskin.
Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Försäljning utan ledarskap är som en världsomsegling utan kompass. Du kommer att komma någonstans, men det är inte säkert att det är du som bestämmer vart.
Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com