Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-11-13 | Juridik | Karriär

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Mitt under pandemin letar Robert jobb. Han söker och får nästan samtidigt två olika erbjudanden där han bestämmer sig för att tacka ja till det ena, ett beslut som leder till en mardröm som avslutas med ett domslut först två år senare.

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”Min story kanske kan hjälpa andra, Foto: Robert Wallmark

När Saleseffect får tag i Robert Wallmark har det bara gått en dryg vecka sedan domen mot hans förre arbetsgivare vunnit laga kraft i tingsrätten.

-Min förre vd hade kanske inte det bästa ryktet när jag kollade upp företaget men jag trodde aldrig en sådan här sak skulle kunna hända mig, berättar Robert. När jag insåg att min förre vd bara skulle fortsätta att komma med tomma påståenden och dra ut på processen kände jag, att om inte jag markerar nu så kommer han fortsätta likadant med nästa person han anställer.

Robert har först varit lite tveksam till att berätta sin historia, men tanken på att hans story kanske kan hjälpa någon annan i samma situation gör att han ändå väljer att tacka ja till intervjun.

En hockey-kille från Norrland

På gymnasiet utbildade sig Robert till teleoperatör men därefter tog hockeyn nästan all hans tid. 1997 fick han möjligheten att flytta från Norrland till Karlshamn för att spela på heltid. Där blev han kvar i två år innan det var dags för Umeå ett år och sen söderut igen till Arboga i sju år. Men i samband med att barnen kom blev Karlshamn åter basen och hockeyn övergick till att bli en fritidssyssla. Istället började Robert jobba som säljare och konsult för olika företag inom frisörbranschen.

Blev varnad

Pandemin var en svår tid för alla men för Robert blev den extra jobbig när han dessutom behövde byta jobb. Men han sökte och blev erbjuden två säljjobb nästan samtidigt och tackade ja till det som var inom den bransch han redan varit verksam inom i alla år.

– Redan när jag precis hade skrivit på anställningsavtalet med vd:n kände jag att kemin inte var den bästa, säger Robert. Jag pratade också med några som kände till bolaget och ägaren och de sa alla ”NEJ! NEJ! NEJ!, honom vill du inte jobba för!”. Men då var rekryteringsprocessen redan så långt gången och jag tänkte att deras intryck inte behövde betyda att det inte skulle funka för mig. Så jag tackade ja.

Mycket ursäkter hela tiden

Bolaget som Robert började på bestod av fyra anställda och så vd:n, som också ägde bolaget. Robert reste en hel del med egen bil och minns att det redan från början var mycket ursäkter från vd:n när saker och ting inte fungerade. När hans milersättning inte betalades ut som den skulle första månaden skyllde vd:n på att den som skulle gjort det varit sjuk. Och när han inte fick någon fungerande jobbmobil var ursäkten att en av de anställda hade råkat sätta sig på den så den hade gått sönder …

Kände snabbt att det var fel

När milersättning dröjde ytterligare en månad och vd:n fortsatte skylla på andra, kände Robert att det var för mycket som var fel så han sa upp sig. Då hade han varit där i två och en halv månad.

– När jag sagt upp mig skickade jag in alla rapporter och underlag men fick till svar att de behövde kompletteras. Det gjorde jag två gånger och sen hörde jag inget mer utan lämnade tillbaka dator och telefon. Jag trodde att det hela skulle vara ett avslutat kapitel så fort jag fått min slutlön, berättar Robert. Men slutlönen kom aldrig. När jag kontaktade vd:n och sa att jag saknade två månaders milersättning, den sista månadslönen och semesterersättningen sa han bara att de rapporter jag skickat in hade varit blanka och att jag därför fick skylla mig själv att jag inte fick ut mina pengar.

Ville egentligen få ett snabbt avslut

Så vad gör man i en sådan här situation? Robert valde att kontakta sitt fackförbund Säljarnas där han var medlem för att få råd om hur han skulle gå vidare. Fackförbundet hjälpte Robert och tog kontakt med arbetsgivaren men vd:n påstod samma sak till dem som han gjort till Robert. Det svåra var att bevisa att allt var inskickat då det gjorts med företagets dator och mejl och dem hade ju Robert lämnat ifrån sig när han lämnade företaget.

