Sedan snart ett år tillbaka är Marcus Sundbom försäljnings- och marknadschef på Berte Qvarn i Halländska Slöinge. Vad fick honom att söka jobbet och hur jobbar de med sin försäljning och export?
Berte Qvarn har funnits sedan 1569 och är Sveriges äldsta familjeföretag. Berätta lite kort om er!
Marcus: Ja, det stämmer bra. Berte Qvarn är en kvarn med anor från 1500-talet och den drivs av 14:e generationen Stenström. Vi producerar, säljer och distribuerar mjöl av hög kvalitet till bagerier, livsmedelsproducenter och butiker. Vi är stolta över vår historia, vår passion för att mala och vårt engagemang för hållbarhet och ekologiska produkter. Kvarnen har en lång historia av att förädla 100% förstklassigt spannmål.
Vilka är era produkter?
Marcus: Våra produkter är främst olika sorters mjöl som vete, råg och havre och specialmjöl för olika behov. Sen har vi vårt systerbolag SIA glass, en gård och ett museum.
Ni jobbar med spannmål som förknippas med sommarhalvåret. Hur fungerar produktions- och försäljningscykler i ett bolag som ert?
Marcus: Vi har en jämn produktion och försäljning året runt, men under och efter skörden har vi som mest att göra. Kvarnbyggnaden är gammal men på insidan är det en modern och effektiv kvarnanläggning.
De flesta av våra kunder har vi haft under långt tid och det viktigaste för dem är att vi har en hög och jämn kvalité. Vi har över åren arbetat upp ett mycket gott samarbete med våra odlare, leverantörer och kunder.
Du har varit marknad- och försäljningschef för Berte Qvarn i snart ett år. Vad var det som lockade med jobbet?
Marcus: Jag har tidigare varit försäljningschef på Eniro och sedan har jag bott och jobbat i Sydafrika. När vi valde att flytta hem till Sverige igen sökte jag efter ett mindre företag med bra värderingar och företagskultur. Jag fick faktiskt ett annat jobb samtidigt, men det som gjorde att jag valde Berte Qvarn var att det innebar att få jobba med den levande produkten. Och så uppskattade jag deras satsning på klimat och hållbarhet.
Vad är du mest nöjd med att ha presterat sedan du började?
Marcus: Jag har anställt två duktiga personer till teamet, en logistikansvarig och en marknadsansvarig så jag är nöjd över att vi är fulltaliga. Sen har vi påbörjat en stor exportsatsning där mässor kommer vara viktiga. I februari ställde vi ut på Biofach i Tyskland och förra veckan på Foodexmässan i Tokyo, en otroligt spännande marknad för oss!
Jag vet att ni jobbar mycket med hållbarhet och ekologiska produkter och du nämnde Biofach. Vad tog du och ditt team med er från mässan i Tyskland?
Marcus: Vi är stolta över att jobba med hållbarhet och ekologiska produkter så Biofach, som är världens största mässa för ekologiska livsmedel passar oss väldigt bra. Även om det i år var färre besökare än tidigare år är vi nöjda. Förutom att träffa en hel del av våra befintliga kunder och samarbetspartner knöt vi många nya viktiga kontakter.
Tyskland är ett stort mässland och för de som funderar på att ställa ut – har du några tips på vad de ska tänka på för att det ska generera affärer?
Marcus: Ja, det har jag. Detta är mina erfarenheter från att vara med på mässa i Tyskland:
- Allra viktigast är att förbereda sig väl innan man åker ner.
- Under själva mässan behöver man vara aktiv, även utanför montern.
- Du måste också lyssna på vad de har att säga, skapa en relation och ett behov av din produkt.
- När ni kommer hem – följ upp dina leads snabbt efter mässan. Skicka ett tackmail och påminn om dina produkter och ditt erbjudande.
- Var uthållig och professionell så kommer det ge resultat!
Mer om:
Berte Qvarn är en av Europas modernaste kvarnar. Den ligger i halländska Slöinge och har drivits av familjen Stenström sedan 1569 och är Sveriges äldsta familjeföretag. Företagsgruppen har 179 anställda och består av Berte Qvarn, SIA Glass, Berte Gård, BERTEBOS Stiftelse och Berte Museum. Här till Berte Qvarns hemsida.