– Jag fick helt enkelt skicka in rapporterna ytterligare en gång, säger Robert. Och den här gången skickades de in till företaget genom fackförbundets representant, som också påpekade för vd:n att det kunde bli dyrt med en rättegång om de vägrade att betala ut min lön. Men vd:n fortsatte stå på sig.

Även om Robert egentligen bara ville få ett snabbt avslut sa hans moraliska kompass honom att han var tvungen att gå vidare till domstol för att hindra vd:n från att göra det han gjort mot Robert mot andra.

Facket skickade in ärendet till tingsrätten och från det att Robert lämnade företaget till det att domen i förra veckan vann laga kraft hann det gå två år.

Rättegångskostnader?

I Roberts fall så ingick rättshjälp via hans medlemskap i facket, så även om han hade förlorat så hade han inte behövt stå för några kostnader. Men så är det inte alltid. Vi ringer upp Vida Karkehabadi, jurist på Säljarnas för att höra vad som gäller.

– Rättshjälp är inget man som medlem har en absolut rätt till. Tvärtom så är rättshjälpen avhängig att en rad förutsättningar är uppfyllda, säger Vida Karkehabadi. För det första så måste man ha varit medlem i facket en viss tid innan tvisten har uppstått, och man måste även ha meddelat facket om tvisten i god tid. Därefter måste facket göra en bedömning av huruvida det finns chans till framgång i ditt ärende. Bedömer facket at någon sådan chans inte finns, kan de välja att avstå från att driva frågan.

”Har du varit medlem tillräckligt länge, meddelat om tvisten i god tid, och facket har bedömt att ärendet kan nå framgång, kan du beviljas rättshjälp. Detta innebär att facket kostnadsfritt företräder dig i rättegång. I vissa fall innebär även rättshjälpen att facket tar på sig att stå för motpartens rättegångskostnader.”
Vida Karkehabadi, jurist Säljarnas

När en tvist uppstår går det ofta väldigt fort. Vänta inte med att kontakta ditt fackförbund när du anar oråd!

Ett soligt slut på historien

Robert jobbar idag som säljare inom en helt ny bransch. Tack vare sin utbildning som teleoperatör fick Robert jobb på ett företag som säljer solceller.

– Precis som i hockeyn är det bara att resa sig upp igen när man åker på en smäll och nu när domen vunnit laga kraft kommer jag lägga den här historien bakom mig. Jag trivs på mitt nya jobb och har en fantastisk chef. Det känns också bra att hjälpa mina kunder att leva hållbart och lämna en bättre värld efter sig till nästa generation! avslutar Robert.

 

Mer om:
Robert bor i Karlshamn med flickvän, tre söner och två hundar. På sin fritid lagar Robert gärna mat och även om han inte spelar hockey längre tackar han den för att den lärt honom att solen trots allt går upp nästa dag även om man ibland åker på en hårdare tackling!

Bra länkar:
Säljarnas – fackförbundet för dig som jobbar med försäljning
Kronofogden – kolla skuldutdrag på eventuell ny arbetsgivare
Skatteverket – kolla om företaget är registrerat som arbetsgivare
Allabolag – se företagets aktuella nyckeltal som ägare, vd, vinstmarginal, kassalikviditet mm.

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Tre fallgropar du vill undvika att hamna i – och en paradox

Tre fallgropar du vill undvika att hamna i – och en paradox

Annons

Du har säkert varit med om det själv. Du sätter upp mål och börjar arbeta mot dem, men plötsligt tappar du fokus och har hamnat i det som vi kallar för ”målfällor” eller ”fallgropar på vägen”. Så vad beror det på och hur kan du lära dig att snabbt bli medveten om dem – så att du kommer vidare?

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Expertråd

Häromdagen ringde en säljare upp mig. Innan 30 sekunder hade gått hade han hunnit presentera sitt företag, föreslå ett möte och bett mig bekräfta att jag var rätt beslutsfattare. Snacka om högtrycksförsäljning!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från "banken" eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MGS5 EV – en rymlig, bakhjulsdriven SUV med avancerad teknik, hög komfort och upp till 1441 liters bagageutrymme.
Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som ...
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden

AIDA-metoden är en marknadsföringsmodell som du som säljare kan använda dig av för att öka dina försäljningsframgångar. Modellen hjälper dig att strukturera dina säljargument och påverka potentiella kunder på ett effektivt sätt.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com